کد خبر 1250329
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
لبنان| توافق داخلی و خارجی در نامزدی «نجیب میقاتی» برای نخست‌وزیری آینده/ موضع عربستان چیست؟

منابع لبنانی پیش‌بینی می‌کنند در سایه اجماع داخلی و خارجی برای انتخاب «نجیب میقاتی» جهت انجام ماموریت تشکیل دولت، احتمالا او امروز به عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی شود.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه الجمهوریه، منابع آگاه لبنانی گزارش دادند که «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین لبنان با «میشل عون» رئیس جمهور این کشور تماس تلفنی برقرار و به دلیل اظهارات مثبتی که اخیراً عون درباره انتخاب مامور تشکیل دولت در مطبوعات مطرح کرده بود از وی تشکر کرد.

گفتگوی تلفنی نجیب میقاتی با رئیس جمهور

به گفته این منابع نجیب میقاتی با امید به اینکه فضای رایزنی‌های پارلمانی الزام‌آور که قرار است امروز برای انتخاب مامور تشکیل دولت انجام شود شرایط لازم برای همکاری را فراهم کند درباره برخی مسائل با میشل عون مشورت کرد.

بیشتر بخوانید:

نخست وزیران سابق لبنان برای خروج از بحران گرد هم آمدند

در واقع نجیب میقاتی تلاش می‌کند تا سناریوی ماموریت «سعد حریری» رئیس جریان المستقبل در تشکیل دولت تکرار نشود. حتی اگر تشکیل دولت برای خروج از بن‌بست کنونی لبنان کافی نیست و نخواهد بود اما این اولین گام برای نجات لبنانیهاست و نخست وزیر آینده این کشور وظایف بزرگی پیش رو دارد و باید با چالش‌های اقتصادی و پولی و معیشتی این کشور مقابله کند. علاوه بر آن برگزاری انتخابات پارلمانی طی ماه‌های آینده نیز مستلزم همکاری میان مقامات اجرایی و قانونگذاری است.

نجیب میقاتی در ادامه تماس خود با میشل عون ابراز امیدواری کرد که لبنان بتواند وارد مرحله‌ای شود که اعتماد مردم را به موسسات دولتی برمی‌گرداند و همین امر زمینه را برای بازگرداندن اعتماد بین المللی فراهم می کند، اما در عین حال روابط خارجی لبنان نمی‌تواند مانند گذشته ادامه یابد.

از سوی دیگر «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان درباره فضای سیاسی کنونی این کشور با توجه به این که نجیب میقاتی نامزد احتمالی نخست وزیری آینده به شمار می‌رود اظهار داشت که جریان آزاد ملی و فراکسیون وابسته به آن از رای دادن به نجیب میقاتی امتناع می‌ورزد. ممکن است حدود ۲۰ نماینده مسیحی از دو فراکسیون به نجیب میقاتی رای بدهند؛ اما اکنون زمان آن است که برای تشکیل دولتی که در این شرایط دشوار بتواند کشور را نجات داده و از درد و رنج مردم بکاهد تلاش کنیم.

زمان رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب نخست وزیر لبنان مشخص شد

طبق گزارش‌های رسیده رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل دولت امروز دوشنبه از ساعت ۱۰:۳۰ قبل از ظهر آغاز می‌شود و ۵ عصر به قت محلی به پایان خواهد رسید.

توافق داخلی و خارجی درباره انتخاب نجیب میقاتی

منابع سیاسی لبنان اعلام کردند که به احتمال زیاد امروز نجیب میقاتی در سایه اجماع نخست وزیران پیشین و بیشتر نیروهای لبنانی و همچنین حمایت گسترده خارجی به عنوان مامور تشکیل دولت جدید معرفی شود و تا حدود زیادی توافق داخلی و خارجی درباره او وجود دارد.

این منابع افزودند، علاوه بر آن موانع پیش روی سعد حریری برای تشکیل دولت از جمله نارضایتی عربستان سعودی در رابطه با نجیب میقاتی وجود ندارد و همین امر ممکن است احتمال موفقیت وی در تشکیل دولت را افزایش دهد.

منابعی که فضای رایزنی‌های لبنان را دنبال می‌کنند گزارش دادند که نجیب میقاتی می‌تواند ۷۰ رای از فراکسیون‌های پارلمانی کسب بکند؛ البته جریان آزاد ملی و فراکسیون وابسته به آن هنوز مخالف نامزدی نجیب میقاتی هستند.

با این وجود بسیاری از منابع لبنانی معتقدند موضع جریان آزاد ملی نسبت به نجیب میقاتی در مقایسه با موضع آن نسبت به سعد حریری نرم تر است و این موضوع را می‌توان از اظهارات اخیر رئیس جمهور متوجه شد؛ چرا که سعد حریری تلاش می کرد تا عملاً جریان آزاد ملی و «جبران باسیل» رئیس آن را در روند تشکیل دولت نادیده بگیرد و دیدار با وی را رد کرد؛ درحالی که نجیب میقاتی هنوز این موضع‌گیری را در برابر متحدان رئیس جمهور ندارد.

ادامه موضع مخالف جریان آزاد ملی در برابر میقاتی

جبران باسیل شنبه هفته جاری در دیدار با میقاتی اعلام کرد که هیچکس را برای نامزدی آینده معرفی نمی‌کند و در دولت مشارکت نخواهد کرد.

منابع آگاه از فضای تشکیل دولت در لبنان اعلام کردند که پیش نویس ساختار دولت جدید با حضور ۲۴ وزیر همچنان روی میز است و نخست وزیر مکلف جدید باید به این شیوه عمل کند. همچنین احتمال می رود دولت دو هفته بعد از انتخاب نخست وزیر مکلف تشکیل شود و اولویت آن رسیدگی به پرونده‌های فساد و تحقیقات جنایی کیفری خواهد بود.

اما طرف‌های خارجی و در صدر آنها ایالات متحده و فرانسه و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که مشروط به همکاری فوری نخست وزیر آینده با صندوق بین‌المللی پول حاضر به حمایت از او هستند. در سطح عربی نیز مصر حمایت خود را از نجیب میقاتی اعلام کرده و اردن نیز موضع مشابهی با قاهره دارد. امارات و قطر نیز مخالفتی با نخست وزیری میقاتی ندارند.

از طرف دیگر عربستان در عین حال که همچنان با تشکیل هر دولتی که حزب الله در آن حضور داشته باشد مخالف است، برخلاف دوره انتخاب سعد حریری که حتی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی حاضر نبود نام او را بشنود، موضع خاصی در رابطه با میقاتی اتخاذ نکرده است.

میقاتی در عرصه سیاسی لبنان در مناصب مختلفی خدمت کرده است، او در ۱۹ آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شد و تا ۱۹ ژوئیه همان سال نخست وزیر باقی ماند، دولت وی دولتی موقت بود که تنها تا انتخابات مجلس قانونگذاری جدید و تشکیل دولت براساس آن رسمیت داشت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس