کد خبر 1238333
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
باید به سمت مدیریت یکپارچه شهری حرکت کنیم

منتخب شورای شهر ششم تهران گفت: امروز شهر را نمی‌شود به صورت واحد مدیریت کرد چرا که نه قوانین بالا دستی موجود است و نه فرهنگ آن وجود دارد.

به گزارش مشرق، احمد صادقی، منتخب شورای شهر ششم تهران  با اشاره به لزوم بهره مندی از بیانیه گام دوم انقلاب در مدیریت شهر تهران گفت: شهر تهران ام القرای اسلام خوانده می‌شود. چنانچه واقعا این موضوع را باور داشته باشیم، یکی از اسنادی که می‌تواند به عنوان مسیر و راه تحقق این چشم انداز، مد نظر قرار گیرد، بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم ادامه داد: برای رسیدن به شهری در سطح و تراز اتقلاب اسلامی یعنی شهری خودساز، جامعه پرداز و تمدن ساز توسط شورای اسلامی شهر تهران ضروری است.

بیشتر بخوانید:

دهن‌کجی و بی توجهی‌های حناچی به شورای‌شهری‌ها

منتخب شورای شهر ششم تهران در خصوص خودسازی شهری اظهار کرد: بر اساس بیانیه گام دوم اتقلاب و هم‌چنین مفاهیم بین‌المللی، یکی از ویژگی‌های اصلی شهرهای پیشرو، خودسازی است. خودسازی شهری که یکی از اصول تاب‌آوری و پایداری شهری است به این موضوع توجه دارد که یک شهر چگونه می‌تواند بدون کمترین کمک از خارج از خود و با استفاده از منابع خود در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مهندسی و… ساخته شده و به حیات خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز شهر تهران نه تنها به منابع خارج از خود در همه جوانب نیازمند است بلکه به خارج از کشور نیز به شدت نیازمند است. آنچه باید اتفاق بیافتد تصویب قوانین و مقرراتی است که باعث تحکیم و حرکت شهر تهران به سمت خودسازی و خودکفایی با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، تولید ظرفیت‌های جدید، ایجاد فضای ابتکار و خلاقیت در شهر است (در همه ابعاد آن). بنابر این لازم است بسترهای خودسازی شهری در تهران بر اساس بیانیه گام دوم مهیا شود.

بیشتر بخوانید:

جزئیات دیدار ۲۱ منتخب شورای ششم تهران با قالیباف

صادقی با اشاره به جامعه پردازی شهری گفت: اساس حکومت اسلامی ایران مبنی بر مشارکت دوم و جمهوریت نظام است. معنی جمهوریت نه فقط در کلام و نه فقط برای مواقع خاص است، بلکه نظام مردم سالار و مبتنی بر جامعه در همه ارکان ما در هم زمان‌ها و مکان‌ها از مردم استفاده می‌نماید. ساخت شهر جامعه پرداز مستلزم ایجاد زیرساخت‌های مشارکت مردم در اداره امور شهر است. موضوع مشارکت مردمی به معنی واقعی آن (و نه فقط مشارکت بخش خصوصی، بخش عمومی، خیریه‌ها و… که البته لازم است) یکی از اصول پایداری شهری است.

وی اذعان کرد: بنابراین لازم است شورای اسلامی شهر بسترهای لازم برای جامعه محور بودن شهر یعنی مشارکت مردم در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، برنامه ریزی، پایش، نظارت و تصمیم سازی و تصمیم گیری فراهم کند.

صادقی مطرح کرد: تجربه شهرهای پیشرفته مخصوصا در جهان گیری کووید ۱۹ نشان داد که با استفاده از ظرفیت‌های هوشمند مردمی و سازماندهی، نهادینه سازی و برنانه ریزی مشارکت همه آحاد مردم می‌توان به سرعت به سوی توسعه پایدار شهری حرکت نمود.

وی گفت: امروز ظرفیت‌ها بلا استفاده زیادی در شهر تهران وجود دارد که به واسطه عدم مشارکت و یا عدم شبکه سازی مشارکت‌های شکل گرفته قابل بهره برداری موثر و مناسب نیستند.

منتخب شورای شهر ششم تهران درباره تمدن سازی شهری بیان کرد: ایران اسلامی هم به واسطه فرهنگ غنی خود و هم به واسطه اسلامیت خود سرشار از تمدن است. امروز شهر تهران به واسطه نداشتن یک چشم انداز و برنانه مناسب برای تحقق هدف تمدن سازی به یک کلاف پیچیده‌ای تبدیل شده است که نمای کلی ان هیچ پیامی را منعکس نمیکند نه تمدن اسلامی، نه تمدن ایرانی و نه حتی تمدن غربی را. تهران همه این‌ها هست و هیچکدام هم نیست.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که باید در صدر برنامه‌های شورای اسلامی قرار گیرد حرکت و تدوین برنامه تمدن سازی شهر تهران در همه ابعاد ان‌ها شهر تهران در ابعاد زیست شهری، مهندسی شهری، مالیه شهری، فرهنگ شهری و… است.

منتخب شورای شهر ششم تهران در خصوص اهم اقدامات و راهکارهای تحقق ” شهر مردم ” تصریح کرد: برای تحقق این مهم، امروز مرکز مطالعات تبدیل به یک مرکز تحقیقات شده است در صورتی که باید تبدیل به مرکزی برای ترجمان دانش تولید شده به سیاست گذاری شود. یعنی بتواند خلا بین تولید دانش و تصمیم گیری را پرنماند خود نه خود تولید دانش کند. از همین رو شهرداری تهران باید ملزم راه اندازی مرکز پایش مطالعات و تحقیقات شود.

وی با اشاره به الزام شهرداری تهران به راه اندازی شبکه هوشمند مشارکت مردمی برای اداره امور شهر، گفت: به عبارت دیگر انقلاب دومی در حوزه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ باید صورت گیرد.

صادقی با تاکید بر الزام شهرداری تهران به استفاده از مالیه و اقتصاد شهری مبتنی بر مشارکت همگانی اذعان کرد: باید طوری برنامه ریزی شود که همه مردم حتی با هزار تومان هم بتواند در مدیریت شهر مشارکت کند.

وی با اشاره به الزام شهرداری تهران به توجه به پرسنل خود، بیان کرد: توانمند سازی، مهارت افزایی، مشارکت، توجه به معیشت و عزت پرسنل شهرداری تهران. متاسفانه تصور غالب امروز در شهر این است که همه کارمندان شهرداری دزد هستند و این باید اصلاح شود.

صادقی با اشاره به ایجاد بسترهای لازم هماهنگی بین بخشی، گفت: امروز شهر را نمی‌شود به صورت واحد مدیریت کرد چرا که نه قوانین بالا دستی موجود است و نه فرهنگ آن وجود دارد. اما می‌توان به سمت و سوی مدیریت یکپارچه حتی با همین قوانین و مقررات حرکت کرد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس