نقش بی بدیل امام صادق (ع) در احیای مکتب مذهب تشیع

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: نقش بی بدیل امام صادق (ع) در احیای مکتب مذهب تشیع و معارف اسلامی ستودنی بوده و وجود قدسی آن امام همام چهل چراغ آسمان عصمت و ولایت است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صفایی بوشهری، ضمن تسلیت ۲۵ شوال سالروز شهادت شیخ الائمه و رئیس مذهب جعفری، حضرت امام صادق (علیه السلام) گفت: حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرمود که بی گمان پیروان امام صادق (علیه السلام) در دنیا و آخرت رستگارند و دشمنان ایشان مورد لعن و غضب و نفرین تمام پیامبران می‌باشند و نقش بی بدیل امام صادق (ع) در احیای مکتب مذهب تشیع و معارف اسلامی ستودنی بوده و وجود قدسی آن امام همام چهل چراغ آسمان عصمت و ولایت می‌باشد. آن حضرت بهترین استفاده همراه با بصیرت را برای تحقق اهداف تحقق اسلام ناب محمدی (ص) و مذهب تشیع از دوره انتقال حکومت اموی به عباسی نمودند و جلوه‌هایی از شخصیت الهی ایشان ظهور و بروز پیدا کرد که در راستای انجام تکالیف الهی ایشان قابل تحسین است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه مدت عمر مبارک حضرت امام جعفربن محمد الصادق (علیه اسلام) شصت و پنج سال بود افزود: آن حضرت دارای القاب «صادق، طاهر، صابر، فاضل» و کنیه «ابو عبدالله و ابواسماعیل» می‌باشد و نام پدر بزرگوار ایشان حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) و مادرشان ام فروه دختر قاسم بن محمد بن ابوبکر می‌باشد.

بببنید:

فیلم/ بیانات رهبر انقلاب درباره زندگی سیاسی امام صادق(ع)

وی با بیان اینکه جلوه‌های مهم انجام تکالیف الهی حضرت امام صادق (علیه السلام) افزود: پایه ریزی نمودن ساختار فرهنگی مذهب شیعه و سامان بخشیدن به آن، بیمه نمودن دین اسلام از حیث علمی و فرهنگی با تدوین کتب حدیثی و مناظرات علمی با سران مذاهب منحرف و غلبه بر آنان، شفاف بیان نمودن و احیا نمودن مبانی اعتقادی و علمی دین اسلام، ظهور عظمت علمی آن حضرت به نحوی که مورد استفاده دانشمندان تشیع و تسنن واقعی گردید. مالک پیشوای فرقه مالکی می‌گوید: در علم برتر از جعفر بن محمد الصادق هیچ ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است.مرحوم شیخ مفید می‌نویسد: به قدری علم از آن حضرت نقل شده که زبانزد مردم گشته و آوازه آن همه جا پخش شده است و از هیچیک از افراد خاندان او به اندازه جعفربن محمد الصادق (علیه السلام) علم و دانش نقل نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری با اشاره به مدت امامت آن حضرت که سی و چهار سال بوده است گفت: فعالیت امام صادق (علیه السلام) در حوزه سیاست برخلاف تصور عمومی حرکت آن حضرت، تنها در زمینه‌های علمی با تمام گستردگی آن خلاصه نمی‌شود. امام صادق (علیه السلام) فعالیت سیاسی نیز همراه با ابتکار عمل سیاسی داشتند و هیچگاه در جهت سیاست خلفای منحوس وقت اصلاً حرکت نکردند و در مسائل سیاسی اهل مماشات با آن غاصبان نبودند و نمونه‌ای از فعالیت سیاسی ایشان اعزام نمایندگان خود به منظور تبلیغ امامت به مناطق مختلف بود.

وی با بیان اینکه حضرت امام صادق (علیه اسلام) پایه گذار نهضت احیای فرهنگی دینی و زدودن تحریف و انحراف از چهره واقعی اسلام بودند گفت: پرورش شاگردان مبرز و بزرگی که هرکدام چهره‌ای درخشان در عالم اسلام شدند. شاگردانی همانند هشام بن حکم، محمد بن مسلم، ابان تغلب، هشام بن سالم، مؤمن طاق، مفضل بن عمر، جابرن حیان و… را تربیت نمودند که تعداد آنها بالغ بر چهارهزار نفر نوشته‌اند. شاگردان دانش آموخته مکتب امام صادق (علیه السلام) منحصر به شیعیان نبوده بلکه از اهل تسنن نیز از علم و مکتب ایشان بهره برده‌اند، پیشوایان مشهور اهل سنت بدون واسطه یا باواسطه شاگردان امام بودند که در رأس آن ابو حنیفه نعمان بن ثابت که دو سال شاگردی حضرت امام صادق (علیه اسلام) را نمود و طی این مدت را پایه علوم و دانش خود معرفی می‌کند و می‌گوید: اگر آن دوسال نبود نعمان هلاک می‌شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه افزود: شاگردان آن امام همام از نقاط مختلفی همچون کوفه، بصره، واسط، حجاز، و از قبایل گوناگون بودند و در وسعت مکتب و دانشگاه امام صادق (علیه السلام) همین قدر بس که، حسن بن علی بن زیاد وشاء از شاگردان امام رضا (علیه السلام) و از محدثان بزرگ بوده و سالیان زیادی پس از امام صادق (علیه السلام) زندگی کرده می‌گفت: در مسجد کوفه نهصد نفر استاد حدیث مشاهده کردم که همگی از جعفربن محمد الصادق حدیث نقل می‌نمودند.

وی گفت: وجود آن حضرت چون دیگر امامان معصوم (علیهم السلام) جایگاه شناخت ذات اقدس الهی، حافظ راز خدا، ذخیره الهی، گنجینه دانش خداوند متعال، مفسر کلام وحی و محل برکت الله بوده است که در فقهات، زهد و عبادت سرآمد، اهل عفو و کرم، صبور و حلیم و رحیم بوده است و باید اذعان نمود در رسای مولایمان حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام)، «هرچه گفته شود و نوشته شود کم و است قلیل کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تر کنی سر انگشت و صفحه بشماری».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس