کد خبر 1258789
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
شهر مزار شریف سقوط کرد

بر اساس گزارش‌های منتشر شده گروه طالبان روز شنبه توانسته است شهر مزار شریف در شمال افغانستان که به شدت از آن محافظت می‌شد را به کنترل خود درآورد.

به گزارش مشرق از "آسوشیتد پرس"، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در توئیتی اعلام کرد که افراد این گروه شهر مزارشریف مرکز استان بلخ را با مقر فرماندهی پلیس، استانداری، لشکر ۲۰۹ شاهین قلعه جنگی را بگونه کامل تصرف کردند. 

سقوط مزارشریف، چهارمین شهر بزرگ افغانستان، که نیروهای امنیتی افغان متعهد به دفاع از آن شده بودند، کنترل گروه بر تمام شمال افغانستان را تضمین می‌کند و مناطق تحت کنترل دولت افغانستان را به مرکز و شرق محدود می‌کند. 

عباس ابراهیم زاده، یک مقام در ولایت بلخ که این شهر در آن واقع شده است، گفت: ارتش ملی افغانستان ابتدا تسلیم شد و این امر باعث شد شبه نظامیان حامی دولت و دیگر نیروها روحیه خود را از دست بدهند و در برابر حمله طالبان که از شنبه آغاز شده بود، تسلیم شوند. 

ابراهیم زاده گفت عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور، فرماندهان سابق جنگ که رهبری هزاران جنگجو را بر عهده دارند، از این ولایت فرار کرده‌اند و محل کنونی آن‌ها مشخص نیست. 

طالبان در روزهای اخیر پیشرفت‌های بزرگی داشته است و توانسته هرات و قندهار، دومین و سومین شهرهای بزرگ افغانستان را تصرف کند. این گروه در حال حاضر حدود ۲۰ استان از ۳۴ استان افغانستان را تحت کنترل خود درآورده‌اند و دولت تحت حمایت غرب چند استان در مرکز و شرق و همچنین کابل را در اختیار دارد. 

هدی احمدی، یک قانونگذار در ولایت لوگار گفت: طالبان روز شنبه تمام ولایت لوگار، در جنوب کابل را تصرف کردند و مقامات محلی را بازداشت کردند. وی گفت که طالبان به ولسوالی چار آسیاب، در ۱۱ کیلومتری جنوب پایتخت رسیده‌اند. 

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه برای هدایت دفاع به مزار شریف رفته بود و با چندین فرمانده شبه نظامی از جمله دوستم و نور دیدار کرد. 

غنی روز شنبه یک سخنرانی تلویزیونی انجام داد که اولین حضور عمومی وی پس از پیروزیهای اخیر طالبان محسوب می‌شود. وی وعده داد از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته پس از سرنگونی طالبان توسط آمریکا در طی حملات پس از وقایع ۱۱ سپتامبر محافظت خواهد کرد. 

آمریکا این هفته مذاکرات صلح بین دولت و طالبان را در قطر ادامه داد و چندین کشور اخطار داده‌اند از حکومتی که با زور ایجاد شده است حمایت نخواهد کرد. اما به نظر می‌رسد که گروه طالبان علاقه چندانی به امتیازگیری ندارند زیرا تاکنون در میدان جنگ پیروز بوده‌اند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • پری IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    9 1
    در تاریخ خواندیم که پادشاها کشور هایی را فتح میکردن الان در واقعیت دیدیم
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      14 21
      چرا نشستین افغانستان از دست بره؟ چرا کسی حداقل روی کار آمدن این دولت غیرقانونی و بدبخت شدن مردم و محکوم نمیکنه؟ چرا نشستین داعش از شرق پا بگیره؟!؟! ناموس افغانستان برا کسی مهم نیست؟ مگه ما مسلمون نیستیم؟
    • NL ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      4 5
      یک خطای بنیادی که در مورد ورود کشور ما به برخی مناقشات منطقه ای و بین المللی در ذهن بعضی ها شکل گرفته اینه که ملاک ما برای اقدام، شیعه بودن یک کشور یا بخشی از اون کشوره، اگر اینطور بود ما نباید به سوریه که جمعیت شیعه ی ناچیزی دارند ورود میکردیم یا نباید به ونزوئلا که اصلا سنخیتی با حکومت دینی ندارند کمک می کردیم، از اینجا معلوم میشه که ملاک ما برای ورود یا عدم ورود به پرونده های منطقه ای نه بر اساس مذهب، بلکه بر اساس منافع و امنیت ملی ماست، شما هم مسلمون هستید، ولی برای منافع ملی ما اهمیتی ندارید، پس انتظار نداشته باشید صرف مسلمون بودن به شما کمک کنیم.
    • AU ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      14 5
      کسانی که امروز میگند چرا ایران در افغانستان دخالت نمی‌کنه همون هایی هستند که قبلا می‌گفتند چرا ایران در سوریه دخالت می‌کنه. ملت ایران فریب راهنمایی های غلط شما را نخواهد خورد.
  • DE ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    2 1
    در افغانستان چه خبره؟
    • US ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 5
      تمدن اسلامی داره برمیگرده
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    7 2
    خاک تو سرشون بی عرضه ها رو
  • SE ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    12 0
    ارتش ملی افغانستان ابتدا تسلیم شد !
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    31 0
    خدایا زودتر کابل سقوط کنه.اشرف غنی بهتره تا دیر نشده فرار کنه.غنی سال گزشته میگفت اب ما از نفت همسایگان قیمتی تر است.غنی غربگرا و نوکر استعماره
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    4 6
    مبارکه
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    11 2
    یا طالبان فوق العاده قدرتمند هست یا خیانتی بزرگ‌ طراحی شده
    • DE ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      3 0
      نه طالبان قدرتمنده و نه لازم بوده خیانتی بزرگ طراحی بشه! اگر ما: ۱- از اول انقلاب مهاجرین افغانی را زیر پوشش تربیتی و فرهنگی گرفته بودیم ۲- اگر توهین کنندگان بیشعور (همچون بشارتی) به این عزیزان را سخت مجازات میکردیم ۳- اگر وزارت خارجه فعالی داشتیم که زیرساختهای نفوذ فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و عقیدتی ما را در آنجا فراهم میکرد الان افغانستان وضع دیگری داشت
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    5 1
    کابل هم اگر بسادگی و بدون مقاومت تسلیم شود . متوجه میشویم . حساب ها از اول درست بوده . و جلو رفته
    • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 0
      تا همینجا ظرف دو روز چندین استان پی هم تسلیم شدند . از هم پاشیدگی را نشان میدهد .. ممکنه پشت دروازه های کابل بمونن تا آمریکائی ها بر آیند و غنی هم استعفا ..و الا عملا کابل دیگر فتحی نمیخواد ..
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 0
    استانهای پکتیکا و دایکندی هم زده سقوط کرده .دیگه چیزی نموند
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    دوستم . با برخوردی که ملا فاضل در جلسه دیدار در روسیه بابت دست داشتن او در تحویل وی به آمریکا و زندانی در گوانتانامو . داشت . امکان داشت . اگر بدست طالبان میافتاد . همانند اسماعیل خان نخواهد بود و ممکن بود حتی کشته شود .. بقول محلی ها قصر مارشال بدست طالبان افتاد .
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    نهایتا تا آخر همین هفته کابل رو هم میگیرن و تمام
  • مزار فروخته شد IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 1
    سقوط نکرد بنویسید از سوی غنی فروخته شد! نیروهای دولتی پشت نیروهای مردمی را خالی کردند قبل از آن هم علی سرور از فرماندهان نیروهای مردمی را در حمله هوایی به گفته خودشان اشتباهی به شهادت رساندند، همه اش نقشه آمریکا و اجرای غنی است.
  • علی IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 0
    مارشان دوستم پس چی میگفت چند روز پیش تا اخرین فشنگ با طالبان مبارزه می کنیم، لااقل چندتا تیر شلیک میکردی بعد فرار می کردی، عجب، بعد از افغانستان نوبت کی هست، دو سال مذاکره امریکا و با طالبان در قطر امروز داره جزئیاتش مشخص میشه، امریکا دو دستی بعد از 20 سال چرا اخه باید افغانستان بده به طالبان
  • بهنام IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 1
    اون وقتی که امریکا وارد افغانستان شد برای مردم افغان رییس جمهور و وزیر و وکیل انتخاب کرد و فقط دنبال سرقت منابع افغانستان بود مردم این کشور چرا ساکت شدن و خوشحال بودن !!!!! همان موقع باید این فکر رو میکردن سرباز افغانی که بدست امریکایی اموزش دیده باشه ، حتما وطن و مردمش براش مهم نیست و همچنین غیرت رو از سرباز ارتش افغانی خواهد گرفت به همین دلیله که طالبان هرجا وارد میشه به نظامی ترسو افغانی روبرو میشه که در حال فرار و ترک پست هستش مردم افغان باید اینو فراموش نکنن هر بلایی سرشون میاد از خودشون و تفکرشون و ساده لوحی و اعتماد به امریکا شروع شده و به اینجا ختم شده
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    عجیبه ، بعضی مناطق که در اوج قدرت طالبان در سالهای گذشته سقوط نکردن ، الان بدون مقاومت تسلیم میشن!!
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 0
    یک نکته مهم برای ایران ، یکی از راههای دور زدن تحریمها و وارد کردن ارز استفاده از صرافی های هرات بود. با توجه به سقوط این مناطق احتمالا تجارت خارجیشون قطع میشه و راه ورود ارز بسته
  • تراب IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 1
    سلام؛ بنظر مذاکره با طالبان بهتر است از مذاکره با غربگرایان افغانستان. یه بنده خدا از همین افاغنه یه چند ماه پیش ایران رو مسخره میکرد همسایه متخصص در غرق کردن. حالا کل کشورشون داره غرق میشه.هر چند ناراحتم ولی واقعا بعضیاشون برد عقلشون تا نوک دماغشون.
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 4
    23:44نادرشاه آفشار علاقه زیادی به جنگ وکشور گشایی داشت و غنایم جنگی زیادی را هم با خود به ایران اورد..اخرش هم طمع زیادش اورا به کشتن داد..
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      5 0
      نادر شاه رو طمعش به کشتن نداد، خیانت افسران عالی رتبه اش به کشتن داد.
    • بابک IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      4 1
      نادرشاه بزرگ افتخار ایران است
    • بختیاری از بامیان IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      1 0
      نادر را افسر هاش کشتند و دیوانه‌اش کردند،وگرنه او طمعی نداشت جز این که ایران را متحد کند.
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 0
      نادرشاه افشار هیچ کشور گشایی نکرد دوست افغان ! نادرشاه افشار سرزمین های همیشه ایرانی که بعد از حمله اعراب و یا حمله مغول ها از ایران از کنترل ایران خارج شده بودند فلات ایران زمین رو مجددا" به زیر پرچم ایران آورد نهایتا" با توطئه افسران عالی رتبه به قتل و ترور شد !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس