شهید مدافع حرم اسدالله ابراهیمی

اسدالله به وسیله دو عدد گاز اشک‌آور جلوی هجوم جمعیت به وزارت کار را می گیرد و به تنهایی از وزارتخانه محافظت می کند و جمعیت پراکنده می شوند.

 گروه جهاد و مقاومت مشرق- اسدالله ابراهیمی سال ۱۳۵۱ در تهران به دنیا آمد. ۱۶ سال بیشتر نداشت که برای حضور در دفاع مقدس با دستکاری شناسنامه اش راهی جبهه شد.

سال‌ها بعد وقتی که فهمید خواهرش به بیماری کلیوی مبتلا شده و نیاز به پیوند کلیه دارد،‌ یک کلیه‌اش را به خواهرش اهدا کرد.

پس از جنگ در برنامه های فرهنگی و اعتقادی از مربیان مسجد محل (مهرآباد جنوبی؛ شهرک فردوس) بود. سال ۷۴ معاون فرهنگی پایگاه بسیج شد.سال ۱۳۸۱ ازدواج کرد که حاصل این ازدواج ۲ فرزند به نام های حسین و زینب است.

وی از جمله کسانی بود که در فتنه ۸۸ در خط مقدم دفاع از انقلاب و رهبری در میدان حاضر شد. اسدالله ابراهیمی تحصیلاتش را تا مقطع لیسانس ادامه داده و کارشناسی حسابداری خوانده بود. او در کارخانه پارس خودرو مشغول به کار بود که با آغاز جنگ سوریه تمام تلاشش را برای حضور در سوریه کرد تا اینکه در بهمن‌ماه سال ۹۴ به این کشور اعزام شد. او از فرماندهان لشکر فاطمیون در منطقه بود اما آنقدر متواضع بود که حتی همکارانش تا لحظه شهادت نمی‌دانستند او فرمانده بوده است.

اسدالله ابراهیمی سرانجام در ۲۷ خردادماه سال ۹۵ در شهر حلب سوریه به شهادت رسید، در حالی که پیکرش برای همیشه در منطقه ماند و تروریست‌های جبهه النصره از تحویل پیکر مطهر شهید خودداری کردند. تنها مزار یادبودی به نام وی در قطعه ۵۰ بهشت زهرای تهران اختصاص یافت. کتابی با عنوان «بهار، آخرین فصل» درباره زندگی این شهید عزیز توسط انتشارات روایت فتح منتشر شده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفتگو با علی ابراهیمی، برادر شهید اسدالله ابراهیمی است.

گفتگو با همسر شهید ابراهیمی و همرزمانش را نیز در اینجا بخوانید:

فیلمبرداری آقا اسدالله؛ راهگشای نیروهای امنیتی + عکس

نقشه عجیب برای عدم اعزام یک مدافع حرم!

ضرب و شتم بسیجیِ رزمنده به قصد کُشت +‌ عکس

نامه محرمانه کنار رخت‌خواب آقای فرمانده!

هزینه ۱۰۰هزار تومانی «اسدالله» برای زن خیابانی!

۱

از دو سالگی همراه من به مسجد می آمد.

خیلی بازیگوش بود، نمی توانستم لحظه ای او را به حال خودش رها کنم! شیطنت های حسین پسر اسدالله مرا یاد او می اندازد.

کاشف شکنجه‌گاه انقلابی‌ها در فتنه ۸۸ که بود؟

کمی که بزرگتر شد خودش به همراه برادر کوچکمان عبدالله به مسجد می رفت.

یک روز همراه با عبدالله برای گفتن تکبیر نماز به مسجد سیدالشهدا (علیه السلام) رفتند. اسدالله میکروفن را به دست عبدالله داد و گفت: امروز تو تکبیر بگو داداش!

عبدالله گفت: من بلد نیستم! می ترسم داداش.

اسد به او می گوید: نترس داداشی! من کنارت هستم، هرچیزی گفتم تو تکرار کن...

نماز شروع می شود و تا رکعت دوم مشکلی پیش نمی آید. از اواسط رکعت دوم عبدالله اذکار را اشتباه تلفظ می کند و باعث خندیدن برخی از نمازگزاران می شود. اسدالله با دیدن بهم خوردن نماز از مسجد فرار می کند و عبدالله را وسط کلی پیرمرد ناراحت و عصبانی جا می گذارد. بعد از آرام شدن پیرمردها برمی گردد و عبدالله را با خود می برد.

۲

اسدالله و اکبر بهشتی رفقای صمیمی بودند و با هم کلی شوخی می کردند.

یک روز صبح اسدالله زنگ خانه اکبر را می زند و به او می گوید: اکبرجان! من می خواهم خونم را به رزمندگان جبهه اهدا کنم، اگر نمی ترسی و کاری هم نداری بیا با هم برویم.

هر دو روی تخت مرکز دراز می کشند و آماده خون‌گیری می شوند.

پرستار سوزن خونگیری را در رگ اکبر بهشتی فرو می کند، همزمان یکی از پرسنل مرکز روی تخت اهداکنندگان کیک و ساندیس می گذارد.

اسدالله وقتی مطمئن می شود اکبر در حال خون دادن است، قبل از اینکه پرستار کنار تختش بیاید به سمت تخت اکبر می رود و کیک و ساندیس او را بر می‌دارد. از مرکز خارج می شود و در حال ساندیس خوردن به خانه بر می گردد.

اکبر بعد از خون دادن با حالت غش و ضعف با پای پیاده به سختی خودش را به خانه می رساند.

تا مدت‌ها با اسدالله قهر بود و می گفت: اسدالله مرا برد خونم را گرفت و ساندیسم را خورد!

کاشف شکنجه‌گاه انقلابی‌ها در فتنه ۸۸ که بود؟

۳

چند ماه بعد از تصویب قطعنامه ۵۹۸ اسدالله و دوستانش داخل یکی از اتاق‌های پایگاه دور هم جمع می شوند.

آن سالها فرمانده پایگاه من بودم و در صحن مسجد جلسه مهمی داشتیم.

اسدالله وسط اتاق پایگاه آتش روشن می کند و دوستانش را به شکل بومیان آفریقایی در می آورد! دور آتش می چرخند و با صدای بلند شعاری علیه تصویب قطعنامه سر می دهند؛ گر موته گر موته/ قطعنامه رو به موته!

آنقدر شلوغ‌بازی درآوردند تا آتش به پتوها سرایت می کند! و صدای خنده‌هایشان تبدیل به فریاد کمک می شود!

به سرعت خودمان را به پایگاه رساندیم و آتش را خاموش کردیم. شکر خدا بلایی سرشان نیامده بود و همه سالم بودند.

 رئیس گروه بومیان آفریقایی اسدالله و دوستش بودند بخاطر آسیبی که بیت‌المال زده بودند هر دو را مجبور کردم خسارت پتوها و آتش سوزی را پرداخت کنند!

۴

کردهای حلبچه با حمایت رزمندگان ایرانی توانسته بودند صدام را در عملیاتی شکست دهند و ضربه سنگینی به ارتش بعثی بزنند. صدام آنقدر خشمگین بود که بزرگترین جنایت جنگی را در حق این مردم مظلوم مرتکب شد و حلبچه را بمباران شیمیایی کرد.

من و اسدالله از نزدیک شاهد این فاجعه بودیم و در منطقه حضور داشتیم. عمق این جنایت به حدی بود که به سختی می توانستیم موجود زنده ای پیدا کنیم. زیرزمین خانه‌ها پر از جنازه مردمی بود که از ترس به آنجا پناه برده بودند. تعداد زیادی از نیروهای گردان اسدالله در آن منطقه به شهادت رسیدند!

اسدالله همان روز در حلبچه شیمیایی شد، پلک چشمش افتاد و بینایی اش کم شد! تا سالها بعد از جنگ مشغول مداوا بود و هزینه های درمان را خودش شخصاً پرداخت می کرد!

کاشف شکنجه‌گاه انقلابی‌ها در فتنه ۸۸ که بود؟

۵

با وجود سن کمش عشق به جبهه و شهادت در قلبش موج می زد.

پدر و مادرم با حضور اسدالله در جبهه مشکلی نداشتند و به راحتی رضایت‌نامه کتبی را به او دادند. اما مشکل اصلی سن پایین و اندام کوچکش بود.

از شناسنامه کپی گرفت و با ترفندی سن خود را بالا برد، برای اندام کوچکش هم کار جالبی کرد.

چند دست لباس روی هم پوشید و با استفاده از یک کفش پاشنه بلند قد اسد کمی بلندتر شد! مسئول اعزام جبهه به او شک نکرد و برگه اعزامش به راحتی صادر شد.

دوستانم به من که مسئول کل بسیج منطقه بودم پیغام دادند اسدالله برای اعزام به جبهه ثبت نام کرده است! با اینکه می توانستم جلوی اعزامش را بگیرم و بهانه‌تراشی کنم اما توکل بر خدا کردم و مانع حضورش در جبهه نشدم.

۶

عراق بعد از آتش‌بس قطعنامه را نقض کرد و برای باز پس گیری خرمشهر چند تیپ به منطقه اعزام کرد.

اکثر رزمندگان ایرانی به شهرهای خود برگشته بودند و تصور نمی کردیم صدام مرتکب این خطای بزرگ شود! اسدالله در منطقه حضور داشت و به همراه گردان حبیب برای جلوگیری پیش‌روی دشمن به خط اعزام شد.

بچه های گردان مجهز به سلاح آر.پی.جی  بودند، فرمانده دستور می دهد همگی استتار کنند و کمین بگیرند.

صدها تانک عراقی دشت های وسیع منطقه را با سرعت طی می کردند و به محل کمین گردان حبیب نزدیک می شدند. فاصله تانک ها به رزمنده ها کمتر از ۵۰ متر شد! فرمانده دستور شلیک گلوله‌های آر.پی.جی را صادر می کند.

در کمتر از چند دقیقه منطقه به جهنمی از آتش تانک های سوخته تبدیل می شود.

سیصد نفر مقابل سه هزار نفر جنگ جانانه‌ای می کنند و اکثر آنها به شهادت می رسند. کمتر از ده نفر زنده بر می گردند، یکی از آنها اسدالله بود.

اسد تا مدت‌ها غمگین و ناراحت از خاطرات آن روز عجیب می گفت: تانک های دشمن بی‌رحمانه از روی بدن مجروحان رد می شدند و گوشت بدن دوستانم به شنی تانک چسبیده بود، من فقط نظاره‌گر این جنایت بودم.

رفقای خوبم به شهادت رسیدند و من به خانه برگشتم!

کاشف شکنجه‌گاه انقلابی‌ها در فتنه ۸۸ که بود؟

۷

عصر روز بیست و پنجم خرداد هشتاد و هشت که اغتشاشگران به حوزه بسیج خیابان آزادی حمله کردند، اسدالله با شمایل فتنه‌گران در میان جمعیت بود.

می گفت: هر لحظه اوضاع وخیم‌تر می شد، فتنه گران قصد ورود به حوزه بسیج و دسترسی به اسلحه ها را داشتند! تنها کاری که می توانستم انجام بدهم فقط ترساندن آن ها بود!

می گفتم: نرید جلو. خطرناک است. اسلحه جنگی دارند و شما را با تیر می‌زنند، به هیچ کدامتان رحم نمی کنند و...

آنقدر مشغولشان کردم تا یگان ویژه نیروی انتظامی در صحنه حاضر شد و بساطشان را جمع کرد. اذان مغرب را گفته بودند، وضو گرفتم و همان جا در پیاده رو کنار آتش و دود نمازم را خواندم.

۸

سال هفتادوهشت آتش فتنه کوی دانشگاه کم کم دامن تهران را گرفت و حوادث عجیبی رخ داد! اسدالله مثل همیشه وسط معرکه بود و کار اطلاعاتی انجام می داد.

برخی از سران فتنه مسیر جمعیت معترض را به سمت بیت رهبری تغییر دادند و به خیال خامشان قصد تسخیر بیت را داشتند! می گفتند تا پایان شب همه مراکز حساس را فتح می کنیم!

اسد تماس می گرفت و درخواست اعزام نیرو می کرد. بعد از هماهنگی مسئولین بسیج تعدادی از بسیجیان پایگاه را به نقاط درگیری خصوصاً اطراف بیت اعزام کردیم.

آن سالها مثل حالا تلفن های همراه پیشرفته و مجهز به دوربین نبود، اسدالله میان جمعیتی که به سمت بیت می رفتند لیدرهای فتنه را شناسایی می کرد.

قبل از رسیدن فتنه‌گران به خیابان های اطراف بیت، آتش فتنه آن روز با کمک بسیجیان خاموش شد.

کاشف شکنجه‌گاه انقلابی‌ها در فتنه ۸۸ که بود؟

۹

در ایام فتنه به «اسد اغتشاش» معروف بود! هر کسی نیاز به آخرین خبرهای فتنه داشت کافی بود با اسدالله تماس برقرار کند تا در جریان خبرها قرار بگیرد. اسدالله یک نفر بود و تنهایی کار اطلاعاتی انجام می داد اما در یک زمان همه جا حضور داشت و می دانست چه خبر است!

روز عاشورا فتنه گران پس از هتک حرمت مجلس عزاداری سیدالشهدا علیه السلام به وزارت کار حمله کردند.

اسدالله به وسیله دو عدد گاز اشک‌آور جلوی هجوم جمعیت به وزارت کار را می گیرد و به تنهایی از وزارتخانه محافظت می کند و جمعیت پراکنده می شوند.

در اوج شلوغی‌های تهران توانسته بود زیرزمینی را کشف کند که فتنه‌گران از آن برای شکنجه نیروهای انقلاب استفاده می کردند. می گفت: با چشمان خودم دیدم بچه بسیجی ها را بعد از ضرب و شتم مخفیانه به داخل زیرزمین می برند و معلوم نبود چه بلایی بر سرشان می آورند!

با اقدام به موقع اسدالله آن خانه شناسایی شد و عوامل جنایت زیرزمین دستگیر شدند.

۱۰

با کمک خانواده توانست خانه ای دو طبقه در محله شمشیری خریداری کند. طبقه اول را به یکی از نمازگزاران مسجد اجاره داد و مبلغ ناچیزی به عنوان کرایه از او دریافت می کرد.

یک روز به مستأجر می گوید: شما چرا خانه نمی خرید؟! سالهاست مستأجر هستید.

مستأجر می گوید: کل دارایی من همان پول پیشی است که به شما دادم، دوست دارم صاحب خانه شوم اما در توانم نیست و پولی در بساط ندارم.

اسدالله می گوید: من پول پیشت را برای پیش پرداخت برداشتم! شما مابقی پول خانه را قسطی به من بده، خانه من برای تو...

مستأجر حیرت زده به اسد نگاه می کند و می گوید: آقای ابراهیمی شوخی می‌کنی؟!

اسد به می گوید جدی گفتم، مبارکت باشد!

چندین مرتبه خانه خرید و به این شکل عجیب به نیازمندان فروخت! در حالی که خود مستأجر بود!

از نداری خودش به مردم می بخشید! آدم سرمایه‌دار و پولداری نبود، اما زندگی اش همیشه برکت داشت و لنگ نمی ماند.

کاشف شکنجه‌گاه انقلابی‌ها در فتنه ۸۸ که بود؟

۱۱

خانواده نیازمندی را به ما معرفی کردند. پدر سرایدار بود و سه فرزند کوچک داشت.

کودک پنج ساله‌اش مبتلا به یک بیماری خاص شده بود که نمی توانست غذای معمولی بخورد. غذای او در بسته بندی خاصی از آلمان فرستاده می شد که هزینه سنگینی داشت. اغلب روزهای هفته آن طفل معصوم بخاطر مشکل مالی پدرش گرسنه می ماند و ضعیف شده بود.

با پیگیری‌های شبانه روزی اسدالله هزینه غذای کودک تأمین شد.

اسد هر روز غذا را تحویل می گرفت و در باکس موتورش می گذاشت، قبل از غروب غذا را تحویل خانواده نیازمند می داد. با حمایت های اسدالله از آن خانواده وضعیت جسمی کودک رو به بهبودی رفت و بچه جان گرفت.

همزمان هزینه دیالیز تعدادی بیمار فاقد دفترچه بیمه را هم تأمین می کرد. شاید هر کسی جای اسدالله بود با این حجم از کار خیر، زندگی‌اش متلاشی می شد!

*مرتضی اسدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • هادی IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 3
    اکثر شهدای مدافع حرم در ماجرای فتنه پیچیده امنیتی سال 88 وسط معرکه بودند و از نظام و انقلاب دفاع کردند.. باید گذشتن از دنیا به آسانی...باید مهیا شد از بهر قربانی
  • عبدالله مومن IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 3
    مویی ازین عزیران بر همه افسادطلبان بی شرف . ارزش دارد.
  • علی ازاد IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 2
    خدا رحمتش کنه ...عجب مرد بزرگی بود ...حیف که از دست رفت...روحش شاد...
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    سلام خدا بر شهیدان ....
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    الله اکبر
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    انسان در حیرت میمانه اینها بین ما زندگی میکردند ... واقعیت اینه خدا این کشور رو بخاطر این انسانهای پاک و مخلص با این همه فساد برخی مسئولان سرپا نگه داشته
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    السلام علی الشهداء سیما هذا الشهید
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    چه فرشتگان مقربی در میان ما هستند و ما از آنها غافلیم
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    خداوند قرین رحمت کند
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    باسلام شهدا بوسیله خونشان گلستان انقلاب را آبیاری می کنند به همین دلیل اسلام و قرآن و ولایت همیشه تازه وباطراوت هستند راهشان پر رهرو باد اللهم عجل لولیک الفرج وفرجنا بهم شادی روح شهدا صلوات
  • وطن پرست IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    متاسفم که بعد از ده سال تازه الان باید بفهمیم که فتنه گران اتاق شکنجه هم داشتند. واقعا صداوسیمای اقای ضرغامی شرماور بود. ای کاش مشرق این موضوع رو عمیق تر پیگیری می کرد و یک گزارش درموردش تهیه می کرد.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 1
    بهتر است این حرف ها به طور مستند از تلویزیون پخش شود تا جوانان آگاه شوند ودر شرایط هیجانی زود آلت دست مزدوران نشوند
  • ...... IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    واقعاً یکسری وطن فروش و البته خود ما شرمنده شهدا هستیم...
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    خدا رحمتش کنه شیر مردی بوده
  • رضاپویان IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    روحش شادویادش گرامی باد.برای شادی ارواح طیبه شهدا صلوات
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    مردان آسمانی، نیازمند دعای شما هستیم.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    شادی ارواح مطهرشهیدان صلوات،اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم واهلک عدوهم من الجن والانس من الاولین والاخرین
  • DE ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    بی خودی نیست حرامیان ضد انقلاب از نیروهای انقلابی خشمگین هستند. این بزرگواران با هوشیاری تمام، برنامه های جنایتکاران ضد انقلاب را خنثی میکنند
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    خدا رحمتش کنه
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    سلام خدا بر شهیدان
  • علي IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    رحمت الله عليه ... روحش شاد و راهش پر رهرو باد
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    بند 10 و 11 رو که خوندم فهمیدم شهدا فقط مزد جهادشون در جبهه رو نمیگیرن ....شهدا تو شهر هم شهید بودن
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    خوب وقتی معلوم نبود چه بلایی بر سرشان می آورند شکنجه را از کجا آوردید؟ اونوقت یک عکسی ، فیلمی ، گزارشی هم از محل شکنجه نیست؟ کسانی که شکنجه شده اند چی؟!
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    شادی روح شهدا و امام شهدا صلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 0
    پس وزارت اطلاعات چه کار میکرده ؟؟؟؟
  • اشنا IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    سلام خدایا چه بگویم که در این دنیا تنها برای خودمان عذاب روحی درست می کنیم و حسرت برای آخرتمان می خریم شهدا و انسان های پاک حقیقتا افرادی باهوش هستند
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    مردان خدا پرده پندار دریدند گویی همه جا غیر خدا هیچ ندیدند
  • حمیدرضا IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    روحت شاد دلاور
  • علوی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    برای شادی روح شهدا صلوات...
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    روحشان شاد و یادش گرامی باد
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    3 1
    ای تف توروح خایینین بخون شهدا
  • US ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 2
    به امید شهادت همه‌ی همرزمان و همفکران این شهید بزرگوار.
  • US ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    یک فرشته
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    خداوند درجه ایشان را متعالی و همه فتنه های دشمنان را در نطفه خفه فرماید
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    شهدا فرشتگان رحمت الهی هستند بر اهل زمین ...چقدر از رفتنشان زمینیان متضرر می شوند
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    روحش شاد
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 1
    گمنام شهیددردنیاوشاهدشخیص درآخرت.خوشابحالش ودرودوسلام براووهمه شهداراه خداازصدرخلقت تایوم الدین.
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    2 0
    چقدر احساس حقارت میکنم پیش شهدا و چقدر عاجز و درمونده و ندارم، کاش میشد دست منم بگیرن....خوش به سعادتشون، من کجا و.....تنها دارایی که دارم عشق به شهداست و....چه فایده که همیشه شرمنده ام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس