کد خبر 1243899
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
ماجرای قبض برق ۴۰ میلیارد تومانی شرکت تولیدکننده رمزارز در رفسنجان

اگر سال‌ها درباره خسارات شیوه قیمت‌گذاری انرژی در ایران داد و فریاد می‌کردیم به اندازه همین قبض برق علی آقای کریمی نمی‌توانستیم واقعیات را بیان کنیم.

به گزارش مشرق، «محمد فاضلی» از حامیان دولت نوشت:

علی کریمی وقتی فوتبال بازی می‌کرد، بازیکن محبوب میلیون‌ها ایرانی و از جمله من بود. همین علی کریمی خوش‌خاطره، دیروز خدمتی به اقتصاد ایران کرده و قبض برق منزلش را منتشر کرده است. او فرصتی فراهم کرده تا چند واقعیت خیلی گل درشت به چشم بیاید.

علی آقای کریمی در منزل‌شان در فاصله ۴ خرداد تا ۵ تیر ۱۴۰۰ (یک ماه) برابر ۶۲۸۰ کیلووات‌ساعت برق مصرف کرده‌اند و باید ۴۶۳۰۱۷۵ (چهار میلیون و ششصد و سی‌ هزار و صد و هفتاد و پنج) تومان هزینه برق می‌پرداخته‌اند، و البته اخطار قطع به دلیل دیرکرد در پرداخت هم دریافت کرده‌اند.

اگر سال‌ها درباره خسارات شیوه قیمت‌گذاری انرژی در ایران داد و فریاد می‌کردیم به اندازه همین قبض برق علی آقای کریمی نمی‌توانستیم واقعیات را بیان کنیم. خواهش می‌کنم به محاسبات زیر دقت کنید.

قبض برق و خدمت بزرگ علی کریمی +سند
استوری علی کریمی در صفحه اینستاگرامش

۱. برای تولید سه کیلووات‌ساعت برق یک متر مکعب گاز مصرف می‌شود، پس برای تولید ۶۲۸۰ کیلووات‌ساعت برق مصرفی منزل آقای کریمی ۲۰۹۳ مترمکعب گاز مصرف شده است.

۲. قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه و عراق حدود ۲۴ سنت دلار به ازای هر مترمکعب است، پس ۵۰۲۳۲ سنت دلار معادل ۵۰۲ دلار پول گازی است که برای تأمین برق منزل آقای کریمی صرف شده است.

۳. قیمت دلار در بازار امروز تهران ۲۴۹۰۰ تومان است، پس هزینه گاز مصرفی برای تأمین برق منزل آقای کریمی ۱۲۵۰۷۷۶۸ (دوازده میلیون و پانصد و هفت هزار و هفتصد و شصت و هشت) تومان شده است.

۴. وزارت نیرو هر کیلووات‌ساعت برق را از نیروگاه‌ها – به غیر از هزینه سوخت – به قیمت ۳۳۶ تومان می‌خرد. بنابراین هزینه تولید (تبدیل گاز به برق در نیروگاه) هم برای ۶۲۸۰ کیلووات‌ساعت برق مصرفی منزل آقای کریمی ۲۱۱۰۰۸۰ (دو میلیون و صد و ده هزار و هشتاد) تومان شده است.

۵. مجموع هزینه برق منزل آقای کریمی برای اقتصاد ملی ایران ۱۴۶۱۷۸۴۸ (چهارده میلیون و ششصد و هفده هزار و هشتصد و چهل و هشت) تومان شده است.

۶. شرکت توزیع برق با همه ملاحظات مربوط به تعرفه برق پرمصرف‌ها، از آقای کریمی خواسته ۴۶۳۰۱۷۵ تومان از مبلغ  ۱۴۶۱۷۸۴۸ تومان را بپردازند. آقای کریمی به این ترتیب مبلغ  ۹۹۸۷۶۷۳ تومان بابت برق مصرفی یک ماه منزل‌شان از اقتصاد ملی ایران یارانه دریافت می‌کنند.

خوب دقت کنید که مبلغ یارانه برق منزل آقای کریمی برابر با یارانه ماهیانه ۴۵۳۰۰ تومانی ۲۲۰ نفر است.

هیچ سخنرانی، برنامه تلویزیونی یا پژوهش علمی نمی‌تواند به این دقت و صراحت و شفافیت عمق ناعادلانه بودن نظام قیمت‌گذاری انرژی در ایران را نشان دهد.

نظام موجود قیمت‌گذاری دستوری دولت بر انرژی، چیزی جز انتقال منابع ملی به برخوردارترین اقشار جامعه نیست. این نظام اقتصادی از اساس غیرعادلانه است. کدام کتاب عدالت حکم می‌کند یارانه ماهیانه ۲۲۰ نفر، به برق مصرفی یک نفر از ثروتمندترین اقشار جامعه منتقل شود؟

 نتیجه‌گیری اجتماعی

۱. علی آقای کریمی مقصر این بی‌عدالتی نیست، او مثل هر شهروند دیگری طبق قوانین و رویه‌های موجود زندگی می‌کند. او زمانی با قواعد فیفا فوتبال بازی می‌کرد و حالا با قواعد این کشور برق مصرف می‌کند. ساختار دستوری قیمت‌گذاری انرژی است که از او می‌خواهد این مقدار بپردازد و ماهی قریب به ۱۰ میلیون تومان یارانه برق بگیرد.

۲. این ماجرا نباید به ابزاری برای حمله به سلبریتی‌هایی چون علی کریمی تبدیل شود. آن‌ها مثل همه شهروندان خودشان را با قواعد تطبیق می‌دهند. نقد قبض برق علی کریمی، نقد ساختار اقتصادی دستوری، با مداخله حداکثری بی‌کیفیت دولت در اقتصاد، و پوپولیسم پنهان در پس این وضعیت به نام عدالت است.

دو نکته مهم

۱. سهم علی کریمی از رانت برق، با محاسبات فوق حداکثر سالی ۱۲۰ میلیون تومان یارانه برق است. این رقم در میان رقم واقعی رانت‌هایی که ناعادلانه در اقتصاد انرژی ایران توزیع می‌شوند هیچ نیست. رقم واقعی به ده‌ها و صدها هزار میلیارد تومان در اشکال مختلف از جمله شامل هدررفت، می‌رسد.

۲. اقتصاد و سیاست عمومی سال‌هاست راه‌های اجتناب از این بی‌عدالتی و هم‌زمان رسیدگی به اقشار محروم با نظام‌های رفاهی هوشمند و هدفمند را یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    100 6
    مقاله تون عالیه . دمتون گرم
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      4 6
      چطور مقصر نیست ؟؟؟؟!!! تمام بانیان فتنه 88 و یاورنشان منجمله علی کریمی با ان دستبند سبز در این جنایت شریکند انها همان طلحه و زبیر ها بودند که به سهم مساوی با بقیه مردم تن ندادند و حکومت عدل علی را از اساس برانداختند
    • ب ن IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      8 1
      اینها فقط یارانه برق یارانه گاز وبنزین وسایر موارد رابه اینها اضافه کن
    • آقازاده IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      2 7
      باید به ثروتمندان هم یارانه داد.
  • پیمان رزمجو IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    4 0
    مقایسه خیلی خوبی بود اگر مقایسه دستمزد را با دلار و حداقل حقوق کشور های دیگه با دلار را هم لحاظ میکردید و خدمات سایر کشور ها به سهروندانشان
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    7 0
    مجلسیها ودولت یها این موادرد را بخوانن اگردرست باشه قوه قضا رسیدگی کنه چه کسی به ملت ظلم می کنه مجازات کنه .
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      1 3
      علی کریمی اگه دو تا رای دیگه میاورد میشد 10 تا رای میتونست یه ستاره بچسبونه خخخخخخخخخخخ
  • ناشناس IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    4 1
    تهرانیها ی قدیمی در این باره میگفتند گوشت را از بغل گاو باید برید . نه از استخوان . بدین معنی که مالیات و انواع عوارض را باید از آنهایی که فربه شده اند و یا هستند دریافت نمود . تا فشار کمتری به عموم مردم که برای هزینه ها و مخارج زندگی روزمره شان در تنگنا هستند وارد شود .
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 0
      برقی که قرار بود مجانی شه و دلخوش به این مقدار نباشیم الان براش کلی ذلیل میلرت ال قیمت نجومیشو توجیه کنن
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    4 0
    باز هم سلبریتی ها به مفت خوری ادامه بدن
  • حسين DE ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 0
    جناب آقاى فاضلى نوشته شما بسيار جالب بود، دستتون درد نكنه ، راستى شما با اين طرز برداشت از مسائل هوادار دولت هستيد،همان دولتى كه اين قوانين را تدوين كرده و اجرا ميكنند و اشرافيت و خوى و خصلت زندگى اشرافى را با تدوين و اجراى همان قوانين كه شما بدرستى نقد كرديد رواج و توسعه دادند و ميدهند؟
  • مانی IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    6 0
    علی آقای کریمی پدر مملکت و برق و نیروگاه و مردم فقیر رو با هم درآوردی !!! خوب بابا یه کم کمتر برق مصرف کن !!! به جای تو و امثال تو ماها باید بگیم فقط خدا به دادمون برسه با وجود امثال شما مسرفین و نق زنها و غرزنها !!!
  • حسین IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    10 3
    هرچندوقت یکبار قیمت دلار را جهش میدید، بعد سر مردم منت میزارید که بابت همه چی یارانه میدید اگه راست میگید حقوق رو هم با دلار 25 تومنی متناسب کنید
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      5 1
      حرفت بسیار بجاست ولی کو گوش شنوا و چشم بینا
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      3 3
      جونت بیاد بالا اون موقعی که قر میدادی منتظر بودی کدخدا بیاد دلار رو بکنه هزار تومن، چشمای کورت رو باز می کردی و همسایه هات مثل افغانستان و عراق و اون طرف تر مصر و لیبی رو میدیدی تا یه ملت رو سر نفهمی خودتون تو بلا گرفتار نکنین.
  • حمید IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    8 0
    جالبه که همه؛ همه ملت و دولت هم چی رو میدونن و هیچ کاری نمیکنن. فقط میگن اگر چنین بشود از این وضعیت بیرون می آییم!
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    5 3
    حالا بی زحمت شما حسابدار محترم محاسبه کنید مصرف کننده عراقی ، ترکی رو چقدر پول برق پرداخت می کنن بااینکه گاز ندارن واز کشورم می خرند وبا چه درامدی
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    8 1
    خیلی خوب بود اما چرا دولت متوجه این اعداد و ارقام نیست؟
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    6 0
    علی‌جان‌پول‌قبض‌برقتوپرداخت‌کندیگه.انقدرغورنزن.خوب
  • علیرضا IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 0
    سلام علیکم به نظر شما فحوای این متن در دفاع از عدالت است؟ در دفاع از اقشار محروم و مستضعف است یا در دفاع از سلبریتی های مسرف و همیشه طلبکار؟ آیا کسی که به نوعی جانب اقشار مرفه و پرمدعا را می‌گیرد و آنها را از مسئولیت مبرا میسازد، می‌تواند طرفدار واقعی عدالت اجتماعی باشد؟ آیا مشکل این است که کسی از بی‌عدالتی در استفاده از یارانه انرژی به نفع طبقات بالا خبر نداشت و تاکنون کسی این اعداد را در هم ضرب و با هم جمع نکرده بود یا مشکل از رویکرد نئولیبرالی است که بیش از سه دهه نگذارده جهت گیریهای عدالت‌خواهانه در جمهوری اسلامی دنبال شود؟
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    0 6
    گیر به قبض برق علی کریمی دادید؟
    • ناشناس IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 0
      میخواست رسانه ای نکنه یک ضرب المثل بود که بیت آخرش میگفت : ................ خودش سفارش میکنه
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    5 0
    مرتيكه ديگه خدا چطور به دادت برسه ؟! معلوم نيست مزرعه داره .. يا .... چكار ميكنه كه قبض برقش اينقدر آمده !
  • علی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    13 1
    مفت خور مفت خوره. غریبه و خودی نداره.
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    3 6
    بهانه برای افزایش قیمت برق هم پیدا شد
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    12 0
    همه اینها درست اما این مقدار برق مصرف کردن اون هم در شرایط کنونی اصرافه.
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    9 0
    تازه هزینه های انتقال و توزیع مربوط به دکل های برق و پست های توزیع هم باید به این مبالغ اضافه بشه.
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      0 3
      کلامتون متین ولی اسراف با سین است شدی ۱۹
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    8 0
    همه اینها درست اما بخصوص در چنین شرایطی مصرف این مقدار برق اصرافه و حق الناس.
  • علی IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    10 0
    توضیحات در حد لالیگا بود . ایول
  • روزبه IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    6 1
    جناب رئیسی اگه بتونن کشور رو از شر باشگاه داری دولتی نجات بدن خدمت بزرگی به بیت المال کردن
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    4 0
    احسنت
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    2 0
    حامیان دولت عادت کردن هم از توبره میل فرمایند هم از توبره! یعنی طرف بیشتر در خیال حفظ حمایت این دست مصرفگراهای بی وجدانه تا دلسوزی برای قاطبه مردم گرفتار.اگر مشاورین خودنما و پرادعای بیسواد چوب لای چرخ هدفمندی نمیگذاشتند این بی عدالتیها هم کمرنگ شده بود! اینها خودشان مسبب این اوضاع هستند و خودشان منتقد!!!
  • علی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    2 0
    می گوید:"این ماجرا نباید به ابزاری برای حمله به سلبریتی‌هایی چون علی کریمی تبدیل شود. " بسیار خوب اما آقای علی کریمی هم از عالم و آدم طلبکار نباشدو زست مردمی بودن نگیرد و ادای روشنفکرای غرغرو را در نیاورد. فعلا بنشیند در لواسان برقش را مصرف کند تا در کشور عدالت حاکم شود.
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    2 0
    وقتی رییس دولت میگه قیمت واقعی دلار ده هزار تومان است و قیمت الآن کاذب است چرا شما با قیمت واقعی یارانه پرداختی را حساب نمی کنید
  • محسن GB ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 0
    قیمت دلار بکنید 7 8 هزار تومان اون موقع درست میشه
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    4 1
    حالا اگه کسی يه مقاله در باره حقوق شهروندى نوشته بود هفتصد سال سياه امكان نداشت مقاله شو منتشر كنيد 
    • AU ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      0 0
      سلام.خوب حقوق شهروندی دیگه! .. یارانه کلی از مردم ایران رفته تویه جیب این اقا ! علاوه بر اینکه اصل پول و حقوق گرفتن،یک نفر که توپ بازی میکنه! زیر سواله! انوقت باقی مردم میگن،این همه پول کجا میره!
  • AU ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 0
    سلام. بنظرم اصل یارانه و کپن و .. (بعد از انقلاب) این بود،که فاصله طبقاتی بین کم برخوردها و ندارها و .. با مرفعین بی درد و .. کم بشود! در واقع مرفعین بدرد هزینه رو میدادن!(سابقه نشون داده،بیشترش ناحق،ظلمه،به کمک دور زدن قوانین و رانت و ... بوده) . این به نفع اون مرفع بی درد هم بود! هم خودش و هم بچه هاش! کمی حس تویه وجودشون می اومد! که وقتی قیمت دلار و ارز و ... بالا و پایین میره! یا قیمت ها بالا پایین میشن! متوجه بشن.رئیسی باید عدالت رو طبق اسلام به کشور برگرداند. نباید دوباره طبقه اشراف با پول بیت المال شکل بگیرن و بازم چند دهه از ثروت مردم مثل زالو استفاده کن.
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    علی کریمی مقصر نیست.علی کریمی هم یه فرده تو این مملکت پولشو داره دلش میخاد دولت حق نداره بگه کی مصرف کنه کی نکنه وظیفه دولت اینکه برق رو برا مروم تامین کنه وسلام.اگه کل مردم ایرانم مثل علی مصرف کنن بازم دولت باید تامین کنه.ما باید اونقدر نیروگاه داشته باشیم که علاوه بر تامین داخل صادرات زیادی هم داشته باشیم.حالا از راه هایی مثل اتمی که شیوه رایجه گرفته تا روش فسیلی و انرژی های پاک.تازه شاید علی کریمی این قبض مال چند ماهش بوده و بدهی چند ماهش بوده.اینم انصاف نیست که ما به اون حمله کنیم.حتی اگه اونم مصرف نکنه بازم برق ما کمه و نیاز صنایع ما رو اگه با ظرفیت کامل کار کنن و توسعه پیدا کنن برطرف نمیکنه و تازه ما 85 ملیون جمعیت داریم .پس ما باید هم برق هسته ای رو طبق گفته رهبری توسعه بدیم با پاره کردن برجام و هم برق فسلی و پاک رو.به جای گرفتن یقه شهروندان ولو اینکه متمکن باشن.
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 0
      مصرف کنه اما اسراف و اشرافیت حرام نکنه پول تمام شده مصرفش را هم بده نه برق مفت را ده ها برابر مصرف کنه البته پولش را هم از دریافتی های حسین هدایتی های مختلس پرداخت نکنه چون مال مردمه
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    لینک پرداخت رو برید و ببینید روزهای بوده که مصرفش خیلی کمتر هم بوده
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    آقای کریمی زحمت کشیدن در عرصه ملی و بین المللی افتخاراتی نصیب کشور نمودن اما این که بابت قبض برق مسئله درست کنیم و بابت زندگی های آنچنانی و هزینه های لاکچری زندگی کردن بخواهیم ناله کنیم درست و منطقی نیست هر که بامش بیش برفش بیشتر
  • وطنم IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    حالا ببینید چقدر در حق ماها اجحاف میشه؟؟؟ قبض برق خونه ما تا حالا بیشتر از 16 هزار تومن نیومده. یعنی بیشترین مراقبت از مصرف برق رو داریم. اون هم به خاطر یخچال و کامپیوتره که ضروریه و کاریش نمیشه کرد. نه لامپی روشن میکنیم و نه تلویزیون و نه آبمیگیری نه لباسشویی و اتو و حتی پنکه و کولر هم نداریم و ...!!! یعنی با اون یارانه انرژی چندین خانواده با درآمد صفر میتونن زندگی کنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس