به گزارش مشرق، در ظاهر به نظر میرسد نوار غزه با مساحت ۳۶۰ کیلومتری، منطقهای راحت برای نظارت سرویسهای امنیتی رژیم صهیونیستی باشد اما آنچه در عمق زمین میگذرد جزئیات زیادی را مخفی کرده است.
در زیر نوار غزه شبکه تونلهای پیچ در پیچی وجود دارد که حماس و دیگر گروههای فلسطینی طی سالهای گذشته آن را حفر کردهاند. رژیم صهیونیستی آن را متروی حماس مینامد و یکی از اهداف جنگ یازده روز اخیر (در ماه می) علیه نوار غزه را نابودی همین تونلها عنوان کرد.
بیشتر بخوانید:
فارینپالیسی: موشکهای مقاومت کابوس کشنده برای اسرائیل است
شبکه «آناتولی» در گزارشی در همین باره نوشت، ارزش شبکه تونلها در نوار غزه چیست و آیا ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر وارد کردن خسارتهای زیاد به این تونلها صحت دارد؟
مقاومت فلسطین برای اولین بار در زمان انتفاضه دوم «انتفاضه الاقصی» در سال ۲۰۰۰ به حفر تونل به عنوان یک تاکتیک جدید در مقابله با رژیم اسرائیل روی آورد و این تهدید امنیتی در خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ شریک بود.
مقاومت فلسطین ما بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ عملیاتهای نظامی بزرگی علیه پایگاههای اسرائیلی انجام داد و به واسطه همین تونلها بود که نظامی اسرائیلی «گلعاد شالیت» در سال ۲۰۰۶ به اسارت گرفته شد.
بر اساس این گزارش، امتیازی که تونلها دارد این است که قابلیت مخفی ماندن از دستگاههای نظارتی رژیم صهیونیستی دارد و این باعث میشود رزمندگان مقاومت با فراغ بال نسبی به اجرای طرحهای نظامی، دفاعی و هجومی خود به دور از چشم تل آویو بپردازند.
در همین ارتباط «امین حطیط» تحلیگر نظامی و سرشناس لبنانی به آناتولی گفت، رژیم اسرائیل از نظر هوایی بر غزه مسلط است و مقاومت در برابر دو گزینه قرار داشت؛ یکی تسلیم شدن و دیگری رو آوردن به شیوههای ابتکاری. مقاومت فلسطین با حفر تونلها، خلأهای مهمی را از نظر دفاعی حل کرد.
وی افزود، شبکه تونلها در غزه یک شهر کامل در زیر زمین است که تمام عناصر لازم برای یک عملیات جنگی را دارد. روند مدیریت زرادخانه سلاح و مهمات، کارگاههای تولید آن، سکوهای پرتاب موشک و غیره، همه و همه از طریق شبکه تونلها صورت میگیرد و علاوه بر این شبکه ارتباطی ویژهای نیز برای اداره عملیات وجود دارد که رژیم اسرائیل قادر به رهگیری آن نیست. این شبکه تونلها باعث شده اسرائیل نتواند از سلاح خود به صورت موثر استفاده کند.
در جنگ ۱۱ روزه در ماه می «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، با هدف گرفته شدن متروی حماس، بخش اعظمی از توان موشکی این جنبش گرفته شده است.
«یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس این اظهارات را تکذیب کرد و گفت، حماس پانصد کیلومتر تونل زیرزمینی دارد و رژیم صهیونیستی تنها به پنج درصد آنها آسیب زده است.
در همین ارتباط، امین حطیط ضمن اعلام اینکه رژیم اسرائیل دلیلی برای این ادعای خود در آن زمان نیاورده است، گفت، این رژیم راهحلی مناسبی برای پایان دادن به خطر تونلها در غزه ندارد.
حطیط تأکید کرد، رژیم صهیونیستی تنها زمانی میتواند به خطر تونلها پایان داد که تصمیم به ورود زمینی به غزه و اشغال آن بگیرد یا اینکه هر از چند گاهی دست به یک یورش زمینی گسترده و تخریب تونلها بزند.
وی ادامه داد، اما اشغال زمینی غزه در حال حاضر غیرممکن است زیرا ارتش رژیم صهیونیستی باید بهایی گزاف بپردازد و بر اساس برآوردهای اسرائیلی حداقل دو هزار کشته خواهند داد.