کد خبر 1401344
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
آمریکا در محاصره شعله‌های افسار گسیخته آتش

آتش‌سوزی‌های گسترده در آمریکا ده‌ها هزار هکتار جنگل را به خاکستر تبدیل کرده و جان هفت نفر را گرفته است.

به گزارش مشرق، با فرا رسیدن اوج گرمای تابستان، بار دیگر ایالات مختلف آمریکا با وضعیت اضطراری ناشی از آتش‌سوزی‌های افسار گسیخته مواجه شده است.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، روز پنجشنبه یک بالگرد که برای کمک به مهار آتش‌سوزی در ایالت «آیداهو» آمریکا اعزام شده بود سقوط کرده و دو خلبان آن کشته شدند.

این دومین حادثه مرگبار برای بالگردهای اطفای حریق در آمریکا ظرف کمتر از یک هفته است. آتش‌سوزی گسترده در ایالت آیداهو که به کشته شدن دو خلبان بالگرد منجر شد، بیش از ۲۳ هزار هکتار از اراضی جنگلی این کشور را طعمه حریق کرده است.

روز شنبه هفته گذشته نیز چهار سرنشین یک بالگرد اطفای حریق حین بازگشت از مأموریت مقابله با آتش‌سوزی در منطقه «آلبوکرک» دچار حادثه شده و جان خود را از دست دادند.

این آتش‌سوزی‌ها ایالت سردسیر آلاسکا را نیز در امان نگذاشته و ماه قبل، خلبان یک بالگرد اطفای حریق در این ایالت دچار حادثه شده و کشته شد.

آمریکا در محاصره شعله‌های افسار گسیخته آتش +فیلم

از شروع ماه جاری میلادی، ایالت کالیفرنیا یکی از مراکز داغ آمریکا بوده و آتش‌سوزی‌های متعددی را شاهد بوده است. اوایل ماه جولای، بخش‌هایی از پارک ملی «یوسمیت» دچار آتش‌سوزی شد.

این پارک جنگلی محل رشد بلندترین درختان جهان به اسم «سِکویا» است. این آتش‌سوزی ظرف پنج روز ۳۷۷۲ هکتار جنگل را به خاکستر تبدیل کرد. امروز شنبه نیز بار دیگر این پارک ملی دچار آتش‌سوزی شده و شعله‌های آتش در منطقه‌ای به وسعت ۶۰۰ هکتار پخش شده‌اند.

این آتش‌سوزی گسترده موجب سوختن دوازده ساختمان مسکونی شده و مقامات در حال تخلیه کردن خانه‌ها هستند.

آتش‌سوزی روزهای اخیر در کالیفرنیا
آتش‌سوزی روزهای اخیر در کالیفرنیا

چند روز بعد از آتش‌سوزی یوسمیت، اینبار ۲۰ هزار هکتار از اراضی ایالت آریزونا دچار حریق شد.

شدت این آتش‌سوزی افسار گسیخته به حدی بود که ۲۱۰۰ خانه تخلیه و بیش از ۷۵ هزار نفر از ساکنین، به مکان دیگری منتقل شدند.

با اینکه این آتش‌سوزی از مجاورت یک خط لوله سوخت شروع شده بود، چند نفر به‌خاطر ایجاد حریق عمدی حین تفریح در این ناحیه بازداشت شدند.

در آتش‌سوزی مهیب نیومکزیکو نیز، ۳۴۱ هزار هکتار جنگل به شکل بی‌سابقه‌ای طعمه حریق شد.

آمریکا در محاصره شعله‌های افسار گسیخته آتش +فیلم

طبق آمار مرکز ملی آتش‌نشانی آمریکا، از آغاز سال جاری میلادی، ۹ مورد آتش‌سوزی گسترده در این کشور رخ داده که به نابودی ۲.۲ میلیون هکتار از اراضی منجر شده است.

آمار کلی تعداد آتش‌سوزی‌های بزرگ و کوچک در آمریکا بیش از ۳۷ هزار مورد است که به نابودی بیش از ۵ میلیون هکتار اراضی این کشور منجر شده است.

عبور اراضی سوخته آمریکا از مرز ۵ میلیون هکتار ظرف فقط ۷ ماه در حالی صورت گرفته که طبق گزارش روزنامه «گاردین»، آتش‌سوزی‌ها در آمریکا در سال گذشته میلادی در مجموع ۷.۷ میلیون هکتار را طعمه حریق کردند.

مدیر برنامه‌ریزی آتش‌نشانی آمریکا در امور آتش‌سوزی‌های گسترده می‌گوید، این کشور با خشکسالی و موج گرمایی تاریخی مواجه است و مقابله با آتش‌سوزی‌ها سال به سال دشوارتر می‌شود.

در این میان سهم تغییرات اقلیمی از این آتش‌سوزی‌ها نیز به‌طور سالانه رو به افرایش است.

آمریکا در محاصره شعله‌های افسار گسیخته آتش +فیلم

آمار سازمان ملی آتش‌نشانی آمریکا نشان می‌دهد که در ۶ ماه نخست سال گذشته میلادی نیز ۲۹ هزار مورد آتش‌سوزی در این کشور رخ داده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل‌های انجام شده، در حالی که طی دهه‌های گذشته فقط چهار ماه از سال چنین آتش‌سوزی‌هایی رخ می‌داد، اکنون تمام فصول سال شاهد این حوادث هستند.

این آتش‌سوزی‌ها علاوه بر نابودی جنگل‌ها و مراتع، موجب ورود حجم عظیمی از کربن به جو زمین می‌شوند. طبق آمار سازمان پایش اتمسفری کوپرنیک، آتش‌سوزی‌ها در سیبری، ایالات متحده و ترکیه بیشترین سهم را در این آلودگی داشته‌اند.

بر این اساس، در سال ۲۰۲۱، آتش‌سوزی‌ها در نقاط مختلف جهان، ۱.۷ میلیارد تُن کربن وارد جو کرده‌اند.

 طبق گزارش «گاردین»، افزایش گرمای هوا و آتش‌سوزی‌های متعاقب، سیمای قطب‌های گردشگری را نیز دگرگون و دچار آسیب کرده است.

آمریکا در محاصره شعله‌های افسار گسیخته آتش +فیلم
سیمای گردشگری یکی از جزایر یونان، قبل و بعد از آتش‌سوزی

افزایش شمار این آتش‌سوزی‌ها موجب شده سازمان جنگل‌های آمریکا روز گذشته (جمعه) اقداماتی اضطراری را اتخاذ کند تا از نابودی جمعیت درختان سکویا که بلندترین درختان جهان هستند جلوگیری شود.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شده که آتش‌سوزی‌های گسترده تنها ظرف دو سال گذسته حدود ۲۰ درصد از درختان سکویا را از بین برده‌اند.

آمریکا در محاصره شعله‌های افسار گسیخته آتش +فیلم
درختان سکویای آمریکا در میان شعله‌های آتش

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    4 0
    سلبریتی های دموده کجان تااظهارفضل ازاین خبرکنن
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    2 0
    بلای آسمانی
  • امیر IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    3 0
    وقتی به کشورهای ضعیف ظلم و جور میکنند ، خداوند قاصم الجبارین هم تمام برکات و نعمت های داده شده رو بدین شکل پس میگیره که راه گریزی هم ندارند و همه چیز و همه جای سرزمین رو درگیر خودش کرده ‌. تازه این اول ماجراست . فروپاشی پلکانی به این میگن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس