اسرائیل

پس از تشدید درگیری‌های اخیر میان مردم فلسطین و شهرک‌نشینان، فرمانده ارتش اسرائیل در کرانه باختری با اشاره به بی‌سابقه بودن این رخدادها در سال‌های گذشته، تصریح کرد که انتفاضه سوم عملا آغاز شده است.

 به گزارش مشرق، روزنامه عبری‌زبان «معاریو»، امروز (شنبه)، در تحلیلی هشدار داد که تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که بر هم ریختن اوضاع امنیتی زمینه را برای آغاز انتفاضه سوم در کرانه باختری آغاز می‌کند.

«آلون بن داوید» کارشناس حوزه نظامی روزنامه معاریو در این تحلیل عنوان کرد که اوضاع کرانه باختری در پی مشارکت هزاران فلسطینی در درگیری‌های اخیر، خطرناک شده است؛ درگیری‌هایی که در دو سال گذشته بی‌سابقه بوده است. آن هم درست در زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطین کنترل اوضاع را از دست داده است.

 روزنامه «العربی الجدید» به نقل از روزنامه مذکور در این خصوص گزارش داد تحلیلگر معاریو در تحلیل یادشده خبر داده است که مشارکت گسترده مردمی در تظاهرات اخیر کرانه باختری، فرضیه سازمان‌های تخمین راهبردی تل‌آویو را از بین برده است؛ فرضیه‌هایی که می‌گفتند مردم فلسطین دیگر خسته شده‌اند و برای ورود به غماری دیگر با تل‌آویو آمادگی نخواهند داشت.

در این گزارش خاطر نشان شده است که برخی از سران نظامی رژیم صهیونیستی مانند «روعی تسیفع» فرمانده نیروهای ارتش اشغالگر در شمال کرانه باختری بر این باور است که انتفاضه سوم «عملا شلعه‌ور شده است».

او در ارتباط با این مسئله یاد آور شده است که نیروهای رژیم صهیونیستی، پیشتر، هر هفته با یک یا دو تظاهرات مردم فلسطین مواجه بودند؛ اما اکنون با چهار تظاهرات در روز دست و پنجه نرم می‌کنند که غالب آن‌ها حول شهرک صهیونیست‌نشین «آویتار» متمرکز شده است؛ شهرکی که شهرک‌نشینان آن را در دامنه کوه «صبیح» در جنوب نابلس (شمال کرانه باختری) احداث کرده‌اند.

وی در ادامه اظهاراتش خاطر نشان کرد که ۳۵ فلسطینی طی ماه‌های گذشته در پی درگیری‌هایی که در بخش‌های مختلفی از کرانه باختری شلعه‌ور شد، به ضرب گلوله ارتش این رژیم شهید شدند.

روعی تسیفع تأکید می‌کند که این تعداد از شهروندان فلسطینی که به ضرب گلوله ارتش اشغالگر شهید شده‌اند، در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

طبق نوشته بن داوید، علائم تضعیف شدن تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین نشانه‌هایی که حکایت دارند تشکیلات در حال از دست دادن کنترل اوضاع است، خطر بسیار بزرگی برای تل‌آویو به شمار می‌رود زیرا این حقیقت، مجال را به روی توسعه نقش جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در کرانه باختری می‌گشاید.

خبرنگار نظامی روزنامه معاریو در ادامه تحلیل خود از کابینه جدید رژیم صهیونیستی می‌خواهد که سریعا برای جلوگیری از بر هم ریخته شدن اوضاع کرانه باختری گام‌های لازم را بردارد.

او می‌گوید که احداث شهرک آویتار در دامنه کوه صبیح یک گام راهبردی است که هدف از آن تکه تکه کردن مناطق فلسطینی‌نشین است تا این گونه فضایی برای جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین در آینده ایجاد شود.

ساکنان فلسطین اشغالی، ماه گذشته میلادی، در دامنه کوه صبیح در شمال کرانه باختری اقدام به ساخت یک شهرک جدید کردند که این گام موجب شعله‌ور شدن درگیری‌های خونین میان آن‌ها و فلسطینیان شد.

پس از درگیری شدید فلسطینیان با شهرک‌نشینان صهیونیست، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی وادار شد که چهارشنبه شب هفته جاری رسما در یادداشتی از ساکنان شهرک مذکور بخواهد که منطقه یادشده را ترک کنند.

تل‌آویو، از زمان اشغال کرانه باختری، قدس شرقی و نوار غزه در سال ۱۹۶۷ در بخش‌های مختلفی از کرانه باختری چندین شهرک احداث کرده است که حدود ۶۵۰ هزار صهیونیست در آن‌ها سکونت دارند. جامعه بین‌الملل این شهرک‌ها را غیرقانونی می‌داند.

فلسطینی‌های ساکن در منطقه «بیتا» تأکید دارند که تنها موضوع مورد قبول رفتن شهرک‌نشینان است و هر گونه پیشنهاد جدید به شکل قاطع مردود خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس