افغانستان.jpg

نیروهای شبه نظامی طالبان با ادامه پیشروی ها در شرق افغانستان توانستند دو شهرستان دیگر را در «کاپیسا» به تصرف دربیاورند تا شمارش معکوس برای سقوط این استان آغاز شود.

سرویس جهان مشرق؛ مناطق مختلف افغانستان همچنان صحنه درگیری ها است و پیشروی عناصر گروه طالبان در استان های شرقی نیز به صورت مستمر ادامه دارد و برتری خود را در برابر نیروهای دولتی حفظ کرده اند.

یک منبع میدانی که تحولات را در شرق افغانستان از نزدیک دنبال می کند گزارشی از آخرین وضعیت نبردها در استان «کاپیسا» ارائه داد و گفت: نیروهای طالبان در جریان حملات گسترده خطوط دفاعی نیروهای دولتی را در شهرستان «نجراب» در هم شکستند.

این منبع میدانی از تسلط نیروهای طالبان بر شهرستان نجراب خبر داد و افزود: در روزهای گذشته بخش وسیعی از مرکز و شرق نجراب از کنترل نیروهای دولتی خارج شده بود و عناصر طالبان در نهایت  سیطره خود را بر این شهرستان کامل کردند.

این منبع میدانی با بیان این که از دست رفتن شهرستان «نجراب» به معنای سقوط مرکز استان کاپیسا است، گفت: با عقب نشینی های صورت گرفته، شهرستان های مرکزی و جنوب استان (تگاب، اله سائی) هم به تصرف گروه طالبان درآمدند که در مجموع 60 درصد از مساحت استان را در بر می گیرند.

آخرین خبرها از درگیری‌ها در شرق افغانستان/ کوچکترین استان در آستانه سقوط قرار گرفت + نقشه میدانی و عکس

با پیشروی طالبان در محورهای مرکزی و جنوبی استان راه برای نفوذ به شمال کابل و جنوب شرق استان «پروان» باز شده است؛ در حال حاضر درگیری ها در حدفاصل مناطق مرزی جنوب غرب شهرستان «نجراب» و شرق شهرستان محمود راقی (مرکز استان) در جریان است.

روند تحولات میدانی نشان می دهد مقصد بعدی شبه نظامیان طالبان به سمت شهرستان های «محمود راقی و کوه بند» خواهد بود و باید منتظر ماند و دید نیروهای دولتی می توانند در برابر حملات مقاومت کنند یا باز هم مجبور به عقب نشینی می شوند.

بخش های شرقی شهرستان کوه بند در تصرف نیروهای شبه نظامی طالبان است؛ در صورت سقوط شهرستان های «محمود راقی و کوه بند»، نیروهای دولتی فقط کنترل شهرستان های «حصه اول کوهستان و حصه دوم کوهسان» را در اختیار خواهند داشت و می توان گفت استان «کاپیسا» از لحاظ نظامی ساقط شده محسوب می شود.

با تسلط کامل طالبان بر استان «کاپیسا»، زنگ خطر برای استان های حومه از جمله «پروان، کابل، پنجشیر و لغمان» به صدا در خواهد آمد و تحولات میدانی در این محورها وارد مرحله جدیدتر می شود و تحت تاثیر قرار می گیرند.

آخرین خبرها از درگیری‌ها در شرق افغانستان/ کوچکترین استان در آستانه سقوط قرار گرفت + نقشه میدانی و عکس

به گفته منابع میدانی، شبه نظامیان طالبان بیشتر مناطق را بدون مقاومت نیروهای دولتی و درگیری به تصرف درآوردند و همین مسئله گمانی زنی ها را در خصوص تبانی ها افزایش داده و به نظر می رسد رئیس جمهور افغانستان با مدیریت عقب نشینی ها قصد دارد به افکار عمومی القا کند که کشور با خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی امنیت نخواهد داشت.

استان «کاپیسا» از محور جنوبی با استان کابل، از محور غربی با استان «پروان» و از محور شمالی با شمال استان «پنجشیر» و از محور شرقی با استان «لغمان» هم مرز و همین موقعیت اهمیتش را چند برابر کرده است.

به گزارش مشرق، «کاپیسا» کوچکترین استان افغانستان محسوب می شود اما بیشترین جمعیت پس از کابل دارد و یک منطقه پر تراکم به شمار می آید که هزار و ۸۴۲ کیلومتر مربع مساحت دارد که حدود نیمی از آن ( ۹۲۰ کیلومتر مربع) در تصرف طالبان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    13 3
    امریکا اخرش طالبان را به جان افغانستان انداخت و رفت
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    6 13
    بزودی کل افغانستان بطور کامل بتصرف طالبان درمیاد و حکومت اسلامی اعلام میکنه . اشرف غنی هم اگر جون به در ببره دو پا داره دو پا هم قرض میکنه الفرار به دامن اربابش بایدن
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      6 3
      ما شدیم چه کردیم که افغانها جا ماندند
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    8 8
    از دوستانم شنیدم که طالبان قصد دارد "سد کجکی" و "سد کمال خان" را ویران کند.
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      2 1
      من هم از دوستانم شنیدم،گفتند جان تان را بردارید از دامنه بند بیرون روید، بخصوص که باران هایه موسمی و سیل آسا در هندوکش شروع می شود
    • مرتضی IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 1
      امیدوارم حداقل آب به ایران می آید
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    7 3
    مشرق جان در مورد افغانستان کلا همین یه عکسو داری؟!!!
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 2
    جنگ افغانستان یک جنگ سیاسی و مذهبی نیست بلکه حقیقت آن جنگ میان دو قبیله پشتون غلیجایی و درانی است که سیصد سال است که جریان دارد. اسلام و جمهوریت بهانه هر دو طرف است برای نیرو گرفتن از دیگر اقوام مگرنه این همان جنگ سیصدسال گذشته میان این دو قبیله است. مهمترین شهر هم برایشان قندهار است که از زمان نبرد احمدشاه درانی به همراه نادرشاه علیه هوتک ها مرتب دست به دست شده است.
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    3 11
    این الفاطمیون؟
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 0
    فیلمی که از صحنه حمله راکتی به ارگ دولتی در کابل هنگام نماز عید قربان منتشر شده نشون میده غیر از یکی دو نفر هیچ کدوم از نمازگزاران در لحظه انفجار کوچکترین یکه ای هم نخوردند کاملا به نظر میاد که حتی همون حمله هم از پیش طراحی شده بوده
  • مجتبی از زنجان IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    5 4
    در افغانستان ولایت مثال فاریاب و جوزجان ولایت های ازبک نشین هستند اما ببنید اسم استان ازبکستان شرقی و غربی نیست یا ولایت بدخشان و پنجشیر تاجیک نشین هستند پسوند تاجیک روی استان نیست یا ولایت نیمروز و هلمند بلوچ نشین هستند اما پسوند بلوچ وجود نداره تقسیمات کشوری باید با مطالعه ایجاد بشه
    • NL ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      3 3
      نام استانهای ما باستانی است. خراسان و آذربایجان و سیستان و... بیش از دو هزارسال است که همین نام را دارند.
    • پوریا IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 1
      از این مثال ها خیلی هست الان هند28ایالت داره اسم بعضی هاش نژادی و بعضی غیر نژادی است یا در چین استان خودمختار سین کیانگ یک استان ایغوز نشین است اما کلمه ایغوز یا ایغوزستان نیست اگر حرفی زده میشه از افراط نیست
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      2 4
      زیاد حرف نزن اخرش امنیتی میشی و کار دست خودت میدی زیاد تو اموری که عقلت نمیرسه دخالت نکن ایران کشوری نیست که با افغانستان و تاجیکستان مقایسه کنی در ایران دموکراسی حاکمه
    • پوریا IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      0 0
      تقسیمات کشورها فرق می کنه الان در اسپانیا 17منطقه خودمختار داره کاتالونیا باسک گالیسا آستوریاس اسم اقلیت هستش یا یونان13استان داره استان اقلیت مقدونیه ای استان مقدونیه شرقی و غربی دارند یا در استان های بلغارستان28استان اسم اقلیت ترک یا سریلانکا9استان داره اما اقلیت تامیل اسم استان تامیل ندارند هند داره
    • نصر IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      0 1
      راست میگه دیگه دوست دارید کشور از دست بره
    • پوریا IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      0 0
      الان جمهوری چک13استان داره به صورت حروف انگلیسی است استانA استانB و.....
    • پوریا IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      0 0
      الان روسیه چند نوع تقسیمات داره جمهوری استان خطه و.....
    • نصر IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      2 1
      دیر یا زود باید اصلاحات باشه انشالله
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 1
      کاملاً درست می گویید. نام استان نباید دارای پسوند قومی باشد؛ یا القاکننده قوم ویژه ای باشد. البته در ایران هم بیشتر از سه چهار مورد نیست که آنها هم باید تغییر کنند.
    • یاور نوپا IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      2 0
      الان40درصد ازبکستان تاجیک هستند از12استان ازبکستان 5الی 6الی استان از جمله سمرقند بخارا کشک دریا سرخان دریا تاجیک هستند هیچ حقوقی ندارند نه تلویزیون تاجیک هست نه استان با پسوند تاجیک هست هیچی اونایی که از ایران انتقاد می کنند پاسخگو باشند
    • نصر IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      0 0
      تقسیمات کشورها متفاوت استان الان قزاقستان با اون وسعت فقط14استان داره
    • پوریا IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 1
      ایران باید با این ابهت80تا استان میداشت بدون نام نژادی هر طراح بوده خیانت کار بوده
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 1
    به نظرم نقشه آمریکا جنگ داخلی بلند مدت در افغانستان است، فعلا اشرف غنی داره دستورات آمریکا را انجام می ده، اونهم شکست و عقب نشینی اما در آینده دولت افغانستان به بهانه مبارزه با طالبان تقویت می شود و حملاتی را انجام می دهد تا به طور کامل افغانستان وارد جنگ داخلی تمام عیار شود، بهترین گزینه برای آمریکا و بدترین گزینه برای ایران و کشورهای همسایه جنگ داخلی است. الان ایران بیشترین صادرات را به افغانستان داره هر حکومتی چه طالبان و غیر آن که مستقر بشود مجبور به ادامه همکاری است اما اگر جنگ داخلی بشه به علت نبود امنیت صادرات ایران هم مختلف خواهد شد در ضمن سبب نا امن شدن مرزهای ایران و دیگر کشورها خواهد شد. مگر طالبان مطیع کامل عربستان و ترکیه بشن و با داعش بیعت کنند این جوری رفتن طرف آمریکا این هم گزینه خوبی چون با وجود چنین دولتی به راحتی می تونن به ایران، چین و روسیه ضربه بزنن.
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 0
      بالاخره آمریکا باید درافعانستان وعراق و.‌.بماند یا برود!؟
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 3
    چرا طالبان نمیتواتد افعانستان را لزدست اشعالگران افعانی امریکاییها ازاد کند!؟
  • مجتبی از زنجان IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    2 1
    در شمال افغانستان استان ترکستان بود قبلا شامل بلخ،سمنگان،فاریاب،جوزجان،تخار و قندوز که استان ترکستان حذف شد و استان های با نام های جدید تشکیل شد ما هم باید انشالله تغییرات بدهیم والله به خاطر مملکت میگم
  • قطعنامه 598 IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    3 0
    با این نوع عقب نشینی نیورهای دولتی افغانستان یاد تک های دشمن در سال 1367 افتادم که ظرف چند روز کل دستاوردهای 7 سال و چندماه ما را پس گرفت! و بعد هاشمی جام زهر را به امام ره تحمیل کرد! انگار قرار است اشرف غنی و عبدالله عبدالله یه جورایی ملت ستم دیده افغانستان را مجبور به پذیرش یک قطعنامه از جنس جام زهر ما کنند! البته این روزها نیز در داخل ایران، حسن روحانی و دولت بی لیاقتش بسیار تلاش کردند بازهم با کودتای اقتصادی، طوری نظام و رهبری را در تنگنا قرار دهند که در مذاکرات وین، جام زهری دیگر تحمیل کنند اما تا کنون موفق نشده است! چقدر تاریخ تکرار پذیر شده است و ما عبرت نمی گیریم! نه به استیضاح روحانی و مانع ایجاد کردن در برابر انجام وظیفه مجلس بابت استیضاح روحانی، یعنی پذیرش مسئولیت بخشی از نابسامانی اخیر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس