کد خبر 1234666
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
اختلاف ۲۰۰ برابری علائم کرونا در افراد/عوارض جانبی واکسن ها

استاد تمام ویروش شناسی گفت: علائم و عوارض کرونا ممکن است تا ۲۰۰ برابر در افراد مختلف متغیر باشد.

به گزارش مشرق، علیرضا ناجی، با اشاره به عوارض جانبی ناشی از واکسن کرونا اظهار کرد: عوارض واکسن‌ها به دو دسته موقت و بی خطر و عارضه‌های خطرناک تقسیم می‌شوند.

وی افزود: درد و تورم محل تزریق، تب، لرز، درد بدن، گلو درد و یا سندرم مشابه علائم آنفلوانزا می‌تواند از علائم شایع و موقت و عمومی تزریق واکسن‌های کووید ۱۹ باشد.

ببینید:

فیلم/ زمان آغاز واکسیناسیون عمومی با کوو برکت

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه هر گونه علامتی که موجب به خطر افتادن جان افراد به واسطه تزریق واکسن شود قابل قبول نیست، ادامه داد: اصولاً مهم‌ترین هدف کارآزمایی های بالینی پیشگیری از ایجاد عارضه‌های جدی است و بر همین اساس شرکت‌های واکسن سازی مجوزهای لازم را دریافت می‌کنند.

وی درباره ایمنی ناشی از واکسن‌ها افزود: قطعاً ایمنی ناشی از واکسن کرونا از ایمنی طبیعی قوی‌تر و بهتر است. واکسن‌ها بدن را با میزان مشخص و ترکیب مناسبی از ویروس مواجه کرده و سیستم ایمنی را تحریک می‌کنند و این درحالی است که این موضوع در ایمنی‌های طبیعی ناشی از کووید ۱۹ وجود ندارد.

ناجی با اشاره به اینکه علائم و عوارض ابتلاء به کرونا ممکن است تا ۲۰۰ برابر در افراد مختلف متغیر باشد، گفت: ایمنی ناشی از عفونت‌های طبیعی خصوصاً در کرونا و در افراد مختلف بسیار متغیر است.

وی، ایمنی زایی با واکسن‌ها را راهکار مطمئن‌تر و اثربخش تری در مقایسه با ایمنی طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: تعامل بدن با ویروس و مقدار ویروسی که به بدن وارد می‌شود می‌تواند در افراد مختلف شدت بیماری زایی و عوارض متفاوتی را به همراه داشته باشد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس