کد خبر 1243258
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
گام مهم ایران برای میانجیگری در موضوع افغانستان

تحولات روزهای اخیر در افغانستان با واکنش‎های منطقه‎ای و فرامنطقه‎ای زیادی همراه بوده است.

به گزارش مشرق، سال‌هاست که افغانستان شاهد جنگ است که به واسطه مداخله نظامی در این کشور ایجاد شده است.

اتحاد جماهیر شوروی سابق از بیم آنکه آشفتگی و ناآرامی‌های سال‌های نخست افغانستان باعث شود آمریکا دخالت کند، خود را درگیر بحران این کشور کرد و پس از چند سال حضور نظامی در افغانستان، مجبور به ترک آن شد، آن هم زمانی بود که دیگر از اتحاد جماهیر شوروی خبری نبود.

بیشتر بخوانید:

درخواست وزیر دفاع آمریکا برای فشار علیه افغانستان

سپس آمریکایی‌ها نیز دست به اشغال افغانستان زدند و اکنون ۲۰ سال است که نیروهای نظامی آمریکا در خاک این کشور حضور دارند بدون آنکه بتوانند ادعای خود را برای ایجاد صلح و امنیت و نابودی گروه‎های مسلح موجود در افغانستان عملی کنند.

پس از ۲۰ سال حضور نظامی، کشتار و جنایت، ویرانی و آوارگی در افغانستان، نیروهای خارجی به ویژه نیروهای امریکا در حال تخلیه خاک این کشور هستند.

تصمیمی که آمریکا برای خروج از افغانستان گرفت تصمیمی است که باید زودتر این اتفاق می‌افتاد.

آمریکا پس از ۲۰ سال اشغال افغانستان به این نتیجه رسید که ماندن در این کشور هزینه زیادی را تحمیل خواهد کرد و توان تامین آن برای  کاخ سفید وجود ندارد.

از سوی دیگر اشغال افغانستان ثابت کرد که آمریکایی‌ها برای مبارزه با تروریسم به این کشور نیامده بودند.

حال که خاک افغانستان از وجود نیروهای خارجی بیگانه تخلیه می‌شود، گروه طالبان که یکی از قدرتمندترین گروه‌های موجود در خاک این کشور است، می‌رود تا همه خاک افغانستان را به اشغال خود درآورد.

بر اساس برخی گزارش‎های ادعایی، هم اکنون بیش از ۸۰ درصد خاک کشور در دست گروه طالبان است.

کشورهای منطقه به ویژه ایران، روسیه، چین و برخی دیگر نسبت به وضعیت افغانستان نگرانند.

به تازگی نشستی میان نمایندگان سیاسی دولت افغانستان و تعدادی از نمایندگان سیاسی طالبان در تهران برگزار شد.

قطعا ایران به خاطر قرابت‌های زیادی که میان دو کشور وجود دارد، هم نگرانی‌های بیشتری دارد و هم حق بیشتری در مسائل افغانستان؛ زبان، تاریخ، فرهنگ، مذهب و بسیاری مولفه‌های مشترک دیگر میان ایران و افغانستان وجود دارد که هیچیک از کشورهای همسایه آن دارای این اشتراکات نیستند.

کشورهای نافذ در منطقه و همسایه افغانستان نیز باید نقش مثبت خود را در افغانستان بازی کنند تا به یک جنگ طولانی در کشوری فقیر و جنگ زده پایان داده شود.

افغانستان خسته از هر جنگی است، میلیون‌ها نفر از مردم این کشور آواره دیار غربت هستند، ایران بیشترین پناهنده افغانستانی را در خود جا داده است و پاکستان و دیگر کشورهای منطقه و فرا منطقه هر یک، پناهندگان افغانستانی را پذیرفته‎اند.

برای ایران، مردم افغانستان اهمیت دارند، مردمی که بتوانند در افغانستان یکپارچه زندگی آرامی داشته باشند و جنگ و خونریزی پایان یابد.

ایجاد صلح و امنیت در این کشور بهترین اتفاق برای ایران خواهد بود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس