غزه

نسل جدید پرنده‌های بدون سرنشین سنگین و چند ماموریتی سپاه با نام غزه، در حالی رونمایی شده که ویژگی‌های فنی آن، گوی سبقت را از رقبای سنتی ایران در منطقه مانند رژیم صهیونیستی و ترکیه ربوده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پس از مدتی انتظار و در حالی که نگاه ها در ماه های اخیر به دستاوردهای پهپادی ارتش جلب شده بود، این بار بازوی دیگر قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، با رونمایی از پرنده بدون سرنشین جدید خود نشان داد صنایع دفاعی کشورمان در این حوزه به خوبی توانسته رقبای منطقه ای را کنار گذاشته و در سطحی جهانی، بازیگر بزرگ این عرصه باشد.

بیشتر بخوانید:

جانشین مدرن‌تر و بزرگتر پهپاد شاهد ۱۲۹ آماده پرواز شد/ «ریپر» ایرانی با موتور توربوپراپ به آسمان ایران می آید +جزییات

بازار میلیارد دلاری پرنده‌های بدون‌سرنشین به دنبال فروشندگان تازه‌نفس/ ارتش انگلستان هم سراغ کپی‌کردن از دکترین پهپادی ایران رفت +عکس

در خلال رونمایی از پهپاد غزه که در مراسمی با حضور فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه انجام شد، اطلاعات قابل توجهی در خصوص این پرنده بدون سرنشین اعلام شده که نشان می دهد با یک بازیگر جدید و قدرتمند در آسمان رو به رو هستیم. این پهپاد می تواند با ارتفاع پروازی ۳۵ هزار پا یا به عبارت دیگر ۶۶۸/۱۰ کیلومتر، طول دهانه ۲۱ متر، برد عملیاتی ۲ هزار کیلومتر، توان حمل ۱۳ بمب در یک ماموریت رزمی یا ۵۰۰ کیلو تجهیزات شناسایی، جمع آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک و مداومت پروازی ۳۵ ساعت به عملیات می پردازد.

یک نکته مهم در خصوص این پرنده بدون سرنشین این است که به احتمال فراوان با توجه به افزایش بسیار بالای بحث ارتفاع پروازی و توان حمل در پهپاد غزه، شاهد استفاده از یک موتور توربوپراپ در این پرنده هستیم که در این کلاس از پرنده های بدون سرنشین، نقطه نهایی و به عبارت دیگر لبه فناوری به حساب می آید.

در عین حال، ارتفاع پروازی بالای ۱۰ کیلومتر به راحتی این پهپاد را از گزند تمام سامانه های دفاع هوایی کوتاه برد خارج کرده و خصوصا در شرایط نبردهای تجربه شده در منطقه مثل سوریه و عراق، می تواند یک گزینه مهم و قابل توجه باشد چراکه نیروهای دشمن حتی قدرت های فرامنطقه ای حاضر در اطراف کشورمان، حتی در صورت مجهز بودن به پیشرفته ترین سیستم های پدافندی کوتاه برد و حتی شناسایی این پهپاد توان رسیدن به ارتفاع پروازی آن را ندارند.

سبقت سپاه با «غزه» از تمام پهپادهای رزمی و اطلاعاتی در منطقه/ پرنده جدید ایرانی بالاتر از همه موشک‌های پدافندی کوتاه برد جهان پرواز می‌کند +عکس

پهپاد غزه - در پشت سر نیز دو نمونه های پهپاد شاهد ۱۲۹ حضور دارند

برای مقایسه بد نیست بدانیم که پهپاد شاهد ۱۲۹ توان پروازی اعلام شده تا ارتفاع ۷۶۰۰ متری را داشته و حالا در پهپاد غزه این عدد با افزایش ۳ هزار متری رو به رو شده است. در بحث حمل مهمات نیز معمولا سری شاهد ۱۲۹ با ۴ تیر بمب سری قائم یا سدید مجهز می شوند که حدودا بسته به نوع و ویژگی ها از نظر سر جنگی و اندازه بین ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم وزن دارند. اگر وزن میانگین را در حدود ۲۰ کیلوگرم در نظر بگیریم یعنی پهپادی مثل شاهد ۱۲۹ توان حمل ۸۰ کیلو محموله تسلیحاتی را دارد و این در حالی است که این میزان در پهپاد غزه با فرض ۱۳ بمب ۲۰ کیلویی، در حدود ۲۶۰ کیلوگرم است.

در وضعیت عملیات های شناسایی و جنگال نیز به صورت کلی این پهپاد توان حمل نیم تن محموله را داشته و می تواند تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری خود را تحت اسکن و شناسایی داشته باشد. در عین حال نوع طراحی بخش گنبدی مانند جلوی این پهپاد نیز نشان می دهد که بحث هدایت ماهواره ای که پیش از این در مدل ارتقاء یافته پهپاد شاهد ۱۲۹ مطرح شده بود در پهپاد غزه نیز وجود دارد و احتمالا تکامل پیدا کرده است. بر اساس اطلاعات اعلام شده پرنده بدون سرنشین غزه در سال ۱۴۰۱ شمسی وارد خدمت نیروی هوافضای سپاه خواهد شد.

ترک ها و صهیونیست ها در این کلاس چه در چنته دارند؟

برای مقایسه بهتر پیشی گرفتن دستاورد جدید پهپادی ایران از رقبای منطقه ای در این حوزه بخصوص صنایع نظامی ترکیه و رژیم صهیونیستی که ادعاها و تبلیغاتی زیادی در خصوص تولیدات خود بیان می کنند، با توجه به نوع خاص طراحی پهپادها، خصوصا دم V شکل و تک موتوره بودن، دو پرنده بدون سرنشین در این کلاس یعنی سری ANKA از ترکیه و هرمس ۹۰۰ از رژیم صهیونیستی را مورد آنالیز قرار می دهیم.

در خصوص پهپاد آنکای ترکیه باید گفت این پرنده بدون سرنشین دارای دهانه بال ۱۷.۳ متر بوده و از یک موتور با قدرت ۱۷۰ اسب بخار بهره می برد و می تواند به برد ۱۴۴۸ کیلومتر و ارتفاع پروازی ۹۱۴۴ متر و مداومت پروازی ۳۰ ساعت و محموله ۳۵۰ کیلوگرم را حمل کند. پهپاد آنکا در مدل اس نیز به مانند مدل ایرانی مورد نظر از هدایت ماهواره ای استفاده و در کنار بحث محموله های شناسایی ترکیبی از مهمات ساخت این کشور مخصوصا مهمات مینیاتوری سری MAM را حمل می کند.

موشک های هدایت لیزری سطح به هوا و همچنین راکت های هدایت شونده نیز از دیگر تسلیحات قابل حمل در این پرنده بدون سرنشین مونتاژ ترکیه هستند که البته هیچ کدام از ترکیبات و چینش های دیده شده تا به امروز در این پرنده بدون سرنشین به عدد ۱۳ بمب مورد نظر در پهپاد جدید ایرانی نمی رسد.

سبقت سپاه با «غزه» از تمام پهپادهای رزمی و اطلاعاتی در منطقه/ پرنده جدید ایرانی بالاتر از همه موشک‌های پدافندی کوتاه برد جهان پرواز می‌کند +عکس

پهپاد ANKA مدل اس ساخت ترکیه

اما در سمت دیگر میدان پهپاد هرمس ۹۰۰ ساخت شرکت البیت سیستمز رژیم صهیونیستی قابل بررسی است. این پرنده بدون سرنشین دارای یک موتور توربوشارژ به قدرت ۱۱۵ اسب بخار است و ارتفاع پروازی آن در حدود ۹۱۰۰ متر، بردی بیش از هزار کیلومتر و توان حمل محموله به وزن ۳۵۰ کیلوگرم است. این پهپاد هم البته در حوزه تسلیحاتی حرفی برای گفتن ندارد و صرفا برای بحث عملیات های شناسایی، جنگال و شنود الکترونیکی توسعه پیدا کرده که با این حساب در مقابل نمونه هم ایرانی و هم ترکی در یک قدم پایین تر قرار می گیرد.

در عین حال در حوزه میزان حمل محموله در همین ماموریت هم مشخصا گونه ایرانی توان حمل ۱۵۰ کیلوگرم محموله بیشتر را نیز دارد. این پرنده بدون سرنشین تنها در فاکتور میزان ماندگاری با عدد ۳۶ ساعت تنها ۱ ساعت از پرنده بدون سرنشین جدید سپاه جلوتر است که البته در مقایسه با دیگر برتری های پهپاد "غزه"، موضوع مهمی محسوب نمی شود.

سبقت سپاه با «غزه» از تمام پهپادهای رزمی و اطلاعاتی در منطقه/ پرنده جدید ایرانی بالاتر از همه موشک‌های پدافندی کوتاه برد جهان پرواز می‌کند +عکس

پهپاد هرمس ۹۰۰ ساخت رژیم صهیونیستی

با این اوصاف، رونمایی از این پرنده بدون سرنشین نشان داد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در این رده پیشتاز بلامنازع در منطقه هستند و بار دیگر، کشورمان در این رقابت پیش افتاده است و در کنار آن، ایران با داشتن پرنده های مدرن و خاص دیگر همچون پهپاد انتحاری آرش دیگر رقیبی در اطراف خود نمی بیند و در میان ارتش ها و قدرت های بزرگ جهان، دارای یک اعتبار و برند منحصر به خود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 53
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    48 97
    باید رادارگریز باشه وگرنه با این ابعاد خیلی راحت توسط پدافند دشمن سرنگون میشه
    • سعید US ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      خطاب به 00:39، شما از کجا می دونی که پهپاد جدید سپاه رادارگریز نیست؟!!! اصلاً تا حالا پهپاد رادارگریز دیدی؟!!! در ضمن ، ایران خودش شکارچی بزرگ انواع و اقسام پهپاده، بعد شما در کمال تعجب از هدف قرار گرفتن راحت پهپاد جدید سپاه حرف می زنی؟!!!! کمی اطلاعاتت را بالا ببر تا بدونی که پهپادهای ایرانی بارها بالای ناوهای هواپیمابر امریکایی پرواز کردند و اقدام به گرفتن عکس و فیلم و جمع آوری اطلاعات کردند و امریکایی ها حتی متوجه حضور پهپادهای ایرانی هم نشدند ، چه برسه به اینکه بخواهند آنها را مورد اصابت قرار دهند.انگار اصلاً از جایگاه برجسته ایران در حوزه ساخت پهپاد بی خبری!!!!
    • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      پروازش رو که نشون ندادن! فعلا بنظر میرسه یه تئوری هستش
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      82 21
      نکته مهم اینجاس که ترکیه و اسرائیل فقط مونتاژ میکنند و قطعات اصلی رو از امریکا و اروپا میگیرن اما در ایران کاملا بومی ست
    • شاکی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      59 8
      خدا قوت به همه زحمت کشان و تلاش گران عرصه صنعت دفاعی کشورمان
    • سرباز IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      43 13
      عزیزان تنها پهپاد رادارگریز منطقه شاهد 171 هست. در این مدل از پهپادها نیازی به رادارگریز بودن نیست مثل ام کیو 9. در این کلاس پهپاد فقط میزان حمل بار و مداومت پروازی مهمه
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      20 6
      این پرنده رادار گریز نیست مثل گلوبال مراقبتی هواسش هست از رادار دور بمونه کلا شناسایی میکنه. گلوبال قدرت پداوفند ایران رو فکر میکرد مثل همه جای دنیاست فکر میکرد مثل اس 300 نمیدوسنت پیشرفته ترین پدافند دنیا رو ایارن داره و الی ساقط نمیشد
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      7 21
      میگن موتورش آمریکایی هست مشرق
  • ایران IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    76 14
    ایرانی اگر بخواهد ثابت کرده که میتواند برترین باشد....علی نگهدارتون
    • ترابیان IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      9 2
      اگر انشاا...افساد طلبان وطن فروش جاسوس پرور خانمان برانداز حقه باز حیله گر به درک واصل شوند وضعیت معیشتی مردم و صنایع هم بهبود پیدا خواهد کرد انشا...
  • NL ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    81 25
    درود.دکتر سعید محمد ❤
    • Emad IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      12 2
      درود
  • احسان IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    30 6
    ارتفاع پروازی ام کیو 9 15 کیلومتره و تا 1 تن تجهیزات حمل می کنه
    • mehrdad RO ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      3 0
      mq9 ارتفاع پرواز عملیاتیش ۷۵۰۰ متر نه ۱۵۰۰۰متر توان حمل ۱۷۰۰ کیلوگرم مهمات دار نه ۱۰۰۰کیلوگرم
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    38 8
    انشاالله بعدی با موتور توربوفن و نمونه های بعد با پشت سر گذاشتن امریکا پهپاد ابر کروز با موتور رم جت و اسکریم جت
  • GB ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    75 20
    فرق مهم این هست که ایران خودش همه چیز رو می‌سازه ولی ترکیه و اسرائیل همه لوازم و علمشو از آمریکا و اروپا وارد میکنن.
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      23 70
      در میدان جنگ اینکه خودت ساخته باشی یا نه اهمیتی ندارد. مهم کارایی و کیفیت است عزیزم.
    • DE ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      70 14
      اتفاقا خیلی فرق می کند. وقتی وارد کننده اسلحه باشی و بخواهی با سازنده اش بجنگی یکهو دیدی وسط کار سلاح هایت از کار افتاد!
    • مهدی IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      21 7
      جنگ ایران و عراق و خیلی از جنگ های دیگه در جایجای دنیا حرف شما رو نقض میکنه، شما اگه خودت سازنده باشی مشکلی نداری ولی اگه وسط جنگ نیاز به قطعه ای چیزی پیدا بکنی و بهت ندن، اون وقت مجبوری از بازار سیاه دنیا به قیمت چندبرابر بخری تازه اگه گیرت بیاد؛ منطق و عقل حکم میکنه که خودت سازنده باشی بهتره؛ راستی از کجا متوجه میشید که یه کشوری منتاژ کننده هستش و تولید کننده نیست؟ منظورم اینه که چطور میشه متوجه شد؟ خودشون میگن یا...؟
    • DE ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      7 5
      واقعا فکر کردید الان ما همینجور یهویی میتونیم موتور توربوپراپ بسازیم؟! دقیقا موتور استفاده شده در خود mq 9 در این پهپاد استفاده شده
  • ارش CZ ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    33 94
    ارتش ارمنستان جلو پهپادهای ترک کلا وا داد ترکیه خیلی پیشرفت کرده
    • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      61 22
      ترکیه پیشرفت نکرده، تنها به نمایشگاه تبدیل شده حالا آتیش بگیر.
    • FR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      41 12
      ارتش ارمنستان ۳۰ - ۴۰ سال هست که تجهیزاتش رو به روز نکرده. شکست ارمنستان تاکتیکی بود نه استراتژیک. روسیه پیروز اصلی جنگ شد، نه آذربایجان. خیلی از وعده‌هایی که به آذربایجان داده شده رو انجام ندادن و نمی‌دن به خاطر حضور روسیه در اون منطقه و احتمال جنگ دیگه همچنان هست. مطمئن باش جنگ قره‌باغ بعداً دوباره تکرار می‌شه و ارمنستان مجبور به خریدهای نظامی سنگین از روسیه می‌شه تا این دفعه بتونه دفاع کنه
    • ایرانی GB ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      49 21
      اگه منظورت پهپاد بیرقدار ترکیه هست که اون پهپاد , کپی کاملی از پهپاد آورو اسرائیلی هست که ترکیه زیر نظر متخصصان اسرائیلی در واقع کپی کاری کرد.
    • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      40 17
      چیکار کنیم حالا؟! برو بابا عامو دلت خوشه . ارتش فقط ارتش اسلام که در راه خدا و حمایت از مظلوم میجنگه یعنی ایران . هر ارتش دیگری بی ارزشه. مرگ بر بدخواهان ایران و اسلام مرگ بر مزدوران بی جیره و مواجب دشمن
    • مجتبی از زنجان IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      8 23
      درسته ترکیه ارتشش قدرتمند هستش اما قدرتمند ترین هند چین اندونزی آمریکا اسراییل ژاپن هستن حرف شما هم تا حدودی درسته
  • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    13 18
    سطح مقطع باله ها و بدنه نقطه ضعف هر پهبادیه. این نوع طراحی خطوط مستقیم و راست در بدنه و باله مشکلات زیادی ایجاد میکنه که یکیش ابعاد بزرگتر پرندست. استفاده از خطوط شکسته و منحنی بیشتر برای طراحی باعث کاهش حجم و کاهش سطح مقطع پرنده میشه استفاده از باله های جمع شونده استفاده از بدنه کشویی متحرک
  • امیرو IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    41 7
    ان شا ان شاءالله با کمک این پهبادها و بقیه تجهیزات , دنیا رو از شر رژیم صهیونیستی خلاص میکنیم
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      21 33
      و اونها رو هم مجبور و مفتخر به داشتن پراید میکنیم.
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      22 6
      ۰۶:۵۱ - دِکی... پراید هم نمیدیم بهشون
    • سرباز IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      15 6
      پراید که یه ماشین آمریکایه. وقتی اطلاع نداری الکی خودت رو ضایع نکن
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    35 6
    الان مشکل ما در تهاجم فرهنگی دشمن و بی ایمانی جوانهاست که اگر کاری نشود تمام این دست آوردها بی اثر میشود
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    20 7
    الله اکبر
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    17 11
    زنده باد ژنرال سعید محمد
  • حسن IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    15 3
    دوستان تفاوت این پهباد با کمان 22 چیه؟
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      5 3
      این بزرگتره کمان 22 هفت تا نقطه ی سخت داره، این پهپاد 13 تا(نقطه‌ی سخت محل نصب تجهیزات پهپاد موشکی و بمبی پهپاده) برد و مداومت پروازی این پرنده هم نسبت به کمان 22 بیشتره
  • غضنفر IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    23 19
    پهباد ترکیه و اسراییل خودشون رو ثابت .پهباد بایرکدار هم در ارمنستان و هم لیبی خودش رو نشون داد .پشت ارمنستان هم خیلی ها بودند یه سری با اسلحه و یه سری با سکوت .در لیبی هم باز خیلی ها بودند .عربستان .روسیه .فرانسه امارات .مصر و چند کشور دیگه به صورت سواره نظام و پیاده نظام .مال اسراییل هم کمتر از کار ترکیه نیست .تکنولوژی حرف اول و آخر رو می زنه . انشالله پهباد ایرانی هم کارش خوب باشه .اگه باشه ما هم خوشحال می شیم
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      14 10
      شاهد ۱۲۹ که تو زدن مقر های داعش خوب بود
  • کریم نجوا IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 9
    موتور توربو فن هست ، چي ميگي توربو پراپ؟
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    11 18
    با توجه به موتور آمریکایی مدل TPE331 شرکت هانی ویل این پهپاد دقیقا کدام قسمتش را خودمان ساخته ایم ؟
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      12 11
      مگه پهپاد فقط موتوره؟ هزارتا قسمت دیگه داره.از رادار و بدنه و طراحی بدنه،سکان و.... تا چرخ و لاستیکو ..
    • سرباز IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      12 7
      امان از حرف مفت
    • RO ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      10 9
      چرندیات سایت صهیونیستی جنگاوران را تکرار نکن. موتور ساخت ایران است و قرار است روی پهپاد کمان 22 ارتش هم نصب شود. ضمنا پهپاد های هرمس و آنکا مونتاژ ترکیه و اسرائیل هستند . أنها مثل ایران طراح و سازنده نیستند.
    • سرباز IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      11 6
      اگه این جوریه تمام هواپیماهای جهان ساخت آمریکاست چون مثل هواپیمای برادران رایت دوتا بال دارن و یه موتور. چه ربطی داره. میگید کوثر همون اف5 هست چون شبیه. موتور آمریکایه چون شبیه. خب معلومه ما هرچی بسازیم شبیه خارجی داره حالا یا روسی یا آمریکایی. حتی شاید هم مهندسی معکوس اون موتور باشه. اما مستقیما خارجی بودن موتور کاملا منتفیه چون این موتور بدون کمک مهندسین اون شرکت نصب و آزمایش شده و در آینده باید تعمیر بشه. خلاصه این توهمات که این منتاژی هست رو از ذهنتون بیرون کنید چون همه دیگه بر تحریم های زد ایرانی واقف هستن. آمریکا دارو نمیده چه برسه به موتور
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    9 18
    مغز های فاسد و خودخواهان ظالم دیروز مثلا جلوی پرواز دکتر احمدی نژاد رو گرفتن که کمی از سوزش خود جلوگیری کنند غافل از اینکه با این کار هر روز نفرت انگیزتر می شوند زنده باد مرد آزاده ایران مردی که بیداری آورد تا بعد از خمینی بدانیم که با چه ظالمانی طرف هستیم
    • یاسر IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      12 8
      برادر اینجا بحث پهپاده نه قهرمان پوشالی شما آخه من نمیدونم که هشت سال چه گلی به سر مردم زده که حالا با پر رویی تمام حرف میزنه مثل سوپرمن!!!!!!
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    18 6
    جنگنده هم بسازید
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      29 12
      دیگه دوره جنگنده تموم شده رقابت الان سر پرنده بدون سرنشینه
    • کامران GB ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      10 2
      حرف اول آخر جنگ رو اول جنگنده دوم پیاده نظام میزنه.در اول تاریخ تا قبل از استفاده از جنگنده با وجود ابزار جنگی حرف اول رو پیاده نظام میزد الان شده جنگنده.پهباد بی سرنشین رو شما با اف ۳۵ یکی میکنی یا با سوخو روسیه.چی میگن بعضی نمیدونم..بابا فکر بحال اسلحه تک نفره بکنید کلاشینکف دیگه افغانستان و عراقم استفاده نمیکنن.اون ژ۳ های ارتشم مال اون شاه بدبخت گوربگور بود خرید .ماهم درست شدیم زمان داریوش سوم فقط ابزارات جنگی میساخت دریغ از زره های سبک و شمشیر های جدید ک تو جنگ باخت .
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    16 10
    همانطور که بنیانگزار کبیر انقلاب امام خمینی فرمودند اگر کار برای خدا باشد شکست معنی ندارد
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    11 2
    ضمن خسته نباشید به عزیزان سرافراز میهن اسلامی خلاقان ومبتکران غیور سپاه.کاش یه فکری هم به حال چرخه ی اقتضاد ایران میکردید تو رو خدا نجات بدید ملت را از این همه فقر و فلاکت.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    14 21
    ترکیه پهپاد آکینجی Akinci رو با سقف سرویس ۴۰ هزار پا و برد ۵ هزار کیلومتر امسال رونمایی میکنه.
    • RO ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      18 12
      پهپاد آکینکی ساخت ترکیه نیست. بدنه آنتونوف اوکراین است و موتورها هم ساخت ایوچنکوف اوکراین
    • شهاب IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      4 5
      از کجا میدونی
  • عارف IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    8 11
    خیلی فرق میکنه تحت تحریم همچین چیزی بسازی،با اینکه هر قطعه از پهپاد رو از یک‌جای دنیا وارد کنی. درود بر شما
  • رجب IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    5 8
    سپاه باید سریع وارد خودروسازی بشه و صنعت رو نجات بده /همچنین ارتش /دمشون گرم
  • مهدی IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    11 6
    ما می توانیم به امید دست یافتن به رتبه ی اول پهپادی در جهان ان شاء الله
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    7 1
    منصفانه بررسی نکرده مشرق
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    14 4
    زنده باد ایران
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    4 4
    ن پهپاد آنکا نه هرمس و نه حتی گلوبال هاک هرگز رادار گریز نیستن منتها پهماد گلوبال هاک در ارتفاع ۱۸ هزار کیلومتری پرواز میکنند و زدن در این ارتفاع کار هر پدافندی نیست و به این دلیل کار ایران قابل تقدیره و گرنه تنها رادار گریز ها ارکیو ۱۷۵ که نسخه برتر از ارکیو ۱۷۰ و ایکس ۴۷ بی. ما نیاز به رادار گریزی دوربرد داریم.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      5 3
      احسنت.اصلا ضایع است بخاطر اون پره پشت موتور
  • خالد IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    13 2
    ۱۰تاپهپادجای یه جنگنده رونمیتونه بگیره نه ازنظرسرعت نه تسلیحات نه مانورپذیری
    • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      3 4
      اینو موافقم هرچه سریع تر باید وارد ساخت و خرید جنگنده شیم
  • ... IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    1 6
    خطاب به فردی که میگوید هنوز پروازش رو که نشون ندادند : اول شما مطلع با بعد بگو یه تئوریه ابن پا بود واقعی یه و تئوری هم نیست .
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    6 7
    هیچ خلاقیتی نداره و صرفا به نظر میاد همون پهپاد آمریکایی باشه
    • علی IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      4 4
      نه اینکه شما هر روز سوار یه خودرو جدید و بروز میشید. هر روز یه تکنولوژی جدید دم دستته. با این سیاست و اقتصادی که دولتمردان دارند باید دست نظامیها رو هم بوسید که با بودجه و امکانات کم و تحریم همچین چیزهایی میسازند
  • احمد IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    11 24
    مشرق خان میدونم نظرمو منتشر نمیکنی اما ما خوب میدونیم که پهپاد ایرانی فقط یه پهپاد نمایشی تبلیغاتیه و عملا هرگز قابل مقایسه با پهپادهای ترکیه و اسراییل نیست،خودمونو گول نزنیم،ما که از همه چیز خبر داریم،برو محصولات ترکیه را نگاه کن بعد محصولات ایرانی را ببین،اونوقت خودت نتیجه بگیر،رو کاغذ هر ادعایی میشه کرد،الکی خودمونو گول نزنیم،
    • عباس IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      18 7
      تو خودت گول نزن مزدور خود فروخته ترکیه و اسرائیل جلوی ایران عددی نیستن معلومه خیلی داری می سوزی
  • رضا IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    11 5
    اسرائیل و ترکیه و عربستان ما رو باور دارند ما خودمون خودمون رو باور نداریم .جالبه . ماشاالله ایران و ایرانی
  • ناصر IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    5 0
    چرا پهپاد های خارجی بالای پهپاد شبیه انتن داره..مخصوصا پهپاد امریکای..کسی میدونه چیه۷۸
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    11 3
    اسمش بزارن .خرمشهر .دوکوهه . جزیره مجنون در اسمان
  • محمدکرمی IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    5 7
    اینکه مشکلات اقتصادی داریم هممون بکنار، در موضوع امنیت اگر سپاه نباشه کشور ایرانی به این وسعتو امنیت وجود نخواهد داشت. اگه ملکی، ماشینی، اموال منقولو غیرمنقول ارزش وجودی دارن بخاطر امنیت هستو این امنیت بدلیل وجود ارزشمند سپاه پاسداران عزیز هستش.
  • آریا IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    9 1
    به نظر من این کاملاً اشتباهی که ارتش برای خودش پهباد تولید میکنه سپاه برای خودش ، این واقعا اتلاف منابع است و دوباره کاری ...
    • ساسان IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
      4 3
      اتفاقا برعکس ، باعث رقابت و ارتقا کیفیت میشه
  • جواد IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    3 5
    پهبادغزه
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    6 7
    مملکت برق نداره جدول خاموشی اعلام میکنند بعد در مورد توسعه نظامی و اقتصادی و اجتماعی و ... صحبت میشه خخخخخخخخخخ
  • بابک علیزاده IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    2 3
    چرا پهباد عمود پرواز با ارتفاع پروازی بالا و موتور بیصدا نمیسازید؟ هرجا فرود میاد هیچکی صداشو نمیشنوه هیچ موشک برد کوتاه بهش نمیرسه ضمنا جنسش و موتورشو هم ضد رادار بسازید.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    5 5
    سلام نیازی نیست امریکا ساقطش کنه همینکه جناب روحانی وامثال جاهانگیری وظریف را داریم برا نابوذیش کافیه
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    8 4
    من کاری ندارم بس جرا از اسراییل ۱۰ نفرکشته شده ولی از حماس ۲۰۰نفر بس هنوز خیلی عقب هستند از نطر نظامی
  • حمید IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    4 7
    به خدا ۱۰۰ درصد مطمئنم دروغه مثل جنگنده قاهر اینا اگه واقعاً همچین چیزی میساختن محال بود فیلم پروازش رو منتشر نکنند. ۱۰۰ درصد ماکته مثل قاهر حتما بعد از یه مدت هم فیلم حرکتش روی باند
  • رسول شهبازی IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    1 0
    با قدرت تمام باید به پیش بریم تا بتونیم در منطقه پر خطر خاور میانه سر بلند کنیم و خیلی حرف های نگفته...
  • کیان IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    2 0
    ۴۶۶۹، چوایران نباشد تن من مباد ،دست همه عزیزانیکه درساخت پیشرفت ایرانی سربلندزحمت میکشند دردنکنه ،خداوندنگاهبان ونگهدارتان باد.
  • محمدمهدی ولی نژاد IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    1 0
    سلام روی صحبتم با اون آقایی هست که نمی خواد قبول کنه کشور ما به توانایی ساخت چنین پهپادی رسیده و این جمله ی مضحک رو میگه که فعلا یک تئوری هست.آخه برادر من اینا تلاش جوون های کشور ما هست یه جوری دارید نظر می دید که انگار تجهیزات نظامی دشمنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس