جابجایی رکوردهای پهپادی ایران با «غزه»/ آخرین فناوری پهپادی سپاه چه ویژگی‌هایی دارد؟

«غزه» آخرین دستاورد سپاه پاسداران در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین است که ویژگی‌های متعدد آن از جمله بُرد، سقف ارتفاع پروازی و توان حمل تسلیحات آن را از نمونه‌های قبلی متمایز کرده است.

به گزارش مشرق، «پهپادهای ایران، برتری هوایی کامل آمریکا را گرفته است» در مواجهه با این جمله، شاید تصور کنید که آن را یکی از فرماندهان نیروهای مسلح ایران گفته باشد؛ اما در حقیقت این اعتراف کنث فرانک مک‌کنزی سرکرده تروریست‌های سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا) است که در گزارش مکتوب خود به کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا آن را گفته و تأکید کرده: «استفاده گسترده ایران از پهپادها در اندازه‌های کوچک و متوسط به‌منظور شناسایی و حمله، باعث شده که ما برای اولین بار از زمان جنگ کره، بدون برتری هوایی کامل عملیات کنیم».

آخرین فناوری پهپادی سپاه چه ویژگی‌هایی دارد؟
پرواز جمع پهپادهای شاهد ۱۸۱ با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی

البته این اولین‌بار نیست که غربی‌ها به قدرت پهپادی ایران اعتراف می‌کنند؛ تاکنون هم نظامیان و هم فرماندهان نظامی کشورهای غربی و به ویژه صهیونیست‌ها توان پهپادی ایران را یکی از برگ‌های برنده اصلی ایران در کنار توان موشکی در نبرد احتمالی عنوان کرده‌اند.

توسعه زیرساخت‌ها و بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا که در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان احصاء شده، موجب افزایش کمی و کیفی توان پهپادی کشورمان طی سال‌های گذشته در وزارت دفاع، ارتش و سپاه بوده به طوریکه تا به امروز علاوه بر مشاهده قابلیت‌های جدید در عرصه پهپاد، شاهد برگزاری رزمایش‌های بزرگ پهپادی توسط ارتش و سپاه نیز بوده‌ایم.

در ماه‌های اخیر نیروی هوافضای سپاه از جدیدترین دستاورد خود در حوزه پهپادی تحت عنوان پهپاد «غزه» رونمایی کرد که با بررسی ابعاد و مشخصات این پهپاد، می‌توان آن را جهشی بزرگ در حوزه توان پهپادی کشور برشمرد که در این گزارش به بررسی ویژگی‌های «غزه» جدیدترین دستاورد پهپادی سپاه خواهیم پرداخت.

آخرین فناوری پهپادی سپاه چه ویژگی‌هایی دارد؟

پهپاد غزه(جلو) پهپاد شاهد۱۲۹ (عقب) تفاوت اندازه پهپادها در این تصویر مشخص است

صبحت از پهپادی پهن‌پیکر که توسط سپاه در حال ساخت است مدت‌ها پیش از رونمایی از پهپاد غزه مطرح بود که بیانگر ساخت یک پهپاد پهن‌پیکر با موتور توربوپراپ توسط نیروی هوافضا با نام «شاهد-۱۴۹» بود؛ شاهد نام کلی پهپادهای نیروی هوافضای سپاه است که توسط این نیرو در مدل‌های مختلف طراحی و تولید شده و  معروف‌ترین عضو خانواده شاهد، پهپاد شاهد-۱۲۹ است که افتخارات آن در جبهه مقاومت و به ویژه هدف قراردادن سران تروریست‌های تکفیری آوازه‌ای جهانی دارد.

حالا اما شاهد ۱۴۹، برادر بزرگتر پهپاد پرافتخار شاهد ۱۲۹ به پاس پایداری و مقاومت مردم غزه در جنگ اخیرشان با رژیم صهیونیستی، «غزه» نام‌گذاری شده است که اقدامی شایسته و درخور تحسین است؛ اما این پهپاد چه ویژگی‌هایی دارد؟

آخرین فناوری پهپادی سپاه چه ویژگی‌هایی دارد؟

پهپاد پهن‌پیکر غزه

مشخصات کلی پهپاد غزه شامل ۲۱ متر طول بال، ۳۵ ساعت مداومت پرواز، سقف پروازی ۳۵ هزار پا (معادل ۱۰.۵ کیلومتر)، بیشینه سرعت پروازی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت و توان حمل محموله تا ۵۰۰ کیلوگرم است که جهش قابل توجهی در ویژگی‌های پروازی نسبت به پهپاد شاهد ۱۲۹ دارد؛ اما این مشخصات چه قابلیت‌هایی را برای پهپاد غزه به ارمغان می‌آورد؟

در پهپاد غزه برای نخستین بار بجای موتورهای پیستونی و دورانی معمول در پهپادهای، از موتور توربوپراپ استفاده شده است؛ استفاده از این نوع موتور به دلیل آنکه دارای توربین گاز هستند، می‌توانند در ارتفاعات بالاتر راندمان بیشتری داشته باشند؛ همچنین سرعت بیشتری را برای پرنده فراهم کنند که همین ویژگی باعث افزایش سقف پروازی و سرعت بیشتر پهپاد غزه به نسبت دیگر پهپادها شود.

آخرین فناوری پهپادی سپاه چه ویژگی‌هایی دارد؟

غزه نخستین پهپاد کشور است که نیروی پیشران خود را از یک موتور توربوپراپ تأمین می‌کند

ویژگی دیگر پهپاد غزه، مداومت پروازی بالای آن است که مداومت پروازی آن با ۳۵ ساعت، ۱۱ ساعت بیشتر از شاهد ۱۲۹ است که همین ویژگی می‌تواند علاوه بر افزایش ساعات عملیات مراقبت و نظارت هوایی، به افزایش برد آن نیز منجر شود.

غزه در مشخصات ظاهری نیز ابعاد بزرگتری نسبت به شاهد ۱۲۹ دارد که بارزترین مشخصه آن افزایش طول بال آن است و همین بال‌های بزرگ غزه را قادر به حمل تعداد بیشتری بمب کرده که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این پهپاد می‌تواند ۱۳ بمب را حمل کند؛ از سوی دیگر یک فناوری جدید برای حمل بمب در این پهپاد در نظر گرفته شده که مکانیزم آن در نوع خود جالب و ابتکاری است.

آخرین فناوری پهپادی سپاه چه ویژگی‌هایی دارد؟

خشاب چرخان بمب که در کنار پهپاد غزه به نمایش درآمده

غزه در حقیقت بر روی بال‌های خود نقاط سخت برای نصب بمب دارد، اما در میان بدنه آن نیز یک محفظه به منظور حمل انواع محموله جنگ الکترونیک، رادار و ... در نظر گرفته شده که در این محفظه می‌تواند یک خشاب بمب چرخان قرار گیرد که قادر به حمل ۵ بمب است. این خشاب در رونمایی از پهپاد غزه به نمایش درآمده بود.

همچنین همانگونه که اشاره شد، غزه یک محفظه حمل محموله در قسمت میانی بدنه خود دارد که از آن می‌توان برای حمل محموله‌های جنگ الکترونیک استفاده کرد؛ اما محتمل‌ترین گزینه‌ای که می‌توان برای آن در نظر گرفت تا غزه علاوه بر ماموریت رزمی بتواند در زمینه شناسایی هم نقش پررنگ تری را ایفا کند، قابلیت حمل رادار تصویربرداری SAR است که پیش از این توسط نیروی هوافضای سپاه تولید شده و به نمایش درآمده است.

آخرین فناوری پهپادی سپاه چه ویژگی‌هایی دارد؟

رادار SAR محمول بر پهپاد ساخت نیروی هوافضای سپاه

رادارهای SAR یا رادارهای دهانه مصنوعی (Synthetic Aperture Radar) نوعی از رادارها هستند که عمل نقشه برداری از سطح زمین را به استفاده از تاباندن امواج رادیویی با سرعت و فرکانس بالا به سطح مورد نظر انجام می دهند. بدین ترتیب با دریافت امواج منعکس شده از سطح تحت نقشه بردار، تصویری دو بعدی از محیط توسط کامپیوتر رادار تشکیل می‌شود که در حقیقت همان نقشه تهیه شده به وسیله تکنولوژی رادارهای SAR است.

ویژگی دیگر پهپاد غزه، استفاده از جدیدترین و پیشرفته‌ترین سامانه الکترواپتیکی است که تا کنون در تجهیزات دفاعی کشور دیده شده است و به نظر می‌رسد این سامانه، قابلیت تصویربرداری و مخابره تصاویر در طیف‌های مختلف را دارد.

آخرین فناوری پهپادی سپاه چه ویژگی‌هایی دارد؟
سامانه نظارت الکترواپتیک پهپاد غزه

اما مهمترین خصوصیتی که در پهپاد غزه دیده می‌شود، برد آن است. به طور رسمی اعلام شده است که این پهپاد برد ۲ هزار کیلومتری دارد، اما با یک محاسبه می‌توان دریافت که بُرد پروازی این پهپاد بیشتر از آنچه باشد که به طور رسمی اعلام شده است.

غزه با مداومت پروازی ۳۵ ساعت و بیشینه سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت در یک پرواز یک طرفه می‌تواند بیش از ۱۲ هزار کیلومتر را پیمایش کند که اگر آن را برای اجرای یک عملیات رفت و برگشتی در نظر بگیریم، می‌توان به صورت اسمی برد ۶ هزار کیلومتر را در نظر گرفت. البته چندی پیش هم فرمانده کل سپاه در یک سخنرانی اعلام کرد که «ما پرنده‌های پهن پیکر بدون سرنشین داریم که هفت هزار کیلومتر پرواز می‌کنند و در هر نقطه‌ای فرود می آیند».

با اینحال از آن جا که عوامل و فاکتورهای متعددی از جمله وزن پرنده، ارتفاع پروازی، ارتباط میان پرنده و ایستگاه زمینی و ... در بحث برد پهپاد موثر هستند، می‌توان نتیجه گرفت که بُرد این پهپاد در همان حدودی است که فرمانده کل سپاه اعلام کرده یعنی ۷ هزار کیلومتر که جهش بسیار بزرگی در حوزه پهپادهای رزمی ایران محسوب می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    13 6
    بنظرم آمریکایی ها بزرگ نمایی میکنند ولی این خودش نشان دهنده اینه که مسیر درسته و باید از نظر کمیت و کیفیت کار کنیم. بخصوص کمیت خیلی مهمه! فقط کافیه ادم با گوگل مپ فرودگاه لاس وگاس رو نگاه کنه تا بفهمه با چه حجم از نیرویی طرفه!
    • افشین IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      18 1
      شاید برخی از نوشته شما درست باشه ولی چند مورد رو هم فراموش کردید در نظر بگیرید. اول اینکه آمریکا مجبوربه ارتشش رو بر پشت ناوهاش از این گوشه دنیا به اون گوشه دنیا ببره و این مشکل براش محدودیت بوجود مياره.دوميش آینه که این رژیم وحشی در گوشه گوشه دنیا در هر جنگ و خونریزی دخالت داره و در گوشه گوشه دنیا با ملتهای آزاده مشکل داره و نمیتونه تمام توانش رو برای یکجا بزاره. نه ما باید مغرور بشیم و نه اونا توان گذشته رو در مقابل ما دارن .
    • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      5 0
      سلام علیکم و رحمت الله .... عزیزان میتوانند ۲ یا چند موتور از اینها یا توربوفن های ساخت خودمان را کنار هم بگزارند و به توانهای حیرت اور بالای ۱ تن و حتی چند تن دست پیدا کنیم با بدنه ۲ یا چند برابر ....
    • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      0 1
      سلام علیکم و رحمت الله .... عزیزان میتوانند ۲ یا چند موتور از اینها یا توربوفن های ساخت خودمان را کنار هم بگزارند و به توانهای حیرت اور بالای ۱ تن و حتی چند تن دست پیدا کنیم با بدنه ۲ یا چند برابر ....
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    27 5
    لیبرالها همچنان پراید می سازند. # سرطان اصلاحات
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      7 28
      اون اپتیک زیر دماغه کپی کاری از جنس روسی است باید با تاسف بگم مهندسین ایران هیچ ایده و دانشی ندارن زده رو دست چین عاقبت متلاشی شدن اقتصاد و کشور میشه
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      15 4
      15.06 تو سایت هایی که زیاد تر از ظرفیتت هست نیا همون سایت های ماشین فیلم کودک مناسبته
    • افشین IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      19 2
      بعضيا اینقدر سوزشون رفته بالا و افتادن به جر وا جر خوردن که نمی فهمند دارن چه اراجیفی رو میگن. روسیه مدتهاست که دنبال فناوریهای پهپادي ایران هست و اینو رئیس ستاد مشترک رسانه ای کرد و هیچ فرمانده روسی تکذيبش نکرد و حتی فکر کنم مطلبش در همین سایت هم باشه بعد یارو میگه دانشمنداي ما از روسیه کپی کردن و یا شدن مثل چین. آخه پرفسور اگه بشیم مثل چین که باید خوشحال باشیم.الان اقتصاد چین فروپاشیده یا اقتصاد يانکيهاي اید؟ برسد پیش یک روانپزشک.روانشناس نه روانپزشک.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 7
    دیشب یه مستند تلویزیون نشون میداد شرکت TSMC تایوان تمام تراشه های کمپانی های بزرگ جهان را می سازد بهتر نیست با این شرکت تایوانی ارتباط برقرار کنیم و درخواست کنیم خط تولید در ایران بزنند باعث میشه الکترونیک و هوافضای ایران قوی شه
    • نمیشه IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      10 0
      التماسشون بکنین هم چنین کاری نمیکنن صاایران شیراز توسط چه کسانی غارت شد
    • FR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      15 2
      عزیز دل تایوان نوچه آمریکا هست. چطوری ارتباط برقرار کنیم؟
    • مشیری IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      4 2
      دوست عزیز تایوان که هیچ‌ ، صنعت خود چین و ژاپن و کره هم به آمریکا وابسته هستش ، حتی روسیه هم بخشی از تجهیزات الکترونیکی را وارد میکند بعنوان مثال نمایشگر های هواپیما های روسی ساخت سازم فرانسه می‌باشد ، همین ژل واکسن رو‌ چین از آمریکا وارد می‌کنه ، انتظار داری تایوان بدون اجازه آمریکا بهت تراشه بده ؟ لطفاً یه سرچ کن ببین تکنولوژی تراشه دنیا متعلق به کدام کشور هست ، حداقل « سیلیکون ولی » رو سرچ کنید
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      5 0
      موقع ای میان همکاری کنن که ما چیزی تو جنته داشته باشیم وقتی دولت عشق برجام همه چی رو تعطیل کرد افغنستان هم نمیاد تکنولوژیش بده میدونه اخر عاقبت امریکا دوستی ویرانیه
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      5 10
      به خاطر اینکه ما ارتباط مون با دنیا قطع شده هر کشوری با یه کشور دیگه همکاری می کنه ما فکر می کنیم نوچه یا نوکر هستند
    • افشین IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      10 1
      جناب نمیشه لطف کنید بفرمائید کی صا ایران رو غارت کرده؟ صا ایران که باعث افتخار صنایع. الکترونیک در منطقه هست غارت شده؟؟ گاله رو باز میکنید و راحت حرف مفت میزنید چرا؟ چونکه صا ایران و زیر،مجموعه هایی که داره یکی از بهترین رادار سازها و اپتیک سازهایی هستکه خیلی از کشورها آرزوی داشتنش رو دارند.غارتگر اصلی شما خيانتکاذهايي هستید که میخواهید امید و عزت و اقتدار این ملت رو بدزدید.هیچ غلطی هم نمی تونید بکنید.
    • افشین IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      11 2
      ارتباط ما با دنیا قطع نیست.دنیای شما خیلی کوچیک هست. مگه قرار نبود با فرجام دنياتون و اخرت رو هم درست کنید؟ برعکس در دنیای شما باید نوکر و نوچه فقط سه تا کشور باشی که بشی جزو اون دنیا.چقدر حقیر و خود تحقیر و بدبخت هستید.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    17 16
    مشکلتون با زبان فارسی چیه؟
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      6 2
      ابن همه فارسی رو صنایعمون هست ندیدی؟
  • ع ع IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 20
    کی پریدنش رو دیده؟ اینا حدث و گمانه، کو فیلمش ؟ 7000 کیلومتر پرواز همزمان پرتاب بمب و موشک و انجام عملیات جنگال رو چرا نشون دنیا نمیدید؟!!! این فقط یه ماکته و بس.
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      7 0
      اسرایل عربستان کی زد نکنه فکر میکنی لبنان حماس یمن زدن ؟!
    • افشین IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      4 1
      بیشتر از پنجاه مدل کوچیک و بزرگ و حتی بال پرنده رو که خیلی ها فناوريشون ندارن ساختن و سلاح هم شلیک کردن و حتی صادر هم شدن.آنوقت این میگه اینا همه حدس،و گمان هست.بعدم میگه نشون بدن هفت هزار کیلومتر پريده!!!! یعنی بیست ساعت فیلم بگیرن که تو ببینی هفت هزار کیلومتر پريده؟؟؟ کینه دارید عقده دارید خود تحقیر هستید یا اصلا برای کامنت گذاشتن دستمزد می گیرید یا در خراب شده ای مثل تیرانا هستید و باید انجام وظیفه کنید جای خود.چرا بقیه رو مثل خودتون منگول و اسکول حساب ميکنيد؟؟ بابا اوناییکه دنبال اینجور بحثها هستند و علاقه دارن به میلیتاریسم همه ژنرالهای ارباباي شما رو هم درس میدن. اینقدر چرت ننویسید.
    • رحمت عیدی IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
      0 0
      کوچولو قرار نیست هرچی که ساختیم رو نشونِ دنیا بدیم!بعدش مگر معیار راست و دروغ ما حرف دنیاست!!؟ و آخرش اصلا تو راست میگی فرمانده سپاه دروغ میگه اونهمه عملیات پهپادی دوربرد سپاه رو هم ندیدی!! ولی اونایی که باید میدیدن و میفهمیدن دیدن و فهمیدن تو نگران نباش و یه جوری هم حرف نزن که ملت فکر کنن زورت اومده از ساخت این پهپاد، حالا واقعا زورت اومده؟
  • یگان اقا ابوالفضل IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 1
    یا خدا چقدر پهباد غزه بزرگه؟!!؛
  • Mahdi IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    10 0
    تولید انبوه سازی مهم و حیاتی است و باید با روز جهان بروز باشیم توسعه یابیم
  • احمد IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 18
    امان از ادعای بیهوده،امریکا خوب هندونه میزاره زیر بغلتون،حواستون کجاست؟
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      8 0
      پرفسور احمد هستند از دانشگاه شریف استاد علوم سیاسی اقتصادی علمی فرهنگی تجربی کلا همه چی
    • افشین IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      8 0
      جناب پرفسور احمد متخصص در همه چی و همکلاس مهناز خانم افشار بنظر شما کشوری که ادعای ابرقدرتی در تمام دنیا رو داره و بیشتر از قدرتش روی هیمنه نداشتش برای ما حساب میکنه میاد همچین اعترافی ميکنه؟؟ متوجه نیستی که چه زوری به همجاشون اومده که مجبوره در سنا این اعتراف رو بکنه؟ اگه میگی دروغ گفته پس حمله های پهپادي به پایگاه های آمریکایی رو که با ارزانترین و ساده ترین پهپادها انجام میشه رو خنثی کنند. حملات فوجی آینده پیشکش.
  • امیرحسین IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    18 0
    این زیر یه عده دارن خودشون رو جوری شرحه شرحه می کنند تا غرور ناشی از ساخت این پهپاد رو که تو رگاتون ترشح میشه رو بمکن حتی اگر شده برای یه لحظه. اهمیت ندین ،بزرگی این کار با چرند گفتن های منتاژه، آمریکا هندونه زیر بقل تون میزاره و ... زیر سوال نمیره البته یه جا های در مورد پهپاد غیر کارشناسی شده حرف زده شده تا با کوبیدن آون قسمت تو سر کل پروژه، اصل مطلب ساخت این بزرگ پیکر زو زیر سوال ببرن و برای نشرش توسط روزنامه هم متاسفم و اینکه یعده میان می گن این ها رو از کشور های دیگه ایده برداری می کنن مهندسای ما باید بگم تحقیق و پژوهش خیلی خیلی هزینه بر تر هست تا دیزاینگ یه چیزی که قبلا طراحی شده و این امر با بودجه نیرو های نظامی کشور رابطه مستقیمی داره . پس خواهشا خودتون رو جر ندید دیگه دوره این مدل کار رسانه ای برای کوچک جلوه دادن این پهپاد بزرگ تموم شده
  • NL ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 1
    اما به نظر من وقتی گفته میشه چنین پهپادی داریم که هفت هزار کیلومتر برد داره یعنی ساخته شده و امتحان شده و مورد بهره برداری قرار گرفته. اما این پهپاد سال 1401 هستش که مورد بهره برداری قرار میگیره. در ضمن توان حمل یک تن گفته شده برای این پهپاد اگه اشتباه نکنم. و اصولاً موتور توربو پراپی که فقط حمل پانصد کیلوگرم رو داشته باشه با منطق جور در نمیاد . به احتمال بالا پانصد کیلوگرم تسلیحات و پانصد کیلوگرم ملزومات مختلف و پادها. در کل تا زمانی که حداقل 100 تا ازش ساخته نشه خیلی قابل مانور دادن نیست و فقط یک رونمایی به حساب میاد
    • افشین IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      4 0
      آره. خودشون اعلام کردند که از سال آینده عملیاتی میشه. عدد حمل بار یا همون سلاح یا سامانه های دیگه همون پانصد کیلوگرم هست که عدد قابل اعتنایی هست.البته این جدا از وزن خودش و سوختی که حمل میکنه هست. ولی تولید ضد فروند گذشته از بودجه و سفارش عدد بالایی هست.مخصوصا برای یکسال تولید.این کلاس پهپادها با پهپادهاي کوچک یا انتحاری تفاوت قیمتی و همچنین کاربردی زیادی دارن. اگه همین میخواستیم بخریم که البته نميدادن به این راحتی ها ولی بالای بیست میلیون دلار آب میخورد.
  • مهدی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    سلام به نظرم مسیر درست است چون یک عده می خواهند در مورد هر چیزی که باعث افتخار ملت ایران است حرف بزنند چون این عده معلوم حال هستند قصد این عده نا امیدی و یاس است و این جنگ روانی است تا یک عده ساده لوح همیشه حرف این افراد را باور می کند ایران در مسیر پیشرفت است و انشاالله در اینده نزدیک یک ابر قدرت می شود
  • حسین ارومیه IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    5 1
    اینهاهمه افتخارکشوراست .خوب نیست درکناراینهاچندتاهم جنگنده سوخوخریداری بکنندامروزروسیه جنگنده نسل 5رارونمای کردولی کشورماهنوزدراف5درجامیزنه
  • محسن IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    به نظر من پهپاد جالبیه ولی برای حمل مقدار بمب و وزن و دقت هدف گیری این پهپاد یه کم باید بیشتر کار کرد تا بشه در مواقع عملیات، راندمان و سرعت عمل و دقت نشانه روی و همچنین پیمایش و نقاط قوت بیشتری به کار برد
  • محمد IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 0
    چقدر بعضی ها چون خودشون کوچیک هستن.دستاوردهای دفاعی رو باور ندارن. آخه حقیر.یه خورده بزرگ شو
  • رج IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 3
    آره منم خبر دارم میسازن خوبشم میسازن ولی با پول مفت از حساب ملت بیچاره پیشرفت خوبه نه مثل کره شمالی که مردم تو فقر و بدبختی هستند
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    0 1
    پرواز یزد بلند نیاز به پشتیبانی ماهواره ی داره که ایران هیچ ماهواره نظامی نداره. پس این پهپاد فقط با کنترل رادیوی زمینی قادر به پرواز هستش که اون هم نیاز به کنترل از نزدیک داره و یزد 2 هزار کیلومتر خارج از مرزهای کشور فقط بزرگ نمایی و گمراه کننده ست
  • سلام IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    1 0
    خدا قوت مواظب باشید گرفتار رونمایی بازی نشیم اونا به دانشمندان مهم و مراکز حساس ما حمله نکنند ای کاش سپاه پاسداران ، مجتمع های تولید خودرو ، موتور ، وسایل زندگی ، ابزار آلات برقی و صنعتی ، وسایل ساختمانی و ... راه اندازی و تولید می کرد تا لذت کالای ایرانی مرغوب را می چشیدیم
  • رضا بیرجندی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    1 0
    سلام دوستان لطفا اگر هم از نظر ایده و هرچیزی با هم مخالف هستین ولی شما برادرین پس به هم بد نگید هم دیگر رو نقد بکنید ولی لطفا به هم توهین نکنیم فراموش نکنیم ما مسلمانیم و فرهنگ غنی مسلمان بودن را داریم شهدای عزیز و لحن و صحبت هاشون رو بیاد بیاریم و صلابت در برخورد با دشمن رو
  • محمود IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    این روزها یه سری افراد دانسته یا ندانسته متن‌ها و کلیپهایی در اینستا و واستاپ میزارند که شدیدا بر ضد منافع ایران و شادی دشمنان و تجزيه طلبان می‌شود. ای کاش مخابرات سیم کارت افرادی که این متن‌ها و کلیپها انتشارمیدهند قطع می‌کرد.
  • علی IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    دمتون گرم خسته نباشین دست مریزادواقعان. اینایی ک میگین ماکت هست وفلانوبسانه چراحداقل حرف اربازان غربی تون روگوش نمیدین ک اعتراف کردن ومیکنن ک ایران بزرگترین وقدرتمندترین موشک هاوپهابادها رو داره. حرف مفت نزنین. مرگ برمنافق ووطن فروش. زنده بادایران بزرگ نیروهای مسلح رهبری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس