کد خبر 1240719
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۴

به گزارش مشرق یک کاربر در توئیتی نوشت: آیا می‌دانستید زمانی در ایران، آزادی بیان این طور بوده که شاعر برجسته‌ای مثل میرزاده عشقی را به خاطر اشعار سیاسی و مخالفتش با رضاخان ترور میکردند و آب از آب تکان نمی‌خورد!

(دوازدهم تیرماه سالگرد ترور میرزاده عشقی بدست عوامل رضاخان)

ترور یک شاعر توسط رضاشاه!

ترور یک شاعر توسط رضاشاه!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    12 2
    و جالبه بعد ٤٣سال كه از انقلاب گذشته هرگز به اين شاعر وطن پرست اشاره اي نشده در حاليكه امثال سهراب سپهري و نيما يوشيج و حتي فروغ فرخزاد بسيار مطرح بوده اند!!!!!
  • 088526 IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    7 3
    لعنت بهشون که چیزی جز نوکری بلد نبودند
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    7 12
    عزیزم کمی فکر کن لطفا باشه ! رضا شاه یک دیکتاتور ابادگر بود البته یک دیکتاتوری که تحمل سخن منتقد را نداشت
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      7 4
      ضاخان عزیزت هم کوچکترین خدماتی به ایران نداشته است. هر کاری هم کرد جبر مدرنیته قرن بیستم بود و کشورهای همسایه هم بهترش را انجام دادند. دانشگاه درست کرد که محصلان ایرانی یک وقت خارج نروند و تحت تاثیر سوسیالیسم و دموکراسی قرار نگیرند و به قول خودش دانشگاه تهران تا ابد شاهدوست بپرود. راه آهن را از دهکوره و از سریعرین مسیر بین خلیح فارس و خزر کشید تا مسیر حرکت نیروهای انگلیسی برای کمک به روسهای سفید و طرفداران تزارها تسریع شود. برای آنکه کسی مزاخم قتلها نباشد عشایر را با وحشیانه ترین شکل تخت قاپو و کشتار کرد عین کاری که آمریکا با سرخپوستان کرد. قرارداد نفتی 1933 را بست و نفت ایران را تا 1372 شمسی به انگلیسی داد با حق مالکانه ای کمتر از قرارداد دارسی زمان مظفرالدین شاه. ارتش را درست کرد تا مردم را سرکوب کند و کسی جرات نفس کشیدن نداشته باشد. سرحدات ایران از فیروزه آرارات و هیرمند و اروند را داد تا سایه جنگ با همسایگان را دفع کند. پرفسور پوپ آمریکایی را فرستاد تخت جمشید را بار بزند ببرد به دانشگاه شیکاگو و موزه متروپلیتن تا لابد جهانیان هنر ایران را بشناسند!! حجاب ممنوع کرد تا زنا و آمار حرامزادگان زیاد شود چون حرامزاده دشمن علی علیه السلام است و خودش هم عزاداری سید الشهداء را به سبک متوکل عباسی قدغن کرد. تمام املاک درجه یک کشور را بالا کشید و به همه اعلام کرد این فقط یک گردنه است و فقط یک دزد دارد و آن خود شاه است. به بهانه سرکوبی شیخ خزعل و سمیتقو هزاران انسان بی گناه و غیر نظامی را کشت و تخم شونیسم و نفرت قومی را بین اقوام ایرانی که هیچ مشکلی با هم نداشتند کاشت و.. چند خدمت دیگر را می خواهی بدانی؟
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      4 3
      عین محمد بن سلمان؟
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    4 2
    ایشون نماینده مجلس هم بودند به نظرم
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    8 0
    در همدان خیابانی بنام این شاعر معروف است - یادش گرامی
  • امین جعفری IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    4 2
    این سند جنایت پهلوی
  • ایراندوست IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    4 1
    از ان بدتر قتل ناجوانمردانه شاعر آزادیخواه " فرخی یزدی " به دست عوامل پلید رضا خان میرپنج ( پالانی) است. شعر معروف این شاعر به شرح ذیل: آن زمان كه بنهادم سر به پای آزادی دست خود ز جان شستم از برای آزادی تا مگر به دست آرم دامن وصالش را می دوم به پای سر در قفای آزادی با عوامل تكفیر صنف ارتجاعی باز حمله می‌كند دایم بر بنای آزادی در محیط طوفان‌زای ماهرانه در جنگ است ناخدای استبداد با خدای آزادی شیخ از آن كند اصرار بر خرابی احرار چون بقای خود بیند در فنای آزادی دامن محبت را گر كُنی ز خون رنگین می توان تو را گفتن پیشوای آزادی فرخی ز جان و دل می‌كُند در این محفل دل نثار استقلال جان فدای آزادی این شعر را در اوائل انقلاب با صدای شهرام ناظری شنیدیم. میرزا محمد فرخی یزدی ملقب به تاج الشعرا (۱۲۶۸ خورشیدی – ۲۵ مهر ۱۳۱۸) شاعر و روزنامه‌نگار آزادی‌خواه و دموکرات صدر مشروطیت است. وی سردبیر نشریات حزب کمونیست ایران از جمله روزنامه طوفان بود. او همچنین نماینده مردم یزد در دوره هفتم مجلس شورای ملی بود و در زندان قصر گفته شده به دست پزشک احمدی و به دستور رضاشاه کشته شد. مدفن او ناشناخته است.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 2
    روحش شاد و در آرامش، تف به شرف رضاخان و طرفداران تروریستش.
  • رضا جان است شاه مردم ایران رضا خان نه IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 2
    رضا شاه لعنت باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس