هدف آمریکا از جابجایی‌های نظامی در سراسر آسیا چیست؟

موضوع جابجایی و انتقال نظامی آمریکا در مناطق مختلف آسیا، دستمایه یادداشت زیر قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، اگرچه نگاهی به چند ماه گذشته از زمان ورود «جو بایدن» به کاخ سفید، نادرستی بسیاری از پیش بینی‌ها در مورد تغییر و اصلاح سیاست خارجی آمریکا را آشکار کرد، موضوع تغییر مکان و جابجایی مقرها و نظامیان آمریکایی در چند منطقه، از تغییر رویکرد نظامی خارجی این کشور حکایت دارد.

دلیل خروج، انتقال، جابجایی و ترک پایگاه ها، نظامیان و ادوات و تجهیزات نظامی آمریکا در چند منطقه از جهان، لزوم بررسی دلایل و پیامدهای آن را ضروری می‌کند.

* خروج از افغانستان؛ پایان عصر بلاتکلیفی

بایدن چند هفته پس از ورود به کاخ سفید، نشان داد که عزمش برای خارج شدن از باتلاق خود خواسته و خودساخته افغانستان پس از ۲۰ سال اشغالگری جدی است.

مهم‌ترین دلایل اخذ این تصمیم عبارتند از؛ هزینه‌های سنگین مالی و جانی، ناتوانی در مقابله با طالبان، فشار افکار عمومی داخلی و جهانی در مورد اشغال ۲۰ ساله افغانستان که با نام طولانی‌ترین جنگ خارجی آمریکا نیز شناخته می‌شود.

خروج آمریکا از افغانستان در حالی رخ می‌دهد که توافق به اصطلاح صلح «واشنگتن» با طالبان به عنوان توجیه کننده تصمیم بایدن برای خروج، تنها به نوشته‌های روی کاغذ محدود ماند؛ اکنون خشونت‌های جدی بر سراسر افغانستان سایه افکنده است.

البته آمریکا قصد خروج کامل از آسیای مرکزی را ندارد و در میان جمهوری‌های استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی به دنبال کشوری مناسب برای استقرار است.

به نظر می‌رسد با توجه به نفوذ گسترده چین و روسیه در این منطقه، آمریکا باید هزینه قابل ملاحظه‌ای برای متقاعد کردن گزینه مورد نظر خود برای پذیرش ریسک مخالفت‌ها صرف کند.

چنین حضوری تغییری در موازنه قدرت در منطقه ایجاد نمی‌کند و فقط نقش آمریکا را در منطقه تنزل و رقابت‌ها میان آمریکا و چین را افزایش می‌دهد؛ زیرا با وجود حضور ۲۰ ساله پر هزینه آمریکا در افغانستان، واشنگتن منافع خاص و حیاتی در این منطقه ندارد که نیاز به سیاستی درازمدت داشته باشد.

* خروج از غرب آسیا

- از عربستان: مهم‌ترین دلیل آمریکا برای خارج کردن سامانه‌ها و تجهیزات خود از عربستان اعلام دوری از «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان به عنوان متحد و شریک نزدیک «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکاست که پرونده‌های جنجالی متعددی مانند قتل «جمال خاشقجی»، منتقد سعودی و جنگ ۶ ساله و بی حاصل علیه یمن را پیش رو دارد.

- از عراق: بالا گرفتن احساسات ضد آمریکایی و افزایش حملات علیه مواضع و نظامیان آمریکایی در عراق را باید مهم‌ترین دلیل تصمیم احتمالی آمریکا برای خروج از این کشور خواند.

- انتقال از قطر به اردن: آمریکا در چارچوب تغییر رویکرد نظامی و سیاست خارجی خود در منطقه خاورمیانه قصد دارد پایگاه‌های پراکنده خود در قطر را به اردن منتقل کند؛ البته نباید از تلاش برای محافظت از نظامیان آمریکایی از حملات احتمالی گروه‌های مقاومت غافل بود.

* به سمت چین؛ حضور ناخواسته در منطقه‌ای پر مناقشه

آمریکا پس از حضور چند دهه‌ای در ۲ پایگاه غرب اقیانوس آرام، اکنون و در پی بالا گرفتن تنش‌ها و رقابت هایش با چین، قصد دارد حضور پررنگ تری در خاک و آب اطراف چین داشته باشد.

از موضوع‌هایی که آمریکا تاکنون با ورود به آن‌ها بر تنش‌های با چین دامن زده، جنگ تجاری، استقلال تایوان، تحولات هنگ کنگ، موضوع سین کیانگ و دریای مناقشه آمیز چین جنوبی هستند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    11 4
    مکان فعلیشون در امان نیست. در تیررس پهباد و موشک قرار داره
  • علوی IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    7 3
    وقتی سامانه های فوق پیشرفته آمریکا در مقابل جبهه مقاومت خصوصا یمن پابرهنه کم آورده دیگه در مقابل چین و روسیه حرفی برای گفتن نداره
  • علی خان IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    8 0
    همیشه و در همه جا باید ی بی شرفهایی باشه که مخل آرامش افراد باشن ، از خلقت بشر تا به امروز همین آش و کاسه بود ، کاش خداوند فقط در این چند سال که از عمر من مونده عقل آدم ها را اصلاح میکرد ، کاش آمریکا و روس و فرانسه و انگلیس و نوکرانش هدایت میشدن. دنیا به این بزرگی این همه نعمت ، این همه جا این همه زیبایی این ها دنبال چی هستن این همه زمین خدا آخه عوضی های عقده ای نادان ،، مثل آدم باهم برابر برادرانه شرافتمندانه زندگی کنید دیگه ،بچه تو دختر تو مادر تو مادر من پدر من ... همه انسان هستیم .به کی بگم ، یعنی چی این را اذیت کن اونو آزار بده اسمش را هم بذار سیاست .آخرش هم بمیری بری تو اون خاک .این مسئله ساده را نمی فهمند ولی دارن واسه من مسائل سخت من در آوردی ریاضیات و علوم و فلسفه حل میکنند.
    • سید روح اله IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      5 0
      برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است. انسان زمانی به درجاتی از عقل دست پیدا میکند که حداقل این نکات زیر را بفهمد ۱. انسان های گرگ صفت زمانی در جهان پدیدار می شوند که انسان های گوسفند صفت پیدا شوند. ۲. در این جهان همه افراد با نصیحت به مسیر انسانیت وارد نمیشوند و توبه گرگ مرگ است. ۳. اگر مظلومین جهان فکر کنند که با التماس کردن ظالمان جهان دست از ظلم کردن بر می دارند. این تفکری است که خود از ناحیه ظالمان در دنیا تبلیغ میشود و همجنین موارد دیگران را قضاوت نکن و به ما چه ربطی داره ما باید به فکر منافع و آسایش خودمان باشیم و .... ۴. تنها راه رسیدن به صلح و آسایش و راحتی قوی تر شدن است. اگر این موارد فهمیده شود شاید گرگی در جهان وجود داشته باشد ولی به خود جراءت دریدن یک گوسفند را نخواهد داد.
  • عبدالله IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    3 0
    سلام مسئله اصلی امریقا بودن/ نبودن است لذا دارد برای حملۀ برق‌آسا و نابودگر به چین و روسیا آماده میشود ولیک قلبش اسرائیل است
  • مجید IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    7 2
    در زمان کوروش کبیر برای اولین بار قاره امریکا را ایرانیها کشف کردند امریکا در اصل مال ایرانه و باید به ایران برگرده
    • ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      4 2
      بهترین نقشه برای نابودی امریکا همینه با ضمیمه شدن به ایران سریع فقر و بد بختی همجا رو فرا می گیره و بعد مدام هم از پیشرفت حرف میزنه
  • سیامک IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    3 0
    سیاستمداران امریکا بااین روش می خواهند خودرا صلح طلب نشان دهند و دست چدنی خودرا مخفی کنند و خودرا قویتر نشان دهند ایران اینقدر قوی نیست واینهمه قدرت در مقابل ان نیازنیست بلکه می خواهند درمقابل قدرتهای بزرگتر اماده شوند و خوبست در این فکر بمانند واصلا این منطقه را ندید بگیرند
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    5 2
    تجمع نیروها و ادوات در اردن.ذهن ادمو به سمت صوفیانی میبره
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      2 3
      خخخخخخخخخخ خدا شفات بده. حالا تو کذوم روایت اومده که صوفیانی به قول جنابعالی از اردن خروج میکنه؟اصلا اون زمان چیزی به اسم اردن وجود داشته؟
  • mojtaba SE ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    10 2
    سیاست و ذات فاشیستی به این دلیل است که نه از خرج میترسه و نه از کشتار سرباز خودش. امریکا فهمیده که ایرانیها بیدار شدن و انتخاب رئیسی آخرین میخ به تابوت هرج و مرج طلبهای کلک و متظاهر و نوکر زاده جنایتکار زیر هر پوششی, زده شد ،و مردم ایران دارای تجربه و عقل سیاسی و شعور برای حفظ منافع ملی شدن،و گول بازیهای رمانتیک اصلاح طلب و دگم های بدروغ مذهبی رو نمیخورن..به این دلیل داره میره که در انتخابات و در عمل نشون داد 20 میلیون قاسم سلیمانی داره به رهبری فیلسوف بزرگ اخلاق و سیاست حضرت امام خامنه ای عزیزم که 35 سال پیش قول داد که ایرانی درست میکنم که هیچ کس وجود نداشته باشه که جرات حمله به ایران رو بکنه..امریکا مرده است..و مزدورها و دله دزدهای عرب ترک کرد منطقه میدونن که تا ایران به سرزمینهای خودش که 200 سال پیش بزور گرفته شده بر نگرده ,لحظه ای امنیت در قصرهاشون ندارن..افغانستان جزءلاینفک ایران است و این حق ایران است ,حالا چه مثل 100 سال گذشته ,انگلیس و مزدورهای دیگه تا امریکا بودن و چه حالا که مزدورهای مثل اشرف غنی یا طالبان و یا هر دزد دیگری , پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
    • نادر IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      0 2
      بروکشکتوبساب بابا
    • jh IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      2 0
      ای کاش اندکی می فهمیدی ؟با امثال تو هشتاد ، هشتاد وپنج میلیون نفریم؟؟؟!!!
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 0
    میرند تا با جنگ هایه داخلی که کل اون مناطق رو فرا بگیره. مردم اونجا قدرشون رو بدونند. مثل مردم لیبی که قدر قذافی رو می دونند
  • علی IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    3 0
    سلام هر چی یه سال 2025 نزدیک تر بشیم بدتر میشه 1-جابجایی قدرت ابر قدرت ها 2- تغییرات در نقشه کشورهای خاور میانه (یا با مذاکره یا با جنگ)
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 0
    ظاهرا حضور در اردن . فقط مثلا حفاظت و دلداری اسرائیل اشغالگره ... دیگران هم بفکر خودشون باشند .. دارند و میت انند . خب . بجنگن. و گر نه امریکا دیگر کاری جز سلاح و ابزار مثل دادن اطلاعات که پول گیرش بیاد نداره
  • دالغا IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    2 0
    درسته امریکا هزینه های گزافی در افغانستان پرداخته ولی رفتن نظامیان از امریکا بی دلیل نیس..امریکا دنبال اینه تا اشوب داخلی در افغانستان پا بگیره و از اون طریق مرزهای ایران را متشنج کنه تابتونه داعش دوباره شکل بگیره مطیمنا خروج امریکا اهدافی غیر قابل پیشبینی به دنبال دراه خواهیم شنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس