کد خبر 1231224
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۲
نقش اسیدچرب اُمگا ۳ در مهار رشد تومورها

مطالعات نشان می دهد تومورها به لطف عملکرد اسیدچرب اُمگا ۳ که عمدتا در ماهی یافت می شود، ظرف چند روز متلاشی می شوند.

به گزارش مشرق به نقل از ساینس دیلی، سلول‌های تومور مشتاق به اسیدهای چرب، خود را در اسیدهای چرب اُمگا ۳ غرق می‌کنند اما قادر به ذخیره آن نیستند و به معنای واقعی کلمه خود را مسموم می‌کنند. در نتیجه می‌میرند.

بیشتر بخوانید:

علائم کمبود امگا ۳ و میزان مصرف آن در روز

اسیدهای چرب خوب برای سلامتی انسان مفید هستند. در میان اسیدهای چرب اُمگا ۳، اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) برای عملکرد مغز، بینایی و تنظیم پدیده‌های التهابی بسیار مهم است.

علاوه بر این فواید، DHA با کاهش بروز سرطان نیز ارتباط دارد. محققان دانشگاه لووین بلژیک با بررسی مکانیسم بیوشیمیایی دریافتند که DHA و سایر اسیدهای چرب، رشد تومورها را کُند می‌کنند.

در سال ۲۰۱۶، این تیم تحقیق کشف کرد که سلول‌ها در یک ریزمحیط اسیدی (اسیدوز) درون تومورها، گلوکز را با لیپیدها به عنوان منبع انرژی جایگزین می‌کنند تا تکثیر شوند. سپس در سال ۲۰۲۰ نشان دادند که همین سلول‌ها از همه تهاجمی‌تر هستند و توانایی ترک تومور اصلی برای تولید متاستاز را دارند.

حال یافته‌های تحقیق جدید نشان می‌دهد که این سلول‌های تومور اسیدیته براساس نوع اسید چربی که جذب می‌کنند به روش‌های کاملاً متفاوتی واکنش نشان می‌دهند.

محققان توضیح دادند: «ما به زودی دریافتیم که برخی اسیدهای چرب سلول‌های تومور را تحریک می‌کنند در حالی که برخی دیگر آنها را از بین می‌برند.»

محققان متوجه شدند هرچه مقدار اسیدهای چرب اشباع نشده در سلول بیشتر باشد، خطر اکسیداسیون آنها نیز بیشتر است. به طور معمول، در محفظه اسیدی درون تومورها، سلول‌ها این اسیدهای چرب را در قطرات چربی ذخیره می‌کنند، نوعی بسته نرم افزاری که در آن اسیدهای چرب از اکسیداسیون محافظت می‌شوند. اما با وجود مقدار زیادی DHA، سلول تومور غرق شده و نمی‌تواند DHA را ذخیره کند. در نتیجه اکسید شده و منجر به مرگ سلول می‌شود.

به گفته محققان، این مکانیسم می‌تواند امکان درمان ترکیبی را فراهم کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس