کد خبر 1258663
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳

یکی از ترکیبات پر استفاده در صنعت کرم سازی، اتانول آمین ها می باشد. با این حال توجه داشته باشید که اتانول آمین ها انواع مختلفی دارند (مونو دی و تری) که استفاده از هرکدام در صنعت کرم سازی مجاز نمی باشد. در ادامه ی این مقاله به انواع این مواد و چگونگی استفاده از آن ها در صنعت کرم سازی بیشتر می پردازیم:

بررسی سلامت کاربرد اتانول آمین ها در کرم سازی

چرا اتانول آمین؟

خاصیت امولسیون کنندگی این مواد و تنظیم کنندگی pH توسط آن ها سبب شده است تا این ترکیبات در انواع محصولات بهداشتی مانند: صابون ، شامپو ، نرم کننده و رنگ مو ، لوسیون ، کرم موبر ، پارافین و موم ، محصولات تمیز کننده خانگی ، پمادهای دارویی ، خط چشم ، ریمل مژه و ابرو ، سایه چشم ، رژگونه ، عطرها ، کرم های ضد آفتاب مورد استفاده قرار گیرد

رنگ مو های بدون آمونیاک عمده مصرف این مواد را به خود اختصاص داده اند. آمونیاک می تواند مو ها را خشک کند اما استفاده از اتانول امین می تواند به درخشندگی مو ها کمک کند و از آسیب به موها جلوگیری به عمل آورد

چرا دی اتانول در فرمولاسیون محصولات آرایشی استفاده نمی شود؟

همانطور که در بالا نیز ذکر شد، اتانول آمین ها در بسیاری از محصولات مصرفی اعم از لوازم آرایشی ، محصولات مراقبت شخصی و محصولات تمیز کننده خانگی وجود دارند. به دلیل اثبات سرطانزایی DEA و تولید نیتروز آمین (عامل سرطانزا)  سازمان غذا و دارو برای کاهش آلودگی ناشی از نیتروزامین های سرطان زا ،  استفاده از دی اتانول آمین ها (DEA) را در لوازم آرایشی ممنوع کرده است.

بررسی سلامت کاربرد اتانول آمین ها در کرم سازی

هنگامی که دی، تری و یا مونو اتانول آمین ها با مواد نگهدارنده ای که به نیتروژن تجزیه می شوند استفاده می شود ، می توانند نیتروزامین ایجاد کنند. نیتروزامین ها از بیش از دوازده ماده شیمیایی مختلف تولید می شود که آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به صورت جداگانه به عنوان عوامل سرطان زا این مواد را شناخته و جز لیست محصولات غیر مجاز طبقه بندی نموده است. در فرمولاسیون لوازم آرایشی ، DEA ممکن است با سایر مواد تشکیل دهنده یک ماده سرطان زا به نام nitrosodiethanolamine (NDEA) ایجاد کند که از طریق پوست جذب می شود. در نتیجه استفاده از آن در ساخت کرم  ها و محصولات آرایشی ممنوع اعلام شده است. با این حال نمک های آن نمی توانند تولید نیتروزآمین کنند و استفاده از آن ها در فرمولاسیون ساخت محصولات آرایشی بلامانع است.

توجه داشته باشید که عموما از TEA به جای DEA در محصولات آرایشی استفاده می شود زیرا حساسیت زایی پایینی دارد و ماده ای خطرناک در برخی از محصولات آرایشی به حساب نمی آید.

سازمان های بهداشتی چه می گویند؟

بر اساس پانل های علمی مانند Cosmetic Ingredient Review (CIR) ، استفاده از TEA در محصولاتی مانند پاک کننده ها و صابون ها ، به مقدار مجاز به عنوان یک ماده ایمن در نظر گرفته می شود. با این حال این ماده خوراکی نیست و FDA همچنین TEA را در لیست افزودنیهای غیرمجاز مواد غذایی خود قرار داده است.

بررسی سلامت کاربرد اتانول آمین ها در کرم سازی

در ارزیابی ایمنی اتانول آمین ها ، هیئت تخصصی بررسی مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی (CIR) به این نتیجه رسید که این مواد برای استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی و شخصی که برای استفاده کوتاه مدت طراحی شده اند و پس از آن با شستشوی کامل از سطح پوست ،پاک می شوند بی خطر است. در محصولات با تماس طولانی مدت با پوست ، غلظت TEA نباید از 5 درصد تجاوز کند .

CIR در ادامه هشدار می دهد که این مواد نباید در محصولات حاوی عوامل N-nitrosating استفاده شوند تا از تشکیل نیتروزامین های سرطان زا جلوگیری شود.

CIR ایمنی کوکامید DEA و سایر مواد مرتبط با DEA که نمک این ماده به حساب می آیند از جمله لورامید DEA ، لینول آمید DEA و اولئامید DEA را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که کوکامید DEA برای استفاده در محصولات مراقبت شخصی قابل شستشو ، در غلظتهای کمتر یا مساوی 10 درصد بی خطر است.

توجه داشته باشید که:

برای محافظت از کارگران در محیط های صنعتی ، اداره ایمنی و بهداشت شغلی وزارت کار ایالات متحده (OSHA) محدودیت مجاز این ماده در هوا (PEL) را برای اتانول امین حدود 3 ppm در هوا تعیین کرده است و کارفرمایان را ملزم می کند تا درمحل کار مقدار PEL آن را در هوا تحت کنترل قرار دهند.

کاربرد های دیگر:

استفاده از این حلال های شیمیایی به صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی محدود نمی شود.

صنایع رنگ و رزین، نفت و گاز، تولید چسب و... صنایع پراستفاده از این ترکیبات می باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انواع اتانول آمین ها به وبسایت شیمیایی تهران فعال در حوزه ی خرید و فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس