نمایه درگیری پهپادی ارمنی

بررسی پهپادهای ساقط شده توسط ارتش ارمنستان در روزهای گذشته نشان می‌دهد اکثر پرنده‌های مشهور اسراییلی که تبلیغات فراوانی در خصوص ویژگی‌های آنها می‌شد، به آسانی تسلیم پدافند آن کشور شده اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در روزهای گذشته شاهد بروز درگیری سنگین بین دو کشور همسایه ایران یعنی جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در یکی از مناطق مرزی دو کشور بودیم؛ مسئله ای که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تا به امروز این منطقه را هر از چندگاهی دچار تنش های شدید و تقابل مسلحانه می کند. اما تنش سال ۲۰۲۰ بین دو طرف از یک لحاظ بسیار قابل توجه بوده و آن هم حضور پر رنگ پهپادهای ساخت رژیم صهیونیستی در این نبرد بود؛ حضوری که البته آنچنان هم به نفع بازاریاب ها و مبلغان اسراییلی برای فروش های آینده نخواهد بود!

بیشتر بخوانید:

چتر پدافندی سپاه روی خلیج‌فارس و دریای عمان با «سوم خرداد دریاپایه» / شکارچی گلوبال هاوک مجهز به موشک جدید با جستجوگر ویژه شد +عکس

داغ آمریکا برای از دست دادن RQ-۱۷۰ در سالگرد شکار «گلوبال هاوک» زنده شد/ ادامه فرار جاسوس خجالتی سیا از چتر پدافندی سپاه +تصویر ماهواره‌ای

در چند سال اخیر بازار عملیات پرنده های بدون سرنشین در نقش های مختلف خصوصا شناسایی و رزمی و البته خرید و فروش آنها بسیار داغ بوده و برخی کشورهای صاحب فناوری به شدت به دنبال کسب سود بیشتر در این بازار هستند. ترکیه از جمله کشورهایی است که اخیرا با عملکرد پهپادهای مسلح خود در سوریه و لیبی تلاش کرده بازار صادراتی این محصول خود را گسترش دهد.

اما از سوی دیگر، جمهوری آذربایجان سالهاست که مشتری شماره ۱ محصولات ساخت رژیم صهیونیستی در بخش پرنده های بدون سرنشین بوده و به خصوصا در سالهای اخیر علاقه خاصی به مدل های انتحاری ساخت این رژیم علاقه نشان داده است. با آغاز درگیری بین آذربایجان و ارمنستان، ابتدا شاهد تصاویری از حملات و موفقیت های اولیه پهپادهای آذری بودیم اما به ناگاه مسیر درگیری در حوزه پهپاد عوض شد و مشتری اسراییلی ها، با سد محکمی از شبکه دفاع هوایی ارمنستان رو به رو و تصاویر زیادی از پهپاد های سرنگون شده اسراییلی متعلق به جمهوری آذربایجان منتشر شد.

رییس جمهور آذربایجان در کنار پهپاد هرمس ۹۰۰

نکته جالب و قابل توجه این که تعدادی از این پهپادها تقریبا سالم به دست ارمنی ها افتاده که نشان دهنده دخیل بودن سیستم های جنگ الکترونیک در این مبارزه و ضعف جدی پرنده های ساخت کمپانی های صهیونیستی در این بخش است. در عین حال یگان های دفاع هوایی ارمنستان در این درگیری مرزی، اقدامی کم سابقه را ثبت کرده و برای اولین بار به صورت رسمی، یک فروند پهپاد شناسایی هرمس ۹۰۰ ساخت اسراییل متعلق به جمهوری آذربایجان را با سامانه دفاع هوایی سام ۸ سرنگون کرده اند که تاکنون در هیچ نزاعی به ثبت نرسیده بود.

در ادامه ابتدا نگاهی به پهپادهای صهیونیستی رصد شده در این درگیری ها و نتایج به دست آمده از حملات آنها خواهیم داشت.

از هرمس تا از تا اسکای استرایکر؛ همه در اختیار باکو

بهترین گزینه برای شروع، می تواند هرمس ۹۰۰ باشد که به معنای الهه دزدها است. این پهپاد در حقیقت نسل بعدی پهپاد هرمس ۴۵۰ به حساب آمده و بر مبنای آن تکمیل شده است. یکی از اصلی ترین وظایف هرمس ۹۰۰ ثبت و ارسال تصاویر میدان نبرد و انتقال آن در زمان واقعی و به صورت زنده به فرمانده هان نظامی است. این پهپاد توانایی پرواز و فرود به صورت خودکار را داشته و می تواند در ارتفاع ۱۰ کیلومتری از سطح زمین پرواز کند.

کلیپ منتشر شده توسط ارمنستان درباره شکار هرمس ۹۰۰

این پهپاد دارای طول دهانه بالای در حدود ۱۵ متر بوده و می تواند محموله ای به وزن ۳۰۰ کیلوگرم را حمل کند. این پهپاد به دوربین های الکترواپتیکال و فروسرخ و همچنین سامانه های جمع آوری اطلاعات الکترونیکی و همچنین سیستم های مربوط به ارسال زنده اطلاعات به مراکز فرماندهی مجهز شده است. این پهپاد می تواند با سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کرده و ماندگاری آن در آسمان در حدود ۴۰ ساعت است.

در تصاویر دیگری که توسط ارمنی ها از پهپاد های به غنیمت گرفته شده یا شکار شده از ارتش آذربایجان دیده می شود، یکی دیگر از اعضای خانواده هرمس یعنی مدل هرمس ۱۸۰ هم وجود دارد. این پهپاد نیز از جمله پرنده های بدون سرنشین سبک تاکتیکی است که برای استفاده توسط یگان های کوچک نظامی برای اموری مثل شناسایی و جمع آوری اطلاعات به کار می رود. طول این پهپاد ۴.۴ متر، طول دهانه بال آن ۶ متر و وزن آن ۱۹۵ کیلوگرم است. برد این پهپاد ۱۵۰ کیلومتر بوده و توان پرواز ادامه دار به مدت ۱۰ ساعت را دارا می باشد. سرعت این پهپاد در حدود ۱۹۴ کیلومتر بر ساعت بوده و ارتفاع پرواز آن ۴۵۰۰ متر است.

هرمس ۱۸۰ آذری در اختیار ارتش ارمنستان

این پهپاد می تواند در امور شناسایی، تصحیح آتش توپخانه، تهیه تصاویر با کیفیت از سطح زمین و ارسال آنها در زمان واقعی مورد استفاده قرار گیرد. هرمس ۱۸۰ توان حمل محموله ای به وزن ۳۲ کیلوگرم را دارا می باشد. این پهپاد در نمایشگاه اخیر غنیمت های گرفته شده توسط ارتش ارمنستان به نمایش داده شده اما مشخص نیست حتما در درگیری اخیر به غنیمت گرفته شده باشد.

سامانه دیگر ساخت شرکت البیت سیستمز رژیم صهیونیستی که در این درگیری خبرساز شد، پهپاد انتحاری SkyStriker بود. این پهپاد انتحاری اسراییلی در حدود ۲۰ کیلومتر برد داشته و می توان آن را با سر جنگی به وزن های ۵ و ۱۰ کیلوگرمی مجهز کرد. در صورت مجهز شدن به سر جنگی ۵ کیلوگرمی این پهپاد بعد از رسیدن به محوطه هدف توان باقی ماندن در محل و چرخیدن و انتظار به مدت دو ساعت و در صورت استفاده از سر جنگی ۱۰ کیلوگرمی توان باقی ماندن در منطقه به مدت ۱ ساعت را دارد. در فاز شیرجه نهایی این سامانه توان رسیدن به سرعت ۵۵۵ کیلومتر در ساعت را دارد.

پهپاد انتحاری SkyStriker آذری که در ارمنستان ساقط شده

در بخش شناسایی، دو سامانه بدون سرنشین ساخت رژیم صهیونیستی در این درگیری ها دیده شده اند که یکی از آنها، مدل ThunderB است که توسط شرکت BlueBird Aero Systems ساخته شده است. این پهپاد سبک وزن ۳۲ کیلو وزن، ۱۲۰ کیلومتر برد و توان پایایی ۲۴ ساعته در آسمان را دارد. این پهپاد می تواند بیش از ۴ کیلومتر اوج گرفته و با سرعت نهایی ۱۳۴ کیلومتر در ساعت پرواز کند. این پرنده بدون سرنشین را می توان به انواع سیستم های تصویر برداری با توجه به سفارش مشتری تجهیز کرد.

پهپاد تاندر بی آذربایجان در اختیار ارمنستان

دیگر پهپاد بسیار سبک اسراییلی که توسط آذربایجان در این درگیری مورد استفاده قرار گرفته است مدل  ۳ Orbiter ساخت شرکت  Aeronautics Defense Systems است که این پهپاد کوچک شناسایی ۵  کیلوگرم وزن داشته و می تواند با کمک لینک کمکی انتقال داده، بردی در حدود ۱۵۰ کیلومتر و ماندگاری در حدود ۷ ساعت داشته باشد.

پهپاد ۳ Orbiter سقوط کرده در ارمنستان

سام ۸ و جنگال روسی به جنگ پهپادهای اسراییلی رفتند؟

در سوی دیگر میدان، با بررسی توان نظامی کشور مقابل به نظر می رسد ارمنی ها با سیستم های دفاع هوایی مثل سام ۸ و سامانه های جنگ الکترونیک به مقابله با پهپادهای آذری پرداخته اند. بر اساس تصاویر منتشر شده توسط ارمنستان، عمده پهپادهای تصرف شده تقریبا سالم بوده و به نظر بیشتر سیستم های جنگال در اختیار این کشور بوده اند که موفق به سرنگون کردن پهپادهای مهاجم و البته تقریبا سالم بدست آوردن آنها شدند. البته پهپاد هرمس ۹۰۰ آذری ها مشخصا بر اساس تصاویر موجود توسط سامانه دفاع هوایی سام ۸ ارمنی ها هدف قرار گرفته است.

به نظر میرسد این اولین بار در دنیا باشد که این مدل از پهپاد توسط آتش متقابل سرنگون شده باشد. ارمنی ها اعلام کرده اند که سامانه دفاع هوایی سام ۸ خود را به صورت بومی ارتقاء داده اند. این سیستم از اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی وارد خدمت شده و می تواند با اهدافی در فاصله ۱۵ کیلومتری و ارتفاع ۱۲ کیلومتری درگیر شود. ظاهرا در ماه آوریل سال جاری میلادی نیز در جریان نفوذ یک پهپاد ۳ Orbiter آذری به حریم ارمنستان، این سامانه موفق به سرنگونی آن شده بوده است.

سامانه سام ۸ ارتش ارمنستان

باقی مانده پهپاد ۳ Orbiter که بهار امسال توسط سام ۸ ارمنی نابود شده

یکی از سامانه های نسبتا قدیمی ارمنی ها در بخش جنگ الکترونیک R-۳۳۰P Piramida-I نام دارد که روی شاسی زره پوش سری MT-LB سوار شده است. این سیستم جنگ الکترونیک روی امواج باند وی اچ اف عمل کرده و بنا به اعلام ارمنستان در داخل این کشور مدرن سازی شده است.

دیگر سیستم جنگ الکترونیک در اختیار ارتش ارمنستان که جدیدتر بوده و ساخت روسیه است، مدل K۱Sh۱ UNSh-۱۲ نام دارد که روی شاسی یک زره پوش بی تی آر ۸۰ و در کنار کامیون های پشتیبانی کننده قرار دارد. این سیستم اخلالگر الکترونیکی مخصوص از کار انداختن ارتباطات مخابراتی دشمن بوده و در عین حال توانایی از بین بردن ارتباط های بی سیم در حد بمب های کنار جاده ای را نیز دارد.  

واحدهای دفاعی هوایی ارمنستان اعلام کرده اند که در درگیری اخیر، مجموع ارزش پهپادهای اسراییلی ساقط شده از طرف آذری ها، حدود ۱۵۰ میلیون دلار بوده و در عین حال آن ها از سال ۲۰۱۶ تا به امروز موفق به ساقط کردن ۴۰ فروند پرنده بدون سرنشین آذری شده اند.

سامانه اخلال گر K۱Sh۱ UNSh-۱۲ در خدمت ارتش ارمنستان

یک سامانه مهم دیگر که احتمال دارد نقش مهمی در برابر پهپادهای آذربایجانی برای ارمنستان ایفا کرده باشد Avtobaza-M است. این سامانه در حقیقت یک سیستم کشف اهداف به صورت غیرفعال در کنار توانایی های ELINT برای بحث شنود سیگنالی، است که می تواند با استفاده از دریافت امواج مختلفی مثل سیگنال های ماهواره ای، پادهای اخلالگر، سیگنالهای راداری از اهداف هوایی، دریایی یا زمینی، امواج سامانه های تشخیص دوست از دشمن IFF اهداف مورد نظر را خود را کشف کرده و در صورت لزوم اطلاعات را با واحدهای دفاع هوایی به اشتراک بگذارد.

سیستم Avtobaza M در خدمت ارتش ارمنستان

این سامانه در فرکانس های ۰.۲ تا ۱۸ گیگاهرتز فعالیت کرده و می تواند به صورت همزمان تا ۱۵۰ هدف را در فاصله تا ۴۰۰ کیلومتری کشف و رهگیری کند. در این فرکانس ها، سامانه Avtobaza M تقریبا قادر است تمام فرکانس های راداری مورد نظر را کشف کند. این سامانه ظرف ۴۵ دقیقه برپا شده و می تواند اطلاعات تا حدود ۲۰۰۰ هدف مختلف را در حافظه خود ذخیره کند.
این سامانه به صورت معمول شامل ۵ خودرو مختلف است که در فاصله ۲۰ الی ۳۰ کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته و به عملیات می پردازند و با توجه به اینکه اطلاعات اندک و معدودی درباره شیوه کار و اجزا این سامانه تاکنون منتشر شده، از جمله سامانه های مرموز و خاص برای شناسایی انواع پهپادها و جنگنده های آمریکایی محسوب می شود.

آنچه در این درگیری به نظر مشخص شد این بود که پرنده های بدون سرنشین اسراییلی با وجود همه ادعا و تبلیغاتی که کمپانی های صهیونیستی و مسئولان آن رژیم برای آن مطرح می کنند، خود در صورتی که با یک سیستم پدافند هوایی مناسب مواجه شوند، به سرعت ضعف ها و مشکلات خود را عیان می کنند و علی رغم هزینه های فراوان کشورهایی چون جمهوری اذربایجان برای خرید محصولات اسراییلی، نتایج به دست آمده قطعا یک شکست بزرگ برای تکنولوژی و صنایع آنها محسوب شده و از این پس، این رژیم روزهای سختی برای فروش پهپاد و سایر محصولات خود در بازار پیش رو خواهند داشت!

از سوی دیگر با توجه به تبلیغات و شایعاتی که برخی رسانه های صهیونیستی مبنی بر حمله پهپادی به نطنز و بروز خسارت به تاسیسات آن مطرح می کردند -که متاسفانه برخی در داخل نیز فریب این شایعات را خورده اند- بهترین پاسخ برای این موضوع را می توان در عملکرد ضعیف و تلفات پرتعداد این پرنده ها در روزهای گذشته، جستجو کرد که قطعا سامانه های راداری، پدافنی د وجنگال کشورمان به مراتب در وضعیت و کیفیت بالاتری نسبت به ارمنستان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 52
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    پس این تکنولوژی روسی چرا تو ادلب و لیبی نتونست جلوی نرکیه دووم بیاره؟؟؟؟ یا چرا جلوی بمباران هر روزه دمشق رو نمیتونه بگیره؟؟؟؟؟ اینجا شک ندارم دارید دروغ میگید. تو فیلم ارمنی یه انفجار که اونم خیلی مصنوعی به نظر میرسه بود بعد شما میگید با جنگال انداختن.
    • IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      حالا تو اینجوری فکر کن چیزی عوض نمیشه رییس جمهور اذربایجان خیلی وقت است در دامن اسرائیل نشسته و هم به آدریها و هم به اسلام خیانت میکنه پس طرفداری کور ره بجایی نمیبره
    • IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      103 7
      مرگ بر مریم رجوی ملعون که ی شبه از تخت ابریشم چی رفت تو بغل مسعود رجوی
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      71 85
      اذربایجان در قبال خیانت به مسلمانان هدایایی از صهیونیست ها گرفته و چسراییلی ها پهبادهایی با تکنولوژی قدیمی را به انها داده اند
    • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      39 54
      1- اینکه اونجا کار نمیکنه یا نمیخوان کار کنه معلوم نیست . 2- اگه خبر رو کامل بخونی جواب سوالتو میگیری
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      35 69
      آلبانی آلبانی و باز آلبانی
    • سروش IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      47 54
      این طوری قضاوت نکن در ارتش سوریه قالب اپراتور سیستمها روسی هستند و سوری ها اجازه ندارند کاری بکنن و باید از اپراتور روسی کسب تکلیف کنن و اونها با قرارداد پنهان با رژیم اشغالگر قدس تا وضعیت به قرمز پررنگ تبدیل نشود یعنی حمله مستقیم به خودشان اجازه هیچ فعالیتی به سامانه های سوری که از روسیه خریداری شده نمیدن برای همین سوریه قصد خرید سیستم پدافند هوایی از ایران را دارد، پس این از سوریه. در مورد ارمنستان اینکه این محدودیت برای ارتش ارمنستان وجود نداره و دست اونها حتی برای ارتقاء داخلی تجیهیزات روسی باز هست شاید کمک اطلاعاتی از چانب روسیه به اونها هم بشه. پس نمیتوان این دو کشور را با هم مقایسه کرد.
    • ویلاژ IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      3 1
      از آلبانی چه خبر؟
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      0 0
      بابا پروفسوووووووور
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    کا پدافندهای ساخت روسیه در برابر پهبادهای رادارگریز حرفی برای گفتن ندارند این پهبادها هم به علت نقص فنی سقوط کرده اند الکی جوگیر نشید بهترین پدافندهای روسی را در برابر پهبادهای ترکیه دنیا دید خخخخخ
    • IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      67 88
      پهپاد های ترکیه رو هم دیدیم تو ۵ روز ۷تاش نفله شد درکل هردو به درد لا جرز میخورن
    • IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      27 72
      چند سالته عزیزم 16 یا 17 سال؟؟؟معلومات بالایی داری فقط دو سه سالی ترشی نخوری یه کاره ای میشی
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    هر روز پهبادهای ارمنستان ساقط میشه یه خبر هم از اونها بزار
    • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      2 19
      خود ماهم با این سیستم اوتوباز روسی تونستیم rq170امریکایی رو بشونیم.
  • CA ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    62 52
    یکی نیومد درست تحلیل کنه که حق با کی هست تو تنش قره باغ ؟ ایران کجای داستان وایساده ؟ الان میگید لابد چون امریکا طرف ارمنستانه حق با اذربایجانه .
    • عبدالله مومن IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      49 91
      در تنش بین آذربایجان و ارمنستان . ایران با آذربایجان بود و با کمک به شیعیان آن سرزمین . قصد آزادسازی قره باغ را داشت که مسئولین ملعون آن زمان آذربایجان . علنی گفتند که اگر قرار است که ایران آنجا را آزاد کند ما به اشغال آن توسط ارمنستان . راضی تریم . و در نتیجه این بخش از آذربایجان با خیانت پانترکهای اسرائیلی و آمریکایی از آذربایجان جداشد در بخش نخجوان چون ایران دخالت کرد و با کمک نیروی نظامی . ارمنستان را تهدید و جلوی او ایستان . ارمنستان موفق به اشغال نخجوان نشد
  • DE ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    خخخخخخخخ! ارتش زپرتی جمهوری جعلی آزربادمجان چشم امیدشون به سلطان استانبول هست، چرا پانترک ها نمیرن جنگ؟ این گوی و میدان! هارای هارای
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      27 24
      دوست عزیز حرف نزنی نمیگنن لالی!
  • GE ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    زنده باد ارمنستان
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      74 46
      ننگ بر ارمنستان ملعون
    • کوروش IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      8 24
      حکومت های عوضی آذربایجان و ارمنستان هردو غاصب و بسیار پست فطرت هستن و همش درگیر فتنه انگلیسی میشن، اما خطاب ارمنستان و آذربایجان کاملا ایرانیست و درگیر اشتباه نشید.یه روز باید برگردن به خاک وطنشان.درود بر آذربایجان و ارمنستان.لعنت به فتنه گرهای غربی.
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    43 53
    آواکس ،آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      18 9
      شاید تکراری به نظر بیاد ولی حرفش کاملا درسته
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      4 3
      سفارش خریدشو به برادران چینی گفتیم
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    94 20
    مرگ بر آلبانی (بخصوص فارسی زباناشون)
    • IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      33 9
      زیبا گفتی. مرگ بر کمپ تیرانا
  • علی کانادایی CA ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    الان شما با هوشا طرفدار ارمنستان شدین ، نمیشه کلا یه جا جنگی بشه شما پروفوسورها اظهار نظر نکنین
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      15 50
      چون در ماجرای حمله ترکیه به کردها، ترکها جانب ترکیه متجاوز را گرفتن..
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      19 7
      منظورت تروریستهای پ ک ک و پ ی د بود دیگه
  • مهدی IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    62 22
    این سلاح ها کانالیزه بفروش رسیدن ، خود سامانه های روسی مستقر در سوریه جنگنده های اسرائیلی رو مورد هدف قرار نمیدن. بنظرم جمهوری آذربایجان باید بجای پر کردن جیب اسرائیل پهپاد ها رو از کشور ترکیه خریداری کنه. همینطور لازم بذکره که جاسوسان ارمنی در بین ارتش آذربایجان رخنه کردند. امیدوارم تدابیر لازم اندیشیده بشه.
  • KR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    لطفا این مقاله رو برای کشور دوست, چین هم بفرستید. ظاهرا مطلع نیستند. خریدار عمده پهپادهای اسراییل, چین و هند هستند.
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    82 70
    جنس اسرائیلی مثل جنس ترکیه ای هست بنجل
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    مشرق شما خودتون اسمتون مسلمان میزاری.ولی حامی چین و روس و ارمنی و هر کی دشمن مسلمانان هستین.به خاطر همینه که تو جهان اسلام از شما نفرت دارند و میگن شما خود شیطانین.
    • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      جهان اسلام از ما نفرت دارند؟داری از آرزوهایت میگی یا شایدم داری شوخی میکنی...و حتما منظورت از جهان اسلام سعودی های وهابی و اذناب یا اخوانی هایی مانند اردوغان هستند... البته مشرق اشاره کرده عاقبت دوستیه الهام علیُف با اسرائیل اینه هرچند شیعیان راستین و واقعی آذربایجان هیچ گاه از این سیاست های کثیف الهام علیُف صهیونیست دفاع نکرده و نخواهند کرد و آن‌ ها در جبهه ی حق هستند و ان شاءالله خداوند حفظشان نماید و ایضا ان شاءالله دیگر افرادی هم که فریب خورده ی جریان صهیونیستی_اخوانی رژیم صهیونیستی و اردوغان هستند نیز به راه حق هدایت شوند...
    • IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      ای نادان متعصب به زبان. اینجا دیگه ربطی به اسلام و زبان تورکی مغولی نداره. جمهوری جعلی آذربادمجان تلاش به تجزیه‌ی کشور ایران کرده درحالی که خودش زمانی استان این کشور بوده است و امپراتوری روسیه تزاری (دولت سن پترز بورگ) از ما جدا کرد. این کشور اصلاً مسلمان نیست و سرتا پای اونجا رو مشروب خانه و دیسکو فرا گرفته پس فاز اسلامی نده که بهشون نمیاد. همچنین آن کشور رفیق فابریک اسرائیل هم هست و در ماجرای جاسوسی از انبار هسته‌ای ایران، محموله‌ها از مرز آذربادمجان به اسرائیل تحویل شد. پس این کشور دشمن ماست و قره باغ هم بزودی مال ارمنستان خواهد شد و ایران و ارمنستان و روسیه هرکدام تکه‌ای از این موجودیت جعلی خواهند کَند.
    • US ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      برای اینکه ببینی‌ شیاطین چه کسانی هستند ببین کی‌ از شیطان بزرگ و شیطان کوچک سلاح میخره، کی‌ حمال بمب اتمی‌ شیطان بزرگ است، کی‌ اجازه میده شیطان بزرگ در کشورش پایگاه داشته باشه. ارامنه و چین و روسیه دشمن مسلمانان نیستند.
    • سعید IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      بزرگترین دشمن اسلام خود خوده علی افه. بی شرف صهیونیست.
  • هانی ترکه IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    شلوغ کنید علی اف و رجب میاین گل میگیرن دهن تون رو ها
    • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      18 40
      خوب حالا جو گیر نشو
    • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      41 63
      فعلا جلوی ارمنستان خودشون رو خیس نکنند
    • سعید IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      31 64
      علی اف مرده بیست درصد وسعت آذربایجانو (( قره باغ)) که 30 ساله تو اشغال ارمنستانه آزاد کنه. کمپوت های هارت و پورت.
  • سید DE ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    44 88
    پهپاد های ترکی تونم دیدیم چه جوری تو سوریه و لیبی نابود شدن اب بریزید اونجا که نسوزه خخخخخخ رجبتون وا داد سر جریان سوریه باخت الانم نوبت شکستش تو لیبی
  • جاویدایران AE ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    35 87
    خنده داره اینایی که میان مواضعی میگیرن که روسیه رومیاره پایین و باکو وترکیه رو میبرن بالا، شما مشکل پانترکیستی دارید برای همین توان دیدن واقعیات رو ندارید. سیستم های ساخت ترکیه در برابر روسیه در حد یک شوخی و اسباب بازی وکاریکاتوره، ترکیه هم اینومیدونه، تنها سیستم حفاظتی مهم ترکیه عضویتش در ناتو هست که باعث میشه کشوری که به ترکیه حمله میکنه به معنای حمله به ناتو درنظرگرفته بشه و این اصل واساس قدرت ترکیه هست، اینها درحالی سیستم های نظامی روسیه رو دستکم میگیرن که سیستم های روسیه حتی از امریکاهم درخیلی ازبخش ها برترهست، اینو خودامریکایی هاهم قبول دارن، آخرین مورد ناتوانی سیستم های امریکایی درماجرای اف ۳۵ ها مشخص شد و امریکا ازترس هدف قرارگرفتن توسط سامانه های روسی اومدن ترکیه رو برای خرید اس ۴۰۰ تهدیدکردن. اینجا بازی های بچه گانه نیست که بیاییم برای هم رجز بخونیم، این کارها مخصوص پسربچه های تازه به سن بلوغ رسیده هست.
  • حمید IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    33 86
    الو الو اونجا ترکیه است؟ گوشی رو بدید حاج اردوغان. چی ؟ دستشویی هستند؟ باشه. تا اومد بهش بگید با سی چهل تا پانترک پاشه بره جنگ که همه پهبادا سقوط وکردن!!! چماق فراموش نشه!!! خخخخخ
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    29 3
    کدخدایی که گمان کرده خدای ده ماست . کدخدا نیست خدا نیست بلای ده ماست
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    28 5
    رژیم صهیونیستی به یکطرف تجهیزات می فروشد وبه طرف مقابل رمز مقابله با آن را
  • فریدون IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    46 28
    اینقدی که شما به دوستان کودک کش ارمنی تون دل میسوزونسد فکر مسامانان قاراباغ هم باشید اونا کمتر از وهابی های فلسطین نسیتند!
    • ابوالفضل IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      6 16
      فلسطین شد وهابی ضد دین ارمنستان هم شد کودک کش پس حتما مردان راستین خداوند و مظلومان حخقیقی اسراییلی ها هستن نه؟ برو عمو خدا روزیت رو یجا دیگه حواله کنه
  • CA ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    24 31
    آذربایجان تماما علی اف نیست. دوستان آذری بسیاری هستند که نظر موافق با علی اف در مورد مسائل منطقه ای ندارند ولی بخاطر شرایط توان تشکیل اپوزیسیون قدرتمند را ندارند. هر چند ایران یا آذربایجان دارای همکاری هست مثل بعضی از مناطق نفتی مشترک در دریای خزر و یا آذری ها از خاک ایران برای رفتن به قره باغ استفاده میکنند. بنظرم بایستی تشویق به کاهش تنش بین دو کشور ارمنستان و آذربایجان کرد و های اگر بشود یک میانجیگری بیطرف نیز تشکیل داد تا اختلافات را کم کند. هدف کاهش حضور نیروهای خارجی در مرزهای ایران هست.
    • وحید IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      20 7
      بالاخره یک نفر حرف منطقی زد. همگی جو گیر و درگیر تعصباتین.1- اینکه علی اف رفته دامن اسرائیلی ها ربطی به مردم آذربایجان ندارد.2- کمک به شیعیان آذربایجان واجب دینی ماست و ربطی به پانترک ها ندارد و حتی باعث ضعیف شدنشان می شود. 3- بایکوت خبری قتل عام زنان و کودکان قره باغ توسط ارامنه ارمنستان بسیار کار زشتی است که خبرگزاری های ما دارند. چه کم از فلسطین و بحرین و عراق دارند؟؟؟؟4- فرصت خوبی است برای فروش پهپاد های مان به آذربایجان و جمع آوری اطلاعات از پهپادهای رژیم صهیونیستی. 5- قومی و زبانی به قضیه نگاه نکنیم واقعا و سیاست واحد در قبال این نوع مسائل داشته باشیم. 6- کمک به تغییر نرم (نه جنگ و درگیری) در سیاست و سیاسیون آذربایجان و قدرت گرفتن دموکراسی دینی ....
  • علی US ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    18 77
    هر طور حساب شده تلفات و هزینه های آذربایجان تو جنگ بیشتر بوده است این ته تکنولوژی پهبادی اسراییل است خدا بیامرزد پهبادهای مونتاژی ترکیه بچاب مشرق برای سینه چاکان اردوغان و ترکیه
  • علی US ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    16 77
    ۵تا پهباد ارمنی فقط سقوط کردند که یکی از آن ها ۳تانگ اذربایجان ترکاند بعد ساقط شد در مجموع پهباد ارمنی عملیات بهتری داشتند اگر انصاف داشته باشید بچاب مشرق
  • بهنام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    60 20
    قره باغ خاک اسلام است . مسلمانان اگر متحد بشن ارمنستان رو محو میکنن . ترکها دشمن زیاد دارن چون منطقه ای در جهان نیست که اجدادشان در آنجا حکومت نکرده باشن .
  • امیرحسین IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    14 48
    کی گفته قره باغ مال اذربایجانه کل قره باغ مردم ارمنی هستند زاوایل تشکیل شوروی برای اینکه جمهوری شوروی اذربایجان را حماییت کنند قره باغ از ارمنستان جدا کردند
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      23 16
      فارسی دیگه
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      11 2
      اگه نبود که این اراجیفو در باب خاکهای جاان اسلام نمیگفت
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    32 10
    پدافند روسی پانتسیر و بوک چطور تو ادلب سوریه و لیبی هیچ غلطی ننونست بکنه؟؟؟؟!!!! بعد شما که ادعا دارید تو پهپاد و پدافند خفنید به غیر از بمباران جاهای خالی که توی اونم شک هست چرا جلوی ترکیه و اسرائیل رو نمیتونید بگیرید؟؟؟؟!!!!در قضیه تووز هم ارباب پوتین میخواست خط گاز و مسیر ارتباطی رو تهدید کنه ولی پوزش خورد عین ادلب و لیبی. سال ۲۰۱۶ دیدیم چه جوری همین منطقه تو ۲ روز آذربایجان گرفت. شما فعلا به فکر رخنه امنیتی به اینجا و اونجان باش. نطنز و خجیر و .... وبمباران هر روزه تو سوریه و عراق.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    4 15
    صهیونیستها باید به صادرات شرارت خباست نجسشون قناعت بکنند!تکنولوژی کارشون نیست!
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    2 5
    آوتوباز بود که RQ 170 رو هک کرد.کلا سامانه جمینگ خیلی قویه این آوتوباز
  • M IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    24 51
    درودبرارمنستان
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      50 16
      مرگ بر تاجیکستان
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      10 4
      تو که نمیدونی حق با کیه ، بهتره نظر ندی
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      12 3
      مرگ بر انگلستان
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      3 0
      مرگ بر دولتستان
    • ایران IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      2 10
      مرگ بر ترکستان
  • محمد IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    17 45
    جالب بود. اینم از آذربایجان گاو شیرده اسرائیل
  • کمال IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    9 7
    اینها بیشتر اسباب بازی هستند تا جنگ افزار نظامی.اینها به درد شکار لحظه ای میخورند تا نابودی ادوات ونفرات نظامی. روی هم رفته 2 ارتش 2 کشور به درد بازی میخورند تاجنگ. ما بودیم الن جنگده وموشک وهلی کوپتر از اسمان .نفرات زمینی الان در حال پیبشروی بودیم
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    8 70
    به نظر من ارتش روسیه باید به جمهوری آذربایجان و ارمنستان و گرجستان لشگر کشی کنه و آنجا را ضمیمه ی خاک فدراسیون روسیه کنه و در قلمرو این سه کشور ده تا جمهوری خود مختار تاسیس کنه . جمهوری دربند ، جمهوری شیروان ، جمهوری گیلان ، جمهوری ... . مثل قفقاز شمالی
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
      7 0
      همه چیز فروش
  • حامد IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    55 12
    ارمنستان اولین کشوری بود که شهادت سردار سلیمانی رو به آمریکا و اسراییل تبریک گفت لعنت بر ارمنستان خایین گاز ونفت وبرقش هم مفت از ایران میگیره
  • علی IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    9 35
    پس واسه اینه که وزیر دفاع آذربایجان گفت ما جواب تهاجم دادیم جنگ بس است خیلی طفلی ترسید امیدشان به پهبادهای اسراییلی بوده که تو زرد از آب در اومد
  • علی IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    9 57
    سینه چاکان اردوغان و ترکیه میگفتند ارمنستان با حمایت روسیه است اما سامانه روسی خودش ارتقا میده پهباد میسازد سامانه جنگال بومی خودش داره اما آذربایجان مثل گاو شیرده برای ترکیه و اسراییل شده فناوری روسی نمی توانم خودش ارتقا بده چرا ....... بچاب مشرق
  • علی IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    11 54
    پای مزدوران ترکیه به جنگ باز بشه فکر کردن قره باغ مثل سوریه و لیبی است خبرهای نفله شدنش بیاد هوای کباب ترکی کردم بچاب مشرق
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    14 7
    لعنت به ابوسفیان
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    19 4
    لعنت خدا به هرچی ال ابیسفیان
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    24 1
    درود بر همه خوبان چه آذری و چه عرب و چه فارس و چه کرد و چه بلوچ و .... همه انسانیم
  • 1 IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    6 5
    MQ-9 Reaper که سلام بهتون رسوند توی عراق چطوره؟
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    6 16
    تبریک به ملت بزرگ فارس
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      0 22
      فارسها و ترکها دو گروه اقلیت در ایران هستند .
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
      9 2
      ۱۷:۰۳ اکثریت کیا هستن؟
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    17 18
    مرگ بر ارمنستان و تمامی حامیان آن انشالله
  • حسن IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    10 7
    هیچ کشوری حاضر نیست تکنولوژی پیشرفته نظامی خود را به کشور بیگانه بفروشد . چون ممکن است اطلاعات و اسرار ان بدست دشمنانش بیفتد . سلاح جنگی هر چه بومی و برامده از ذهن دانشمندان هر کشور باشد بهتر است . جت جنگی کوثر ایران مایه افتخار است . نخست وزیر مالزی گفت از امریکا جت f16 خرید کرده ایم فقط به درد اموزش می خورد و امریکا اپشن های جنگی انها را حذف کرده اند . به عراق نگاه کنید هواپیماهای جنگی جدید ساخت امریکای انها زمینگیر شده اند .
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    2 1
    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
  • ناشناس IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    13 0
    عکس سه تا پهپاد انتحاری رو گذاشتین که؟؟ کار این پهپادا منفجر شدن هست
  • علی خدایی US ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    6 6
    بیش از نود در صد سلاح های باکو ساخت و منشع اش اسراییلی است.
  • Riza IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    10 4
    من با دولت آذربایجان کاری ندارم ولی ملت و مردم آذربایجان شیعه هستند مردم ارمنستان شیعه نیستند دوستان مومن حزب الهی جهت یادآوری
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    7 0
    هدف از ساخت پهپاد اینکه در مناطق خطر ناک برای جنگنده ماموریت انجام بده
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    18 2
    روسیه به فکر خودش هست آذربایجان به فکر خودش هست ارمنستان به فکر خودش هست ترکیه به فکر خودش هست ایران به فکر انها است
  • ایران IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    6 10
    مرگ بر ترکستان، تا ما هم هستیم شما فقط در رویا خواهید دید ایران بین ارمنستان و اذربایجان ، طرف ترکا بگیره
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      2 1
      بله کاملا واقفیم که سگش۴۷۲۲ما انسان نیستید نیازی نبود خودتونو بیشتر معرفی کنید
  • علی IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    3 0
    حالا شما چرا شدین کاسه داغ تر از آش۴۵۹۸
  • احمد RO ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    3 0
    کشور آذربایجان یک کشور مسلمان شیعه هست که میخاد حقشو بگیره میخاد مسجدهایی که ارمنی ها به ژویله تبدیل کردن و پس بگیره خبر سما یجوری نگارش شده که انگار ارمنستان کشور ماست و آذربایجان دشمن ما
  • مهدی IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    جنس اسرائیلی بهتر از این نمیشه گنبد حلبیشون رو یادمون هست
  • م الف IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
    0 0
    مشخصه تقریبن سالم دست ارمنی ها افتاده واقعن سوزش شدید همراه با درد داشته پانتورکا سوختن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس