کد خبر 1236143
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۲
10 روش برای قوی شدن در ریاضی

در بسیاری از مواقع کار جمعی و بررسی یک مفهوم از دیدگاه های مختلف باعث شفاف سازی و درک بهتر آن می شود. بدین ترتیب می توان گفت حل مسائل ریاضی در گروه هایچند نفره تاثیر بهتری از یادگیری به تنهایی دارد.

به گزارش مشرق، درس ریاضی در تمامی مقاطع چالش بر انگیز است چرا که مسائل آن درجه سختی متفاوتی دارند. بسیاری از دانش آموزان در دوران تحصیلی رابطه خوبی با این درس ندارند یا با وجود تلاش هایی که می کنند در نهایت امتحانات خود را با نمره کمی قبول می شوند. اما خوشبختانه روش ها و نکاتی برای یادگیری اصولی ریاضی از پایه وجود دارد که تمامی افراد می توانند از آن استفاده کنند.

پیش از هر چیزی به این نکته توجه کنید که علم ریاضی نیازمند درک عمیقی از مطالب و راه حل هاست و افرادی که سعی می کنند این درس را به صورت حفظی یاد بگیرند معمولا با درماندگی در جلسات امتحان مواجه می شوند؛ چرا که تغییر جزئی مسئله ها در صورت عدم درک روابط منطقی موجود مشکل ساز می شود.

برای مثال درس مثلثات دارای روابط منطقی بسیاری است اما بسیاری از دانشجویان سعی می کنند صرفا با حفظ کردن این واحد ها را پاس کنند، به همین دلیل نمی توانند نمره مطلوبی در امتحانات خود کسب کنند.

علاوه بر این، علم ریاضی به تمرین زیادی نیاز دارد. از اصول اولیه و درک مفاهیم تا کشف رابطه میان آنها و حل مسائل پیچیده تنها با تمرین اتفاق می افتد. پس اگر قصد دارید ریاضی خود را قوی تر کنید تنها کافی است تمرین های روزانه را به برنامه خود اضافه کنید.

افرادی که توانسته اند مفاهیم ریاضی را به خوبی درک کنند و به این علم مسلط شوند، توانایی حل تمامی مسائل مختلف در مبحث هایی که یاد گرفته اند را دارند. علاوه بر این چون درک عمیقی از روابط میان آنها دارند و تمرین زیادی کرده اند با گذشت زمان راه حل ها را فراموش نمی کنند.

اگر دوست دارید همچون افراد حرفه ای به ریاضی مسلط شوید در این مسیر به نکات زیر توجه داشته باشید:

چگونه ریاضی خود را قوی کنیم؟

افراد بسیاری این سوال را دارند که چگونه ریاضی خود را قوی کنیم و درکی عمیق و مفهومی از این علم بدست بیاوریم؟ بدین منظور می توانید از این راه کار ها استفاده کنید:

• تعیین اهداف و برنامه ریزی

مسلما روش های زیادی برای تقویت و فهم ریاضی پایه ای تا پیشرفته وجود دارد اما پیش از هرکاری باید تصمیم بگیرید، اهدافتان را مشخص کنید و با یک برنامه ریزی منطقی سعی کنید به آنها دست یابید. 

در برنامه ریزی می توانید روش های مختلفی را امتحان کنید و زمان خود را برای حضور در کلاس ها، آموزش، تمرین و... تقسیم کنید.

• نوت برداری

درست است که ریاضی یک درس حفظی نیست اما نوشتن جزوه باعث می شود نکات مهم و فرار را به خاطر داشته باشید. علاوه بر این می توانید مسائلی که به درستی متوجه نشدید و فرصت فهمیدن آن در لحظه را ندارید در گوشه ای یاد داشت کنید تا بعدا به سراغ آن بروید.

• درک و فهم عمیق به جای حفظ کردن

نکته مهمی که درباره این درس وجود دارد نحوه یادگیری آن است. در برخی مواقه افراد به جای دقت برای درک و فهم مسائل ریاضی سعی می کنند راه حل ها و فرمول های مورد نیاز را حفظ کنند. اما برای قوی شدن در ریاضی باید علاوه بر چگونگی حل مسئله به دنبال چرایی آن هم باشید. برای مثال به الگورتیم یک تقسیم معمولی نگاهی بیندازید.

وقتی ما می خواهیم ۸۳ را تقسیم بر ۴ کنیم، ابتدا می بینیم که ۸ تقسیم بر ۴ چند می شود اما در حقیقت این هشت همان ۸ دسته ۱۰ تایی است تا بتوانیم سریع تر به جواب برسیم و درک این مسئله که در واقع داریم ۸۳ را تقسیم می کنیم مهم است. به همین ترتیب وقتی الگورتیم تقسیم یا هر مبحث دیگری را به درستی درک کنیم دیگر حل کردن مسئله سخت نخواهد بود.

• افزایش تمرکز

همانطور که متوجه شدید رسیدن به درک عمیق از مطالب ریاضی ضروری است که در صورت عدم توجه کافی یا کمبود تمرکز با مشکل روبرو می شود. برای یادگیری این درس بهتر است با تمرکز کامل در جلسات شرکت کنید و پس از آن نیز به مرور مطالب بپردازید تا به خوبی یاد بگیرید.

• از روش های فعال استفاده کنید

بر خلاف بسیاری از مباحث آموزشی که یادگیری آنها با مطالعه امکان پذیر است، نمی توان علم ریاضی را بدون تمرین کرد آموخت. شما باید از روشی فعال (که در آن امکان اشتباه کردن وجود دارد) استفاده کنید تا با مباحث ارتباط برقرار کرده و روابط میان آنها را کشف کنید.

• تمرین کنید

پاسخ سوال چگونه ریاضی خود را قوی کنیم در یک کلام خلاصه می شود:‌ «تمرین» که کلید اصلی شما برای یادگیری ریاضی است. شما باید به قدری تمرین ها را ادامه دهید تا درک خوبی از مبحث های ریاضی بدست آورید و به راحتی و با سرعت مسائل مختلف را حل کنید.

• دروس قبلی را مرور کنید

این مورد هم شباهتی به تمرین دارد اما بر خلاف کار روی مبحث های جدید باید درس های گذشته را تمرین کنید و مسائلی از بحث های قبلی حل کنید تا خودتان را بسنجید. هرچقدر تمرین های خود و مرور مبحث های قبلی برای درس ریاضی را افزایش دهید نتیجه کار هم بهتر خواهد بود.

• استفاده از منابع آموزشی مختلف

کلاس های حضوری، خصوصی، مجازی و بسیاری روش های دیگر همچون فیلم های آموزشی، مقاله ها، کتاب های کمک درسی و... وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید گامی بزرگ در مسیر یادگیری ریاضی بردارید.

بهتر است با توجه به سلیقه و شرایط خود از چند منبع آموزشی مختلف که به راحتی در دسترس قرار می گیرند استفاده کنید. 

• از تمرین های گروهی استفاده کنید

در بسیاری از مواقع کار جمعی و بررسی یک مفهوم از دیدگاه های مختلف باعث شفاف سازی و درک بهتر آن می شود. بدین ترتیب می توان گفت حل مسائل ریاضی در گروه های دو یا سه نفره تاثیر بهتری از یادگیری به تنهایی است. البته با این حال نیاز دارید زمانی را در تنهایی به تمرین بپردازید اما حضور در گروه ها باعث به وجود آمدن فرصتی برای بحث درباره چگونگی حل مسئله، فهمیدن دیدگاه های متفاوت و درک عمیق تری می شود.

• توضیح بدهید و سوال بپرسید

افراد بسیاری معتقد هستند که بهترین روش برای یادگیری، در واقع یاد دادن به دیگران است. ویلیام گلاسر در این رابطه می گوید ما معمولا ده درصد از آنچه می خوانیم، بیست درصد از شنیده ها، سی درصد از چیزهایی که میبینیم، پنجاه درصد از دیده ها و شنیده ها، هفتاد درصد از بحث ها، هشتاد درصد از تجربه ها و بیش از نود درصد چیزی که به دیگران یاد می دهیم در ذهنمان باقی می ماند. پس بهتر است برای یادگیری بهتر ریاضی مسائل را بنویسید و نحوه حل کردن آن ها را توضیح دهید.

منبع: بیتوته

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس