IPU به عنوان یک قدرت پارلمانی در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: IPU به عنوان یک قدرت پارلمانی جلوی یکجانبه گرایی آمریکا را بگیرد.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز(جمعه، ۱۵ مردادماه) با دوآرته ونتورا پاچکو رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی(IPU) که به منظور حضور در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به ایران سفر کرده بود، دیدار و گفت و گو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن تشکر از حضور رئیس پرتغالی اتحادیه بین المجالس جهانی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفت: شما به عنوان یک پرتغالی می توانید ارتباط پارلمانی خوبی میان دو کشور برقرار کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه IPU باید بیش از پیش از ظرفیت خود در شرایط متفاوت امروز دنیا استفاده کند، اظهار داشت: باید پذیرفت دیپلماسی عمومی دنیای امروز به خاطر حضور رسانه ها و فضای مجازی قدرتمند شده و قدرت‌های یکجانبه گرا اگر می‌خواستند، می توانستند آن را مدیریت و کنترل کنند البته آنها نیز در حوزه رسانه تسلط دارند ولی NGOها و تشکل های غیردولتی نیز توانسته اند قدرت خوبی در این خصوص کسب کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اتحادیه بین المجالس جهانی می تواند به عنوان نماینده پارلمان‌ها حد واسطی میان مردم، دولت ها و قدرت‌ها باشد، عنوان کرد: نمایندگان مجلس به مردم نزدیک تر هستند و بهتر می‌توانند حرف آنها را منتقل کنند، هرچند در نگاه اول قدرت های بزرگ، خود را نماینده مردم جلوه می‌دهند اما نوع قدرت آنها به گونه ای است که ممکن است حتی بعد از مدتی در شرایطی مقابل مردم هم بایستند.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه قدرت های جهانی ساختارهایی را سازماندهی کرده اند که تولید قدرت کرده و هیچ گاه از بین نمی رود و صرفا افراد در آن جابجا می شوند، گفت: در گذشته جامعه ملل را داشتیم که امروز تحت عنوان سازمان ملل فعالیت دارد و این سازمان شورای امنیتی دارد که در کنار آن رژیم هایی تشکل شده و امنیت، اقتصاد،FATF و غیره را در دست گرفته اند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: دولت‌هایی که پول و امکانات بیشتری داشته باشند بر این سازمان‌ها تسلط پیدا می‌کنند و اینجاست که یکجانبه گرایی شکل گرفته و هر تصمیمی آنها می‌گیرند باید اجرایی شود.

وی در ادامه به موضوع تحریم ایران از سوی آمریکا اشاره و بیان کرد: سازمان ملل و شورای امنیت تصمیمی می‌گیرد و آمریکا با یک حرف تمام آنها را نادیده گرفته و حرف کنگره و دولت خود را اجرا می‌کند، لذا آنها نه می توانند نماینده مردم خود باشند و نه نماینده مردم جهان.

قالیباف با تأکید بر اینکه ازIPU می خواهیم به عنوان یک قدرت پارلمانی جلوی یکجانبه گرایی آمریکا را بگیرد، عنوان کرد: آنها این قدرت را دارند که رژیم‌های بین المللی، تشکل ها و NGOها را به خصوص سازمان هایی همچون FATF، فیفا و یونسکو را تحت تأثیر خود قرار دهند، لذا اتحادیه بین المجالس جهانی باید از فرصت استفاده کرده و با فعالیت مؤثر در موضوعات بین المللی و منطقه ای تأثیرگذار باشد تا به امنیت و توسعه کشورها به عنوان یک اولویت توجه شود.

رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: IPU می تواند در ایجاد صلح و امنیت منطقه غرب آسیا نیز مؤثر باشد و ما نباید به دولت های خارجی اجازه نفوذ و دخالت در منطقه را بدهیم.

دوآرته ونتورا پاچکو نیز در ادامه این دیدار ضمن تشکر از دعوت برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، به روابط بیش از ۵۰۰ ساله ایران و پرتغال اشاره کرد و گفت: از حمایت های جمهوری اسلامی ایران در انتخاب اینجانب به عنوان رئیس اتحادیه جهانی بین المجالس تشکر می‌کنم.

رئیس اتحادیه جهانی بین المجالس با تأکید بر اینکه این اتحادیه یک سازمان حامی چندجانبه گرایی برای حل مشکلات دنیا است، گفت: ما حامی گفتگو بوده و معتقدیم هر اتفاقی در دنیا بیفتد در نقطه دیگر دنیا نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش داریم علاوه بر مشکلات جهانی، در سطح منطقه نیز سهم مؤثری ایفا کنیم، یادآور شد: در حوزه مناقشات یمن نیز تلاش‌های بسزایی کردیم و هیأتی برای تسهیل گفتگو ها به این کشور اعزام کردیم تا بتوانیم اندکی از این رنج انسانی بکاهیم.

پاچکو در ادامه با بیان اینکه همه گیری کرونا نشان داد ما ظرفیت ها و ابزارهای ویژه ای داشتیم که تا کنون از آنها استفاده نکرده بودیم، عنوان کرد: مثلا در ۶ ماه گذشته، بیش از ۸۰ وبینار جهانی برگزار کردم؛ البته نشست آنلاین نمی تواند جایگزین نشست حضوری باشد اما برای حل برخی از مشکلات می‌توان با استفاده از یک وبینار یک ساعته، راه حل پیدا کرد.

رئیسIPU در ادامه تصریح کرد: یکی از سازوکارها برای اینکه مانع نفوذ بیش از حد برخی کشورها در این سازمان باشیم، تلاش برای حفظ رأی تمام کشورها به صورت برابر است و برای ما شرایط این کشورها؛ برای مثال جمعیت آنها تفاوتی ندارد و هر کشور تنها یک رأی در این اتحادیه دارد.

وی افزود: از سوی دیگر برخی از کشورها حق السهم اختیاری پرداخت می کنند که ما اجازه نداده‌ایم این موضوع به گونه‌ای باشد که سازمان را به این کشورها وابسته کند .

پاچکو ادامه داد: سازمان تلاش کرده در رابطه با تروریسم، قاچاق انسان و مناقشات اقلیمی راه حل ارائه کند و تا حدودی توانسته‌ایم به خصوص در حوزه مناقشات اقلیمی موثر واقع شده و آن را کاهش دهیم.

رئیس اتحادیه جهانی بین المجالس در ادامه ضمن محکوم کردن تحریم ها علیه ایران، عنوان کرد: ما معتقدیم این تحریم ها باید هر چه سریعتر برداشته شود ،چرا که این مردم هستند که در اثر تحریم ها، بیشترین خسارت را متحمل می شوند، که این مسئله منصفانه نیست و استفاده از تحریم به عنوان روشی برای حل و فصل مشکلات میان دولتمردان درست نیست.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس