طالبان، برادر فرمانده جیش‌الظلم را در افغانستان به هلاکت رساند

شمال افغانستان همچنان صحنه درگیری های سنگین است و عناصر مسلح طالبان با ادامه پیشروی ها مجموع مساحت تحت تصرف را در استان جوزجان به ۹۳ درصد افزایش دادند.

سرویس جهان مشرق؛ درگیری ها در استان جوزجان در شمال افغانستان شدت گرفته است و شبه نظامیان طالبان پس از سیطره کامل بر بخش وسیعی از مناطق، عملیات را به سمت مناطق شمال غربی ادامه دادند.  

براساس آخرین اخبار به دست آمده، عناصر مسلح طالبان با حملات گسترده از سمت مناطق مرغاب، بابا دهقان و ... توانستند شهر راهبردی شبرغان (مرکز استان) را از کنترل نیروهای دولتی خارج و به تصرف دربیاورند.

با سیطره نیروهای شبه نظامی طالبان بر شبرغان، تمامی مناطق نظامی و دولتی شهر سقوط کرد؛ این شهر راهبردی و مهم، شهر مزار شریف را به اندخوی متصل می کند و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.  

فرودگاه شبرغان به همراه مناطق شمالی شهر از جمله خان کووی، داغر دوگر و ... از لحاظ نظامی ساقط شده محسوب می شوند و به تصرف عناصر مسلح طالبان در خواهند آمد.  

آخرین تحولات میدانی شمال افغانستان/ استان جوزجان در آستانه سقوط قرار گرفت + نقشه میدانی و عکس

در حال حاضر، حدود ۹۵ درصد از شهرستان شبرغان در سیطره گروه طالبان است و نیروهای دولتی در بخش کوچکی از شمال این شهرستان (هم مرز با شهرستان خواجه دوکوه) مقاومت می کنند و درگیری ها ادامه دارد.

نیروهای دولتی اگر چه حدود ۴۰ درصد از مساحت شهرستان خواجه دو کوه (هم مرز با کشور ترکمنستان و استان فاریاب) را در کنترل دارند اما روند تحولات به گونه ای پیش می رود که این منطقه هم در تیر رأس نیروهای طالبان قرار گرفته و به سمت سقوط پیش می رود.

شبه نظامیان طالبان در جریان درگیری های ماه های اخیر و سال گذشته توانسته بودند شهرستان های شمالی، شمال شرقی، مرکزی، شرقی و جنوبی استان جوزجان از جمله خم آب، قرقین، منگجک، مردان، فیض آباد، خانقاه، آقچه، قوش تپه، گدرزاب را از کنترل نیروهای دولتی خارج و به سیطره دربیاورند.  

آخرین تحولات میدانی شمال افغانستان/ استان جوزجان در آستانه سقوط قرار گرفت + نقشه میدانی و عکس

استان غنی از نفت، گاز و معادن جوزجان با ده هزار و ۳۲۶ کیلومتر مربع مساحت از محور شمال با کشور ترکمنستان، از محور شرق با استان بلخ، از جنوب با استان سرپل و از غرب با استان فاریاب هم مرز است و برای گروه طالبان اهمیت خاصی دارد.  

به گزارش مشرق، در حال حاضر حدود ۹۳ درصد از مساحت استان (حدود ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع) در سیطره طالبان است و نیروهای دولتی و رزمندگان وفادار به ژنرال دوستم فقط مساحتی در حدود ۷۲۲ کیلومتر را در کنترل دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    20 0
    چرا نقشه کامل نمیگذارید
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      0 1
      صبر کن و عجله نکن الان میاد
    • صادق IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      3 6
      پایتخت ترکها افغانستان و ازبکها در تصرف طالبان ،نوادگان چنگیز و تیمور قادر به مقابله و جنگ با طالبان نیستند ؟؟؟؟؟؟ تسلیت به ترکها و اربابشان ترکیه اینبار تروریستها و مزدوران ترکمن ،چون ،تاتار قادر به مقاومت در برابر طالبان نیستند
  • TR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    3 2
    وقتی خود نظامیان افغانستان روحیه و انگیزه مقابله با طالبان را ندارند و مردم محلی هم آنها را بدتر از اشرف غنی نمی دانند چرا این همه اصرار برای نپذیرفتن طالبان دارید؟
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    6 13
    مرگ بر اشرف غنی آمریکایی، زنده باد امارت اسلامی طالبان، درود بر ارتش آزادیبخش طالبان.
    • از آبادی سفلی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      3 1
      آزادیبخش ؟! خخخخخ . اشرف غنی غربگدا است ولی طالبان هم چندان مالی نیست . ملت افغان بین دو پرتگاه هستند .
  • کارشناس IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 1
    طالبان در دام امریکا. طالبان این بار به کلی نابود خواهد شد و داعش بر افغانستان حکمرانی خواهد کرد
  • جاویدایران NL ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    6 1
    یه دشمن ایران که عقاید ضدایرانی داره درایران داره فعالیت کاری میکنه حالا من چجوری اسکرین شات هایی که از حرفاش دارم رو به دولت یا نهادهای امنیتی ایران بفرستم که دیگه با این شخص همکاری نکنن یادرایران به کارش نگیرن؟ در زمینه ورزش هم فعالیت داره، بهم خیلی فشار اومد وقتی دیدم درایرانه، ایران بهش پناه داده، درایران هم داره کار میکنه اما دشمن ماست، این خیلی فشارمیاره به آدم. درجایی در اینستاگرام توی یه پیج دیگه کامنت نوشته بود اونجادیدمش، فکرنمیکرد یکی مثل من بیینه چیا گفته برای همین بعد از اعتراض من یکی از کامنتاش رو پاک کرده اما من اسکرین شاتش رو دارم، به کجاباید چنین چیزهایی رو ارسال کنم برای بررسی!!!!؟؟؟؟ من ول کن ماجرانمیشم خیلی به آدم فشارمیاد اینجور ماجرایی رو شاهد باشه و سکوت کنه
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      1 0
      به ۱۱۳ وزارت اطلاعات اطلاع دهید
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 0
    حدودا" شاید 20 بیست سال بود آمریکا به افغانستان حمله نظامی و افغانستان رو بمب باران و اشغال کرد رادیو تلویزیون های بیگانه فارسی زبان از آنسوی مرز فریاد می‌زدند افغانستان تحت اشغال آمریکا تا چند سال آینده کشوری پیشرفته قدرتمند خواهد شد !!! خیلی دوست دارم آن اشخاص مزدور بیگانه رو ببنیم بگم بفرما تحویل بگیر افغانستان آباد و آزاد و قدرتمند رو !!! هوشیار باشیم هم میهنان گرامی کشورهای غربی و آمریکا چنین رویا و آرزویی هم برای ما ایرانیان دارند .. پاینده ایران
  • iran IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    2 0
    یادم هست حدود بیست 20 سال پیش وقتی آمریکا و غرب به افغانستان حمله نظامی و افغانستان رو بمب باران و اشغال کردند ، مزدوران غرب رادیو تلویزیون های بیگانه فارسی از آنسوی مرزها فریاد می‌زدند افغانستان تحت اشغال آمریکا تا چند سال آینده کشوری آباد آزاد قدرتمند خواهد شد !!! حالا بیان افغانستان آباد و آزاد و قدرتمند رو نظاره کنند !!! هوشیار باشیم هم میهنان گرامی با هر عقیده و باوری باید از ماک میهن ایران زمین مراقبت کنیم، آمریکا و کشورهای غربی چنین خواب و رویای پلیدی برای خاک و سرزمین ما هم داشتند و دارند ! پاینده ایران
  • مجتبی از زنجان IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    2 0
    مردم استان فاریاب چی میشن کجا هستن
  • مجتبی از زنجان IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    2 0
    اشرف غنی و طالبان می خواهند افغانستان فقط پشتو باشه مردم رو به زور از ازبک تاجیک هزاره از شهر بیرون می کنند خیلی کار زشت هستش
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      1 1
      از زمانی که افغانستان با توطئه انگلستان از ایران بزرگ تجزیه شد این سیاست کثیف پشتون سازی در افغانستان در حال اجرا است چیز جدیدی نیست دوست گرامی ! فارسی ستیزی. ایران ستیزی به یک سنت دیرینه در افغانستان تبدیل شده !
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 0
    اگر آن تسلیحات غربی رو دست نمی‌گرفتند تو عکس آدم تصور می‌کرد مومیایی های مصر باستان هستند که از اهرام مصر به پا خواستند ! خدایی هیبت آدمیزاد ندارند !!! عجب منطقه ای واقع شدیم !
  • خیانت IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 0
    درگیری در کار نبوده همه را تسلیم کردند فرمانده ارتش قصد معامله شهر مزارشریف را نیز داشته که فرماندهان نیروهای مردمی مقاومت کردن و فرمانده ارتش فرار کرده است!
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 1
    ایران . میتونه با.صحبت و توافق طالبان . شهرهای مرزی افعانستان تحت اختیارشان با ایران را در اختیار آوارگان و هموطنان قرار دهند .و یا اگر خواستند . با قبول اینکه آنان در راه و محل زندگی خود آسیب نبینند . برگردند به سر زندگی و کشت و کارشان ِ . بهتر از آوارگی . و پشت مرزها ماندن است . فردای نزدیک سرما از راه میرسد . نیاز به جان پناه و خوراک دارند . . فکری باید بشود . این مردم آواره از ترس جان محل زندگی را ترک کردند .گفته میشه روزانه فقط چند ده تن کودک کشته میشه ِ و همچنین اعضای خانواده ها . بین دو گروهی که یکدیگر را قبول نداشته و راضی به تشکیل حکومت مشترک با هم تن نمیدهند و روز بروز اوضاع انسانی وخیم تر میشود . مردم بین طرفین گیر مانده و در اثر بکار گیری سلاح طرفین .بیشتر طالبان . طبق گفته مردمی که آواره شده اند . اعضای خانواده .یک الی چند نفر را از دست دادند و از طالبان بابت اجحافات مانند زمان حکومتشان شکایت دارند ..دولت هم با وجود از دست دادن شهرها . صحبت از طرح شش ماهه داده که غیر قابل باور است ..تازه با دعوت از مجاهدین و سران .طلب حضور . نیروهای مردمی کرده .که بقول یک نماینده . بعضی از آنان مانند سابق . جایگاهی ندارند .بخاطر امتیازات سیاسی و آلوده شدن در بازی های مالی و سیاسی و بی عملی آنها .. دیگری پیشنهاد تجمع سران و رهبران احزاب خرد و کلان و تصمیم گیری آنها . و تبدیل شدن به یک نیروی عظیم سوم که قادر است مردم را با خود همراه داشته باشد و آنوقت با تصمیمات خود بر طرفین دعوا اثرگذار باشند ..بهر جهت برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان باید فکری بشود . . تعجب از ادامه نیافتن اجلاس تهران که طرفین از دور اول آن اظهار رضایت کامل و وافر داشتند .متاسفانه بنظر میرسد .مشکل از داخل است . که عقیده ای به مذاکره ندارد .جز نمایش ِ. و کار را بدینجا رساندن و اطرافیان و همسایگان را ناامید ساخته .انگار تا کنون متوجه آمریکا بوده که سببی باعث بازگشت و کمک اساسی شود .حالا از ناچاری خواهان بسیج مردمی که حتی تا کنون از آنهائی که خود در شهرها بسیج محلی شکل دادند . هیچگونه کمک و پشتیبانی انجام نداده .و اکنون که عبدالله را برای بحث با طالبان و وسطای بین المللی و همسایگان به دوحه رفته ... در آخر برخی بر این عقیده اند که غنی در اصل جاده صاف کن ورود طالبان برای بقدرت رسیدن نقش دارد
  • GR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    0 2
    ماشاالله اشرف غنی خائنه و‌ دوستم هم خائنه. خودفروخته ترکیه و آمریکا و اردوغان و بایدنه و روسیه از مسئله ترانزیت گرفته راه لاجورد تا خط لوله گاز ترکمنستان و حقابه هیرمند تا حضور آمریکا و ترکیه در شرق ایران و تحریم ها به نفع ایرانه که طالبان حاکم بشه فقط میمونه حقوق هزاره ها که بنظرم باید بیطرفی اعلام کنند در جنگ و معامله کنند با طالبان نه سپر بلای غنی و استعمار پیر بشن
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    2 0
    جنگ قدرت 50سال ملت جاهل
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      0 0
      تاریخ مطالعه بفرمایید جنگ های قومی و قبیله ای و پشتون سازی همه اقوام غیر پشتون در این خطه از همان ابتدای جدایی از ایران بزرگ آغاز شد حالا گاها هم جنگ ها و اختلافات قومی موقتا" فروکش کرده و بعد از مدتی مجددا" آغاز شده .. افغانستان هرگز یک کشور واقعی و یک ملت نشدن و نخواهند شد دیر یا زود سرنوشت افغانستان با تجزیه مجدد رقم خواهد خورد .. قابل توجه معدود افراد خائن تجزیه طلب مزدوران بیگانه در ایران که خواهان تجزیه و فروپاشی میهن عزیزمان هستند ! البته ایرانیان آگاه و میهن پرست هرگز به این عمله ها و مزدوران غرب و اسرائیل چنین فرصتی نخواهند داد .. تجزیه طلب و گروهک های تروریستی رو به جهنم خواهیم فرستاد ..
  • امیرو IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    2 0
    عاقبت گدایی از غرب همین است. یادم نمیرود وقتی آمریکا وارد افغانستان شده بود گروهی از دوست احمق میگفتند آینده افغانستان روشن و در صعود پیشترفت قرار گرفت و بزودی از ایران هم جلو میزند! اما الان ...
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      2 0
      درود بر شما بله همینطور می‌گفتند که افغانستان تحت اشغال آمریکا به زودی یک کشور پیشرفته و قوی قدرتمند خواهد شد !!! طی این دو دهه حدود بیست سال دیدیم مشاهده کردیم که اشغالگران آمریکایی چه بلایی بر سر افغان ها و افغانستان آوردند
  • عشق فاطمیون IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 0
    اشرف غنی اگر ایرانستیزی نمی کرد الان این همه خوار و ذلیل نبود. بیچاره ملت افغان . حماقت است ایران طرف این مردک بی لیاقت را بگیرد . ای کاش طالبان اینقدر تندرو نبود ......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس