کد خبر 1251667
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
حزب الله: برای تشکیل سریع دولت از گزینه مد نظر الحریری حمایت کردیم

معاون دبیر کل حزب الله گفت که در خصوص تعیین نجیب میقاتی به عنوان مامور تشکیل کابینه لبنان، حزب الله مثل قبل به دلیل اینکه اولویتش تشکیل دولت برای رسیدگی به امور کشور است، با هر گزینه‌ای که الحریری برای این پست معرفی کرده بود، موافقت کرد.

به گزارش مشرق، معاون دبیر کل حزب الله شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه المنار درباره سالروز پیروزی حزب الله در جنگ ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی در تابستان ۲۰۰۶ و دلایل انتخاب گزینه حزب الله برای نخست وزیری لبنان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری المنار، شیخ نعیم قاسم سالروز پیروزی لبنان در برابر تجاوز ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی  را تبریک گفت و تاکید کرد: چیزی که برای ما اهمیت دارد دستیابی به استقلال و حاکمیت مستقل است.

او دستاوردهای نبرد الوعد الصادق(وعده راستین) حزب الله در جریان جنگ ۳۳ روزه را به روشنی خورشید خواند و گفت: کسی که نمی‌خواهد این واقعیت را ببیند، این مشکل خودش است.

این مقام حزب الله نخستین دستاورد آن نبرد را وجود موازنه بازدارندگی با دشمن صهیونیستی دانست و گفت: این موازنه مانع تجاوزات روزمره رژیم صهیونیستی به لبنان و تنش آفرینی روزمره برای هموطنان ما شده است که مقیم مناطق نزدیک به مرز لبنان با سرزمین‌های اشغالی هستند.

شیخ قاسم افزود: دومین دستاورد نبرد وعده راستین این بود که راه را به روی رژیم صهیونیستی برای استفاده از لبنان به عنوان بستری سیاسی یا محل اسکان فلسطینیان آواره بسته است.

معاون دبیر کل حزب الله گفت: سومین دستاورد، تثبیت معادله ارتش، ملت و مقاومت است و پیروزی الهی به لبنان، اقتدار و قدرت  بازدارندگی داد؛ به گونه‌ای که دشمن قبل از اینکه بخواهد به فکر تجاوز دیگری به لبنان باشد، باید هزار بار درباره آن فکر کند.

شیخ قاسم افزود: دستاورد چهارم این است که پیروزی لبنان در نبرد وعده صادق یک مقدار امید به فلسطینی‌ها دارد؛ زیرا آنها هم احساس کردند می‌توانند به آزادی سرزمین و پیروزی دست یابند.

معاون دبیر کل حزب الله گفـت: در هر جنگ آتی اگر رخ دهد، هیچ کسی نمی‌تواند  از حالا شکل و اندازه آن را تعیین کند و این قضیه به شرایط بستگی دارد؛ اما مقاومت حاضر  و آماده است.

شیخ قاسم درباره اینکه چرا حزب الله هم نجیب میقاتی را برای تشکیل کابینه لبنان پیشنهاد داد، گفت: این یک اقدام جسورانه، شجاعانه و مطمئن از سوی حزب الله بود. ما او را به دلایل متعددی معرفی کردیم.

او افزود: دلیل اول این است که برای ما اولویت، تشکیل دولت است و بنابراین از تمام عواملی که منجر به تشکیل دولت می‌شود، پشتیبانی خواهیم کرد.

معاون دبیر کل حزب الله گفت: دلیل دوم اینکه ما از ابتدا گفتیم که سعد الحریری را به دلایل متعددی برای نخست وزیری پیشنهاد می‌دهیم؛ اما با انصراف الحریری ما تاکید کردیم که هر کسی که الحریری معرفی کند، ما  از  او حمایت می‌کنیم.       

شیخ قاسم گفت: دلیل سوم اینکه تنها گزینه مطرح برای نخست وزیری، میقاتی بوده است  و دلیل چهارم اینکه این گزینه قدرت ارتباط گیری با کشورهای عربی و جهان را دارد.

معاون دبیر کل حزب الله تصریح کرد: دلیل پنجم این است که میقاتی هرگز اجازه  فتنه انگیزی میان اهل تسنن و شیعیان را نمی‌دهد.

 او تفاهم  حزب الله با حزب التیار الوطنی الحر به رهبری میشل عون رئیس جمهور لبنان را  هم بر قرار خواند و گفت: اختلاف‌ها، طبیعی و عادی است و ما می‌خواهیم که کسی بین ما و جریان ملی آزاد بازی نکند.

نجیب میقاتی شامگاه دوشنبه جاری (۴ تیر) به عنوان مأمور تشکیل کابینه لبنان معرفی شد. وی موفق شد رأی ۷۲ نماینده پارلمان را کسب کند.

 میقاتی، سیاست‌مدار و بازرگان لبنانی و نخست‌وزیر این کشور از ۱۳ ژانویه ۲۰۱۱ تا ۱۵ فوریه ۲۰۱۴ بوده است.

سعد الحریری رئیس جریان المستقبل(نزدیک به جریان غرب گرای ۱۴ مارس) به تازگی پس از عدم توافق با میشل عون رئیس‌جمهور لبنان در نطقی از انصراف خود از تشکیل کابینه پس از گذشت نزدیک به نُه ماه از انتخاب وی برای این کار، خبر داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس