روایت یک استاد دانشگاه از شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن «کووبرکت» - کراپ‌شده

«سید امیر مرعشی» استاد بیوتکنولوژی دانشگاه تهران یکی از داوطلبان شرکت در کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن کووایران برکت جزئیات حضور در این حرکت داوطلبانه را روایت کرده است.

به گزارش مشرق، سید امیر مرعشی، دانشیار گروه بیوتکنولوژی پردیس علوم دانشگاه تهران خلاصه‌ای از شرکت در کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن کووایران برکت را این طور روایت کرده است: اوایل اردیبهشت‌ماه به دنبال فراخوان عمومی با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفتم و درخواست شرکت در فاز ۳ کارآزمایی بالینی واکسن برکت را ثبت کردم.

 حدود ده روز بعد با من تماس گرفته شد و به صورت تلفنی پرسش‌نامه جزئی و مفصلی در مورد وضعیت جسمی، سوابق بیماری و غیره را پر کردم. سپس، شرایط آزمایش به طور دقیق توضیح داده شد و بایدها و نبایدهایی برای من به عنوان شرکت‌کننده شرح داده شد.

در پایان، مکان و زمان مراجعه بنده  (به روز، ساعت و دقیقه!)  اعلام شد. 

روایت یک استاد دانشگاه از شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن «کووبرکت»

واکسن برکت از کشت ویروس روی محیط کشت سلول‌های میمون، تخلیص ویروس از محیط کشت، و سپس غیرفعال‌سازی ویروس با ماده «بتا-پروپیولاکتون» به دست می‌آید. روش تولید این واکسن بسیار ساده است اما تا کنون در مورد بسیاری از ویروس‌ها با موفقیت به کار گرفته شده است.

در این کارآزمایی بالینی، به دوسوم افراد واکسن و به یک‌سوم باقی‌مانده دارونما تزریق می‌شود.

 در موعد مقرر به مکان اعلامی مراجعه کردم. مرکزی که بنده به آن رفتم «مرکز استقلال» بود که واقع در سوله‌ بزرگی در خیابان دکتر عبیدی (منطقه ۲۲ تهران) است، که یکی از مراکز کنترل بحران شهرداری محسوب می‌شود.

فضا بسیار بزرگ و سیستم تهویه قوی در این مرکز فعال است. آمبولانس و نیروهای اورژانس تهران نیز برای آمادگی در برابر هر نوع مشکلی در این مکان مستقر هستند.

 به دنبال مراجعه حضوری به مرکز واکسیناسیون، مجددا فرم‌هایی در مورد سوابق بیماری و همین طور اطلاع من از جزئیات آزمایش به صورت حضوری پر شد. خون‌گیری و نمونه‌های سواب بینی و حلقی برای اطمینان از عدم ابتلا به بیماری گرفته شد.

 فردای روز آزمایش، با توجه به منفی بودن نتایج، بنده وارد فاز آزمایش شدم. مجددا به مرکز مراجعه کردم، معاینه‌های معمول توسط یک پزشک انجام شد و اطلاعاتم در سامانه ثبت شد، سپس آمپول حاوی نمونه بنده به یک پرستار داده شد و تزریق انجام گرفت که تقریبا بدون درد بود.

کل فرایند تزریق چند ثانیه بیشتر زمان نمی‌برد، ولی برای اطمینان حدود نیم ساعت در همان محل صبر کردم و سپس با اجازه پزشک محل را ترک کردم.

 حدود سه روز بعد از تزریق بدن‌درد خفیفی داشتم که خودبخود رفع شد. قرار بود در صورت بروز هر نوع مشکل جدی به سرعت با مرکز ۴۰۳۰ تماس بگیرم که خوشبختانه مشکل بنده حاد نبود. کارشناس مربوطه، حدود سه هفته بعد از تزریق اول، تلفنی در مورد عوارض واکسن سوالاتی پرسید.

روایت یک استاد دانشگاه از شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن «کووبرکت»

یک ماه بعد از تزریق اول، در تاریخ مشخص برای سومین بار، و به منظور انجام تزریق دوم به محل مراجعه کردم. جالب اینکه برق آن منطقه قطع بود، اما پایگاه استقلال با داشتن ژنراتورهای برق اضطراری بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌داد و حتی سیستم تهویه هوا هم هنوز به درستی کار می‌کرد، چیزی که شاید موجب شگفتی هموطنان ما باشد!

 در این مراجعه ابتدا سواب بینی مجددا گرفته شد و پس از چند دقیقه برای تزریق دوم به محل مربوطه مراجعه کردم. این بار، تزریق کمی دردناک بود، ولی مجددا بدون هیچ مشکلی به منزل مراجعه کردم. از فردای روز تزریق تا این لحظه مجددا احساس بدن‌درد خفیف و خستگی دارم که امیدوارم نشان‌دهنده عملکرد واکسن و (دارونما نبودن آن!) باشد.

 احتمالا در مرحله بعد تیتر آنتی‌بادی و میزان ایمنی‌زایی واکسن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس