کد خبر 1228724
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
جلیلی نمایه

سعید جلیلی در بخش چهارم از دومین مناظره انتخاباتی در بخش پاسخ به سوالات گفت: طرح تحول سلامت هیچ خاصیتی نداشت.

به گزارش مشرق، سعید جلیلی، در بخش چهارم از دومین مناظره انتخاباتی در بخش پاسخ به سوالات گفت: سلامت یکی از بحث‌هایی است که مربوط به یک وزارتخانه نمی‌شود و امروز عوامل موثر بر سلامت، ده عامل را ذکر می‌کنند که همه این عوامل خارج از وزارت بهداشت و درمان است. بر این اساس باید رئیس جمهور این موضوع را بفهمد و بتواند به درستی دستگاه‌ها را با یکدیگر هماهنگ کند.

وی ادامه داد: در این سال‌ها در کشور ما چند طرح در حوزه سلامت اجرا شده است. یک طرح مبنی بر شبکه بهداشت در ابتدای انقلاب بود و این طرح چون درست و دقیق فهمیده شده بود، آثاری داشت که تا امروز هم باقی است و حتی برای کشورهای غربی هم الگو شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مقابل، طرح‌های نمایشی هم در این زمینه داریم که هیچ خاصیتی نداشت و فقط باعث شد هزینه‌ها افزایش پیدا کند مثل طرح تحول سلامت که در هشت سال گذشته انجام شد و همه پی بردند که این طرح نمی‌تواند. درست نیست شما یک طرحی را آغاز کنید، هزینه‌ها را چند برابر کنید و بعد یک دفعه مشخص شود آن طرح ناکارآمد است.

جلیلی اظهار داشت: ما اگر از نظام سلامت صحبت می‌کنیم باید وزارت بهداشت و درمان مدعی آن باشد اما سایر وزارتخانه‌ها هم در آن نقش دارند. برای مثال بیکاری و استرس از جمله عواملی است که می‌تواند به سلامت لطمه بزند.

وی گفت: حوادث جاده‌ای یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد مجروحان ما در کشور شده است به گونه‌ای که ما فقط سالی ۱۰۰ هزار مجروح داریم. این موضوع مربوط به وزارت بهداشت نیست اما کاملاً روی سلامت تاثیر دارد. باید برای رفع این مشکلات برنامه داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز هزینه‌های سلامت به دلایل مختلف در دنیا افزایش یافته است. از جمله عواملی که باعث افزایش هزینه‌های سلامت شده است، فناوری‌های جدید و تغییرات مربوط به طول عمر است. چون طول عمر در کشور ما بیشتر شده است، به همان نسبت باید برای سال‌های آخر عمر تدابیر بیشتری وجود داشته باشد. تغییرات الگوی بیماری‌ها یکی دیگر از عوامل این موضوع است.

جلیلی گفت: حرف بنده این است اگر شما درگیر کار نمایشی شدید و مساله را به خوبی متوجه نشوید، ۸ سال کشور در مسیری پیش می‌رود و بعد معلوم می‌شود آن مسیر غلط است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس