به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، رییس جمهور در احکام جداگانه ای "بهروز مرادی" رییس سازمان هدفمندی یارانه ها را به عنوان معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی خود منصوب کرده است. از سوی دیگر "ابراهیم عزیزی" معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و "لطف الله فروزنده" معاون پارلمانی رییس جمهور شده اند.
در حالی که بر اساس حکم احمدی نژاد، "محمدرضا میرتاج الدینی" سمت جدیدی با عنوان معاون رییس جمهور در اجرای قانون اساسی را دریافت کرده، اما سازمان هدفمندی یارانه ها در این میان بدون مسوول رها شده است.
لطف الله فروزنده دهکردی
او لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه اصفهان، فوق لیسانس مدیریت منابع انسانی از دانشگاه تهران و دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه تهران دارد. قرار گرفتن او در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، این معاونت را احیا کرد.
تخصص او در حوزه منابع انسانی باعث شد که اقدامات جدی در زمینه ارتقای کیفیت کار کارمندان دولت صورت بگیرد، اگر چه هنوز نتیجه اقدامات او ارزیابی نشده است.
در دوره مدیریت او، طرح های بزرگی مانند دورکاری و انتقال کارمندان از پایتخت کلید خورد. او که همواره تلاش می کرد این دو طرح را با تلاش هر چه تمام تر، بزرگنمایی و معرفی کند، تنها موفق شد 30 هزار نفر را از تهران منتقل کند و در برخی سازمانهای دولتی نیز تا 40 درصد کارمندان را دور کار کرد.
طرح دولت الکترونیک و تاسیس دفاتر پیشخوان دولت در دوره مدیریت او آغاز شد، اما از نتایج کلی آن خبری در دست نیست. همچنین طرح جدیدی در دوره فعالیت فروزنده کلید خورد که بر اساس آن به جای یک کارمند مرد، دو کارمند زن با ساعات کاری نصف، استخدام خواهند شد.
برای تغییر وضعیت نیروهای شرکتی که به معضلی برای دولت تبدیل شده بود، در دوره مدیریت او شد ،که اگر چه به اعتقاد او بخش قابل توجهی از این نیروها، در حال حاضر ساماندهی شده اند، اما گزارش های میدانی نشان می دهد که هنوز تعداد قابل توجهی از نیروهای شرکتی در سازمانهای دولتی مشغول به کارند.
او معتقد بود که کارمندان به جای دستمزد گرفتن به ازای ساعات کاری، باید بر اساس کارکردشان حقوق دریافت کنند. با تعطیلات کارمندان کاملا موافق بود و به همین دلیل پیشنهاد کرد که قانون خرید مرخصی های استفاده نشده در زمان بازنشستگی برچیده شود تا کارمندان مجبور شوند برای تجدید قوا از مرخصی های خود استفده کنند.
او همچنین پیشنهاد داد در روزهای ماه مبارک رمضان، کارمندان به جای ساعت 4 بعدازظهر، ساعت 2 از کار خود مرخص شوند؛ پیشنهادی که با مخالفت مجلس شورای اسلامی مواجه، اما توسط دولت اجرایی شد.
فروزنده هم چنین معاونت نیروی انسانی سپاه پاسداران استان چهارمحال و بختیاری، - معاونت بسیج سپاه پاسداران استان، رئیس ستاد تیپ قمربنی هاشمی استان و فرماندهی سپاه پاسداران استان چهارمحال و بختیاری تا سال 1371 را نیز در سوابق خود دارد.
ابراهیم عزیزی
او هشت سال عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی این شورا بود. در دولت هشتم، عزیزی به سمت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور منصوب شد. این معاونت که پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تفکیک آن به دو بخش "معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی" و "معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور" تشکیل شد، به نوعی تشکیلات توسعه یافته سازمان امور استخدامی است.
در دوره ریاست عزیزی بر این سازمان، همه فعالیت های در سکوت کامل انجام می شد. تقریبا در آن دوره هیچ اقدام قابل توجهی در این معاونت صورت نگرفت و بیشتر وقت آن به سامان دادن امور درون سازمانی صرف شد.
عزیزی دكتراي حقوق خصوصی دارد و مسائل مدیریتی در سطح کلان ناآشناست، به همین دلیل احمدی نژاد تصمیم گرفت در دولت نهم، لطف الله فروزنده را جایگزین او کند.
عزیزی اما در دولت نهم، ارتقا یافت و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور را در اختیار گرفت. او در تمام مدت فعالیتش، حتی یک بار هم گزارش درباره بودجه و برنامه های پنج ساله توسعه ارائه نکرد.
او بر خلاف همه مدیران سابق این سازمان، در هیچ یک از نشست های خبری مربوط به بودجه و برنامه حاضر نشد و عدم تسلط او به اعداد و ارقام، باعث شده بود که همواره معاونانش را به جمع خبرنگاران بفرستد.
در دوره مدیریت او بر معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، تاخیرهای بی سابقه در ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی پیش آمد، به طوری که در آخرین مورد لایحه بودجه امسال آن قدر تاخیر داشت که بررسی آن به اردیبهشت ماه هم رسید.
عدم ارائه گزارش از نحوه نظارت بر چگونگی اجرای بودجه و برنامه های پنج ساله از دیگر اقدامات او در این معاونت بود. او از منتقدان اصلی برنامه چهارم توسعه بود و اعتقاد داشت که این برنامه، کشور را از مسیر انقلاب منحرف کرد.
محمدرضا میر تاج الدینی
او اهل تبریز است و در سال 1356 وارد حوزه علميه وليعصر همین شهر شد. میرتاج الدینی يك دوره درس خارج فقه(درس اجتهاد) را گذرانده است.
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در دوره هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي و ریيس سازمان تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی جزو سوابق اوست.
میرتاج الدینی در تصویب قانون الزام دولت به ارائه لايحه «نظام هماهنگ پرداخت كاركنان»، قانون به كارگيري و استخدام 40 هزار معلم حقالتدريس و قانون افزايش حقوق بازنشستگان در دوره هفتم مجلس نقش داشت. قوانینی که برای دولت بار مالی ایجاد می کرد و به نوعی مورد انتقاد شخص رییس جمهور بود.
طرح دو فوريتي تقويت و توسعة بخش فرهنگ در راستاي رفع مظلوميت از فرهنگ که در مجلس هفتم از سوی او و همفکرانش مطرح شد، تعجب برخی را برانگیخت.
در دوره نمایندگی او در مجلس هفتم، روزنامه ایران کاریکاتوری توهین آمیز نسبت به قوم آذری زبان منتشر کرد که واکنش نمایندگان از حوزه را برانگیخت. این نمایندگان در آن زمان با ارسال نامه ای به وزیر اطلاعات و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، برخورد قاطع با روزنامه ایران را خواستار شدند. میرتاج الدینی هم از نمایندگان امضا کننده این نامه بود.
او اما در دولت دهم به سمت معاون پارلمانی رییس جمهور منصوب شد. قرار گرفتن شخصی از داخل مجلس در این جایگاه، حکایت از این داشت که دولت قصد دارد تعامل خود را با مجلس بیشتر کند. از سوی دیگر میرتاج الدینی با همه مسائل درون مجلس به خوبی آشنا بود و حضور او در دولت می توانست کارها را با سرعت بیشتری پیش ببرد، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد چیز دیگری بود.
او پس از ورود به دولت، همه مواضع خود را به نفع آن تغییر داد و در برابر انتقاد برخی از دوستان سابق خود مبنی بر این که علت این چرخش چیست، گفت که من وقتی نماینده مجلس بودم، از حقوق مجلس دفاع می کردم و حال که نماینده دولتم، از حقوق دولت دفاع می کنم.
بهروز مرادی
او اهل کرمانشاه است و مدتها در سپاه پاسداران عضویت داشته است. معاونت طرح و برنامه تیپ مسلم و جانشین تیپ نبی اکرم و فرماندهی این تیپ در دوره دفاع مقدس بر عهد او بوده است.
فرمانده سپاه استان فارس و سپس معاون هماهنگ کننده نیروی مقاومت بسیج از دیگر فعالیت های اوست. در دولت نهم، مرادی استاندار همدان بود و در نهایت ریاست سازمان هدفمندی یارانه ها به او رسید.
با وجود اهمیت موضوع هدفمندی یارانه ها و لزوم اطلاع رسانی این سازمان درباره چگونگی اجرا و جزییات آن، مرادی بسیار کم در جمع رسانه ها حاضر شد.
اما شاهکار او در روزهای پایانی سال گذشته و در مجلس شورای اسلامی بود. در دی ماه سال گذشته، پس از آنکه رییس سازمان هدفمندسازی یارانهها به دلیل درگیری لفظی سید حسین حسینی نماینده فریمان به صورت او سیلی زد، توسط رییس مجلس از صحن علنی اخراج کرد.
مرادی که به منظور ارائه توضیحاتی پیرامون طرح دوفوریتی استفساریه ماده ۱۲ قانون هدفمند کردن یارانهها در صحنه علنی مجلس حاضر شده بود، در جلسه علنی مجلس پس از درگیری لفظی با سیدحسین حسینی، به صورت او سیلی زد.

چه خواهد شد؟
قرار گفتن بهروز مرادی در جایگاه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور محل تامل است. از او هیچ سابقه ای در حوزه بودجه و برنامه ریزی گزارش نشده است. تغییر مدیریت ارشد این معاونت اگرچه الزامی بود، اما به نظر می رسد افراد توانمندتری در این حوزه وجود داشتند که می توانستند جایگزین شوند.
لطف الله فروزنده که هم اکنون معاونت پارلمانی رییس جمهور را بر عهده گرفته، هیچ سابقه ای در حوزه مجلس ندارد و این می تواند چالش بزرگی پیش روی او باشد.
از سوی دیگر ایجاد جایگاه جدیدی با عنوان معاون رییس جمهور در اجرای قانون اساسی، خاطره ایجاد معاون رییس جمهور در امور بین الملل را زنده کرد. جایگاه میر تاج الدینی در دولت، مانند جایگاه علی سعیدلو، همچنان نامشخص است.
با این وجود در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها که از مدتها پیش زمزمه آن بر سر زبانها افتاده است، هیچ کس برای ریاست سازمان هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته نشده است. شاید این اقدام در راستای همان اعلام دبیر ستاد هدفمندی یارانه هاست، مبنی بر این که فعلا دولت قصد ندارد فاز دوم هدفمندی را اجرا کند.
آن چه در این تغییرات قابل توجه است، این است که مناصبی که پیش از این به نوعی در دست متخصصانش بود، از آنها پس گرفته شده و به افراد غیرمتخصص سپرده شده است. جا دارد رئیس جمهور با توجه به تصویب قانون بودجه 91 و الزام دولت به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف رئیس این سازمان تصمیم بگیرد .
در حالی که بر اساس حکم احمدی نژاد، "محمدرضا میرتاج الدینی" سمت جدیدی با عنوان معاون رییس جمهور در اجرای قانون اساسی را دریافت کرده، اما سازمان هدفمندی یارانه ها در این میان بدون مسوول رها شده است.
لطف الله فروزنده دهکردی
او لیسانس مدیریت بازرگانی از دانشگاه اصفهان، فوق لیسانس مدیریت منابع انسانی از دانشگاه تهران و دکترای مدیریت استراتژیک از دانشگاه تهران دارد. قرار گرفتن او در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور، این معاونت را احیا کرد.
تخصص او در حوزه منابع انسانی باعث شد که اقدامات جدی در زمینه ارتقای کیفیت کار کارمندان دولت صورت بگیرد، اگر چه هنوز نتیجه اقدامات او ارزیابی نشده است.
در دوره مدیریت او، طرح های بزرگی مانند دورکاری و انتقال کارمندان از پایتخت کلید خورد. او که همواره تلاش می کرد این دو طرح را با تلاش هر چه تمام تر، بزرگنمایی و معرفی کند، تنها موفق شد 30 هزار نفر را از تهران منتقل کند و در برخی سازمانهای دولتی نیز تا 40 درصد کارمندان را دور کار کرد.
طرح دولت الکترونیک و تاسیس دفاتر پیشخوان دولت در دوره مدیریت او آغاز شد، اما از نتایج کلی آن خبری در دست نیست. همچنین طرح جدیدی در دوره فعالیت فروزنده کلید خورد که بر اساس آن به جای یک کارمند مرد، دو کارمند زن با ساعات کاری نصف، استخدام خواهند شد.
برای تغییر وضعیت نیروهای شرکتی که به معضلی برای دولت تبدیل شده بود، در دوره مدیریت او شد ،که اگر چه به اعتقاد او بخش قابل توجهی از این نیروها، در حال حاضر ساماندهی شده اند، اما گزارش های میدانی نشان می دهد که هنوز تعداد قابل توجهی از نیروهای شرکتی در سازمانهای دولتی مشغول به کارند.
او معتقد بود که کارمندان به جای دستمزد گرفتن به ازای ساعات کاری، باید بر اساس کارکردشان حقوق دریافت کنند. با تعطیلات کارمندان کاملا موافق بود و به همین دلیل پیشنهاد کرد که قانون خرید مرخصی های استفاده نشده در زمان بازنشستگی برچیده شود تا کارمندان مجبور شوند برای تجدید قوا از مرخصی های خود استفده کنند.
او همچنین پیشنهاد داد در روزهای ماه مبارک رمضان، کارمندان به جای ساعت 4 بعدازظهر، ساعت 2 از کار خود مرخص شوند؛ پیشنهادی که با مخالفت مجلس شورای اسلامی مواجه، اما توسط دولت اجرایی شد.
فروزنده هم چنین معاونت نیروی انسانی سپاه پاسداران استان چهارمحال و بختیاری، - معاونت بسیج سپاه پاسداران استان، رئیس ستاد تیپ قمربنی هاشمی استان و فرماندهی سپاه پاسداران استان چهارمحال و بختیاری تا سال 1371 را نیز در سوابق خود دارد.
ابراهیم عزیزی
او هشت سال عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی این شورا بود. در دولت هشتم، عزیزی به سمت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور منصوب شد. این معاونت که پس از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تفکیک آن به دو بخش "معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی" و "معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور" تشکیل شد، به نوعی تشکیلات توسعه یافته سازمان امور استخدامی است.
در دوره ریاست عزیزی بر این سازمان، همه فعالیت های در سکوت کامل انجام می شد. تقریبا در آن دوره هیچ اقدام قابل توجهی در این معاونت صورت نگرفت و بیشتر وقت آن به سامان دادن امور درون سازمانی صرف شد.
عزیزی دكتراي حقوق خصوصی دارد و مسائل مدیریتی در سطح کلان ناآشناست، به همین دلیل احمدی نژاد تصمیم گرفت در دولت نهم، لطف الله فروزنده را جایگزین او کند.
عزیزی اما در دولت نهم، ارتقا یافت و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور را در اختیار گرفت. او در تمام مدت فعالیتش، حتی یک بار هم گزارش درباره بودجه و برنامه های پنج ساله توسعه ارائه نکرد.
او بر خلاف همه مدیران سابق این سازمان، در هیچ یک از نشست های خبری مربوط به بودجه و برنامه حاضر نشد و عدم تسلط او به اعداد و ارقام، باعث شده بود که همواره معاونانش را به جمع خبرنگاران بفرستد.
در دوره مدیریت او بر معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، تاخیرهای بی سابقه در ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی پیش آمد، به طوری که در آخرین مورد لایحه بودجه امسال آن قدر تاخیر داشت که بررسی آن به اردیبهشت ماه هم رسید.
عدم ارائه گزارش از نحوه نظارت بر چگونگی اجرای بودجه و برنامه های پنج ساله از دیگر اقدامات او در این معاونت بود. او از منتقدان اصلی برنامه چهارم توسعه بود و اعتقاد داشت که این برنامه، کشور را از مسیر انقلاب منحرف کرد.
محمدرضا میر تاج الدینی
او اهل تبریز است و در سال 1356 وارد حوزه علميه وليعصر همین شهر شد. میرتاج الدینی يك دوره درس خارج فقه(درس اجتهاد) را گذرانده است.
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در دوره هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي و ریيس سازمان تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی جزو سوابق اوست.
میرتاج الدینی در تصویب قانون الزام دولت به ارائه لايحه «نظام هماهنگ پرداخت كاركنان»، قانون به كارگيري و استخدام 40 هزار معلم حقالتدريس و قانون افزايش حقوق بازنشستگان در دوره هفتم مجلس نقش داشت. قوانینی که برای دولت بار مالی ایجاد می کرد و به نوعی مورد انتقاد شخص رییس جمهور بود.
طرح دو فوريتي تقويت و توسعة بخش فرهنگ در راستاي رفع مظلوميت از فرهنگ که در مجلس هفتم از سوی او و همفکرانش مطرح شد، تعجب برخی را برانگیخت.
در دوره نمایندگی او در مجلس هفتم، روزنامه ایران کاریکاتوری توهین آمیز نسبت به قوم آذری زبان منتشر کرد که واکنش نمایندگان از حوزه را برانگیخت. این نمایندگان در آن زمان با ارسال نامه ای به وزیر اطلاعات و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، برخورد قاطع با روزنامه ایران را خواستار شدند. میرتاج الدینی هم از نمایندگان امضا کننده این نامه بود.
او اما در دولت دهم به سمت معاون پارلمانی رییس جمهور منصوب شد. قرار گرفتن شخصی از داخل مجلس در این جایگاه، حکایت از این داشت که دولت قصد دارد تعامل خود را با مجلس بیشتر کند. از سوی دیگر میرتاج الدینی با همه مسائل درون مجلس به خوبی آشنا بود و حضور او در دولت می توانست کارها را با سرعت بیشتری پیش ببرد، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد چیز دیگری بود.
او پس از ورود به دولت، همه مواضع خود را به نفع آن تغییر داد و در برابر انتقاد برخی از دوستان سابق خود مبنی بر این که علت این چرخش چیست، گفت که من وقتی نماینده مجلس بودم، از حقوق مجلس دفاع می کردم و حال که نماینده دولتم، از حقوق دولت دفاع می کنم.
بهروز مرادی
او اهل کرمانشاه است و مدتها در سپاه پاسداران عضویت داشته است. معاونت طرح و برنامه تیپ مسلم و جانشین تیپ نبی اکرم و فرماندهی این تیپ در دوره دفاع مقدس بر عهد او بوده است.
فرمانده سپاه استان فارس و سپس معاون هماهنگ کننده نیروی مقاومت بسیج از دیگر فعالیت های اوست. در دولت نهم، مرادی استاندار همدان بود و در نهایت ریاست سازمان هدفمندی یارانه ها به او رسید.
با وجود اهمیت موضوع هدفمندی یارانه ها و لزوم اطلاع رسانی این سازمان درباره چگونگی اجرا و جزییات آن، مرادی بسیار کم در جمع رسانه ها حاضر شد.
اما شاهکار او در روزهای پایانی سال گذشته و در مجلس شورای اسلامی بود. در دی ماه سال گذشته، پس از آنکه رییس سازمان هدفمندسازی یارانهها به دلیل درگیری لفظی سید حسین حسینی نماینده فریمان به صورت او سیلی زد، توسط رییس مجلس از صحن علنی اخراج کرد.
مرادی که به منظور ارائه توضیحاتی پیرامون طرح دوفوریتی استفساریه ماده ۱۲ قانون هدفمند کردن یارانهها در صحنه علنی مجلس حاضر شده بود، در جلسه علنی مجلس پس از درگیری لفظی با سیدحسین حسینی، به صورت او سیلی زد.

چه خواهد شد؟
قرار گفتن بهروز مرادی در جایگاه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور محل تامل است. از او هیچ سابقه ای در حوزه بودجه و برنامه ریزی گزارش نشده است. تغییر مدیریت ارشد این معاونت اگرچه الزامی بود، اما به نظر می رسد افراد توانمندتری در این حوزه وجود داشتند که می توانستند جایگزین شوند.
لطف الله فروزنده که هم اکنون معاونت پارلمانی رییس جمهور را بر عهده گرفته، هیچ سابقه ای در حوزه مجلس ندارد و این می تواند چالش بزرگی پیش روی او باشد.
از سوی دیگر ایجاد جایگاه جدیدی با عنوان معاون رییس جمهور در اجرای قانون اساسی، خاطره ایجاد معاون رییس جمهور در امور بین الملل را زنده کرد. جایگاه میر تاج الدینی در دولت، مانند جایگاه علی سعیدلو، همچنان نامشخص است.
با این وجود در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها که از مدتها پیش زمزمه آن بر سر زبانها افتاده است، هیچ کس برای ریاست سازمان هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته نشده است. شاید این اقدام در راستای همان اعلام دبیر ستاد هدفمندی یارانه هاست، مبنی بر این که فعلا دولت قصد ندارد فاز دوم هدفمندی را اجرا کند.
آن چه در این تغییرات قابل توجه است، این است که مناصبی که پیش از این به نوعی در دست متخصصانش بود، از آنها پس گرفته شده و به افراد غیرمتخصص سپرده شده است. جا دارد رئیس جمهور با توجه به تصویب قانون بودجه 91 و الزام دولت به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف رئیس این سازمان تصمیم بگیرد .