شاهد 129 - نمایه

برخی ارتش های غربی از جمله انگلستان اعلام کرده اند که در مدل جدید برنامه ریزی جهت ارتقاء توان نظامی خود، به دنبال به خدمت گیری پهپادهای مسلح اما ارزان قیمت هستند؛ مدلی که سالهاست در کشورمان اجرایی شده

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پهپادهای مسلح این روزها در چندین نقطه از جهان، خصوصا غرب آسیا و شمال آفریقا در حجم بالایی مشغول فعالیت های نظامی و اطلاعاتی هستند و در چند سال گذشته در بسیاری از منازعات این مناطق، یکی از ستون های اصلی برای طرفین درگیری محسوب می شدند. آخرین مورد در این خصوص، مربوط به جنگ قره باغ و پهپادهای بیرقدار ساخت ترکیه و برخی پرنده های انتحاری اسراییلی بود که به خدمت ارتش جمهوری آذربایجان درآمده و توانستند در پیشروی آذری ها در این جنگ نقش داشته باشند.

اگرچه بیرقدار تنها پهپاد مسلح حال حاضر جهان نیست و با توجه به تنوع استفاده از تجهیزات ساخت کشورهای مختلف، یک پرنده بومی نیز برای ارتش ترکیه محسوب نمی شود ولی یکی از گزینه های تقریبا ارزان قیمت در بازارهای امروز جهان است که می تواند حجم زیادی از کارهای مورد نیاز یک پرنده بدون سرنشین شناسایی یا رزمی را به انجام برساند.

بیشتر بخوانید:

کپی رسمی انگلیس از تاکتیک‌های نیروی دریایی سپاه/ استفاده نظامی از قایق‌های تندرو به قلب اروپا رسید +عکس

ارتش انگلیس هم متوجه بدعهدی آمریکا شد اما برخی در داخل هنوز امیدوارند/ جزییات تحول بزرگ در سیاست‌های نظامی متحد مشهور ایالات متحده +عکس

شاهکار پدافند یمن کلکسیون پهپادهای ساقط شده را کامل کرد/ از «ریپر» آمریکایی تا «رنگین‌کمان» چینی در تور موشک‌های مقاومت +عکس

اثبات مجدد تدبیر رهبر انقلاب درباره اهمیت قدرت پهپادی با رصد نبرد آذربایجان و ارمنستان/ «یورش فوجی» پرنده‌های بدون سرنشین ایرانی همچنان رقیب ندارد+عکس

نتایج حضور پهپادهای ارزان قیمت و موثر آنقدر برای ارتش های غربی که عمدتا از ساختار فعلی خود راضی نیستند، قابل توجه بوده که حتی مقامات انگلیسی اعلام کرده اند که قرار است بر اساس پروژه ای که برای ارتش این کشور بین سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ اجرایی می شود به سمت توسعه پهپادهای مسلح ارزان قیمت بروند. این تغییر مسیر به دلیل برآوردهایی است که نشان می دهد پهپادی مثل بیرقدار، بین ۱ تا ۲ میلیون دلار قیمت دارد (البته نمونه های مدرن تر ایرانی، قیمتی به مراتب کمتر از این دارند) اما پهپادی مثل ام کیو ۹ ریپر که گونه ای از آن توسط انگلیس خریداری شده بهایی در حدود ۲۰ میلیون دلار دارد.

این اقدام جدید ارتش مشهوری چون انگلستان، اهمیت توجه به پهپادهای ارزان و کارآمد را جدی تر از قبل عیان می کند. اما خوب است قبل از تشریح این موضوع، به سوال مهمی پاسخ داده شود که آیا ترکیه آغاز کننده بحث توسعه پهپادهای مسلح ارزان قیمت در جهان بوده است؟

ایران و ارزان سازی یک مفهوم لوکس غربی

اگر بخواهیم به صورت کلی به مفهوم پرنده های بدون سرنشین مسلح نگاه کنیم باید بگوییم که ایالات متحده آمریکا به نوعی آغاز کننده این مسیر بوده و واژه پهپاد و بحث شلیک موشک از پرنده های بدون سرنشین با پرنده MQ-۱ پردیتور در جهان شناخته شد. اما در جمهوری اسلامی ایران تلاش ها برای توسعه پرنده های بدون سرنشین مسلح در فازی دیگر و بر اساس تفکری متفاوت به پیش رفت. امروزه در یک میدان جنگ شما یا با فضایی طرف هستید که خبری از توان ضد هوایی خاصی نیست یا با یک فضای حفاظت شده برای مقابله با هواگردها رو به رو هستید.

در یک فضای حفاظت شده شاهد بودیم که پرنده ای مثل MQ-۹ آمریکایی نیز در جایی مثل یمن با حداقل سیستم های دفاع هوایی، در چندین مورد سرنگون شده است. اگر هم فضای مورد نظر خالی از دفاع هوایی باشد و برای نمونه در خصوص درگیری با یک کارتل مواد مخدر یا یک گروه تروریستی، مثلا تروریست های مستقر در خارج از مرزهای شمالغرب یا جنوب شرق ایران، صحبت می کنیم اصولا نیازی به پرنده های بدون سرنشین انچنان گران قیمت نیست.

پهپاد بیرقدار ساخت ترکیه

در عین حال با داشتن پهپادهای ارزان قیمت در تعداد بالا به راحتی می توان یک حمله فوجی را آغاز کرد و با از دست دادن تعمدی تعدادی از پرنده ها، پدافند دشمن را مشغول کرد تا سیستم های تسلیحاتی اصلی از راه رسیده و ضربه اصلی را وارد کنند. این توانایی می تواند هزینه تمام شده یک عملیات رزمی را نیز شدیدا کاهش دهد.

در جمهوری اسلامی ایران توسعه پرنده های بدون سرنشین مسلح با شاهد ۱۲۹ تبدیل به یک مسئله جدی و با اولویت بالا شد. در حال حاضر آمار دقیق و مشخصی از هزینه ها و قیمت تمام شده این پرنده وجود ندارد ولی با توجه به برخی شباهت ها بین آن و نمونه های ساخته شده در کشور همسایه، می توانیم قیمتی در حدود ۱ تا ۳ میلیون دلار - بسته به مدل مجهز به هدایت ماهواره ای یا عادی سری شاهد ۱۲۹ - را برای عرضه این محصول در بازارهای جهانی در نظر داشته باشیم. این رقم همچنان در مقایسه پرنده های بدون سرنشین گران قیمت جهان مثل ریپر یا MQ-۱C رقمی بسیار کمتر است.

البته توجه داشته باشیم که پهپاد شاهد ۱۲۹ ایرانی در اصل در سال ۱۳۹۰ در رزمایش های سپاه پاسداران شرکت کرده بود و در حقیقت به وضعیت عملیاتی رسیده و در نهایت در سال ۱۳۹۲ وارد خدمت شد. این در حالی است که بیرقدار ترک ۶ سال پیش وارد خدمت شده است.

مدل اولیه پهپاد شاهد ۱۲۹

پهپاد شاهد ۱۲۹ مجهز به هدایت ماهواره ای

اما وقتی به ایران نگاه می کنیم متوجه می شویم که گزینه های ارزان قیمت و در عین حال مسلح موجود در ایران در سالهای اخیر توسعه بیشتری نیز پیدا کرده اند. اگر بخواهیم در این زمینه صحبت کنیم شاید یک گزینه خوب ابابیل ۳ است. پهپادی که در اواخر دهه ۸۰ شمسی با تصویر برداری از ناوهواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس بسیار مشهور شد و سالها نیز در نقش شناسایی در میدان عمل ظاهر شد ولی اخیرا مدل مسلح آن که به دو تیر بمب دورایستا و مینیاتوری قائم مجهز شده بود رونمایی شد.

گزینه ابابیل ۳ مسلح یک طراحی کاملا ساده با قابلیت تولید انبوه بسیار سریع تر و ارزان تر از نمونه هایی در کلاس شاهد ۱۲۹ یا بیرقدار دارد و در عین حال در گزینه های عملیات های ضد تروریستی یا مقابله با گروه های خرابکاری یا قاچاقچی مواد مخدر گزینه ای ساده، ارزان قیمت و در عین حال موثر است.

پهپاد ابابیل ۳ مجهز به بمب هدایت شونده قائم

گزینه جالب دیگر ایران در این بخش پهپاد شاهد ۱۳۳ است که یک پرنده بدون سرنشین کوچک با الگو برداری از شاهد ۱۲۹ است و توان حمل دو بمب هدایت شونده کوچک را دارد. نمونه دیگر نیروهای مسلح در این کلاس پهپاد سری مهاجر ۶ است که از نظر میزان حمل بمب های هدایت شونده مینیاتوری تفاوتی با کلاس شاهد ۱۲۹ نداشته و می تواند ۴ بمب را با خود حمل کند و در عین حال به دلیل طراحی ساده تر بدنه مشخصا از قیمت بسیار پایین تری برخوردار است.

پهپاد مهاجر ۶

همانطور که در بالا اشاره شد، ساقط شدن برخی از پهپادهای بیرقدار مشخص شد که اصولا چیزی به اسم ساخت ترکیه در این پهپاد وجود نداشته و تقریبا تمام بخش های اصلی این پرنده بدون سرنشین از موتور تا سیستم اپتیکی و بخش های کنترلی، همه و همه ساخت کشورهای اروپای غربی، کانادا و آمریکا بوده است. این در حالی است که ایران از زمان آغاز بحث پرنده های بدون سرنشین در تحریمی سخت قرار داشته که هر روز نیز سنگین تر شده اما در عین حال هر روز نیز بر دستاوردهای کشور ما در این بخش اضافه شده است.

بخش های مختلف پهپاد بیرقدار که هر کدام ساخت یک کشور است

موضوع دیگری که نشان می دهد کشورمان اولین قدرت مهم پهپادی در جهان است که به سمت پرنده های بدون سرنشین ارزان قیمت اما موثر رفته است، روند پیشرفت گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه و لبنان است که آخرین نمونه آن، در رزمایش هفته گذشته این نیروها نمایان شد و بازتاب فراوانی در رسانه‌های منطقه‌ای داشت و نشان داد این گروه ها با مشاوره ها و کمک های کشورمان؛ چه پیشرفتی در این حوزه داشته اند.

یکی از تصاویری که پس از این رزمایش، مورد توجه کارشناسان نظامی و تحلیلگران منطقه ای قرار گرفته، رونمایی از پهپاد انتحاری جدید رزمندگان فلسطینی است که نشان می دهد آنها نیز وارد این رقابت و مرحله مهم از هماوردی نظامی شده اند.

این پهپاد بسیار ساده، کوچک و ابتکاری که در ساخت آن احتمالا از چوب و فوم استفاده شده و حاوی یک موتور کوچک و حدود ۵ کیلوگرم مواد منفجره بوده در نگاه اول شاید چندان مهم و کاربردی به نظر نمیرسد.   اما استفاده از این چنین تسلیحات ساده و ارزان قیمتی بیشتر به منظور تحمیل هزینه سنگین به دشمن صهیونیستی به منظور مقابله با این تسلیحات به وسیله موشک‌های بسیار گران قیمت خواهد بود.

در واقع ساخت و استفاده عملیاتی از چنین پهپادی و یا حتی برخی نمونه‌های راکت‌های القسام که حتی کمتر از ۱۰۰ دلار برای نیروهای فلسطینی هزینه در بردارد اما در صورتی که به سمت مناطق اشغالی شلیک شود پدافند هوایی رژیم صهیونیستی ناچار به استفاده از موشک‌های گرانقیمت سامانه گنبد آهنین برای رهگیری آنها خواهد بود و در گذشته نیز شاهد این بوده ایم که برخی پرتابه‌ها از سد دفاعی این سامانه پدافندی نیز عبور کرده و در صورت شلیک پر تعداد و چند ده تایی این راکت و پهپادها، سامانه پدافندی دشمن اصطلاحا Out Number شده و دیگر موشکی برای مقابله با تهدیدات نخواهد داشت.

چنین راهبردی که از سالها قبل توسط جمهوری اسلامی ایران در نیروهای مسلح کشورمان و یگان های مقاومت در منطقه، پیگیری و اجرایی شده، حالا توسط ارتش های مهم غربی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و می توان مطمئن شد ایده استفاده از پهپادهای مسلح ارزان قیمت، نه از ترکیه و بیرقدار و بلکه در اصل از ایران آغاز شده و این بحث در کنار تبدیل کردن قایق بلید رانر به یک گونه مراقبتی و نظامی، دومین کپی رسمی اروپایی ها از روی ابتکارات دفاعی کشورمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 46
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    مشرق جون ترکیه پهپاد بیرقدار رو سالها کاملا بومی کرده
    • فرزند ایران IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      82 22
      خوبه در همین جنگ قره باغ خبرش آمد که اتریش فروش موتور پهپاد و کانادا فروش دوربین را به ترکیه به خاطر جنگ ممنوع کرده. در ثانی بومی هم کرد میخواد کجا استفاده کنه اسرائیل!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      71 27
      نه پسر خوب پهپاد بیرقدار ملغمه ایست از تولیدات چند کشور مثل کانادا و آمریکا و انگلیس و آلمان که هر کدوم اراده کنند تولیدش تعطیله
    • علی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      40 5
      کسی نفهمید چرا نخست وزیر کانادا (جاستین ترودو )بعد تماس تلفنی ترکیه (اردوغان )تحریم موتور پهباد بیرقدار را برداشت (علت تحریم استفاده از پهباد بیرقدار در جنگ قره باغ بود )
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      56 18
      دوست عزیز کل سیستم نظامی ترکیه وابسته به غربه و در صورت قطع رابطه حتی یک جنگنده رو نمیتونن به پرواز در بیارن چه برسه به ساختش واسه همینم علیرغم لفاظی های اردوغان اما رابطه نظامی ترکیه و اسرائیل هیچ وقت قطع نشده
  • Naser IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    63 22
    يك سوال مهم؛ تركيه با يك نوع پهپاد (بايركدار) انچنان غوغايي در جهان راه انداخته كه تماام اراش هاي جهان اوازه اين پهباد رو شنيدن و تا حداقل ٧ كشور قرارداد براي خريد بستن؛ درحاليكه براي اهل فن مشخص است اين پهباد نهايت در سطح پهباد مهاجر ٦ خودمون هست و نه بيشتر؛ در حاليكه ما پهباد هاي به مراتب قوي تر و پيشرفته تر از اون چه از لحاظ كميت و كيفيت داريم؛ سوال اصلي اينجاست چرا تركيه فقطططط با مانور و تبليغات روي يك پهباد تونسته قراداد هاي چند ده ميليون دلاري ببنده اما ما با اينهمه پيشرفت فقطط نگاه ميكنيم؟!؟؟؟؟؟ الان كه تحريم تسليحاتي نيستم؛ كجاست پس بازاريابي تسليحاتي ما؟!؟ نهايت هم به چند كشور دست چندم ميفروشيم اما همين تركيه نزديك ٤٠ عدد بايركتار قراره به اوكراين فقط بفروشه.... خواب غفلت مسولان...
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      62 5
      چون ترکیه یک عضو ناتوست و اروپا و امریکا متحدانش هستند و به راحتی از او تسلیحات میخرند اما اگر کسی بخواهد ازما تسلیحات بخرد با شدیدترین تحریم ها آمریکا روبرو می شود.مثل ونزوئلا
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      25 4
      آخه سیاست فروش تسلیحات ایران خیلی فرق داره. همین چند وقت پیش بود که میگفتند بعضی کشورها التماس میکنند برای فاتح 110 اما ایران به هر کشوری نمیفروشه. ثانیا بله متاسفانه ایران تحریم بوده و هر کشوری از ایران سلاح میخرید تحریم میشد تا به امروز که تحریم تسلیحاتی تموم شدته و باید دید واکنش ایران از این به بعد چطوریه.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    30 8
    ابزار زمانی مفید واقع میشود که نیرو و رزمنده شجاع جنگاور متعهد و جانفدا وعاشق شهادت داشته باشی تا. با شعار الله اکبر بتواند به دل دشمن زده و زمین را از آن خود نماید . که اساس کار محسوب میشوند .
  • جوجه تیغی بدنساز IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    20 26
    همه اینها رو از روی کپی پهپاد آرکیوی من ساختین .. کاپی کارها
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      18 7
      اوه مای گاد، کاپی کاری بد بود یانکی؟ پس چرا شرکت اپل شما ها الان چند تا شکایت بخاطر دزدی طرح از شده هانی؟؟!
    • بهزاد IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      0 2
      خجالت هم نمی کشیم
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    17 10
    اینها نشانه اند و باید از آن عبرت گرفت ،هر جایی که مجبور نبودیم از غرب تقلید و الگو برداری کنیم و توان و نیاز و نیروهای بومی مان را بکار گرفتیم موفق و سربلند بوده ایم ولی حیف که در صحنه مدیریت و حاکمیت سنگ بنای اول را تقلید از نظامهای منحط غربی گذاشته و اوج این ابتذال را در صحنه انتخابات به نمایش گذاشتیم و آنقدر در اینراه افراط شد که کلا مسائل اخلاقی و تربیتی اسلام و انقلاب مغفول ماند، بر مبنای همین تقلید کودکانه و جاهلانه بود که بعضی در نقش " کاور" در انتخابات ظاهر شدند!! سیاست و مردم سالاری دینی و اخلاقی این نیست مخصوصا برای کشوری که میخواهد سیاستش عین دیانتش باشد.
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    14 42
    کشور ما درست هست که در تولید پهپادها از کشورهای پیشرو هست ولی چیزی که در هاله ابهام قرار دارد اکثر پهپاد های کشورمان بصورت جدی مورد آزمایش قرار نگرفته اند ولی بیرقدار در چندین جنگ قابلیت های خودش را نشان داده است و به همین علت است که چندین کشور به خرید این پهپاد اقدام کرده اند
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      31 6
      شاهد ۱۲۹ که بارها تو عملیات بر علیه داعش استفاده شده فیلماشم هست.مشکله اینه که همه از بعد از خرید از ایران می ترسند که امریکا اونهارو تحریم کنه و روابط خراب شه و....
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      28 5
      عامو پهپاد های ایرانی بارها توی سوریه و عراق به طور رسمی و غیر رسمی دیده شدند عملیات علیه داعش عملیات علیه تروریست ها تو کردستان عراق پرواز بالا سر ناوهواپیما بر امریکا یعنی ارباب ترکیه و ده ها پرواز شناسایی دیگه. بعد شما اطلاعی از این مسایل نداری اومدی میگه پهپاد ایران کارایی نداره؟!!!! واقعا خوابی یا خودتو زدی به خواب؟!
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      25 17
      IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵ ، پهپادهای ایرانی تاحالا عملیات نداشتن!!؟ از عملیات بالاسر ناوهواپیمابر آمریکا گرفته تا داعش در سوریه و عراق و اسراییل و حتی در یمن! عملیات انجام دادند. فکر کنم تازه از تو غار دراومدی!
  • مختار DE ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    23 4
    امروز ایران باید در چند حوزه وارد شود ما در این زمینه ها واقعا ضعیف هستیم و باید تلاش کنیم 1-زیر دریایی اتمی با قابلیت پرتاب موشک کروز و بالستیک خیلی خیلی این حوزه مهم است و باید هر چه زودتر تصمیم گیری مهمی صورت بگیرد2-قدرت بازدارنده اتمی و موشکی ما در 1سال گذشته دیدیم که چگونه سردار عزیزما را حاج قاسم شهید شد که هنوز باورش سخت است و همین جور دیدیم که چگونه دانشمند عزیز ما حاج محسن فخری زاده که نگین وزارت دفاع بود شهید شد دلیل خیلی واضح است دشمن فهمیده که ما جواب نمیدهیم و این خیلی خطرناک است باید هرچه زودتر سلاح اتمی را بسازیم و هرچه سریع هم ازمایش شکاف اتمی یا همجوشی را در حضور رسانه ها انجام دهیم و بدانید با این کار ایران برای همیشه بیمه خواهد شد3-در بعد زرهی باید کارهایی زیادی انجام بگیرد4-نیروی هوایی ما باید هرچه سریعتر به پهپادهای انتحاری و شتاسایی مجهز شود تمام این گزینه ها مهم هستن اما باید واقع گرا باشیم و ببینیم الان کدوم دسته در حال حاضر شدنی است با توجه به پیشرفت موشکی و اتمی میشود این انتظار را داشت که بتوانیم بمب اتم را بسازیم و همیچنین موشک قاره پیما که توانایی ان وجود دارد مثلا موشک خرمشهر با کم کردن سر کلاهک میتواند تا برد 4هزار کیلو متر برسد که این اتفاق یعنی رسیدن موشک های ایرانی به عمق پایگاه استراتژیکی دیگوگارسیا در اقیانوس هند ما میتوانیم باید اعتماد کنیم به دانشمندان کشور به امید روزی که ایران یک کشور پیرو اهل بیت به قدرت اتمی تبدیل شود
    • حامد IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      7 0
      موافقم
  • مسیح IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    14 3
    پیگیر موتور طلوع باشید به زودی دنیای پهپادها میرسه به موتورهای جت توربو فن
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      17 2
      موتور توربو فن جهش 700 ساخته شده تو ایران که.
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      20 3
      موتور توربوفن جهش 700 رو برای همین ساختند.
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    49 14
    سیاست های فروش سلاح ایران با کشور حقیری چون ترکیه خیلی فرق میکنه. مگر اینکه ایران بخواد از این به بعد در حد شأن رفتاری همسایه هاش رفتار کنه و سیاست متفاوتی پیش بگیره. شما حساب کنید فروش نمیگم نسل های جدید و پیشرفته همون نسل های قدیم پهپادهای مهاجر و ابابیل و همچنین موشک های نسل قدیم فاتح ۱۱۰ که تکونولوژی ده الی دوازده سال پیش ایرانه می‌تونه به کل موازنه رو به نفع کشور خریدار تغییر بده. یه نگاه به جنگ یمن داشته باشید قرار بود عربستان یک هفته آیی یمن رو بگیره اما بعد از چندین سال جنگ تحمیلی و همچنین هزینه ی سالانه 60 میلیارد دلاری عربستان برای جنگ توقیق که نداشت هیچ داره قسمت های زیادی رو هم که اشغال کرده از دست میده.اونم عربستان که بیشترین خرج رو برای خرید سلاح می‌کنه. در کل پهپاد ها آینده ی جنگ ها هستند. چقدر خوب که ایران به این موضوع ورود کرد و طیف وسیعی از محصولات پهپادی رو ساخت. ذکر این نکته هم ضروریه که تا حالا ایران هر چی پهپاد ساخته یک طرف و از این به بعد با اون موتور جهش ۷۰۰ پهپاد بسازه یک طرف دیگه. تفاوت تکنولوژیش بسیاررررره.ارتفاع پروازی بسیاره.
  • شاعرعاشورائی‌شکری‌اردبیل IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    6 2
    انگلیس‌برعلیه‌خودمان‌اصطفاده‌خواحدکرداین‌شیطان‌پسر
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    30 14
    بدون شک ایران تو ده سال آینده یک ابر قدرت نظامی به حساب میاد اما این بین دشمن وقتی میبینه نمیتونه به لحاظ نظامی کاری از پیش ببره رفته سراغ جنگ اقتصادی. یکی باید به مسئولین ایرانی بگه اقتصاد و این اوضاعی که یه عده تو کشور به لحاظ اقتصادی پیش آوردند کم از تهدید علیه امنیت ملی نیست. تا کی قراره مدارا بشه با افرادی که میبینیم دارن چه میکنند با این مملکت میبینیم که هیچ توفیقی تو اقتصاد نداشتند و هر روز تورم بالاتر و بالاتر و با این نحوه بودجه بندی و فروش تخیلی نفت و عدم مالیات گیری از گردن کلفت ها سال ۱۴۰۰ قراره با چقدر کسری جلو بره و چه تورمی ؟!!!! وقتش نیست دیگه این آدما از کار برکنار و به عنوان مجرم محاکمه بشند؟! وقتش نیست به جرم امنیت ملی و تهدید نسل های آینده به جهت زیستی که با این ابرتورم توانایی کار و خرید رو ندارند محاکمه بشند؟! وگرنه اگر اقتصاد رو درست کرد شکی نیست که ایران تا ده سال آینده یکی از ابرقدرتهای نظامی دنیا چه متعارف و چه غیر متعارف هستش. چرا به این جوان ها اعتماد نمیکنند؟! دشمن همینو میخواست که ابر تورم اقتصادی بوجود بیاره که آورد حالا واکنش ایران و مسئولان ایرانی چیه ؟!ظ تا حالا که جز سکوت و نگاه کردن چیزی ما ندیدیم. امیدوارم تو بودجه بحث مالیات گیری دوباره مورد بازنگری قرار بگیره. با این ابر تورم که مصداق بارز اقدام علیه امنیت ملی و از بین بردن حق زیستی میلیون ها جوان هستش فکری برای اقتصاد بکنند.
  • US ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    37 2
    باید قوی بود
  • amir IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    10 0
    بهپاد شکارچی بسازند موشک پدافند گران است
  • FR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    9 33
    خود تورکها بهش میگن بایراکتار - بعدش شما میگین بیرق دار؟!
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      30 21
      خووود تووورک ها با لهجه بیزانسی استانبولی میگن بیرکتار که اصلش همون بیرق دار است برخلاف ادعای شما پانتووووورک ها زبان ترکی کاملا وابسته به زبان فارسی است
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      26 6
      ما بهش میگیم افتابه لگن :))
  • اراز اراز CA ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    27 31
    پهباد های ترکیه ابروی تسلیهات نظامی روسیه را برد برای همین روسیه جاسوس برای جمع اوری اطلاعات از کارخانه ساخت پهباد به ترکیه فرستاده بود که دستگیر شدند. دیگر کسی از روسیه بیشتر ابزار جنگی ها را نخواهد خرید . هنوز اس ۴۰۰ روسی هم معلوم نیست که قدرت واقعی ان چقدر است . گفته میشود روسیه در تدارک جنگ دیگری در قره باغ است تا این بار به تسلیهات نظامی اذربایجان و ترکیه ضربه وارد کند و دوباره تسلیهات نظامی خود را به روخ بکشد. در کل مشخص شد اگر اسلحه های هسته ای همه را کنار بگذاریم توان نظامی روسیه حتی یک چهارم ناتو هم نیست. برای همین روسیه هیچ وقت با ناتو درگیر نخواهد شد فقط زورش را به کشورهای منظقه نشان خواهد داد.
    • درسیم و دیاربکر IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      27 9
      اگر این چرت و پرتهایی که میگی درست بود ترکیه از روسیه اس-400 نمیخرید. تازه الان هم میخواد تعداد بیشتری اس-400 بخره و برنامه خرید سوخو-35 و حتی اس-500 رو هم دارن!...در ضمن همین روسیه امسال چندین پهپاد نظامی معرفی کرده که براحتی در کلاسی بالاتر از پهپادهای وارداتی ترکیه قرار میگیرن چون روسیه خودش صاحب تکنولوژیه و مثل ترکیه واردات نمیکنه.........روسیه داره روی جنگنده نسل ششم کار میکنه بعد شماها در توهم مغولی هستید...درباره زیردریایی های بدون سرنشین اتمی یا ابرموشکهای هایپرسونیک روسیه هم حرفی نمیزنم دیگه...توهمی!
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    14 4
    انقلاب اسلامی ایده های جدیدی را به دنیای علم و فناوری نظامی وارد کرد. یک مورد دیگر هم استفاده از نیروهای داوطلب به عنوان نیروهای آفندی؛ استفاده از قایق های تندرو به عنوان سلاح؛ جوان‌گرایی و اهمیت مذهب در نیروهای مسلح بود.
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    25 11
    از انصاف نگذریم چرخای بیرقدار ترکی جز لوازمی که توسط شرکت های غربی تولید شده نیست!
    • امیر IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      8 20
      اون عکسی که بالا نشون داده که کدوم اجزا رو از کدوم کشور خریده مربوط به سال 2016 هست و الا نود و سه درصد پهپاد بیرقدار بومی سازی میشه
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      14 6
      اتفاقا چرخهاش هم وارداتی هستند. تازه این پهپاد رو اعلام کرده بودند که بومی و ساخت ترکیه است حالا شما اون تجهیزاتی رو که با عنوان "تولید مشترک" با کشورهای غربی دارن میسازن رو باید ببینید دیگه درچه وضعی هستن! تانک کره جنوبی ، ناو اسپانیایی ، جنگنده انگلیسی.....البته تجهیزات سنگین به ترکیه میدن و تبلیغات زیادی هم با نام ترکیه میکنن چراکه برنامه دارن که پانترکیسم رو در خاورمیانه گسترش بدن تا درنهایت ترکیه بشه گوشت قربانی اسراییل و موشکهای ایران بجای اسراییل ، ترکیه رو شخم بزنن ، البته فکر نمیکنم اردغان یهودی (یهودی دونمه) مشکلی با این مسئله داشته باشه...
    • بهزاد IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      2 5
      از وقتی موتور بومی PD170 و دوربین CASTS داره مونتاژ میشه روی بیرقدارها، تنها قسمت غیر بومی قطعات الکترونیکی ماننده پردازنده هواپیماست که اون رو هم آسلسان با پروژه Chakil در دست طراحی داره!
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    13 2
    دوره دوره تسحیلات جنگی و موشک است
  • سید حسن IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    9 1
    پهباد ما رو لوله اسکافل میذارن تا مردم ببیند پهباد ترکیه رو کفیو از میان مردم عبور میدن . همیشه ما در بحث تبلیغات کمبود داشتیم فکر نمی کنیم این عکس ممکنه در خارج از کشور هم ببینند
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    45 9
    بیرقدار چیه بهش میگن بایراکتار
    • بهزاد IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      34 14
      تلفظ فارسی میشه بیرقدار و تلفظ استانبولی میشه بایراکتار! خود بیرقدار هم یک اصطلاح ترکی-فارسی هست.
  • امیر IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    8 1
    این پهپاد فطرس چی شد پس :(
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      5 1
      اگه بودجه بزارن تولید میشه
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    61 25
    پهپادهاي تركيه تو هر جا بوده كاملا كفه ترازو رو به سمت تركيه تغيير داده از سوريه و ليبي بگير تا قره باغ و تو ميدان واقعي با وجود تسليحات مدرن پدافندي مثل اس ٣٠٠ و پانستر و ...خودشو كامل نشون داد.متاسفانه پهپادهاي ما تو ميدان واقعي نبودن.با داعش و كردها جنگيدن بدون اينكه پدافندي داشته باشن چيز جالبي نيست.تو يمن هم كه از وقتي عربستان بعد جريان ارامكو سمت عراق رو هم پوشش هوايي داد ديگه همه پهپادهاي حوثي رو راحت ميزنن.دنيا اون چيزي رو ميخره كه تو واقعيت ارزششو نشون بده.
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      4 0
      پهبادهای ایرانی ارزان قیمت هستند و موشکی که برای زدنش استفاده میشه گران هست. ضمنا من با نظر شما موافق نیستم. انبوه شرکت های دانش بنیان دانشگاه ها پژوهشکده های نظامی و سربازان با تحصیلات عالیه در پیشبرد برنامه‌ی نظامی ایران دخیل هستند امکانی که برای کمتر کشوری این قدر ارزان تمام میشود.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    18 5
    چند سال پیش نظر دادم که صنایع نظامی ترکیه شوی تبلیغاتی است و افسران ترکی حتی اجازه باز کردن قطعات وارداتی را هم ندارند تاریخ اثبات می کند کشورهای زیرپرچم ، اصولا نمی توانند و اصلا اجازه ندارند به دستاوردهای عمیق و بومی برسند شاه هم ژاندارم منطقه بود و دکور شیکی داشت وقتی رفت مشخص شد واقعیت ها چیه حتی توان ساخت یک کیت مصرفی با چهارتا سیم پیچ واقعا ساده برای جنگنده ها را هم نداشتیم ! کره جنوبی هم همینه اجازه بدید جنگی بشه مشخص می شه که جنگ افزارها و تسلیحات شان چقدرش بومی است .
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      9 5
      قره باغ و سوریه و لیبی میدان جنگ واقعی نبودند
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    1 3
    ان‌شاءالله بومی سازی بشه همانند تشتک کرونا سال پارسال و صادر بشه وکلی ارز آوری داشته باشه ما میتوانیم
  • FR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    1 3
    مگه شما دکترینتونو در اختیارشون گداشتین؟
  • FR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    7 2
    همه دارن از رو دست آمریکا و اسراییل کپی میکنند
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
      5 2
      اسرائیل خودش از روی امریکا کپی میکنه.بعدم همه تسلیحات دنیا عموما شبیه همن.اسرائیل که عددی نیست
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    5 3
    امیدوارم سپاه تو عرصه خودروسازی هم وارد بشه
  • کمال IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    5 1
    جهان سوم فقط کپی میزند .خالق تکنولوژی نیست .فردا مدل دیگه امد چندسال طول میکشد کپی زده باشد. اصل زیرساخت است
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
      0 1
      فعلا که طبق این خبر جهان اول داره از جهان سوم کپی می‌زنه و جهان سوم پیشرو بوده.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    1 0
    اولین کسی که از پهپاد های ارزان قیمت تهاجمی استفاده کرد جومونگ بود که بمب اتش زا رو بست به بالن و فرستاد بالا سر ارتش هان و بعد با تیرهای اتشی انها رو منفجر کرد. دمت گرم جومونگ
  • اکبر IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    0 0
    هر چقدر بیشتر بسازید ایران امن تر از شر بیگانه است
  • دلسوز IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 0
    ما ایرانیها بسیار سختکوش هستیم،اما نمیدونم چرا به ظاهر اهمیت نمیدیم!!!صحبت من در زمینه طراحی هست.چرا به طراحی اهمیت نمیدیم.قطعات تغییر نمیکنه،شکل و طراحی عوض میشه.نه فقط در پهباد،در خودرو،موتور،لوکوموتیو،قایق و...مشکل طراحی داریم و از طرحهای قدیمی و کهنه جهان کپی برداری میکنیم،وگرنه اجزا و قطعات و عملیاتی بودن ساخته هامون حرف ندارند. مشکل طراحی ما،مشکل ریشه ای هست. یادتون باشه ترامپ در سخنرانی در مورد فروش تسلیحات به سعودی‌ها گفتش،اونها تسلیحاتی قدرتمند و ( قشنگ)از ما خریدند
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    ایران میتواند بافروش پهباد درآمد زیادی کسب کند وباوجود موانع ودلایل دینی وسیاسی ایران میتواند درآفریقا وآسیا وآمریکای لاتین بازاریابی کند . مامیتوانیم به کشورهایی پهبادبفروشیم که میدانیم درطول یک قرن هم واردجنگی نشوند مثلا مالزی یاآفریقای جنوبی یا پاکستان وعراق ...بازارفروش سلاح بازارارزآوری است وایران بااینکارضمن بستن زبان عده ای مبنی برهزینه بدون سود درصنایع نظامی سیاستهای خودرادرمنطقه وجهان پیش ببرد . مشرق باپوشش چنین نمایشگاهایی که ایران هم هست روشنگری درحدنیاز بکند . الان ترکیه بایک مونتاژ درحال کسب سودوتبلیغ است ماهم بایدراه رابازکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس