المیادین

میهمان ویژه‌برنامه انتخاباتی ایران تأکید کرد، ایران با انتخابات ریاست جمهوری وارد مرحله‌ای جدید شد و این انتخابات یک «اسلو هسته‌ای» را خنثی کرد و آمریکا چاره‌ای جز بازگشت به توافق هسته‌ای ندارد.

به گزارش مشرق، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه‌های خود برای انتخابات ایران، امروز چهارشنبه میزبان «محمد حسین هاشمی» تحلیلگر امور سیاسی بود.

در این برنامه در پاسخ به سوالی در خصوص انتخابات گفت، این انتخابات به شکل کلی با انتخابات‌های گذشته متفاوت بود... چرا که این انتخابات پس از آن برگزار شد که آمریکا سخت‌ترین و بدترین تحریم‌ها و فشارها را بر ایران اعمال کرد. در وهله اول خیلی‌ها از جمله در اسرائیل اصلا انتظار برگزاری این انتخابات را نداشتند اما بر خلاف انتظارها نه تنها برگزار شد - که می‌دانید در جمهوری اسلامی حتی یک انتخابات هم لغو یا معوق نشده است- بلکه حضور مردم در آن هم بر خلاف انتظار بود. همه برنامه‌هایی که طراحی کردند تا مردم در این انتخابات حاضر نشوند، کاملا شکست خورد. مهم این است که این انتخابات فرصتی جدید حاصل و ثابت کرد که ایران رو به جلو در حرکت است... آنچه در ایران در جریان است مردم‌سالاری دینی است که خوب است برخی کشورهای عربی منطقه نیز از آن یاد بگیرند.

هاشمی در پاسخ به سوالی دیگر درباره خنثی‌سازی حمله امروز به یک مرکز هسته‌ای گفت، به نظر من و طبق اطلاعات منتشر شده، این عملیات خرابکارانه در چارچوب فعالیت رژیم صهیونیستی است که با توافق هسته‌ای مختلف است.

میهمان المیادین: انتخابات، یک «اسلو هسته‌ای» علیه ایران را خنثی کرد

هاشمی خواسته‌های زیاده‌خواهانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در کنار مذاکرات وین را به «پیمان اسلو» میان فلسطین و رژیم صهیونیستی [که در سال ۱۹۹۳ فلسطین رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت] تشبیه کرد و گفت، یکی از نتایج مهم این انتخابات این است که یک «توافق اسلو هسته‌ای» علیه ایران را خنثی کرد و اجازه نداد امور خارج از توافق هسته‌ای مثل مسئله موشکی یا نقش منطقه‌ای، بر ایران تحمیل شود. نقش منطقه‌ای یعنی چه؟ یعنی حمایت ایران از جنبش‌های مقاومت در لبنان، فلسطین، یمن، سوریه و عراق. ایران با این انتخابات دوره‌ای جدید را آغاز کرد که در آن پشتوانه محکمتری برای مقاومت در منطقه است و عملکردش شفاف‌تر از گذشته خواهد بود. دیگر آن منطق فشل و مفلوج که می‌گفت یزید علیه‌الرحمه، حسین علیه‌الرحمه را به قتل رساند پا بر جا نیست. این منطق دیگر باطل شد و از این پس روشن خواهد شد که چه کسی بر حق است و چه کسی باطل است. روابط با همه کشورها جز با رژیم صهیونیستی باز خواهد بود. به نظر من مذاکرات در وین نیز در روزهای آتی به پایان می‌رسد و با این انتخابات، آمریکا ناچار است که شروط ایران را بپذیرد.

هاشمی در پاسخ به سوالی دیگر درباره موضع رژیم صهیونیستی و آمریکا در خصوص مذاکرات هسته‌ای و اینکه اگر توافقی حاصل شود، آمریکا در جایی باید رضایت این رژیم را کسب کند و این امر را چطور انجام خواهد داد، گفت:‌ به نظر من دولت آمریکا ملزم است که این توافق را بپذیرد و به آن بازگردد. زیرا چاره‌ای جز بازگشت به آن ندارد. بالعکس ایران در مقایسه با گذشته در موضع قوی‌تر قرار دارد. آقای رئیسی هم اعلام کرد که آمریکا موظف است به تعهداتش عمل کند. در غیر این صورت ایران به مسیر خود ادامه می‌دهد و حتی اگر مصالحش ایجاب کند، می‌تواند تا نود درصد هم اورانیوم را غنی‌سازی کند.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات و تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه مراکز هسته‌ای ایران گفت، ایران تهدیدات رژیم صهیونیستی را جدی می‌گیرد و دیروز به دستور رئیس جمهور منتخب یک کمیته امنیتی که نمایندگان شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی در آن حضور دارند تشکیل شده تا این امور را با جدیت دنبال کند. اما در کنار این باید توجه داشت که صهیونیست‌ها در حال عملیات روانی هستند تا اختلافات و مشکلات درون اسرائیل را سرپوش بگذارند.

میهمان المیادین: انتخابات، یک «اسلو هسته‌ای» علیه ایران را خنثی کرد

المیادین پرسید، برخی نظرشان این است که موساد اسرائیل، برنامه‌های آمریکا را در ایران اجرا می‌کند. آیا این وضعیت به سوی تقابل پیش می‌رود؟ و هاشمی پاسخ داد، خیر اصلا. اسرائیل اصلا در شرایطی نیست که بتواند امروز با جمهوری اسلامی درگیر شود. کاملا بعید می‌دانم. اسرائیل نهایت تلاشش این خواهد بود که توافق هسته‌ای را به تعویق بیندازد و نهایتا تلاش می‌کند اقداماتی تروریستی انجام دهد. در مقابل، ایران پاسخ خواهد داد و امروز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور است و مانند گذشتگان نیست.

المیادین همچنین از اقدام جدید آمریکا علیه برخی وبسایت‌های ایرانی از جمله شبکه العالم و پرس‌تی‌وی و مسدود کردن آنها پرسید که چرا در چنین زمانی انجام شده و هاشمی گفت، ایران دارد به یک الگویی برای دیگر کشورها تبدیل می‌شود. این شبکه‌ها در حال انعکاس امور داخلی ایران به ملت‌های دیگر هستند. بنابراین آمریکا می‌ترسد آنچه الان در ایران در جریان است، در دیگر کشورها هم آغاز شود و این چنین انتخاباتی که در ایران برگزار می‌شود در دیگر کشورها پا بگیرد.

المیادین در پایان اشاره کرد که برخی تحلیلگران می‌گویند، نتیجه انتخابات کنونی سبب تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد شد. هاشمی گفت، در ایران یک شعاری هست که می‌گوید اول ایران اما اول با خروج آمریکا از منطقه. این شعار الان بر آن تأکید شد. آقای رئیسی این را تثبیت کرد. مردم ایران ثابت کرده‌اند که به مسائل امت اسلامی بی‌توجه نیستند. ایران بیش از قبل پشتوانه محور مقاومت خواهد شد زیرا کسی که انتخاب شده، از حامیان مقاومت است. آقای سید حسن نصرالله هم در پیام تبریک خود گفت که مقاومان در منطقه امیدوارتر شدند. اما در خصوص اسرائیلی‌ها طبیعی است که در هراس و وحشت باشند... امروز مقاومت داخل فلسطین بیش از گذشته وجود رژیم را تهدید می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس