ویژه ها

قاطبه مردم و صاحبنظران و کارشناسان نمره قابل قبولی به دولت روحانی نمی دهند؛ چرا؟! به این دلیل که دولت روحانی ظرفیت های عظیم کشور را به پای برجام قربانی کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

**عبدی: «رئیسی» بدون احیای برجام هیچ کاری نمی تواند انجام دهد

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این پیشنهاد آزادی خرید و فروش مواد مخدر و همچنین آزادی مشروب خواری را مطرح کرده و الگوی پیشرفت ایران را نیز خیالی نامیده بود، در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «انجام حتی بخشی از قول‌های رئیسی و نه حتی همه آنها، منوط به احیای برجام است...فرض کنیم به هر دلیلی معجزه شد و توانستید منابع ارزی لازم برای تأمین نیازهای ضروری کشور را بدون حل برجام فراهم کنید، در این صورت گمان نکنید که می‌توان برجام را دور زد و بی‌خیال اجرای آن شد».

عبدی در ادامه نوشت:«زیرا تحقق برجام بیش از هر چیز پیام مهمی برای فعالان اقتصادی و جوانان و کارآفرینان دارد که اوضاع آینده به وفق مراد است و می‌توان کار کرد. در مقابل منتفی شدن برجام موجب می‌شود که امید همگان نسبت به بهبود شرایط و عبور از مشکلات فعلی از میان برود. به نظر بنده این اثر برجام حتی از اثرات اقتصادی آن مهم‌تر است».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در این یادداشت تصریح کرد: «دیگر نمی‌توان مثل گذشته غیرمسوولانه شعار داد. بهتر و ضروری است که تصمیم خود را تحت فشار جریان غیرمسوول در میان اصولگرایان نگیرید، آنان همان‌قدر که در دوران روحانی و پیش از آن در زمان اصلاحات غیرمسوولانه نظر می‌دادند، اکنون هم در همان مسیر گام برمی‌دارند. در یک کلام اداره بدون مشکل کشور بدون حل برجام خیالی بیش نیست. اجازه ندهید که بسیاری از مردم نسبت به حل مسائل جامعه ناامید شوند».

عبدی: «رئیسی» بدون برجام هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد/«آقا بیژن» سفارش کرده هوای دولت بعدی را داشته باشند!

قاطبه مردم و صاحبنظران و کارشناسان نمره قابل قبولی به دولت روحانی نمی دهند؛ چرا؟! به این دلیل که دولت روحانی ظرفیت های عظیم کشور را به پای برجام قربانی کرد. رویکردی خسارت بار که وضع اقتصادی فعلی را رقم زد.

در این میان اصلاح طلبان نقش ویژه و تاثیرگذاری در رقم خوردن وضع فعلی ایفا کردند. همان طیفی که برجام را فتح الفتوح نامید و امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین قلمداد کرد و اینگونه القاء کرده بود که اگر توافق هسته ای امضا شود، قیمت هر دلار هزارتومان خواهد شد.

همین جماعت به واسطه نسخه پیچی در تحمیل خسارت محض برجام به کشور و مردم، دلار ۳۲ هزارتومانی و مرغ ۳۵ هزارتومانی و گرانی ۷ برابری قیمت مسکن و افزایش سرسام آور نرخ اجاره بهای مسکن و التهاب بازار خودرو را رقم زد.

حالا بانیان وضع موجود اقتصادی اصرار دارند که این وضعیت غیرقابل قبول را به دولت آینده تعمیم دهند.

به عبارت دیگر آن طیفی که توانایی و استعداد جوانان عزیز و نخبه ایرانی را در حد طبخ «قرمه سبزی» و «آبگوشت بزباش» می بیند و مدعی است که خودکفایی مزخرف است و باید مدیر از خارج وارد کرد و مدیران نجومی را باید حلوا حلوا کرد و...حالا در پی تعمیم وضع فعلی به دولت سیزدهم است.

** «آقا بیژن» سفارش کرده هوای دولت بعدی را داشته باشند!

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «خداحافظی اوپک با شیخ‌الوزرای ایران» نوشت:«روز پنجشنبه صدوهشتادویکمین جلسه وزرای اوپک تشکیل شد...این‌بار برای ایران اجلاسی خاص بود. اوپکی‌ها با وزیر نفت کشورمان، بیژن زنگنه، خداحافظی کردند و در این کار این‌قدر تعارف‌ و تمجید کردند و یاد رفاقت و ذکاوت زنگنه را به میان آوردند که یحتمل بیژن کمی معذب شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«زنگنه که هشت سالی سخت را پشت‌سر گذاشته، چه به خاطر تحریم‌ها، چه حمله لاینقطع مخالفان سیاسی‌اش در داخل، چه به دلیل مشکلات کارگری امروز وزارت نفت، دقایقی نفسی به‌راحتی کشید؛ اتفافی که بعید است زمان خداحافظی‌اش در ایران رخ دهد».

روزنامه شرق در پایان این گزارش نوشت:«نفت بازاری جهانی است. اما به‌هرحال، وزیر نفت آینده هر که باشد، آقا بیژن سفارش کرده هوایش را در اوپک داشته باشند و می‌تواند اقلا اوپک را با خیال راحت برود».

عبدی: «رئیسی» بدون برجام هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد/«آقا بیژن» سفارش کرده هوای دولت بعدی را داشته باشند!

واقعیت این است که بخش اعظمی از جریان اصلاح طلب با مسئله شایسته سالاری اصلا میانه خوبی ندارد. چرا که با تقدیس از مدیران این طیف با بکارگیری القابی همچون «ژنرال» و «شیخ الوزرا» و حمایت از «آقازاده های بی هنر و گردن کلفت»، عملا شایسته سالاری و توجه به کارآمدی را به حاشیه برده است.

«ژنرال های خودخوانده» و «آقازاده های گردن کلفت» دو روی یک سکه است، این دو همانند دو لبه یک قیچی، قاعده چرخش مدیران و بکارگیری خیل عظیمی از جوانان نخبه و با استعداد و مدیران لایق و کارآمد را را از کار انداخته و آن را عقیم می کند.

و اما بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی و عضو ارشد ستاد انتخاباتی «میرحسین موسوی» در سال ۸۸، از سال ۵۹  تا ۱۴۰۰ به استثنای ۸ سال، یا وزیر بوده و یا معاون وزیر.

زنگنه همان وزیری است که خسارت بیش از ۱۴ میلیارد دلاری کرسنت را به کشور تحمیل کرد. حذف کارت سوخت در دوره وزارت زنگنه با حساب ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۱۵۰ هزارمیلیارد تومان به کشور خسارت زد. علاوه بر این جریمه قرارداد صادرات گاز به ترکیه و همچنین بدهی و جریمه قرارداد واردات گاز از ترکمنستان در دوره وزارت زنگنه در مجموع حدود ۴ میلیارد دلار به کشور خسارت زد.

همچنین لغو قرارداد خط لوله صلح از هند و پاکستان در دوره وزارت زنگنه سالیانه ۸ میلیارد دلار خسارت وارد کرد که در مجموع در دولت تدبیر و امید این خسارت بیش از ۵۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

خسارت ۷ میلیارد دلاری عدم پیگیری و اجرای قرارداد صادرات گاز ایران به کویت- علیرغم درخواست کویت- و قرارداد خسارت بار توتال و تبعات زیان بار مخالفت زنگنه با ساخت پالایشگاه و تاکید بر عدم خودکفایی در تولید بنزین و موارد متعدد دیگر را نیز باید به فهرست بلند بالای خسارت های وزارت زنگنه به کشور اضافه کرد.

به نظر شما آقای زنگنه با این کارنامه تأمل برانگیز، شایسته تقدیر است؟!

** ربیعی: وضع اقتصادی فعلی تقصیر تحریم ها و کرونا است

«علی ربیعی» عضو ستاد موسوی در سال ۸۸ و وزیر استضاح شده کار در دولت روحانی و سخنگوی فعلی دولت در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:«درباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران با دو دیدگاه مواجه بوده‌ایم؛ یک دیـدگاه تحریم را فرصـت اساسی و یا حداقل آن را مسأله‌ای بی‌اهمیت می‌داند. اساساً زندگی با تحریم را توصیه می‌کند و بیشتر درصدد همزیستی با آثار تحریم است و آن را در درازمدت باعث خودکفایی اقتصاد کشور می‌داند و ابایی از اینکه پرونده ایران مجدداً ذیل فصل هفت منشور ملل متحد برود هم ندارد. دیدگاه دوم نه معتقد به پذیرش اصل وجود تحریم و نه همزیستی با آثار تحریم است و درصدد است با عقب راندن تحریم‌ها، آن را از فرضی واجب در زندگی ایرانیان تبدیل به امری تحمیلی و گذرا کند تا در سایه رفع اصل و آثار تحریم، توانایی‌های داخلی شکوفا شده و کشور را از وضع «اداره سخت» به سمت رشد و توسعه سوق دهد».

ربیعی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت:«اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶، علی‌رغم مشکلات ساختاری و آسیب‌های دور قبلی تحریم‌ها، روند خوبی را نه فقط در مهار تورم که از نظر رشد اقتصادی و اشتغالزایی طی کرد و آنچه این مسیر را تغییر داد دو شوک بزرگ بود: تحریم‌های گسترده در سال ۱۳۹۷ و شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸. هر تصویری از اقتصاد ایران بدون محاسبه این دو شوک بزرگ، نه گویاست نه صحیح».

وزیر استیضاح شده دولت روحانی در این یادداشت تاکید کرد:«تحریم‌ها، فقر را گسترش داده و ایجاد شغل جدید را با مشکل روبه‌رو کرده و با کوچک شدن اقتصاد به طبقات پایین اقتصادی فشار بیشتری وارد کرده است. برای رشد و توسعه کشور و بزرگ شدن اقتصاد ایران و ایجاد رفاه بیشتر برای مردم و دستیابی به قدرت اقتصادی در میان‌مدت نیاز به عبور از مانع تحریم‌هاست که باید همگان حمایت کنیم در دولت آینده این مسأله حل شود. در همین راستا مانع دیگری چون بلاتکلیفی FATF هم مشکل دیگری است که باید از سر راه دولت برداشته شود».

عبدی: «رئیسی» بدون برجام هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد/«آقا بیژن» سفارش کرده هوای دولت بعدی را داشته باشند!

درباره یادداشت مذکور گفتنی هایی است که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم:

آقای ربیعی در این یادداشت، دوگانه ای را ترسیم کرده که هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. اینکه «عده ای زندگی با تحریم را توصیه می کنند» و «عده ای دیگر در پی آن هستند تا در سایه رفع اصل و آثار تحریم، توانایی‌های داخلی شکوفا شود».

این دوگانه واقعیت ندارد. رهبر معظم انقلاب- ۱ فروردین ۱۳۹۴- فرمودند:«در نگاه کلان به اقتصاد کشورمان دو جور نگاه وجود دارد، دو جور نگاه به رونق اقتصادی و پیشرفت اقتصاد وجود دارد؛ یک نگاه میگوید که ما پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیّتهای درون کشور و درون مردم تأمین بکنیم. نگاه دوّم به اقتصاد کشور نگاه به پیشرفت اقتصاد با استفاده از کمک بیرون از مرزها است؛ میگوید سیاست خارجی‌مان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود، با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا کند، تحمیل قدرتهای مستکبر را در بخشهای گوناگون و مسائل گوناگون بپذیریم تا اقتصادمان رونق پیدا کند؛ این هم نگاه دوّم است».

ایشان در ادامه تاکید کردند:«امروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه دوّم یک نگاه کاملاً غلط و عقیم و بی‌فایده است. همین تحریمهایی که امروز علیه ملّت ایران اعمال میشود، دلیل محکم و متقنی است بر غلط بودن این نگاه؛ یعنی شما وقتی که به امید قدرتهای خارجی نشستید تا آنها بیایند اقتصاد شما را رونق بدهند و با زیر بار آنها رفتن، اقتصاد را رونق بدهید، آنها به حدّ کم قانع نیستند».

کارشناسان حوزه اقتصادی تاکید دارند که تحریم ها نهایتا ۲۰ الی ۳۰ درصد در ایجاد وضع موجود اقتصادی در کشور سهیم است و ۷۰ الی ۸۰ درصد ریشه مشکلات در سوءمدیریت دولت است.

برای نمونه، کارنامه ضعیف و غیرقابل دفاع دولت روحانی در حوزه مسکن هیچ ارتباطی به مسئله تحریم ندارد. اینکه وزیر راه و شهرسازی می گوید «به خانه نساختن برای مردم افتخار می کنم»! ناشی از سوءمدیریت است.

هیچ انسان منصف و دلسوزی تاثیر کرونا بر اقتصاد کشور را انکار نمی کند. تاثیر تحریم بر اقتصاد کشور هم قابل انکار نیست. اما اینکه تاثیر ۷۰ الی ۸۰ درصدی سوءمدیریت به گردن تحریم و کرونا انداخته شود نیز کاملا غیرحرفه ای و غیرمنصفانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • GB ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    12 45
    حالا عباس عبدی نه اکبر عبدی هرکسی هم این حرفو بزنه عین حقیقته با شرایطی که اقتصاد کشور داره و کسری بوجه وحشتناک اگر توافقی صورت نگیره و روزانه حداقل 2 میلیون نفت به فروش نره یک موج ابر تورمی در انتظار کشوره که مردم خسته و ناراضی توان و انگیزه مقاومت در مقابل این موج رو نداره و مشکلات بزرگ تری در انتظار ماست
    • IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      27 4
      شما سکوت لطفا
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      21 2
      به قول جان کری، اگر توافق نمی گردیم تحریمهای ایران در حال شکسته شدن بود. چرا که روزی که روحانی رییس جمهور شد ما بدون این توافق و با دور زدن تحریمها روزی 1.5 میلیون بشکه نفت بالای صد دلار می فروختیم و با همان بابک زنجانی که از او دیو ساختید، 17.5 میلیارد یورو را به صورت نقدی وارد کشور کردیم. ترمز دلار را را هم با ایجاد مرکز مبالادات ارزی در ماههای آخر احمدی نژاد کشیده بودیم. اما با توافق هم قیمت نفت زیر 40 دلار رسید چون تنشها کاهش یافت، هم راههای دور زدن تحریمها را مجبور شدیم برای آمریما افقشا کنیم. همان همان پولی که می گفتید به ما دادند را ندادند و رفت به حساب یک بانک سوئیسی که با اجازه و اطلاع آمریکا صرف واردات کالا کنیم و در نتیجه واردات دیوانه وار کالا بعد از برجام رخ داد که منجر پی ورشکسگی بی سابقه تولید کنندگان ایرانی شذ. مرکز مبادلات ارزی را هم منحل کردیم. برای همین در موج بعدی تحریمها فاجعه رخ داد.
    • حجت MD ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      26 3
      کدام حرف عبدی تا حالا درست بوده که این دومی باشد هر قدر در زمان روحانی برجام به داد مردم رسید بعد از این هم خواهد رسید مثل گدا دستشان پیش شیطان درازه
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      18 1
      اینکه ۳۰ هزار تن پرتقال گندید و جوجه های یک روزه رفتن زیر خاک و داداش رئیس و معاونش رو گرفتن و دختر و پسر فلان وزیر رو گرفتن و ارز ۴۲۰۰ رو ۲۵ انداختن به ملت و ... هم به برجام ربط داره؟ اگه نداره پس دهانت را ببند .....
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      21 2
      کمی صبر کن! پیاده شو با هم برویم! عبدی می گوید آقای رئیسی بدون احیای برجام هیچ کاری نمی تواند بکند! اولاً عبدی تاکنون قبول نداشت که برجام عزیزشان وفات نموده است که اینک سخن از احیاء آن می کند! ثانیاً ملت می گویند برجام حتی اگر زنده باشد، بدون آقای رئیسی کاری ازش برنمی آید! ثالثاً دولت قبلی که منتخب امثال تو بوده است با همین لاطاعلات هشت سال بر سر ملت شیره مالید و کلاهی را که غربی ها بر سر آن گذاشتند بر سر ملت انتقال داد! رابعاً به جای آن که تلاش داری در جهل مرکب ابدالدّهر بمانی سعی کن از خواب غفلت بیدار شوی و به جای ترس از کدخدا، از خدا بترسی که در آن صورت قلبت به طمأنینه می رسد و این همه از مکر شیاطین هراسناک نمی شوی! چون خواهی دید که خداوند خیرالماکرین است!
    • حجت MD ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      14 1
      ربیعی و روحانی اگر روزی هزار بار هم بگویند مشکلات به کرونا و تحریم بر می گردد دروغه مشکلات به ربیعی و روحانی و ناکارمدی دولت روحانی بر می گردد خلاص
    • يحيا IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      12 0
      دامداران نهاده براي دامي ندارند. هزاران تن در گمرک مانده و انچه ترخيص شده در دست دلالان است. برجام و جوبايدن مشکل علف يونجه دامها را حل نخواهد کرد. با برجام برجام دهنتو شيرين نکن
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      4 1
      برجام اقتصاد کشور را قفل کرد رئیسی اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام نخواهد کرد.
    • US ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      1 0
      آفرین به کاربر حجت
    • DE ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      0 0
      حرف رایگان نزن
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      چرت نگو لطفا، برجام چی برات داشته؟! جز خفت و خواری
  • DE ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    20 3
    عبدی:ما غربگداها نمیگذاریم «رئیسی» بدون برجام هیچ کاری انجام دهد/«آقا بیژن» سفارش کرده هوای دولت بعدی را داشته باشند! تا بتونیم داخلش نفوذ کنیم.
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      6 11
      تا یه ماه دیگه کل مملکت میفته دست شما.
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      6 8
      می افتد دست خاندان ....
    • حجت MD ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      11 5
      تا یک ماه دیگه کشور می افته دست خاندان درست خاندان راست گو خاندان کار و تلاش خاندان مردمی خاندان پاکی و نجابت
    • به حجت IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      4 10
      شب دراز است قلندر بیدار....
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      7 4
      جمعه ۲۸ خرداد ملت یه جوری زدن تو دهن اصلاحات که حالا حالا بلند بشو نیستن. :)
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      1 1
      شب دراز هست ولی شاید منظور شما از قلندر همون غربگدا باشه نه؟؟
    • DE ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      2 0
      جمعه ۲۸ خرداد ملت یه جوری زدن تو دهن اصلاحات که حالا حالا بلند بشو نیستن. :// حرف شما متین ولی ما هم از بدنه اصلاحات که با رای خود نزدیک به سه دهه جرثومه های رانت و فساد و دزدی بی فرهنگی و استحاله انقلاب... یعنی اصلاحات را حمایت کردند و باعث بدبختی ملت شدند گلایه داریم و هم باز برای اینکه اینبار تا حد زیادی جبران مافات کردند و با زدن دست رد به کاندیای خودشان و ادامه دولت روحانی سیلی محکمی به سران مفتخوار اصلاحات زدند تشکر مینماییم. رای آوردن جناب رییسی بخاطر مردم و مردمی بودن ایشان و پرونده کاری درخشان ایشان است
    • DE ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      0 0
      ۰۹:۰۷ شب دراز است قلندر بیدار....
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 0
      یا خدا
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      تا ۲۰ روز دیگر از دست دولت تدبیر ناامیدی خلاص میشیم
  • FR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    24 5
    آقای عبدی لطفا میشود مدتی دندان روی جگر بگذارید و با هم پیاله ای های خودتان مدتی سکوت کنید تا دولت بعد که از دلسوزان واقعی مردم خواهند بود کارشان را بکنند؟ من با هفتاد سال سن تمام حقوقم را به کرایه خانه میدهم خدا لعنت کند تو و آخوندی را که باعث و بانی بدبختی های ملت هستید
    • BR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 1
      واقعا
  • گشتاسب IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    17 3
    یکی نیست به عبدی سیاست مدار بگه برجام شق القمر روحانی و تحفه بدون معوض غرب نیست که حاصل شده است برای برجام کشور و ملت هزینه دادند تحریم و گرانی شدید مردم تحمل کردند محدودیتهای فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای برقرار شده مراکز هسته ای تعطیل امکانات هسته ای تخریب شدند نظارت شدید برقرار شده .با وجود اجرای برجام تحریم ها تشدید شده است. اینها سیاست بازی میکنند با اینها و امثال اینها آینده این کشور و مردم پوچ و هیچ است .فقط دنبال منافع خود و محفل همفکران خودشان هستند.
  • رضا IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    13 1
    با نظام آموزشی کارآمد و جهادی وآسلامی همه مشکلات حل می شود ...
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    13 2
    رئیسی وقتی لیست نوکران،خاینین،جنایتکاران ومفسدان داخلی استکبارشرق وغرب را براز اعدام اعلام کرد-میفهمی میتونه یا نمیتونه
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    11 0
    تا حالا اینقدر دلهره نداشتم؛ از این شمارشگر معکوسی که برای مرگ دولت روحانی شروع شده ؛ هر دقیقه ش برای من یک سال میگذره , ای خدا این یک ماه رو به ما صبر ایوب بده /
    • .... IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      2 1
      همین شما ها بودید به روحانی.. رای دادید..... زنان و دختران همین مردم بود ... روحانی را سربلند کردند ۹۶.... بنده خدا تو این مملکت سیاست مدار زیاده... ولی سیاست دان پیدا نمی شه....
  • CA ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    10 1
    چهل سال دولت دست شما اصلاح طلب بود حالا اجازه بدید یک بار هم توسط یک فرد جهادی و انقلابی باشه. ببینیم حرف شما درسته یا نه! شما اگر نگران مردم بودی این تورم بوجود نمی اومد
  • جواد IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    9 0
    عبدی ، روحانی با برجام هم نتونست کاری انجام بده تکلیف چی میشه زود تند سریع جواب بده
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    7 0
    با سلام مقداری تامل در باره اظهارات افرادی نظیر عبدی و ربیعی ، انسان را به یاد این آیه شریفه از قرآن کریم می اندازد« لا یکلف الله نفست الا وسعها » . وسع آقایان همین مقدار است. آقایان با فرض پذیرش قدرت و هیمنه آمریکا کشور عزیزمان را در ذیل این سازواره تعریف کرده و خارج از این تحلیل را نه امکان پذیر و نه جایز می دانند و در همین حال با ارائه مطالب سفسطه بندی شده و حتی دروغ به استقبال تحلیل موضوعات می روند و در این کار اصرار دارند. ربیعی و عبدی در تاریخ تحولات سیاسی در کشور دقیقا با ایفای همین نقش در ایجاد دسته بندی های ارتجاعی و بر خلاف مسیر انقلاب اسلامی مسیر کوری را که در نهایت به بن بست امروز منتهی شده است مبادرت نمودند. حالا بنده خدا عبدی نصیب چندانی از گردش ژنرال ها نداشته ولی ربیعی چرا! بلاخره چند روزی در کسوت وزیر روزگار گذارنده است. علی ای حال آقایان خیلی وقاحت و گستاخی دارند. خدا خیرشان دهد بهتر است معاد را فراموش نکنند چون ما ملت دولت روحانی و بانیان و اتاق فکرشان را نفرین کرده و به آهن ابدی حواله می کنیم و امروز با شرکت در انتخابات و انتخاب سید بزرگوار و برادر عزیز و مومن خود یعنی آیت الله رئبسی نقش خود را بعنوان یکی از ارکان انقلاب اسلامی ایفا نموده و تا آخر در کنار ایشان و در ذیل ولایت برای تحول و خروج کشور از زیر بار این تفکر وارده غربی ایستاده ایم.
  • DE ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    12 0
    اقای عبدی این شما هستید که در توهم هستید. اقای رئیسی قیم لازم نداره. این شما هستید که همه نظریه هاتون با شکست روبرو شده پس بهتره سکوت کنید و بشینید و تماشا کنید که دولت انقلابی کارش رو انجام بده و قتی جوانان به میدان امدند امثال شما کهنسالان فسیلی حرفی برای زدن ندارید وقت بازنشستگی تون فرارسیده. این جوان ها هستند که کشور رومی سازند نه امثال شما غرب زده ها!
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 5
    بدون برجام و اف ای تی اف
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      7 0
      بدون برجام و اف ای تی اف، پیش بسوی آینده ای روشن و مستقل!! برات تکمیلش کردم! :-)
  • مهدی مختاری IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    8 0
    عبدی در دروس غربی سکوت را بهت یاد نداده اند میدانم
  • سعید IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    2 14
    دقیقاً خواهید دید که نظر عبدی درست است.
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      12 1
      بستگی دارد رییسی چقدر به اسلام .و وعده های الهی باور داشته باشد و یا چقدر تحت تاثیر دیپلماتهای واداده و خائن باشد.
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      6 0
      دقیقا خواهید دید حرف تو حرف مفت است آخه نادون اگه برجام نبود تحریم هم نبود پس حرف بیخود نزن
  • فاطمه GB ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    8 1
    خدایا کی این یک ماه تمم میشه. البته اصلاح طلبها ساکت نخواهند شد. چون عادت به حرافی و شلوغکاری دارند
  • واو GB ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    6 1
    با رئیس جمهور شدن رئیسی معلومه صدا از کجاها در میاد . دقیقا از جاهایی که تا حالا مفت خوری میکردن و دیگه نمی تونن
  • 088526 IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    6 0
    امان از دست زنگنه با این کارنامه افتضاح که وزیر نفت عربستان میگه به دوستی باهاش افتخار میکنم. موندم چیکار کرده براشون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • شیردل IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    6 1
    اش...هایی مثل عبدی مملکت رو به این روز اوردن دوقرتو نیمشونم باقیه!
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    2 4
    برای ما مردم فرقی نمی کنه شما می خواهید با امریکا کنار بیاید می خواهید کنر نیاید می خواهید مذاکره کنید می خواهید نکنید خودتون می دانید فقط زندگی مارا از این فلاکت تورم گرونی و بدبختی نجات دهید اگر هم نمی توانید ول کنید برید بگذارید کسی که می تواند بیاد این زندگی که اکثریت مردم در فقر فلاکت عذاب بکشند یک عده مفت خورهم از این وضعیت سو استفده کنند خون مردم تو شیشه کنند نمیشه
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    6 0
    برجام یعنی پسرفت یعنی غل و زنجیر به پای ایران یعنی مذاکره کردن ولی بفکر اقتصاد مملکت نبودن رئیسی باید برجام بی خاصیت و کرونا ی دروغین را بردارد تا موفق شود
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    8 0
    اگر به مجرد شروع به کار دولت جدید محاکمه خائنین و وطن فروش که 8 سال خاک مملکتو به توبره کشیدن آغاز شد یعنی شعار آقای رئیسی در مورد محاکمه مفسدین و استقرار عدالت درست بوده .
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    5 0
    نه اینکه روحانی با برجام هه کاری کرد تورم چند صد درصد صف مرغ وگرانی زمین ومسکن گرانی معیشتی مردم بی تدبیری در مهارکرونا و......................................................
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 2
    بدون فروش نفت
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 0
    آقای عبدی بفرمایید چه کسی این انتظارات را در بین کارآفرینان و سرمایه گذاران ایجاد کرده که حتما باید با کدخدا ببندیم غیر از امثال شما بالای سر قبری که خود کنده اید گریه می کنید؟
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    2 0
    عجیب است جناب عبدی!
  • حسين DE ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    آقاى عبدى لطفاً در مورد چيزى نميدانى اظهار نظر نكن.. ،اولا" تو و افرادى از قماش تو بيايند و تنها يك مورد مثبت برجام را براى اقتصاد ما تشريح كنند،فراموش نكن تشريح كنند نه اينكه توضيح دهند،دوم اينكه بگو كه در صورت انعقاد قرارداد بيست و پنج ساله بين ايران و چين و همچنين قرارداد بيست ساله بين ايران و روسيه چه تحولى در اقتصاد ايران ايجاد خواهد شد و چگونه اون بخشهائى كه از تحريمها دچار مشكل شدند با اجراى اين قراردادها مشكلات بر طرف خواهد شد، لطفاً در اين مورد يك موضع گيرى روشن داشته باش.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    جناب عباس عبدی نظریه پرداز اصلاح طلب : آنچه مسلم است برجام در زمان دولت تدبیر و امید بین ایران و 5+1 به امضا رسید و حدود سه سال قبل در زمان ترامپ, طرف اصلی این معاهده یعنی آمریکا رسما از برجام خارج شد و تمام تعهداتش در برجام برزمین ماند و خساراتی به ایران وارد شد. در حال حاضر هم جانشین او " جو بایدن" به دلیل ترس از مخالفانش جرات بازگشت به برجام را ندارد. در نتیجه هیچ دولتی در ایران تا زمانی که آمریکا تکلیفش با برجام مشخص نیست و رسما به برجام برنگشته نمیتواند کوچکترین اقدامی در برجام به عمل آورد. پس شما هم بهتر است برای دولت اینده تکلیف معین نکنی و بیش از این خودت را مضحکه خاص و عام نکنی.
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    این آقایون راست میگن!!!! دلیلشم اینه که این همه روحانی کار کرده که آدم حیرت می کنه از زمان کورش تا الآن سابقه نداشته (اینو من نمیگما به اعتراف خود روحانی) همه و همه به برکت برجام بود (برجام را خدا آورد) چی خیال کردی؟ کم الکیه؟
  • DE ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 0
    بیماری پیر و فرتوت رفت پیش چشم پزشک و شکایت کرد که چشمش آب آورده و البته تمام اطباء هم نظرشان همین بود.لیکن پزشک جدید پس از معاینه گفت همه اطباء اشتباه کردند چشم شما آب نیاورده بلکه نان آورده !! بیمار بشدت برآشفت و گفت چرا مرا مسخره میکنی مگر چشم نان میآورد.و چشم پزشک گفت البه که نان میآورد ولی برای ما چشم پزشکها لیکن برای تو چشمت آب آورده .حالا درسته که برجام خساراتی عظیم و نجومی به کشور زد که تاریخی شد ولی برای برجامیان کلی نان آور بود. به بهانه تحریمها کشور را غارت کردند و مردم را به خاک سیاه نشاندند . افرادی از پشت کوه گاو و گوسفند خود را رها کردند و آمدند و در بالاترین پستها نشستند و با سوتی همه دوستان و رفقا و آشنایان خود را هم آوردند و در مدیریتها مشغول چرا شدند منظور چرا در مدیریت ها مشغول شدند مگر در کشور قانون نیست....برجام ولی اگر میشد عجب دوغی میشد.خخخحح
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    کلاسهای اساسی که در گمرک میآید و دریافت مبالغ بالاتر از کالای اساسی در نظر گرفته میشود باید اینطوری گران شود مردم چه گناهی کرده اند پولدارها که برای یک قلیان کشیدن چند میلیون یا برای غذاخوری در رستوران چند میلیون پول می دهند فرقی برایشان ندارد از کجا میآورند ولی مردم کسانی هستند چند ماه نه برنج نه گوشت و نه میوه و نه لباسی نتوانستند بخرند این یک بام و دو هوا نیست گمرکها را در رابطه در ترخیص کالاهای اساسی مملکت از گمرک بدون هزینه و زیر نظر دولت انجام دهید تا بیشتر فشار به مردم نیاید آخر برنج هندی که ۸هزارتومان ده کیلویی بوده حال شده نزدی به ۲۵۰هزار تومان با درآمد کدام قشر پایین هم خوانی دارد سرمایه داران را ول کردید چسبیده اید به مردم کم توان این انصاف نیست همیشه هم همین قشر کم درآمد در تمام کشور چه انتخابات چه جنگ و غیره پیش قدم بوده اند به فریاد ما هم برسید
  • جبارسینک US ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    کشتید ما رو با این برجام بی فرجام
  • DE ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    برجام بی فرجام
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    بسه دیگه همه چی رو گره زدین ب برجام
  • محسن IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    1 0
    با سلام، اگر آن گونه که مخالفانِ برجام می گویند، برجام به ضرر کشور و مردم است و خروج از آن به خیر و صلاحِ مُـلک و ملت است، چرا کاندیداهای ریاست جمهوری و از جمله جناب آقای رییسی، در تبلیغات و مناظره های انتخاباتی، یک کلمه در بارۀ خروج از برجام نگفتند و بلکه تلویحاً و تصریحاً بر باقی ماندن در برجام تأکید نمودند؟ ممکنست همان مخالفانِ برجام بگویند آن سخنانِ انتخاباتی، مصلحتی و برای کسبِ رأی بوده است. بسیار خوب، حتی اگر چنین هم باشد باز معنایش این است که مردم خواستار ابقای برجام هستند و گرنه چه معنی داشت که کاندیداها به منظور جلب و جذبِ رأی ملت، از امری حمایت کنند که موردِ مخالفتِ ملت است؟! به اعتقاد این بنده، آقای عبدی درست می گوید و باز معتقدم که شخصِ جناب آقای رییسی ، اکنون که ســکانــدار امور اجرایی کشور شده اند، بیش از هر کس اهمیتِ حفظ برجام را درک خواهند کرد و بر آن اهتمام خواهند ورزید. و حتی بر آنم که ایشان خواستار تصویب FATF نیز خواهند شد. من مُــرده و شما ان شاءلله زنــده، و خواهید دید.
  • سید فروزان CH ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 0
    ده سال پیش دو تکه فرش ایرانی پاره را به ایران آوردم ، در فرودگاه مامور گمرگ هم پشت میز نبود تا اعلام کنم ، درب خروجی فرودگاه بازداشتم کردند ، پرونده سازی و بعد از دوماه ممنوع الخروجی با ضمانت خارج ،بعد از شش ماه دادگاه انقلاب ،البته در نهایت هم تبرئه ، بگذریم که در گمرگ جهت تحویل دو فرش پاره ،مامور علنا ده میلیون پول گرفت تا ورقه ها را امضا کند و بتوانم تحویل دادگاه بدهم ، ضمن اینکه هم شش سال در خدمت دفاع مقدس بودم وپیرو رهبری و طرفدار نظام چگونه میشود یک وزیری چون بیژن آقا حدود پنجاه میلیارد دلار به مملکت خسارت میزند و کماکان صندلی وزارت بهش چسبیده ماندن
    • DE ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      2 0
      آقا سید اشتباه شما اینبوده که نگذاشتی روی کولت و از درب فرودگاه ببری بیرون که فکر کنند کولبری کاریت نداشته باشند .آخ کولبر ؟ همونهایی که...خدا باز اشکم در اومد گفتی کولبر بُزغم ترکید .کاش ... اشک امانم نمیده آی امان امان امان ....افسوس آقا بیژ بیژ . ببخشید زدم خاکی .خلاصه کولبر کانتینر 40 تنی را میگذاره رو دوشش میاره داخل تازه مهر سبز هم براش میزنند . شما دفعه دیگه یک هواپیما جنس بیار ولی بده به این شرکتهای خدماتی برات بیارن داخل اونها با مدیر و رییس و همه باهم... . فقط داعشی داخل کانتینر نگذار که جفتتون رو پیاده میکنند
  • ES ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    0 0
    هدف از ایجاد این همه فشار بر مردم، آشوب گری و انجام پروژه های ضد نظام و ضد کشور هست.... مردم صبوری کنند. مسئولان انقلابی رسیدگی کنن. ان شالله خدا با ماست. و مکروا و مکرالله و الله خیر الماکرین
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    روح برجام را شما اصولگرایان با ارایه مشورتهای نادرست برهم زدید.روح برجام برمبنای احترام متقابل و سودهمه طرفهای درگیردر منطقه بودیادتون هست که موشک زدیدو شعار نوشتیدیادتون هست جلوی ورود شرکتهای آمریکایی را گرفتید یادتون هست میلیاردها دلارهای آزادشده را خرج کردید و...
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 0
    مثلا تا قبل از دولت روحانی برجام وحود نداشت مردیم !؟ فشل بودیم !؟ پیشرفت نکردیم !؟ یاد ادعای روحانی در سالن احلاس سران افتادیم که مدعی بود پیشرفتهای موشکی رو مدیون مرحوم هاشمی بودیم ؛)) /برجام حتی باک بنزین هواپیمای ظریف در المان رو هم نتونست پر کنه اونوقت امثال ی عبدی مدعی اند بدون برجام ی رئیسی هیچ کاری نمیتونه بکنه ؛))))/ کم مونده این اصلاح طلبهای مغرور و خودبرتربین متوهم پیشرفت های کل جهان رو هم به پای برجام بنویسند ؛))
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    باشه تو راست میگی!!!!
  • محمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    تو این ۸ سال با برجام پدر ملت رو دراوردید ، بدون برجام که زندگیمون بهتر از اینا بود ، برجام رو بزارید کنار تنش داخلی کم میشه و ثبات به بازار برمیگرده ، با توان خودمون میریم جلو ، بهتر و بیشتر از همیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس