کد خبر 1244527
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
آتش سوزی

بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از اراضی در ۶ ایالت آمریکا در نتیجه آتش‌سوزی سوخته‌ و منازل مسکونی زیادی تخلیه شده‌اند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند موج گرما موجب آتش‌سوزی در بخش‌های غربی ایالات متحده آمریکا است.

روزنامه «یواس‌ای‌ تودی» نوشته بیش از ۳۰۰ هزار جریب (معادل با بیش از ۱۲۱۴ کیلومتر مربع) در ۶ ایالت غربی آمریکا سوخته. این اتفاق باعث فشار بر شبکه توزیع برق شده است.

در بزرگترین آتش‌سوزی، ۱۴۳۶۰۷ جریب (بیش از ۵۸۱ کیلومتر مربع) در ایالت «اورگن» سوخته است. آتش‌نشان‌ها تا کنون موفق به مهار این آتش‌ نشده‌اند. در ایالت مجاور کالیفرنیا، بعد از آنکه این آتش‌سوزی باعث آسیب به خطوط انتقال برق بین‌ایالتی شد، مسئولان از همه ساکنان خواسته‌اند فوراً مصرف برق را کاهش دهند.

روزنامه یو. اس. ‌ای. ‌تودی نوشته آتش‌سوزی ایالت اورگن مانع رسیدن ۴۰۰۰ مگاوات برق به ایالت کالیفرنیا شده است. اداره خدمات هواشناسی اورگن در توییتی روز دوشنبه نوشته احتمال گسترش این آتش‌سوزی وجود دارد.

 وبگاه شبکه خبری سی. ان. ان نوشته مسئولان انتظار دارند این آتش‌سوزی تا ۱۵ روز دیگر مهار شود. طبق گزارش این شبکه خبری، دلیل آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست.

روزنامه نیویورک‌تایمز در تازه‌ترین گزارش خود امروز دوشنبه نوشته این آتش برای ششمین روز متوالی ادامه دارد. شعله‌های آتش عصر سه‌شنبه بسیار شدید شد و آتش‌نشان‌ها را وادار به عقب‌نشینی از محل حادثه و پناه بردن به اماکن امن کرد.

«چارلز اسمیت»، کارشناسان مسائل هواشناسی به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته آتش‌سوزی اورگن به طور خاص نگران‌کننده است زیر فصل آتش‌سوزی‌ها در این ایالت، تازه آغاز شده است.

او گفت: «نگرانی از این جهت است که این آتش‌سوزی خیلی زود آغاز شده و ظرف مدت بسیار کوتاهی تا این حد گسترش پیدا کرده است.»

فرماندار ایالت کالیفرنیا روز جمعه چند فرمان اجرایی با هدف استفاده از ژنراتورهای پشتیبان جهت تأمین برق و کاهش وابستگی این ایالت به خطوط انتقال برقی که در معرض خطر قرار دارند امضا کرد.

آتش‌سوزی در ایالت‌های غربی آمریکا به خصوص کالیفرنیا در سال‌های گذشته شدت گرفته و میلیاردها دلار خسارت وارد کرده است.

پایگاه ای. بی. سی‌ نیوز هم گزارش داده آتش‌سوزی که در کالیفرنیا به وقوع پیوسته بزرگترین آتش‌سوزی در این ایالت در سال جاری بوده است. این آتش تا کنون ۳۴۸ کیلومتر مربع را طعمه حریق کرده است. عصر دوشنبه مسئولان این ایالت، یک بار دیگر از مردم خواستند برای جلوگیری از قطع برق، تا حد امکان در مصرف صرفه‌جویی کنند.

در جنوب شرقی واشنگتن، نزدیک به ۶۰ مایل مربع (معادل با ۱۵۰۰ متر مربع) درگیری حریق است. در ایداهو، فرماندار این ایالت از گارد ملی خواسته برای کمک به اطفای حریق وارد عمل شوند.

این آتش‌سوزی‌ها در شرایطی رخ داده که بخش‌های غربی ایالات متحده، شاهد دومین موج گرما ظرف چند هفته است. ضمن آنکه کل این منطقه، درگیر یکی از بدترین خشکسالی‌ها در طول تاریخ است.

یورونیوز اخیراً گزارش داده ایالات‌های واشنگتن و اورگن با موج گرمای بی‌سابقه مواجه بوده‌اند به طوری که مقام‌های ایالت اورگن روز ۱۱ تیرماه اعلام کردند که شمار قربانیان گرما در این ایالت به دست‌کم ۹۵ نفر رسیده است و مقام‌های ایالت واشنگتن نیز مرگ ۳۰ نفر مرتبط با موج گرما در این ایالت را تأیید کرده‌اند.

سال ۲۰۱۸ رسانه‌های آمریکایی درباره شدت گرفتن حجم آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا گزارش داده بودند از میان ۱۰ آتش‌سوزی در این ایالت که در طول تاریخ بیشترین خرابی‌ها را در این ایالت به بار آورده‌اند ۶ مورد ظرف سه سال قبل‌تر اتفاق افتاده‌ بودند. بعد از سال ۲۰۱۸، روند این آتش‌سوزی‌های مخرب کماکان ادامه داشته است.

کارشناسان می‌گویند فعالیت‌های بشری سهم عمده‌ای در تشدید مخاطرات، هزینه‌ها و لطمات ناشی از آتش‌سوزی‌ها داشته‌اند. به گفته آنها این مخاطرات، رو به گسترش هستند و این یعنی اینکه برای مناطق وسیعی از آمریکا، آینده خطرناکی از این حیث در پیش رو قرار دارد.

پایگاه خبری «ووکس‌نیوز»، با توجه به نقش تصمیم‌گیری‌های انسانی در وقوع این آتش‌سوزی‌ها به اطلاق مفهوم «بلایای طبیعی» به این حوادث ایراد گرفته و نوشته است: «آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا از مفهوم بلایای طبیعی فراتر می‌روند، چون تصمیم‌های تعمدی و تبعات ناخواسته مربوط به توسعه‌ی شهری باعث شده مناطق زیادی از این ایالت به انبار باروت تبدیل شود.»

سکونت در مسیر بلا

بسیاری از نواحی کالیفرنیا به طور طبیعی گرم و خشک هستند و بخش زیادی از سال، در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارند. اما جمعیت در این ایالت در دهه اخیر افزایش عمده‌ای داشته؛ مسئله‌ای که ایجاد نوعی همپوشانی میان مناطق پرخطر و مناطق دارای تراکم جمعیتی را به همراه داشته.

 نقشه زیر نشان می‌دهد با افزایش جمعیت در ایالت کالیفرنیا تراکم جمعیت (سمت چپ) در مناطقی که خطر آتش‌سوزی در آنها بیشتر است، افزایش پیدا کرده است.

مطالعات عملی انجام شده نشان می‌دهند انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۶۴۵ هزار مسکن در مناطقی که از حیث خطر آتش‌سوزی در وضعیت قرمز قرار دارند ساخته شوند.

«لین تالماچوف»، یک سخنگوی سازمان  اداره جنگل‌بانی و پیشگیری آتش‌سوزی به رسانه‌های آمریکا گفت: «شاهد این هستیم که ساخت و ساز در مناطق در معرض آتش بیشتر و بیشتر می‌شود. ۹۵ درصد جمعیت این ایالت، تنها در ۶ درصد اراضی آن ساکن شده است.»

مدیریت جنگل

کارشناسان بارها هشدار داده‌اند  وجود ۱۲۹ میلیون قطعه درخت خشک‌شده که در ۸.۹ میلیون جریب پراکنده شده خطری بالقوه برای وقوع آتش‌سوزی در کالیفرنیا به شمار می‌رود.

وجود این درختان باعث می‌شود در فصول گرم مانند اکنون، جرقه‌های کوچک آتش، رعد و برق یا اشتباهات انسانی به وقوع آتش‌سوزی‌های مهیب منجر شود.

وزارت کشاورزی آمریکا در ماه دسامبر هشدار داده بود از نوامبر ۲۰۱۶ نزدیک به ۲۷ میلیون قطعه درخت دیگر در ایالت کالیفرنیا خشک شده‌اند و احتمال دارد با توجه به هوای گرم باعث آتش‌سوزی در این منطقه شوند.

«کریستال بکهام»، عضو کمیسیون «لیتل هوور» که یک نهاد مستقل نظارتی در کالیفرنیا است به واشنگتن‌اگزماینر گفت: «ازدحام درخت‌ها در جنگل‌های ما بیش از حد زیاد است.»

وی گفت: «مناطقی هستند که تعداد درخت‌ها در آنها چهار برابر تعدادی است که باید باشد. وقتی این همه درخت با این تراکم کنار هم قرار می‌گیرند، نمی‌توانند به آبی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند بنابراین در برابر خشکسالی، حشرات و بیماری آسیب‌پذیر می‌شوند. و وقتی که این درخت‌ها می‌میرند و خشک می‌شوند به تهدید برای آتش‌سوزی تبدیل می‌شوند.»

کارشناسان می‌گویند در چنین شرایطی دو روش برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی وجود دارد. روش اول، ایجاد آتش‌های عمدی برای کنار زدن مواد قابل اشتعال از سطح جنگل و دادن فضای تنفس بیشتر به درختان است.

روش دوم این است که مسئولان درخت‌های کوچکتر را قطع کنند تا احتمال سرایت آتش به درخت‌های مجاور در جنگل‌های خشک را کاهش دهند.

روزنامه واشنگتن‌اگزماینر نوشته اجرای این پروژه‌ها هزینه‌بر هستند و سازمان‌ها مسئول در ایالت کالیفرنیا تاکنون بخش اعظم بودجه‌های دریافتی را به مهار آتش‌سوزی اختصاص داده‌اند تا پیشگیری از آنها.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس