جریان "عقیم کردن یک میلیون زن ایرانی" در دهه ۷۰ چیست؟!

حدود یک میلیون زن ایرانی را با دروغ، مقطوع‌النسل کرده‌اند که نه با رضایت آنها و نه با رضایت شوهرانشان بوده است! ادعا می‌شد عمل "توبکتومی" بسیار مفید و لازم است و علمای اسلام بر آن صحه گذارده‌اند!

به گزارش مشرق، مرحوم علامه محمدحسین حسینی طهرانی(ره) در پی‌ اجرای سیاست‌های کاهش جمعیت در دهه هفتاد، در مقطعی درس خود را تعطیل کرد و به نگارش و تدوین کتاب "کاهش جمعیت ضربه‌ای سهمگین بر پیکر مسلمین" پرداخت.

در این کتاب در بخشی با عنوان "مضرات عمل توبکتومی" (بستن لوله‌های زنان) به اقدام قابل تاملی اشاره شده است که دولت وقت به اسم کاهش جمعیت کشور و به طور مخفیانه انجام داده است! اقداماتی که نه توجیه علمی دارند و نه اخلاقی؛ این شد که طی تنها ۲۰ سال ایران در جهان، رکورددار کاهش نرخ باروری از ۶ به زیر ۲ فرزند شد! اقداماتی که واقعاً ضربه‌ای سهمگین بر پیکر جمعیت کشور بود.

بیشتر بخوانید:

از تجارت جنین تا خبری خوش برای زوج های عقیم +فیلم

در ادامه به بخشی از مطالب مذکور اشاره شده که به تبلیغات توبکتومی در آن دوره و فتوای امام خمینی (ره) در این مورد می‌پردازد:

عمل بستن لوله‌های زنان موجب عقیم شدن دائمی می‌شود و دیگر قابل بازگشت و باز کردن نیست، مگر دو یا سه زن در ۱۰۰۰ زن؛ شایعات پرهمهمه‌ای را در جامعه به راه انداختند که توبکتومی (بستن لوله زنان) قابل برگشت است و زن با باز کردن آن هر وقت بخواهد حامله می‌شود که دروغ است.

آنچه تجربه در میان زنان نشان داده خلاف این بوده است و آنان با بستن لوله‌ها، مقتوع‌النسل دائمی شدند! در این باره، فتوای حضرت امام راحل در مورد سؤال زنی بوده که ۱۰ فرزند داشته و از جهت کثرت در زحمت بوده است که بستن لوله‌ها با ۵ شرط اشکال ندارد: ۱- موجب نازایی دائمی نشود، ۲- ضرر به مزاج نرساند، ۳- ضرر به عضو نرساند، ۴- شوهر راضی باشد، ۵- عمل همراه با محرم شرعی نباشد.

شرط اول: عقیم نشدن است و این شرط ابداً محقق نمی‌شود! ۲ یا ۳ در هزار احتمال رجوع اخلاقی نیست و بستن لوله‌ها بدون شک زن را عقیم می‌کند و حرام است.

شرط دوم: عدم ضرر به مزاج می‌باشد و این شرط نیز محقق نمی‌شود! همانطور که در مقالات علمی آمده‌ است، ضررهای مزاحی بسیار دارد؛ از عوارض این عمل مرض آندومتریت، هیدروسالپینکس و بی‌نظمی در ترشحات غدد داخلی بدن است و در برخی از موارد خطر مرگ را نیز به عنوان عوارض آن برشمردند.

شرط سوم: عدم ضرر رسانیدن به عضو (یعنی رحم) این شرط نیز محقق نمی‌شود زیرا بیماری‌های مزمن زنانه، دردهای مخصوص درازمدت، یا بروز ناهنجاری در دیواره مخاطی رحم، چنانچه اشاره شد یکی از عوارض آن است.

شرط چهارم: رضایت زن و شوهر است و می‌دانیم یک میلیون زن ایرانی را که مقطوع‌النسل کرده‌اند نه با رضایت آنها و نه با رضایت شوهرانشان بوده است! بلکه با خُدعه و فریب و دروغ که این عمل بسیار مفید و لازم است و علمای اسلام بر آن صحه گذاردند! صورت پذیرفته است.

شرط پنجم: همراه نبودن با عمل محرَم و چون این عمل را غالباً بلکه قریب به کل، مردان انجام دادند مستلزم لمس و رویت مرد اجنبی بدن زن را بوده است؛ بلکه اگر زنان هم انجام دهند حرام است زیرا نظر و لمس عورت زن برای غیر شوهر جایز نیست، لهذا این شرط همچنین صورت نگرفته است.

از همه اینها گذشته، مورد سؤال در این فتوا، استفتاء زنی بود است که ۱۰ فرزند داشته است و از نظر کثرت اولاد در زحمت بوده است این کجا و بستن لوله‌های نوعروسان جوان که زایمان اول ایشان بوده است کجا! ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا.

تازه با این همه شرایط که ایشان بستن لوله را برای آن که در صورت کثرت اولاد و در حد ۱۰ فرزند و در زحمت بودن وی بدین جهت جایز دانسته‌اند، در نظر حقیر اشکال دارد و جایز نمی‌باشد و با وجود این خصوصیت باید از راه عزل استفاده کرد؛ بستن لوله‌های زن در صورت تشخیص طبی و مرگ و خطر دیگر، برای مادر یا جنین جایز می‌باشد که با امضای پزشک متدین و صادق صورت می‌گیرد.

آقای حجت‌الاسلام حاج سید مهدی رجایی دامت برکاته، آقازاده محترم حضرت آیت‌الله حاج سید محمد رجایی در روز ۴ ماه صفرالمظفر ۱۴۱۵ نقل فرمودند: خانم مامایی که در بیمارستان‌های قم کار می‌کرده به اهل بیت ایشان گفته است که به مخدرات بگویید دیگر کسی برای زایمان به بیمارستان مراجعه نکند زیرا به پرسنل بیمارستان‌ها دستور دادند که تا هر زنی مراجعه می‌کند اگرچه زایمان اول او باشد به بهانه‌ای مثل اینکه مادر در معرض خطر است، او را سزارین کنید و در ضمن لوله‌های او را ببیندید و لازم نیست حتی به خود او بگویید که لوله‌های او را بسته‌اند!

روزنامه خراسان مورخ ۲۹ محرم ۱۴۱۴ (تیرماه ۱۳۷۲) طی شماره ۱۲۷۳۲ تحت عنوان: "۱۱ بیمارستان و مرکز بهداشتی درمانی مشهد، عمل وازوکتومی و توبکتومی را رایگان انجام می‌دهند"، آورده است: "۶۰ مرکز بهداشتی، درمانی شهرستان مشهد آماده ارائه خدمات و وسایل پیشگیری از بارداری به صورت رایگان به متقاضیان می‌باشند!

در این مرکز درمانی علاوه بر عمل توبکتومی، وسایل پیشگیری از حاملگی در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد؛ مسئول بیمارستان حضرت زینب(س) در این باره گفت: زنان بارداری که متقاضی عمل توبکتومی باشند، هزینه زایمان آنها اعم از سزارین و طبیعی رایگان خواهد بود!"

ملاحظه کنید در اینجا مسئول بیمارستان حضرت زینب که از بیمارستان خیریه بوده و قالباً نیازمندان به آن مراجعه می‌کرده‌اند، تصریح می‌کند که هر زن متقاضی بستن لوله، زایمان و سزارینش مجانی انجام می‌شود! یعنی خواه زایمان اول باشد یا مثل تازه‌عروسی که از روی احتیاج به آنجا رجوع کرده و یا زایمان‌های دیگر! بنابر این چه بسیاری از نوعروسانی که زایمان اول آنها است و از روز مستمندی به آنجا مراجعه می‌کنند و فقط به جهت رایگان بودن زایمان و سزارین تقاضای بستن لوله‌های خود را می‌کنند!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 142
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 62
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    پای اکبر شاه در میان است
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      56 12
      کی بود کی بود،ما نبودیم،یه جور حرف میزنید انگار تازه وارد ایران شدید
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      24 69
      بابا خانمی که ۴ یا ۵ بچه داشته رفته عمل کرده، چرا نباید اینکار رو بکنه؟ دیگه ۳ بچه کافیه، مگه جوجه کشی میخواییم راه بندازیم.
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      36 24
      اکبر شاه مگه جزو خودتون نبود؟ اگر کارش ایراد داشته چرا الان بعد سی سال یادتون افتاده؟ همتون در جنایت او شریکید...
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      30 5
      ننگ و نفرت و لعن و نفرین بر بانیان خودفروخته خائن خبیث جنایتکادر مزدور بی وژدان بی ناموس بی شرف زیر لته ای
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      39 2
      این گزارش ها و افشاگری ها وقتی اون مسئولین هنوز هستن و ترفیع می کیرن به درد لای جرز دیوار هم نمیخوره. جمع کنید بابا.
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      27 2
      شما همین الانم وضع مملکتو رو عادی کنین همه ازدواج ک میکنن هیچ براتون 5 تا 5 تا بچه میارن
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      17 5
      شما تو دخل و خرج و مسکن و یارانه 80میلیون نفر موندید... افزایش جمعیت بدید که چی بشه؟!! پاکستان داره میشه 250 میلیون نفر بدون نفت!!
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      4 1
      شرط پنج باشه که پس بچه رو چطور به دنیا بیارن حتی ماما زن باشه یعنی مشکل داره؟
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      10 0
      شما شرایط یه ازدواج ساده برا دهه ۶۰ ای ها که سوزوندین رفت فراهم کن که دوره اونا جمعیت در حال فوران بود الان خودشون یه خونه نمیتونن اجاره کنن دختر یه یخچال ساده نمیتونه ببره خونه بخت دیگه جشن و مراسم و زرق و برق و خرج اضافه رو ول کن یه آزمایش ساده پیش از ازدواج هزینه عقد محضر و ...ببین چقدر میشه که این جوون باقی مشکلات رو بذاره کنار بگه یا علی ازدواج میکنم ایشالا برکت میاد تو زندگیم ۵ تا هم بچه میخوام!! اجاره خونه چقدره ؟ رهن دو تا اتاق چقدره؟ هم زن و هم مرد جفتشون کار کنن پول آب و برق و گاز و پوشک و شیر خشک و دارو درمان و بهداشت و سلامت و یه تفریح ساده و خرج مدرسه بچه که مدام پول میگیره مدرسه به هر بهانه..چند در میاد برای یک فرزند هر دو والدین داره میره سرکار یکی حقوقش بره برا کرایه خونه اون یکی هم مخارج جاری زندگی پس انداز که شوخیه اصن پس فردا همین یه بچه هم نه کار داره نه انگیزه...ایرانو بهشت اتباع بیگانه کردین رفت پی کارش...چون بی دغدغه این چیزا دارن زندگی میکنن افغانی که میتونه میلیونی پول کیلو کیلو زعفران بده قاچاق کنه گرونتر بفروشه معلومه زندگی زعفرونی هم خواهد داشت..اون وقت اینجا لاکچری بازی رو دارن رواج میدن در عین تورم سرسام آور تو تبلیغ تلویزیون یارو خیلی ساده برای خرید عصرانه میره فلان جا هم تلویزیون هم چای ساز هم تختخواب هم فرش هم لوستر و هم .....میخره تازه زنه بهش میگه تو که انقد دست و دلباز نبودی!!! اون وقت ما بین خرید نان شیر پنیر قند شکر چای شامپو صابون خمیر دندان و سایر اقلام بهداشتی ضروری باید انتخای کنیم و حذف و چشم پوشی،دیگه گوشت و برنج و روغن و مرغ و میوه و سبزی که جای خود داره...تا بتونیم قبضارو بدیم و کرایه خونه و هزینه تحصیل تک فرزند...تازه فردای کوری پیری هم گوشه خونه سالمندان باشیم..
    • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      8 0
      من دهه شصتی ام آرزومه ازدواج کنم بچه دار بشم یعنی حق من نیست حداقل همسر و یه فرزند داشته باشم...خوابی آقای مسعول؟ انشااله خواب به خواب بری
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      23‌:30 وَلله اشکمو درآوردی، نفست حق برادر/خواهر.حرف دلمو زدی! ساده‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین خواسته‌ی منه جوان، داشتن یک همسر و یک آلونک که ازم گرفتنش و جرأت فکر کردن به ازدواج‌‌رو هم ازم گرفتن چه برسه به عملش. بمولا بد کردین باهامون، جمعیت کشور و کاهش جمعیت و پیری جمعیت روی خط قرمز داره نم نمک روبه‌جلو قدم میزنه و هیچکس مسئول و پاسخگو نیست. چه برسه به ایده و کارِ واقعی جهت جبران این خبط و اشتباه دولتمردان! 30سالم شده دریغ از ذره‌ای امید و انگیزه برای داشتن یک همسر خوب، داشتن فرزند بخوره تو سرم، این آرزورو میدونم با خودم به گور میبرم. من از مسئولین أمر و دولتمردان أعم از چپی و راستی، بمولا قسم که نمیگذرم ازتون. یاحق
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    116 8
    فرزندان ابلیس، فراماسون ها، سخت مشغول کارند
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      66 3
      آی قربون دهنت.خلاصه کلام رو ایشون فرمودن
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    یک طوری در مورد کاهش جمعیت حرف می زنیدانگار از دهه ها قبل طوری برنامه ریزی شده بوده که مثلا قرار بود 10 میلیون نفری اضافه بشوند و از فرصتهای شغلی و آینده ای درخشان و ازدواجهای مناسب برخوردار شوند. همین تعداد افراد مجرد را بگذارید ازدواج کنند مساله جمعیت خودبخود حل می شود. حضرات فراموش کرده اند که محاصره اقتصادی بعنوان یکی از ابزارهای کاهش جمعیت در کشورهای هدف شناخته میشود یعنی چیزی که همین الان دارد اتفاق می افتد لطفا اینرا حل کنید بعد به قبلی ها بدوبیراه بگویید.
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      33 21
      در دهه شصت هم محاصره اقتصادی بودیم اما به برکت کوپن و اشتغال دولتی آمار رشد جمعیت بسیار بالا بود. نتیجه کاهش جمعیت شده کاهش تعداد افراد باهوش و پر شدن دانشگاهها از دانشجویانی با ضریب هوشی بسیار پایین. همه اساتید متفقا قبول دارند که دانشجویان دهسال قبل بسیار با هوش تر از دانشجویان امسال بودند.
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      38 7
      دوستان دقت کنند: با این دست فرمون تا 30 سال آینده، بر اثر پیر شدن جمعیت احتمالا کشوری به اسم ایران وجود نداره و به چند کشور تجزیه شده. خطر کاملا جدی و غیرقابل برگشته
    • تارا IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      7 0
      موافقم حقیقته
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    71 26
    فقر عامل اصلی کاهش جمعیت
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      28 20
      کذب محض. آیا جز این است که تعداد فرزندان شمال شهریها خیلی کمتر است؟ تغییر سبک زندگی و حذف نقش اقتصادی فرزندان و تبدیل آنها به مصرف کننده هایی صرف که آینده اشتغال مطمئن هم ندارند عامل کاهش تولید نسل است.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      33 7
      الان پاكستان با مساحت نصف ايران و جمعيت سه برابر خيلي ثروتمنده!؟.
    • عبدالله مومن IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      30 6
      و بچه آوری انفجاری بردگان وهابیت در همین کشور. چه علتی دارد ؟!
    • ناشناس IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      9 6
      دوستی که در خصوص پاکستان مثال زدید...اول مطالعه کنید..نرخ تورم پاکستان تک رقمی هست!!!قطعا اوضاع اقتصادی پاکستان بهتر از ایرانه!!!!ارزش پول و تورم از شاخصهای وضعیت اقتصادی هستند...تازه ما منابع طبیعی هم داریم!!!
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      4 0
      متشکرم!عزیزی که اقتصاد پاکستان را مثال زدی دقیقا بنده هم نظرم همینه دلیل موفقیت پاکستان خودکفایی و جمعیت زیا د است در حالیکه وسعت و منابع طبیعی و نفت به اندازه ما نداره!!پس ثروت و فقر عامل جمعیت نیست بلکه سبک زندگی مهم است که ایرانی ها مدتهاست سبک زندگی مشخص و مدونی ندارند
  • عبدالله مومن IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    30 11
    با همین کلک و با ترساندن یکی از محارم که بچه آوری برای تو مضر است و برای گرفتن پول بیشتر. او را عقیم کردند.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      در همین دهه ۷۰ و تا کنون هرچی افغانی بوده گوشه گوشه ایران به جای مردم خود ایران زاد و ولد کرده هی زیرپوستی نرخ جمعیت خودشو برده بالا،کنگر خورده و لنگر انداخته بچه افغانیهای همون نسل الان همه جا به خصوص تو فضای مجازی درسته هر کابر ایرانی رو قورت میدن بس که روشون زیاده،اینو از نیاکان شون به ارث بردن. خیلی باید وقیح باشی تو ملکت یکی دیگه غیرقانونی به دنیا اومده باشی زندگی کرده باشی درس خونده باشی حق بچه ایرانی بهت داده شده باشه و زبانت از اینجا تا قندهار دراز باشه...افغانیا میگن بهشون بد و سخت گذشته تو ایران ولی با وجود سختی و فقر و نداری و ...که ادعاشو دارن تونستن ده تا ده تا بچه درست کنن اما جوان ایرانی با حداقل هزینه بدون مراسم و خرج بیخود ازدواج،فقط اگه بخواد نون خالی بخوره یه آلونک ۳۰ متری اجاره کنه یه شغل بدون بیمه حتی با حداقل دستمزد پیدا کنه،چقدر شانس وجود داره برای ازدواج اینهمه جوان مجرد بیکار که واقعا دلش یه زندگی ساده بدون تجمل میخواد،اونایی هم که ازدواج کردن مینالن از هزینه فرزند آوری،یا تک فرزند دارن یا تمایل به بچه دار شدن ندارن.لعنت خدا بر هرکس که این حال و روز رو برای ایران و ایرانی ساخت،که ما بشینیم به خاطر مشکلات معیشتی و ...پیر شدن جمعیت رو ببینیم جوان ایرانی بشینه گذشتن از سن ازدواج و فرزندآوری خودشو تماشا کنه،انواع ازدواجهای رنگارنگ!! رواج پیدا کنه نسل ایرانی منفعل و خاموش و راکد بشه،همین مهاجران اینجا زاد و ولد کنن هر روز هم به یه بهانه تجمع کنن یه حق شهروندی جدید مطالبه کنن به جای برگشتن به خاک خودشون همینطور نرم نرمک بافت جمعیت کوی و برزن ما رو تغییر بدن و به عنوان نیروی کار جای ما کار کنن و بعدها جای نسل ایرانی رو بگیرن.تهاجم فرهنگی چیز پیچیده ای نیست،ماهواره و فرهنگ مذموم غرب و نفوذ افکار غربگرایانه و ..فقط یک سر ماجراست از اونچه درون خود ما داره اتفاق میفته غافل هستیم از یک شبیخون فرهنگی که بهش عادت کردیم،مسعول خائن به وطن که هر جور تونستی با بی درایتی خودت زخم به پیکر ایران و ایرانی بزنی با سیاسیتهای غلط خودت و پر کردن جیب خودت و آقازاده هات از بیت المال،نفرین چند نسل پشت سرته،حق یک ملت به گردنته،چه نسلی که پرپر شد چه نسلی که سوخت و چه نسلی که هرگز به وجود نیومد یه تبعه بیگانه از خیلی از ما راحت تر زندگی میکنه!معلومه که دلش نمیخواد برگرده!
    • DE ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      11 8
      الان در بيشتر شهرها جمعيت افغاني از ايراني بيشتره، واقعا حكومت متوجه نيست؟ مثلا فكر كردين جمعيت افغاني از حكومت تبعيت ميكنن؟ اينها با اين همه خرج و تجهيزات دسته دسته تسليم طالبان شدن! فكر كردين مثل شيربچه هاي ايران هستن كه با دست خالي جلوي تانك هاي صدام را گرفتن؟ خودتون را به خواب بزنيد، سخت بيدار خواهيد شد
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      15 7
      والا افعانیایی که ما توی ایران دیدیم در نهایت فقر و بدبختی و فلاکت با شغل کارگری بنایی اجر پزی زندگی میکنن تازه هر دفعه برای تمدید مدرکشون کلی پول مالیات به دولت میدن. اینا بخاطر شیعه بودن ایران و هم زبان بودن و امام رضا علیه السلام اینجا پناهنده شدند وگرنه سنی افعان توی افغانستانه. ایران انقلاب مستضعفان و پابرهنگان تشکیل داده و اینها هم پناه آوردند پناه. ایران مادر کشورهای شیعی و تنها ملجاء امن مظلومان هست پس سرکوفت نزنید.شما هم توکل تون رو بالا ببرید و ۱۰ تا ۱۰ تا بچه بیارین اینا در نهایت فقر بچه اوردند مث پدرومادرهای ما که در قناعت بودند و فرزند زیاد داشتند. خدا هست.
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      25 1
      بله اینها در نهایت فقر و با توکل به بهره وری از امکانات ما و به یمن ازدواج نکردن و کم شدن نرخ فرزندآوری ایرانیان و به لطف خدمات بی بدیل دولتمردان خائن به ایران و ایرانی،در نهایت تواضع ده تا ده تا بر جمعیت افاغنه در ایران دارن اضافه میکنن. چشم ما هم میخوایم مثه شما توکل کنیم بچه بیاریم منتها ما قانونی داریم تو خاک خودمون زندگی میکنیم و اینه که میدونید کلا قانون خیلی دست و پای آدمو میبنده!! وگرنه اگه قانون وجود داشت همین افاغنه محترم فوق العاده متوکل،الان تو خاک خودشون با توکل هرچه تمام تر داشتن زندگی میکردن!!
  • . IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    24 13
    مردم تو تمام دوران با مشکلات اقتصادی روبه رو بودن بچه اوردن هم خرج داشت و داره پس بیشتر از یکی حماقت ظلم به خود بچه است
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      6 1
      انگار قرآن رو نخوندی یا بادقت نخوندی
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      10 1
      حماقت شاخ و دم ندارد امان از روزی که جهالت به همراه حماقت دامن جامعه را بگیرد .... تفکر فرزند کمتر زندگی بهتر یکی از این مدل هایی بود که به خورد جامعه ما دادند
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      5 2
      اشتباه مثبت دادم به این اراجیف
    • بینام IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 10
      اصلا ازدواج کردن حماقت محض است
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    33 2
    هنوز هم توی بیمارستان ها و مطب ها اونقدر به خانمها هزینه تحمیل می کنن که طرف از بارداری خودش پشیمون میشه . توی نه ماه بارداری هر ماه باید دو تا سه تا آزمایش گرون بده و اکوی قلب بچه و وزن بچه و قند و هزار تا ادا و اطوار میارن سر آدم . الان فقط برای سقط میزارن طبیعی سقط بشه بعد میگن باید باقیمانده جنین رو کورتاژ کنیم و دوباره طرف رو میفرستن اتاق عمل .
  • قاسمم IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    20 0
    جریان ش کرونایی امروز هست سازمان بهداشت جهانی اون زمان با کنترل جمعیت و امروز با کرونا و واکسن ده سال دیگه اگر زنده باشه همین تحلیل در خصوص کرونا میرید
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      5 2
      خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    20 7
    ببخشید بهتر حالا اگه اونها نفری یک کودک دیگه زائیده بودند الان تو کرونا بیکاری بی زنی بی زندگی ۱ میلیون بیشتر بودیم . خدایی با این وضع و شرایط کشور دنبال چی هستید ؟ نابودی انسانها ؟
  • موسوی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    49 15
    پدر ومادر ماهم بچه آوردن،، وقتی کاری نیست، آینده ای نیست هرروز همچیز گرونتر،،ما ازدواج نمی تونیم بکنیم بیام بچه بیاریم؟ ازبرکات حضورشماها فقط مردن درپیش داریم
  • بانو IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    25 5
    ما که اومدیم تو این مملکت اضافه ایم.نسل جدید ما رو نعل و نفرین میکنن که بچه آوردین برا چی.بیخیال بابا
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    15 10
    شما حکومتی ها مانع اشتغال و ازدواج جونها هستید،چند شغله ها باحقوق کلان،حالا یه جور حرف میزنید انگار.....
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    21 3
    دروغ بزرگتر اين بود كه وازكتومي بستن لوله اقايان را قابل برگشت اعلام ميكردند!!!خيلي ها را ميشناسم كه مردانشان به اميد برگشت اين عمل را انجام دادند!!!دردناكتر اينكه وزارت بهداشتي كه يك سرم به ادم رايگان نميزنه اين اعمال جراحي را رايگان انجام ميداد!!تابلوهاي وازكتومي رايگان بر سر خانه هاي بهداشت سالها نصب يود!!!
  • حسین IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    18 5
    با این بیکاری و گرانی و اوضاع خیلی بد اقتصادی خوبه که هنوز زنده هستیم اگر همین طور در همین مسیر فعلی کشور پیش برود تا چند سال آینده هیچکس ازدواج نمی کند و رشد جمعیت خیلی کمتر خواهد شد .در پاکستان و هند نیز جمعیت زیاد هست زندگی مردم آنجا چگونه هست ؟در امارات و کویت و سويس و قطر جمعیت کم هست آیا رفاه و آسایش مردم آنها چگونه هست.
  • NL ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    18 4
    بدبختی مردم خودش اتوماتیک مقطوع النسلمون میکنه
    • برات IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      1 1
      تو احمق باید مقطوع النسل باشی چون بجه های بی عقلت وبال گردن مردم می شوند
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    93 12
    جامعه پزشکی خیانت بزرگی به کشور کرده است.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    8 10
    ای کاش قبل از نگارش این مقاله یه مشورت پزشکی می کردین چون بعضی از توجیهات و توضیحات جنبه علمی ندارد.
  • جمال IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    7 1
    سلام،اللهی مسببش نابود بشه همه چی بسته شد،لوله ها را هم ببنديد
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    6 1
    فکر نکنم اگر هم بوده خود زنها به اختیار خود بوده ، چون گرونی و سختی زندگی بچه داری دیگه تو جا نداشته.
  • ابوالفضل IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    43 6
    خدا بیامرزد پدرش ای کاش هر خانواده ای یک فرزند داشت. فرزند بیکار. معتاد. بی خانمان بی پول بدرد چه می‌خورد. مسئولین محترم 6 تا درست کنند که مشکل ندارند.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    5 1
    همین جمعیت رو سیر کنن بیشتر پیشکش
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    6 6
    همین الان هم حداقل بیش از دو میلیار انسان اضافه بر ظرفیت زمین وجود دارد و سیاست های کنترل جمعیت نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا اجرا میشه به عنوان مثال مردم چین تنها یک فرزند میتونن داشته باشن چون ظرفیت چین فقط 300 میلیون نفره اما جمعیتش الان بیش از یک و نیم میلیارده نهایت ظرفیت کشور ما هم 50 میلیون نفره وقتی جمعیت بیشتر از ظرفیت های یک کشور باشه آثار مخربی مثل گرانی غذا و مسکن رو به همراه داره دقیقاً مثل این میمونه بخای بار بک کامیون رو داخل یک وانت جا بدی افرادی که دارن سعی میکنن این مسئله رو به مسائل دینی ربط بدن یا واقعاً بی سواد هستن یا اینکه از افزایش بی حساب جمعیت سود میبرن و قصد ضربه زدن به بدنه اقتصاد ایران رو دارن باز هم تاکید میکنم نهایت جمعیت مجاز برای ایران 50 میلیون نفره و جمعیت بیشتر باعث گرانی مسکن غذا وپوشاک میشه و حتی با کمبود آب مواجه خواهیم بود چنین مواردی باعث این میشه که مردم نظام جمهوری اسلامی رو ناکارآمد بدونن و اعتمادشون رو نسبت به نظام از دست بدن پس خواهشاً این حرف ها رو باور نکنید و بدونید افرادی که خواستار افزایش جمعیت هستن دانسته یا ندانسته دارن برای دشمن کار میکنن و چهره ای غیر منطقی و خشک رو از نظام به نمایش می‌گذارد
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    9 32
    بسیاری از مطالب ذکر شده در این گزارش غیر علمی و خلاف واقع و تقريبا دروغ است. چرا اشاره به هزاران نخبه ای که از این کشور فرار کرده اند و یا در حال فرارند اشاره نمی کنید. چرا به هزاران انسانی که محتاج نان شب هستند اشاره نمی کنید. چرا نمی گویید نبود اب و برق وگاز ودیگر مایحتاج ضروری مردم را به ستوه آورده است.تقاضای برای افزایش جمعیت خود خواهی محض و تولید نیرو برای خدمت به افرادی است که نیاز به برده دارند.
    • NL ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      4 4
      حرف حق!!واقعیت محض فقط همین!فقط نوکر میخواند!تمام!
  • محمد IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 3
    شما حالتون خوشه؟ با این وضع گرونی و بیکاری چطور انتظار افزایش جمعیت دارید؟ به فکر سلامتی اون مادر بدبختی باشید که ناخواسته برای چندمین بار حامله شده. مرغ و گوشت اینقدر گرونه تبدیل به کالای لوکس شده. برای رهن یه خونه که اندازه یه کف دسته باید گونی گونی اسکناس ببری. هزینه جهیزیه و عروسی گرفتن یه خاندان رو ورشکسته میکنه. دکتر هم اگه شانس بیاری چند هفته بعد نوبت میدن، اگه از درد نمرده باشی و چند ده میلیونی داشته باشی، دارو گیرت نمیاد.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 3
    تو کشور ما همه عالم دهر شدن. هر کسی شب می‌خوابه و صبح پا میشه نظریه صادر میکنه. آقا هر کس تو هر منسبی هست به کار خودش برسه و وجدان کاری و دغدغه مردم رو داشته باشه کشور وضعش بهتر میشه. آقایان بسترهای مناسب زندگی بی دغدغه را در کشور ایجاد کنند، وضعیت فرزندپروری هم بهبود پیدا میکنه.
  • ایمان IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    10 3
    مشکل ما سواده اگه میزان سواد در یه منطقه بالا بره خیلی از مسائل حل میشه البته سواد درست نه سوادی که بر پایه 1400 جهل اسلامی باشه. ما ایرانیا 10 سال بعد از قضیه خبر دار میشیم. کدومتون دهه هفتاد بودید و یادتونه. من دقیق یادمه اطرافیان من بخاطر سطح پایین سواد و بدون دلیل عقلانی این کارو کردن. حالا بیایم داد بزنیم اسلام برترین........ همه این داستان ها از پیکره همین.......
    • DE ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      0 0
      بزرگترین ظلم را پدر ومادرها به حق بچه هاشون کردن همینطوری بدون اینکه از دختر بپرسن انها راعروس کردن توی سن پایین نزاشتن درس بخونند یا هنر یاد بگیرن بعد از دولت چه انتظار
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 3
    در این شرایط اقتصادی و گرانیها بیش از ۲فرزند داشتن سخته وقتی پول و رفاه باشه داشتن فرزند تا ۴تا یا همسر تا ۲تا شاید بد نباشه
  • منم میخوام ولی ندارم IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    5 1
    منطقه یک تهران، شهرک محلاتی که میری به ندرت پراید و سمند میبینی، ماشاالله. همه خارجی سوارن. تفریگاه اختصاصی در ارتفاعات تهران دارن. بن تخفیف تالار و رستورانهای اختصاصی. فروشگاه اتکا دارن با کلی تخفیف اعتباری. بیمارستان و دندانپزشکی خیلی ارزان دارن. مترو و اتوبوس و brt هم هست. متوسط ۱۷ تومن هم حقوق ماهیانه میگرن ولی حتی اونها هم یکی یا دوتا بچه دارن. دیگه از مردمی که هیچکدام از این امکانات رو ندارن چه انتظاری دارید.
  • حامد IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    6 1
    ایران با این ثروتش جز فقیرترین کشورها شده شما الان برای تامین کار لوازم زندگی خورد خوراک همین جمعیت هم مانده اید مال ملت را بغما برده‌اید مردم را دچار فقر فساد دزدی فحشا نا خواسته کرده اید بهتر که جمعیت کاهش یافت مگر اینکه دنبال جنگ دیکه باشید که سرباز نیاز دارید خدا لعنتشان بکنه
  • حسن IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 1
    شما هزینه بده مخارج بچه بده کمک بکن غصه فرزند آوری نخور جمعیت ایران تو یکسال چند برابر میشه مردم چون دستشون خالیه الان هم هزینه بچه بالا خودشون عمدا بچه دارنمیشن
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    7 3
    جامعه پزشکی یه عده ربات خدا نشناس
  • مردمم دارن خفه میشن IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    8 0
    اگه میخواید ازدواج زیاد بشه فرهنگ مهریه سنگین و لاکچری بازی رو تو عروسی گرفتن ازبین ببرید. اگه میخواید جمعیت زیاد بشه خونه های بزرگ و ارزون در اختیار جوونا بزارید. چطوری تو خونه‌ ۳۰ متری که عطسه میکنی سه تا همسایه کناریت میگن عافیت باشه میخوای بچه بیاره؟ بچه سر و صدا کنه همسایه هاش شاکی میشن اگه صاحب خونه نندازتش بیرون خودش روانی میشه
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      18 0
      به جای فرهنگ مهریه که هیچ وقت هم هیچ کس پرواخت نمیکنه جلوی جهیزیه دادن رو باید گرفت که مشکل اصلیه.اگه پسر خانه و پول نداشته باشه اشکالی نداره باید باهاش ساخت ولی اگه دختر جهیزیه نداشته باشه یا کم باشه بیچارش میکنند
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    5 3
    یک زن می خواهیم بگیریم ایتقدر دخترها و خانواده هاشون سنگهای عجیب غریب جلو پای ما می اندازند که نگو و نپرس بچه دار شدن پیشکش
  • DE ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 2
    توجیه شما نادرسته. اغلب زنانی که چند فرزند داشتند،به تقاضای خودشان توبکتومی شدند در ضمن زنان دهه هفتاد ،دیگه نقشی در زاد و ولد امروز ندارند . دنبال دلیل واقعی که همانا عدم ثبات شغلی، روحی و اجتماعی ست بروید .و همان تصویر زشتی که شما از خانواده به مردم نشان می دهید
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    6 5
    خدا پدرشونو بیامرزه که چنین جنایتی کردن همینجوری الان همه بیکار دو گشنه ان
  • حسام IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    7 8
    واویلااااااااااااااااااا خدا رو صد هزار بار شکر که اون نرخ رشد 6 بچه به 2 تا کاهش پیدا کرد فکر کن! اگر امروز هر خانواده 6 تا بچه داشت !واااااااااای نهههههههههههههههه ما جای هند بودیم ! الان باید با وانت جنازه این ور اون ور میکردیم و آمار کشته های کرونا در ایران روزانه رکورد جابجا میکرد ! شما فقط 1 چیزرو میبنید اما 100 چیز رو نمیبینید
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 1
    حالا اونه که این عمل رو نکردن هم بچه دار نمی شن زیاد تفاوت نداره تا وقتی تفکر این باشه که فرزند هزینه بر و دردسره و اوضاع همینه و جامعه به سمت پیری حرکت می کنه
  • حسن مرندی آشتیانی GB ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    6 1
    یکی از طرفداران اتشین کاهش موالید در ایران آقای دکتر محمد باقر لاریجانی بود و هنوز هم هست
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    5 2
    ننگ و نفرت و لعن و نفرین بر بانیان خودفروخته خائن خبیث جنایتکادر مزدور بی وژدان بی ناموس بی شرف زیر لته ای
  • بهروز IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 2
    دیگه بیخیال جمعیت بشید برای همین جمعیت معیشت مسکن درمان آموزش ورفاه ایجاد کنید بقیه پیشکش
  • Modse IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 4
    همین ها که زنده اند دارند از دست می روند بی ایمان و کافر شده اند دست از سر آنها که به دنیا نیامده اند بردارید کاش الان همه مردم را عقیم می کردند تا از شر شما راحت شود همه مردم
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 7
    من نمیدونم این اطلاعات غلط از کجا میارین وبدون سند اینجا نشر میدین،منخودم دهها نفر میشناسم که درهمون بیمارستان،حضرت زینب وبیمارستان دیگه درهمون سالها که شما میگین زایمان اول یادومش بوده ولی توبکتومی هم نشدن چون چند سال بعد دوباره بچه آوردن،این کاهش جمعیت به خاطر گرونی وشعار فرزند کمتر زندگی بهتره،واینکه کم فرزندی کلاس داشتن جاانداختن توذهن مردم
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    8 0
    خداییش این چه مملکتیه که امثال هاشمی ساختن؟هرگوشش ی کارمرموزی انجام شده.الآن که اینطورکارهابرملاشده دختراوپسرامون یامجردن چون امکان ازدواج ندارن یااینکه اگرازدواج کردن خودشون حاضرنیستن بچه بیارن ازترس خرجش.میگن پول پوشکشوتومیدی.
  • عبدالله IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 5
    متولدین دهه 70 من جمله پسر خودم و دختران دهه 60 همگی متفق‌القول از من می‌پرسند شما که حال و روز مملکت را می‌دید با چه عقلی زاد و ولد کردید. اگر برای چشیدن طعم بدبختی و بیکاری و سرگردانی است همین تعداد جوان کافی است الباقی را مرفهین و مترفین و مارقین تولید کنند
  • علی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    7 2
    قطره فلج اطفال ،واکسیناسیون سراسری سال ۷۳و۷۴ رو فراموش نکنیم وزارت بهداشت در اونجا هم اطفال تا ۴سال رو عقیم کرد
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 5
    خوب شما بزایید. پنج تا شش تا هفت تا... بل بیشتر. ما دوره دهه شصتی ها رو که خوب خاکستر کردید
  • حسن IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 1
    شما فرض کنید همچنان نرخ رشد 6 درصد بود و جمعیت بالای صد میلیون نفر اونوخ چجوری جم میکردید با همین شیوه الان؟
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 3
    تاهمینجاهم مردم دارن ازبدبختی وفلاکت میمیرن مملکتی که پول نون هم نداریم بچه به چکارمون میاد
  • Reza IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 3
    با سلام با این وضعیت که در پیش داریم رفاه یک بچه هم بتونیم تامین کنیم خدا هم باید شکر کرد وگرنه با این تورم واقعا سخته بچه زیاد داشتن حتی بیشتر جونهایی که در حال حاضر هستن از ترس مشکلات اقتصادی و تورم شدیدی که تو دولت روحانی بوجود اومده براشون ازدواج یک سراب ناشدنی شده
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 2
    کی بفکره ملته اینهمه مجردداریم به اوناکمک کنیدازدواج کنند.جلومرگ ومیرکروناروبگیرید.جلوگرونی های سرسام اوررابگیریدحالاشدیددایه مهربانترازمادربراملت خودتون هم دردرامیدونیدهم درمان رالطفانمک به زخم مانپاشیدمن خودم دوتامجرددارم ازسن ازدواجشون گذشته کوپول همه چی صدبرابرشده دوبرم توشهرامون پرازنفت وسوخت ومانع هست ولی پولش کجامیره کیامسئولشندهمه ش میره توجیب غیربومی هامادرانکشنددلسوزنخواستیم
  • محمدهادی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 1
    عمو خوب کاری کردن الان با ۸۰ ملیون نفر داریم درجا می‌زنیم ، اگه قرار بود اون یه ملیون نفر هر کدوم ۲تا بیارن ، الان کی میخواست جواب اونا رو بده!؟ دمشون گرم بهترین کارو کردن بابا ، ایران بخاطر اقلیم آب و هوایی که داره ظرفیت انقدر جمعیت رو نداره
  • سمانه IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 1
    بهتر . . . میخوان بچه بیارن برای چی ؟؟؟؟؟ جنگ زده ، بی برنامه ، بدون نان شب ، بدون آینده ، تحت کنترل ی عده قاتل و دزد و فصیل . . . دهه شصت گند کاشتند کافی بود دهه هفتاد باید کنترل میشد . . . الان من که دهه شصتی ام و هزاران هزاران مثل من. . .. میخوام نباشه اسلامی که به اسمش نسل‌ها که سوختند و خوش بحال اونا که بدنیا نیومدن . . . و درود بر اون مسئولی که اون موقع این تصميم رو گرفت . . .
  • علی GB ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    5 1
    نویسنده با هدف مطالب را نوشته وقتی شیر خشک و پوشک و حتی شیر معمولی رو باید ۱۶ هزار پول بدی فکر بچه اضافه تو مغز آدم هم نمی‌آید.نویسنده محترم بهتر است مسائل زمان حال را به این صراحت بنویسی نه ۳۰ سال قبل رو.
  • علی IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 1
    شرایط زندگی هگه رو عقیم کرده نیازی نیست کسی اینکارو بکنه.
  • علی GB ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    8 2
    آقا کجای کاری من آنقدر غرق مشکلات زندگی شدم که ۳ ماه حمام واجب نشدم .آنوقت شما از افزایش بچه حرف میزنی.
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 6
      با اين وقاحت و لودكي حرف زدن هنر نيست!!از نوع حرف زدنت هم معلومه شكمت سيره!!
  • الف آ IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 3
    بهیچ وجه صحت نداره هرکسی خودش نخواسته بچه داربشه و این عمل رو انجام داده توهمین بچه هامون موندیم
  • حرام الحیات IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 3
    شما برا همین جمعیتی که الان هست شغل و خونه تفریح و امنیت درست کنید ،هر روز هم نگید ‌‌آب و برق گاز و بنزین و گازوییل و هوا و نفس و غذا و هزار تا بدیهیات دیگه را هم صرفه جویی کنید ،دیگه جمعیت زیاد پیشکشتون
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 3
    بسیار کار خوبی بود می خواهیم زندگی کنیم نه کارخانه جوجه کشی راه بیندازیم بچه دوتا سومی نداریم
  • م IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    7 0
    باز اینا سرباز کم آوردن
  • محبوبی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 3
    خدا پدرشان را بیامرزد. والا الان جمعیت ۱۴۰ میلیون نفر می شد. الان یک تکه نان هم گیر نمی آمد. در ۸۵ میلیون نفرش ۲۰ ساله مانده ایم . نه شغل ونه درآمد. اعتیاد الان بیداد میکند. سه روز پیش بر حسب تصادف گذرم به پارک لاله تهران افتاد . ۱ ساعت در چندین نقطه نشستم. اکثر جوانان دختر و پسر بی حجاب و بد پوشش و معتاد ..... بیکار و عاطل و باطل و.... از ایرانی بودنم شرمنده شدم. نخبگان ما فرار میکنند پخمگان وزیر و وکیل البته سفارشی میشوند و شروع به غارت میکنند . رئیس جمهور بیسواد ووزرا و وکلا سهمیه ای بیسواد . بدتر از عراق و افغانستان و سوریه هستیم .
  • محسن US ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    6 2
    اکبرشاه وغربگداها کشور را صدسال به عقب بردند تابعیت بی چون چرا از غرب برگشته از تعلیمات فرنگ خدایا لعنتشون کن نیمی از رفقای ما عقیمند تعداد مردان عقیم شده افشابشه روسیاهی ابدی برای غربگداها باقی میمونه
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    5 1
    یهود هنوز هم در ایران نفوذ و قدرت دارد و میخواهد ایرانی نباشد تا بر دنیا حاکم شود
  • FR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 2
    فقر بیکاری سقوط پول ملی بی عدالتی در جامعه و.......عامل اصلی کاهش جمعیت است
  • US ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 1
    در تاریخ ایران یک عصری باید به نام « عصر سزارین » نامگذاری شود . در عصر سزارین بیشتر زنها سزارین می شدند و با سزارین هم بیشتر از سه بچه نمیتوان داشت . این سیاست کی بود ؟
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 1
    هر کس بچه میخواهد این راه و دروازه بکارد و محصو ل درو
  • ناشناس IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 1
    این همه فقر و تورم..‌.که مسئولین کشور برسر مردم آوردن ضربالمثل ایرانی که میگه بچه نداشتن یک درد داشتن صد در ده بچه خرج داره بهتره مسولین خودشان چند زن بگیرند ازهر کلام چند فرزند داشته باشند نه یکی دو تا که بفرستندآنها راخارج از کشور عشق کنند
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 2
    بچه های دهه 70تا 74نمیدونم به چه علت ولی الان 90درصد همون بچها نابارور شدن شاید در اون سالها دارویی براشون داده شده بدون اطلاع تحقیق ولی این اتفاق افتاده برید مراکز ناباروری وینو ملاحظه کنید الان چند تا ش در فامیل ما هست
  • شیما IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 5
    یعنی خجالت بکشید چقدر تهی مغز هستید اخههههه بیسوادی همون مادرها وضع رو الان به اینجا کشوند که دهه شصتی ها انقدر محروم ماندند و خیلی هاشون بخاطر کودکی سختی که داشتن و فقری که تجربه کردن یا ازدواج نکردن یا بچه نخواستن چون مادراشون فقط داشتن هر سال یه بچه پس مینداختن مثلا مادر شوهر من دوماد داشت حامله شده بود بدنیا اورد دوباره حامله شد دیگه تو بیمارستان بستن لولشو . هرجا میدیدی همین داستان بود بچه های زیاد که تو فقر بزرگ شدن و وقتی که بزرگ شدن پدر مادر نداشتن کمکشون کنن که زندگی خودشون رو بسازن . الان که دو تا بچه داشته باشی بسختی خرجشو میدی باز هم باید خودت رو فراموش کنی . میدونم میخواید مردم ایران باز هم فقیرتر بشن تا حدی که فقط غم نان باشه غم سیر کردن بچه ها . ایرانی باید انقدر گرفتار باشه که خونه ماشین و سفر . شغل مناسب از سرش بیوفته درسته؟ دست دکترهایی که خیلی خانواده ها رو در اون سال ها نجات دادن میبوسم اونها حتی مادران بدبختی رو از حاملگی های پی در پی نجات دادن که واقعا نمیتونستن جلوی این اتفاقات رو بگیرن اکثرشون شونزده سالگی شوهر داده شده بودن و هر سال بایستی میزاییدن و هیچ چی هم نفهمیدن از زندگی حتی الان در پیری هم همون بچه ها به دادشون نمیتونن برسن چون اونها هم سوختن در فقر
  • آزادوار IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 6
    دوستانی که میگویند شما برای ما کاروبار و..درست کنید،فکر میکنم تقصیر تا حدودی هم به خود مردم برمیگرده که دقت نکردند که به چه کسی رای دادند که کشور رو به قهقرا کشوند،حالا عده ای داد بدبختی مردم و پسرفت کشور رو بر سر مشرق میکشند،و سوم اینکه روزی دست خداست و نباید به خاطر ترس فقر فرزند دار نشد.
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    6 3
    دستش درد نکنه هر کی این کارهاراکرده برای جلوگیری از زادو ولد انوقت سطل زباله کم --می اوردیم برای تهیه غذا وزباله گردی مردم وبعدم براب انهائی که قبلا"متولد شدند چه گلی بسرشون زدید
  • زنجان IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    6 3
    از جمعیت هشتاد میلیونی ایران هفتاد میلیون سیاهی لشکرند، نه نقشی و نه سهمی در اقتصاد و تولید و منابع و معادن کشور ندارند. تنها بخشی از اقتصاد که برایشان مانده دست فروشی است، حالا ازدواج کنند و به جمعیت دست فروش ها اضافه کنند؟ شما که نسخه می دهی هزینه جهیزیه برای دختر و هزینه مسکن و اشتغال برای پسر را حساب کرده و از اینها گذشته ، امروز چند زوج می شناسی که به غیر از هزینه های چهار فرزند ، بتواند با مشقت بزرگ‌ کردن چهار فرزند در محیط ۵۰ متری آپارتمان کنار بیاید؟ چند نفر توان خرید خانه چهار خوابه برای فرزندانشان را دارند؟
  • امیر IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 2
    بیشترین تاثیر را در زاد و ولد قیمت خانه و زمین تعیین میکند چون مردم توانایی خرید خرید خانه و زمین را ندارند و از پس مخارج زندگی بر نمی ایند از ازدواج و فرزند اوری خود داری کرده و عمر خود را به بطالت خواهند گذراند اینها همه نقشه است که دارد در ایران پیاده میشود مسئولین از خواب بیدار شوند
  • علی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 7
    ملت خیلی بیسوادن . فرزند کمتر زندگی شاهانه تر . تمام
  • علی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 1
    واسه ما یه بچه کافیه هم خودمون از زندگی لذت میبریم هم فرزندمون. کشور در خطر است به درک ما خودمون خوشبخت باشیم کافیه.
  • اسلامی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 1
    آخه کار دارین براشون، آب دارین غذا دارین، امکانات دارین... فرزند آوری که چه؟
  • ناشناس ۹ IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    8 0
    چهل ساله که با خدعه سوار این ملت شدن .در کل غرض از آمدن اینها نابودی نسل آریای ایرانی بود .به برکت خدمات اینها جای نسل ایرانی افغانیها و عربهای کشورهای همجوار دارند مییگیرند
  • علی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 2
    حاکمان ایران مشکل بی آبی را حل کنن افزایش جمعیت پیشکش. ما بچه دار نمیشویم تا مسئولین دق کنن.
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 1
      مسئولین که از خداشونه جمعیت کمتربشه چون زحمتشون هم کم میشه منتها مملکت مقطوع النسل میشه و شما یاآیندگان شاهد شماری از مهاجران از کشورهای مختلف به سمت ایران می بینید
  • علی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 2
    ملت از خواب عمیق بیدار شوید و بچه دار نشوید تا حاکمان ایران مجبور شوند نوکری ملتو کنن. فرزند کمتر فقط رفاه و خوشبختی میاره. فرزند بیشتر فقط عذابه عذابببببببببببببببببببببببب.
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    7 1
    خداروشکر این کارو کردن وگرنه الان چندهزارتا بدبخت بی خونه بی ماشین بیکار و.. بیشتر داشتیم
  • داود IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    5 0
    والله اگه شرایط اقتصادی خوب باشه من حاضرم چند تا بچه داشته باشم.ولی با این درآمد آدم نمیتونه و شرمنده خانواده هست
  • مرتضی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 1
    کار غلطی کردند بدون اجازه مردم . قوه قضاییه کجا بوده باید اول رییس قوه قضاییه وقت و بعد وزیر بهداشت وقت را محاکمه کنند . من بعد مردم با چه اطمینانی به بیمارستان بروند .
  • منم NL ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    5 0
    سلطان لوله را دستگیر و اعدام کنید.
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 1
    تورو خدا بس کنید آشعالگردا رو دریایید مسلمان فقیر نباشه بهتره تا مسلمان گرسنه و بزهکار
  • س TR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 5
    مگه مردم دیونه باشیم که تواین گرونی هایی که به سر ملت آوردیم بچه بیاریم .خودم یکیش ازدواج کردم بچه هم نمیخام مگه دیونم بیارم با عذاب بزرگش کنم
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    عزیزان من یه کلام حرف حساب اینه که مردم ایران دهه های پیش فرزند اوردند و جوری تربیتش کردن که وقتی به ین بلوغ رسید بره نون خودشو زن و بچشو در بیاره ولی الان یارو دو تا کارخونه داره تنها یه فرزندم بیشتر نداره تازه میگه.فرزندم در اینده در رفاه نیست.مشکل ملت ما اینه فکر میکنیم ما باید برای فرزندامون پس انداز کنیم که اونا بزرگ شدن ما مردیم باز از پول ما بخورن.وای بر ملتی که این طرز تفکرو داشته باشه
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    3 1
    شنا تو همین ۸۰ میلیونش موندین....
  • شیدا IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 1
    اوووه چقدر حرف داشتند هموطن ها.....خب اون موقع جلوگیری بلد نبودند مجبور به این عمل می‌شدند مادر من بعد ۶ بچه اینکار رو کرد با اینکه جوان بود
  • سعید IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 2
    عجب حرفی بابا خیلی خری به خاطر اینکه نامحرم دست به بدن زن میزنه حرام پس وقتی بچه به دنیا میاد نا محرم عمل میکنه حرام نیست بابا تو را به خدا درتون و بزارید وخفه بشید
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    حرف مفت هم اندازه داره وقتی سواد و تخصص نباشه هر روز یه فتوا صادر میشه !!! فکر این هستند که ۳۰ سال دیگه کسی نبست دکمه موشک رو برنه نا اقایان همچنان مفتخوری کنن اما فکر کار و مسکن .....دیگه همین جوونا نیستن خدایا اینا دیگه کی بودن که شبیخون ردن به این مملکت ؟؟؟!!!
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    بچه هایی که تو خونه های شلوع بزرگ شدن با خود عهد بستن فقط یه بچه بیارند که فکر نکنند نمی تونند بچه دا ر بشوند . بلکه نمی خواهند بچه هاشون با سختی و حسرت بزرگ بشوند .
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    من شخصاازخانم دکتری شنیدم که به دختران سیستان و بلوچستان قرص ضدباری به اسم قرص آهن خوراندن.تاعقیم بشن.۴۳۳۵
  • احیا دادمهر IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 1
    باید در یک دادگاه محاکمه شوند اعتماد به پزشک را زیر سوال بردند پس حالا که این رو شنیدم واکسن نمی زنم معلوم نیست چه داستانی درست میشه
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    بعدازآنهمه شهیدکه درانقلاب وهشت سال دفاع مقدس--چه درشهرهاوچه درجبهه ها-- دادیم ودههاهزارنفرازجمعیت کشورکم شد......این طرح یکی ازنابخردانه ترین برنامه های ممکن بودکه پس ازجنگ انجام گرفت.
  • U IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    واقعاکروناانواع واقسام زیادی داره. بزاییدمیکشد. اگه جمعیت اعتدال داشت این همه مرگ؟؟؟؟!!!!! برای چه..... کشورهای پرجمعیت مثل امریکا.چین وهندبایدبرندبمیرندکه انقدر جمعیت مذخرف.اشغالگرومریض وگرسنه نداشته باشند. که کسی بخادکورکورانه تقلیدکند. و پاکستان هم که یه کشور فقیر و دربدر هست... جمعیتش برای گروهی مردن هست.
  • کامران RO ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    چند سوال مهم: چرا این موضوع در همان زمانی که اتفاق افتاد مورد بررسی قرار نگرفت؟ایا همیشه باید بگیم چند سال پیش چه شد و چه نباید میشد؟ پروژه کاهش جمعیت ایران توسط چه افرادی طراحی و اجرا شد و چرا هیچ کس آن سالها درباره این موضوع صحبتی نکرد؟ و در نهایت اینکه دلیل خیانت تاریخی مسوولان آن زمان چه بود؟
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 3
    زن تحصیلکرده متاسفانه علاقه ب فرزند و ازدواج ندارد و عمدتا هم نازا هستند. در کل کار برای زن به نظرم سخته و استرس منجر به نازایی میشود. از دوران پیامبر ص هم تاکید نبوده زن در خارج خانه کار کند. زن خارجی افتخار میکند که خانه دار است و نیاز به کار ندارد چون شوهرش کار میکند. واکسن هم از سوی دیگر مانع چسبیدن سلول لقاح یافته به رحم شده. الان هنرمندان 50ساله اند که فرزند ندارند ولی هنرمند خارجی 4 تا فرزند دارد. ایلان ماسک هم دو تا دو تا میزاید و الان حدود 5 فرزند پسر دارد.
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    2 0
    باورکن حالم ازاین همه نظرات شمابهم میخوره یکی نیست بگه اه اون همه بچه ای که نذاشتن به دنیا بیاد ماراگرفته من دهه ۵۰هستم ولی اصلا دهه ۶۰تا۸۰قبول ندارم اونی که دندان دهد نان دهد توکارخدادخالت کردیم اهش گرفتارشدیم پدرکند پسرکشد شماها بدون زحمت میخواهید دررفاه باشید این که نشدکارتوراخدانفرین نکنید هرچه نفرین بیشتربکنید مسولین بی کفایت گردن کلفتر اگه خواستی نابودبشن خواهشا دعاخیربکنید خداکارش بلده
  • ناشناس IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 0
    سلام اگر نوعروسان رو بدون رضایت خودشان شوهرانشان با دروغ وغریب عقیم کرده باشند، فقط می تونم بگم به اندازه تمام آدما براشون متاسفم ،چه انگیزه ای از این کارشون دارن ،مگه می خوان نسل بشر رو منقرض کنند که این همه زن رو عقیم‌می کنند. این عمل اگه لازم باشه هم هر زوجی به وقت خودش اقدام می کنند. لازم نیست دیگران خودسرانه برای مردم تصمیم بگیرند.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    5 1
    اینا جمعیت را برای جنگ میخواهند در دهه شصت طرف ۸تا پسر داشت میگفت دو سه تاشو بده جبهه الان یدونه پسر داره مگه میزاره درضمن الان ما این همه جوان داریم همه بیکار معتاد پس با این همه جوان رشدصنعتی کو رفاه اجتماعی کو رشد اقتصادی کو تنها عامل کنترل رشد جنین تورم و گرانی است الان مردم مثل قدیم فکر نمی کنن میگه یدونه بچه داشته باشم روش سرمایه گزاری کنم بجای برسه
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    4 0
    لطفا بفرمایید برای نسل دهه ۶۰ چه کار کردید که دهه ۷۰ ای ها باید بیش تر می شدن؟ اون عالم عزیزی که کتاب نوشته یه توضیح بده خرج بچه ها اگه به دنیا می آمدن باید از کجا می آمد؟ مدرسه شون چی؟ دانشگاه چی؟ کار چی؟ خونه چی؟ احتمالا جواب خواهد داد خدا! بنده ۳۳ ساله و مجردم و حتی دیگه فکر ازدواج هم نمی کنم. میلیون ها هم مثل من وجود داره. پس با گزاره های صرفا مذهبی نمی شه جواب داد
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 1
    نیاز به یاداوری هست که هر طور حساب کنید دهه ۷۰ ربطی به پهلوی نداره و بعد از انقلاب هست و خیلی راحت و بدون نیاز به جستجو و کنکاش کاملا معلوم در زمان ریاست جمهوری چه کسی بوده و پیگیر موضوع شد و دید چه کسانی با چه صلاح دیدی این جانیها رو به مردم مسلط کردن وقتی قصابان بی رحمی امثال مرتضوی میشن دادستان قطعا از اون بی رحمتر و البته تشنه خدمت ام پشت پرده فعالیت میکنن
  • ایرانی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 0
    من متولد ۶۱/۱۱/۱هستم . بخدا آدم فقط باید شانس داشته باشه . مهم سرنوشته نه تاریخ تولد رند
  • مهدی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    2 1
    الان کاری کردید که ی پسر نمیتونه با 800 میلیون هم ی زن بگیره ....خونه ماشین خرج عروسی و ... مشکل اصلی زیر سر شماهاست ابلیس ها بعد قضیه رو میبرید دهه هفتاد الان وضع اقتصادی رو خوب کنید تا مجرد ها ازدواج کنن اونموقع به فکر افزایش جمعیت باشین .....
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    2 0
    بچه دار میشدن که الان شاهد مرگشون به خاطر کرونا باشند؟ این جمعیتی که هر روز دارن میمیرن امت اسلام نیستند؟
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    1 2
    رفسنجان یا هاشم روحانی یا فریدون همیشه پای یک افسادطلب درمیان است
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
    4 0
    واقعا فکر میکنید عمل تبکتومی باعث شده از ۶فرزند به ۲فرزند برسیم؟! مشکلات اقتصادی و طرز زندگی مون اثر نداشته؟!
  • مهدی مختاری 291 DE ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    راه اندازی کارخانه های کاندوم سازی در ایران را یادتان رفت بگویید و متأسفانه هنوز این کارخانه ها دارند کاندوم تولید می کنند؛ تا حالا به این موضوع فکر کرده اید که کاندومی که استفاده می شود بعد از استفاده شدنش چه اتفاقی برایش می افتد؟ جواب این سؤال واضح است: جلوی پای عابران پیاده رها می شود. خجالت بکشید. از این واضح تر نتوانستم درد دلم را بگویم. اگر نمی توانید گرانی و بسیاری از مشکلات دیگر را حل کنید حداقل این یک مشکل را حل کنید و دیگر چیزی از شما نمی خواهیم. خجالت بکشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس