ترک پایگاه هوایی بگرام؛ نماد شکست آمریکا در افغانستان

آمریکا پس از ۲۰ سال اشغالگری ناچار به ترک باتلاق خودخواسته و خودساخته افغانستان شد.

به گزارش مشرق، ارتش آمریکا پس از ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان در نهایت روز جمعه گذشته بی سر و صدا، پایگاه هوایی «بگرام»، بزرگ‌ترین تاسیسات نظامی آمریکا در این کشور را ترک کرد تا نقطه عطفی برای آمریکای خسته از جنگ باشد.

آمریکا در سال ۲۰۰۱ به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و اکنون در آستانه بیستمین سالگرد حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به عنوان بهانه هجوم به افغانستان، حدود ۳ هزار نیروی خود را ازاین کشور خارج می‌کند.

پایگاه هوایی بگرام؛ نقطه پایان مهاجمان به افغانستان

جنگ آمریکا علیه افغانستان که طولانی‌ترین جنگ خارجی تاریخ آمریکا نیز نامیده می‌شود، گذشته از هزینه‌های سنگین جانی و مالی برای آمریکا، پیامدهای مرگباری برای افغانستان داشت که قطعا با خروج نظامیان آمریکا از این کشور پایان نمی‌یابد.

چرا آمریکا از افغانستان خارج می‌شود؟

طولانی‌ترین جنگ خارجی تاریخ آمریکا پس از ۲۰ سال با تلفاتی معادل ۲ هزار و ۳۰۰ نظامی و هزاران زخمی برای این کشور در حالی پایان یافت که تروریسم در افغانستان قوی‌تر از هر زمان دیگری این کشور را به پرتگاه ناامنی برده است.

پایگاه هوایی بگرام؛ نقطه پایان مهاجمان به افغانستان

تجزیه و تحلیل اطلاعیه‌های خروج آمریکا و متحدانش از افغانستان، نشان می‌دهد که فرآیند خروج با انجام مراسمی مختصر انجام شد که در تضاد با نمایش قدرت و انسجام چشمگیر متحدان ناتو در زمان آغاز حمله به افغانستان و در حمایت از تصمیم آمریکاست.

ناکامی آمریکا در دستیابی به اهداف اعلانی خود و گیر کردن در باتلاقی که هزینه مالی زیادی برای «واشنگتن» رقم می‌زد، سبب شد تا در نهایت «جو بایدن»، چهارمین رئیس جمهور درگیر این جنگ، برای تحقق وعده انتخاباتی خود دست به کار شود؛ زیرا افکار عمومی در آمریکا نیز به دفعات مخالفت خود با ادامه این جنگ بی حاصل را اعلام کرده بود.

دانلود

وضعیت افغانستان پس از ۲ دهه اشغال توسط آمریکا

۲۰  سال از زمان حمله آمریکا به افغانستان گذشته است. بیش از ۱۰۰ هزار افغانستانی از زمان آغاز جنگ آمریکا کشته یا زخمی شده اند.

طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان با نیروهای امنیتی و دفاعی درگیرهای شدیدی را تجربه می‌کنند و ده‌ها ولسوالی را تحت کنترل خود گرفته اند. 

پایگاه هوایی بگرام؛ نقطه پایان مهاجمان به افغانستان

ژوئن ۲۰۲۱ مرگبارترین ماه ۲ دهه اخیر در افغانستان خوانده شده است.

براساس پیش بینی‌هایی که سی ان ان منتشر کرده، طالبان طی ۶ تا ۱۲ ماه آینده کنترل سراسر افغانستان را در دست خواهد گرفت.

آمریکا ناچار است برای حفاظت از سفارت و مراکز دیپلماتیک خود در «کابل»، پایتخت افغانستان، ۶ هزار و ۵۰۰ نظامی خود را در این شهر حفظ کند.

تحویل پایگاه هوایی بگرام به نیروهای دولتی افغانستان در حالی رخ داد که در همان ساعات اولیه توسط افراد ناشناس غارت شد.

پایگاه بگرام؛ نماد شکست مهاجمان به افغانستان

خروج آمریکا از پایگاه هوایی بگرام، نماد شکست مهاجمان به این کشور است؛ چرا که پیشتر اتحاد جماهیر شوروی از طریق این پایگاه وارد افغانستان شده و از آن خارج شد.

بگرام در ۵۰ کیلومتری شمال کابل در دهه ۱۹۵۰ توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد و در سال ۱۹۷۹ توسط همین کشور به بهانه حمایت از دولت وقت افغانستان مورد استفاده قرار گرفت.

در نتیجه بگرام به پایگاه اصلی شوروی در افغانستان مبدل شد و اشغال افغانستان از این پایگاه آغاز شد.

پایگاه هوایی بگرام؛ نقطه پایان مهاجمان به افغانستان

این پایگاه در زمان حمله آمریکا به افغانستان نیز نقطه آغاز اشغال این کشور بود.

در سال ۲۰۱۲ و در اوج جنگ، بگرام شاهد تردد ۱۰۰ هزار سرباز آمریکایی بود.

این پایگاه در دوران حضور آمریکایی‌ها تا حد زیادی ویران یا تخریب شد.

بگرام دارای ۲ باند بزرگ پرواز است؛ جدیدترین باند پرواز بگرام در سال ۲۰۰۶ با هزینه ۹۶ میلیون دلاری ساخته شد.

این پایگاه ۱۱۰ پارکینگ هواپیما با دیواره‌های ضد انفجار، ۳ آشیانه بزرگ، یک برج کنترل، بیمارستان ۵۰ تختخوابه، کلینیک دندانپزشکی، سه اتاق عمل، زندانی بدنام در میان افغانستانی‌ها و تعداد زیادی ساختمان پشتیبانی است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    خوب باید سوری ها و عراقی ها هم باید یاد بگیرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس