کد خبر 1250219
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۲
دلایل حملات سایبری اخیر و اقدامات هکرها

رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت گفت: در یک دوره زمانی به خاطر مساله امنیت مربوط به روش‌های تبادل مالی در فضای مجازی که با سبک‌های فعلی هم متفاوت بود، شاهد افزایش چشمگیر کلاهبرداری‌ها بودیم.

به گزارش مشرق، تورج کاظمی رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت درباره چرایی سیر صعودی دوباره جرایم اخلاقی در فضای مجازی، گفت: با مهار خلاهای فضای مجازی به ویژه در امور مربوط به کلاهبرداری مالی و اقتصادی شاهد سیر صعودی جرایم اخلاقی در این حوزه شده ایم. درواقع از وقتی که جرایم اقتصادی کنترل شده و کاهبرداری‌های این حوزه رو به کاهش گذاشته شمار جرایم اخلاقی نسبت به جرائم مالی در فضای مجازی بیشتر شده، ولی نه اینکه افزایش پیدا کرده باشد. درواقع جرائم مالی کاهش پیدا کرده و باعث شده تا شمار جرائم اخلاقی نسبت به جرائم مالی بیشتر باشد. ولی این نوع جرائم در فضای مجازی نسبت به سال‌های گذشته شاید تغییر چندانی از نظر تعداد جرم و بزه در سال نداشته باشد. اما چون کلاهبرداری‌های مالی کاهش پیدا کرده الان شاهد این هستیم که تعداد جرائم در حوزه اخلاقی بیشتر از حوزه اقتصادی شده است.

بیشتر بخوانید:

پلیس فتا: بیعانه نپردازید!

رئیس پیشین پلیس فتا در پاسخ به اینکه برای مقابله با جرائم سایبری در دوره مسوولیتش چه اقدام‌هایی صورت گرفت گفت: بیشترین اقدامات به مساله آگاه سازی و اطلاع رسانی و هشدار به کاربران فضای مجازی مربوط می‌شد. مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم به تهدیدهایی مربوط می‌شود که در فضای مجازی برای کاربران می‌توانست به وجود بیاید. سومین اقدام هم مساله آموزش بود. درواقع ما در تلاش بودیم تا با ارائه آموزش در حوزه‌های مختلف فضای سایبری بتوانیم سطح سواد کاربران فضای مجازی را بالا ببریم که شهروندان با آسیب کمتری مواجه شوند.

وی افزود: مرحله دیگر از اقدامات پلیس فتا هم به بحث تنوع جرائم در حوزه اخلاقی بر می‌گردد. با توجه به شیوه‌ها و شگردهای مختلفی که برای ارتکاب به جرم وجود داشت شناسایی این شیوه‌های متنوع و مقابله و رسیدگی به شکایت‌های مربوط به این جرائم و راه‌های مقابله با این موارد در دستور کار جدی پلیس فتا قرار داشت.

کاظمی در پاسخ به اینکه در بحث مقابله با جرائم اقتصادی پلیس فتا تا چه اندازه توانسته موفق عمل کند گفت: در یک دوره زمانی به خاطر مساله امنیت مربوط به روش‌های تبادل مالی در فضای مجازی که با سبک‌های فعلی هم متفاوت بود و کاربران هم آشنایی کمتری با این موضوعات داشتند شاهد افزایش چشمگیر کلاهبرداری‌ها بودیم. شرایط به گونه‌ای بود که واقعا در یک برهه‌ای از زمان پلیس راه حلی برای مقابله با این نوع جرم‌ها نداشت. تا اینکه راهکارهایی برای پیشگیری از این جرایم از سوی پلیس و موسسات مالی و اعتباری و بنگاه‌های مالی پیش بینی شد تا از راه‌های نفوذ مجرمان به این حوزه‌ها جلوگیری شود. این اقدامات نتایج مثبتی برای مقابله و جلوگیری از این نوع جرائم به همراه داشت.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس