علی‌محمد نمازی

برخی چهره‌های جناح چپ به دلیل "مهجوریت عقلانیت" هنوز متوجه نیستند که چالش‌های سیاسی در بهار دموکراسی یعنی "انتخابات" یک پدیده طبیعی و حتی موجب قوام نظام سیاسی است نه سبب آبروریزی!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"تحمل چالش‌های انتخاباتی" آبروی نظام است نه بی‌آبرویی!

افراطی نباشید؛ کنایه تند عطریانفر به مجمع روحانیون/ آنچه مردم در انتخابات تحمل نمی‌کنند

علی‌محمد نمازی، فعال اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی در اظهاراتی پیرامون مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: یکی از اشکالات مناظره اول حمله به دولت بود، وقتی دولت آنجا نماینده ندارد نباید این همه، مورد اتهام قرار گیرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، او همچنین تصریح می‌کند:

"مخالفان نظام در خارج باید خیلی زحمت می کشیدند تا بتوانند این حرف ها را به دست بیاورند. راحت توسط خود کاندیدا گفته شد. فکر می کردند کاندیدا را در تنگنا قرار می‌دهند ولی موجب آبروریزی برای نظام شد. در مجموع چندان راهنما برای انتخاب مردم نبود."[1]

*پر واضح است که به دلیل بروز بلیّه این سال‌های اردوگاه اصلاحات یعنی "مهجوریت عقلانیت"؛ سخنانی که بعضا از جانب رجال این طیف سیاسی شنیده می‌شود از وزانت و عقلانیت لازم برخوردار نیست.

فی‌المثل آقای نمازی هنوز نمی‌داند که چالش نامزدهای انتخاباتی با یکدیگر و یا حتی حملات تند آنها به یکدیگر هر معنایی دارد الّا آبرو رفتن از نظام سیاسی!

چه اینکه ذات و ماهیت انتخابات یعنی چالش و دموکراسی‌های پیشرفته دنیا که انتخابات آزاد برگزار می‌کنند هرگز به این تصور فاقد خرد نرسیده‌اند که بروز چالش مساوی با آبروریزی باشد.

آبروریزی البته مصادیق دیگری دارد که ما آنها را به آقای نمازی یادآوری می‌کنیم.

آبروریزی حمایت از دولت و رئیس‌جمهوری است که ننگ صف‌های دریافت سبد کالا را ایجاد کرد و تصمیم یک‌شبه و بدون پیوست گرانی بنزین را گرفت.

آبروریزی یعنی منتسب بودن به جریانی که در انتخابات سال 88 رأی اکثریتی مردم را نپذیرفت و عمده رجال آن به همین دلیل پرونده‌دار شدند.

و آبروریزی یعنی "تحریم انتخابات" که دوستان آقای نمازی در ناسا، ‌ در حزب اتحاد و در مجمع روحانیون برای آن بیانیه‌های وقیحانه صادر کرده‌اند.

اصرار بر ربط دادن بی‌آبرویی خود به آبروی نظام شکوهمند انقلاب اسلامی می‌تواند نوعی انتقام‌جویی نسبت به پیشرفت‌های نظام اسلامی تلقی شود...

***

پیدان شدن سر و کله فرماندهان فتنه آبان 98 در انتخابات 1400

آنچه مردم در انتخابات تحمل نمی‌کنند

افراطی نباشید؛ کنایه تند عطریانفر به مجمع روحانیون/ آنچه مردم در انتخابات تحمل نمی‌کنند

حزب اصلاح‌طلب مجمع ایثارگران که چهره‌هایی مثل اصغرزاده، ظریفیان و علوی‌تبار در آن حضور دارند اخیراً طی بیانیه‌ای که به بهانه سالگرد ارتحال امام(ره) صادر کرد، با تعریض به انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: آنچه که امروز در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ناباورانه در جریان است، چیزی جز تنزل یافتن مفهوم جمهوریت و نقش جمهور در شکل گیری نظام سیاسی جمهوری اسلامی نیست! نظامی که آیت الله خمینی (ره)، آن را بر شالوده اراده و خواست ملت معماری نمود و همواره در مواضع خود از زمان شکل گیری نهضت اسلامی و بویژه در سخنرانی تاریخی 12 بهمن 1357 در بهشت زهرا مورد تاکید قرار داد. این میزان تنزل و فروکاست از آن آرمان های اصیل تا این صحنه آرایی و  نمایش کاذب و بر ساخته در بازه زمانی کمتر از ۵ دهه، ایجاب می کند که جامعه شناسان، روانشناسان اجتماعی، مورخین و عالمان علوم دینی، انسانی و سیاسی به صورت علمی و با نگاه به آینده و سرنوشت نسل های آتی این موضوع را مورد آسیب شناسی قرار دهند و دلایل تاریخی تکرار این دوره های سقوط و بازگشت به عقب ملت ایران را شناسایی کنند که از چه پیشینه و عوامل درونی و نفوذ خارجی سرچشمه می گیرد.

به گزارش جماران، در بخش پایانی بیانیه این حزب چپ نیز آمده است:

"این شرایط شایسته ملت مبارز و استبداد ستیز ایران نیست تا امروز به نقطه‌ای نزدیک شود که نظام ستمشاهی با خودرأیی و خودکامگی و دیکتاتوری برده بود. این ملت و نسل حاضر و نسل های آینده نظاره گر روندی نخواهند بود که در آن عده ای انگشت شمار در حد ۱۲ تن برای آنان تعیین تکلیف نمایند. حاشا که ملتی با آن همه سرافرازی و جانفشانی، اسقاط حقوق شهروندی، خفت ملی و پایمال شدن خون های پاک شهیدان، جانبازی جانبازان، ایثارگری رزمندگان و فداکاری خانواده های معزز شهیدان و ایثارگران را تحمل نماید! "[2]

*مردم باید بدانند تشکل موسوم به "مجمع ایثارگران" حزبی است که برخی ارکانش 3 ماه قبل از فتنه اقتصادی آبان 98 از مردم خواسته بودند در حرکت خیابانی احتمالی، نقاط حساس نظام را اشغال کنند [3] و از مدت‌ها قبل مشغول نظریه پردازی "تحریم خاموش انتخابات" برای خوشامد هسته سخت اصلاحات بودند! [4]

فلذاست که برای چشمان آگاه جامعه کاملا قابل پیش‌بینی بود عاقب این اقدامات به کجا ختم خواهد شد و یک حزب با اقداماتی چنین مشعشع، در قبال انتخابات 1400 چگونه رفتار خواهد کرد!؟

اینکه در بیانیه اینان به بهانه ردّ صلاحیت افراد بدسابقه‌ای مثل تاجزاده می‌خوانیم که ملت به شرایط زمان رژیم ستمشاهی نزدیک شده و یا مردم تحمل نخواهند کرد یک خباثت آشکار است...

خباثتی که در قبال آن باید گفت اولا هیچ مبنای عقلانی ندارد، ثانیا چیزی که مردم تحمل نخواهند کرد نه اقدامات قانونی شورای نگهبان که طغیان تعدادی چریک خسته است که درونیات آنها در دوران پیری با ژست دموکراتیکشان به تناقض رسیده و ثالثا بایستی با اقدام تحریمی و تجرّی آنها در بیانیه‌شان به مثابه خیانت نگریسته شود.

امروز هم اگر به این فتنه‌جویی‌های آشکار سیاسی در قبال انتخابات تودهنی زده نشود؛ جدای از خدشه بر نقش مردم در سیاست‌ورزی؛ بسا که فتنه‌ای دیگر شکل بگیرد. خاصّه اینکه هسته سخت اصلاحات در سودای تکرار آبان 98 و آتش زدن بر هیمه اصلی فتنه اقتصادی به سر می‌برد.

اخیراً، سعید حجاریان نیز در یک مقاله که نوستالژی رفتارهای او در فتنه 88 ارزیابی شد؛ مدعی دخالت نهادهای کلان نظام در انتخابات 1400 شد! [5]

***

"اقدام مجمع روحانیون عجولانه بود/ عدم معرفی نامزد خواست افراطی‌هاست"

افراطی نباشید؛ کنایه تند عطریانفر به مجمع روحانیون

افراطی نباشید؛ کنایه تند عطریانفر به مجمع روحانیون/ آنچه مردم در انتخابات تحمل نمی‌کنند

محمد عطریانفر، عضو ارشد حزب کارگزاران در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه شرق در پاسخ به این سؤال خبرنگار که می‌پرسد: "تا اینجای کار برخی احزاب اصلاح‌طلب ازجمله مجمع روحانیون مبارز آشکارا گفته‌اند که در انتخابات هیچ نامزدی نخواهیم داشت و این در حالی است که حزب شما، یعنی کارگزاران، اعلام کرده است که از آقای همتی حمایت می‌کند. تصمیم نهایی چگونه می‌شود؟ " گفته است:
 

"دوستان ما در مجمع روحانیون مبارز که همه آنها از عزیزان و بزرگان معنوی و سیاسی ما هستند و احترامشان برای‌مان واجب است، قدری عجولانه بیانیه دادند و نیاز نبود به این سرعت بگویند اصلاح‌طلبان نامزدی ندارند. به‌هرحال این دو نامزد اصلاح‌طلب هستند و روا نیست بگوییم اینها نمی‌توانند نامزد اصلاح‌طلبان باشند. ما در کارگزاران هم موافق این هستیم که عملکرد شورای نگهبان به برخی نامزدها جفا بود؛ همان‌طورکه رهبری هم به آن اشاره کردند و واقعا درست نبود که نیروهای معتدل از عرصه رقابت حذف شوند اما به‌هرحال در عالم سیاست باید واقع‌بین بود. ما در مقاطع مختلف با همین سیاست حذفی شورای نگهبان و همین تنگ‌نظری‌ها توانسته‌ایم توفیقات چشمگیری داشته باشیم. "

او تصریح می‌کند: ضمن اینکه عدم معرفی نامزد در انتخابات دقیقا خواسته افراطی‌هایی است که همیشه آرزویشان حذف ظرفیت‌های جبهه اصلاحات در حضور سیاسی و مدیریتی کشور بوده است. ما نباید زمینه تحقق خواسته آنها را فراهم کنیم.[6]

*تلاش دموکراتیک کارگزارانی‌ها برای شکستن "تحریم خاموش انتخابات" حقیقتا شایسته تقدیر است. البته به این امید که آقایان در صورت پهن شدن دوباره سفره‌ای مثل فتنه 88، در کنار آن دیده نشوند!

مع‌الوصف نه غیر ممکن اما بعید به نظر می‌رسد که این تک صدای دموکراتیک بلند شده در اردوگاه اصلاحات که عزم عمومی آن و خاصّه تصمیم هسته سخت آن از یکسال قبل "تحریم خاموش انتخابات" است؛ پژواکی داشته باشد.

و البته جای این شکر باقی است که چهره‌های کارگزارانی به قدری صاحب نفوذ و اسم و رسم هستند که هسته سخت اصلاحات نتواند مثل حزب مردمسالاری و یا حزب ندای ایرانیان با آنها برخورد سخت کند و با "مشت آهنین" به استقبالشان برود.

تأکید عطریانفر بر اینکه "عدم معرفی نامزد در انتخابات دقیقا خواسته افراطی‌ها است" گزاره‌ای است که می‌تواند جبهه اصلاحات را تا همیشه وارد یک نقطه عطف سیاسی کند.

گفتنیست، کارگزارانی‌ها در جریان انتخابات مجلس یازدهم نیز با تصمیم تحریمی اصلاح‌طلبان همراهی نکردند و در هنگامه زوال عقلانیت هسته سخت اصلاحات؛ لیست خود را به ساحت انتخابات آوردند.

***

1_ https://etemadonline.com/content/493288

2_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1512163

3_ mshrgh.ir/979440

4_ mshrgh.ir/1161537

5_ mshrgh.ir/1227622

6_ https://sharghdaily.com/fa/main/detail/283296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حامد IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    10 2
    آقای نمازی خودتی حکم برکناری همتی از دولت روحانی توی همین خرداد ماه زده شد پس این مدت ایشون هویچ بودند تو دولت یا مردم رو ساده فرض کردید. بانی تمام این بدبختی ها و دزدی ها تو دولت امثال همتی و شماست.
  • محمدایوب IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    7 1
    بی نمازی مردباش وکورنباش مناظرات 96راببین آنجا آبروی نظام درمیان نبود
  • DE ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    6 1
    وزارت ارشاد شیخ حسن اخرین خیانتهایش علیه فرهنگ و هنر کشور کرد/ سانسور کردن این افشاگری ها مشارکت در خیانت است. خیانتی بزرگ در حال وقوع است، بعد از اینکه چند ماه قبل هشدارها درباره مدرکفروشی مراکز مهارتی تحت اداره وازارت ارشاد گزراش شد در رسانه ها، مسئولان با عجله آزمونها جلو انداختن تا امکان پیگیری مراجع نباشد! متاسفیم برای سیستم آموزشی کشور که در جلوی چشم همگان یکی بزرگترین و خطرناکترین فسادهای اقتصادی در حال وقوع است و مراجع قضایی و رسانه ها و افراد فرهنگی فقط دارند نظاره میکنند! هزاران مدرک در حال فروش است و مسئولان دولتی و قضایی کاری نمیکنند! سایت آزمون هنر وزارت ارشاد اقدام برگزرای زود هنگام میکند! این ننگ ابدی بر سیستم آموزشی ایران خواهد ماند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس