سازمان ملل

نشست فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قدری اهمیت داشت که بسیاری از کشورها در سطح وزیر خارجه در آن حضور یافتند یا پیام فرستادند و آن پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی بود.

به گزارش مشرق، تنش اخیر در فلسطین و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، قدس و کرانه باختری در کنار بن‌بست شورای امنیت برای صدور حتی یک بیانیه، کشورهای اسلامی و جنبش عدم تعهد را بر آن داشت تا نشست فوق‌العاده‌ای را در مجمع عمومی برگزار کنند.

بیش از ۹۵ سخنران برای این نشست ثبت نام کرده بودند که بخشی از آن به شرح زیر است:

ریاض مالکی وزیر خارجه فلسطین که هفته گذشته در شورای امنیت هم سخنرانی کرده بود، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم به شکل فیزیکی حضور یافت و افزود: آنهایی که می‌گویند که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، دقیقا درباره چه حقی صحبت می‌کنند؟

وی ادامه داد: اسرائیل یک قدرت استعماری است که سرزمین ما را اشغال می‌کند و همه مردم را تحت تعقیب قرار می‌دهد. اسرائیل از شما می‌پرسد اگر موشک‌ها شهرهای شما را هدف قرار می‌دادند، چه کاری انجام می‌دادید؟

پایان اشغالگری اسرائیل، صدای اکثریت جهان در سازمان ملل متحد

وزیر خارجه فلسطین اضافه کرد: اسرائیل فراموش می‌کند که اشغالگری، ریشه این خشونت‌ها است. حال بگذارید از شما بپرسم که اگر سرزمین شما اشغال می‌شد، مردم شما کشته، زندانی، بازداشت و تحت تعقیب قرار می‌گرفتند، شما چه کار می‌کردید؟

مالکی تاکید کرد: چگونه است که یک قدرت اشغالگر حق دفاع از خود را دارد اما همه مردم تحت اشغال از چنین حقی محروم می‌شوند؟ چگونه است که برای کشته شدن یک اسرائیلی، محکومیت صادر می‌کنید اما برای نسل‌کشی همه فلسطینی‌ها، سکوت اختیار می‌کنید؟

وی تصریح کرد: پاسخ ما به آنهایی که می‌خواهند قدس را به عنوان هدیه‌ای به قدرت اشغالگر واگذار کنند، این است که قدس، فروشی نیست. به آنهایی که خواهان تجزیه مسجد الاقصی هم هستند می‌گوییم که مردم ما اجازه این کار را نخواهند داد و از آن محافظت می‌کنند.

پایان اشغالگری اسرائیل، صدای اکثریت جهان در سازمان ملل متحد

پاکسازی قومی و جنایت جنگی
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر هم حضوری در این مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و گفت: قطر بارها نسبت به سیاست یهودی‌سازی قدس شرقی، هرگونه حمله به اماکن مقدسه به ویژه الحرم الشریف هشدار داده است.

وی افزود: برخلاف محکومیت جامعه بین‌المللی در سال‌های اخیر، رفتارهای تهاجمی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها و تخلیه آن‌ها از شیخ جراح، شهرک‌سازی که می‌توان پاکسازی قومی نامید، ادامه دارد.

وزیر خارجه قطر ادامه داد: حملات زیادی از سوی اسرائیل به مسجد الاقصی وجود داشته است و آنها حتی به ماه رمضان هم احترام نگذاشتند که باعث افزایش تنش شد.

آل‌ثانی اضافه کرد: قطر، یورش پلیس اسرائیل و شهرک‌نشینان به مردم فلسطین در قدس را محکوم می‌کند و آن را مردود می‌داند. ما ادامه خشونت علیه غیرنظامیان را هم محکوم می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ما همچنین یورش به نمازگزاران را محکوم می‌کنیم که این اقدام غیرقانونی، مصداق جرائم جنگی محسوب می‌شود. این اقدام، تحریک میلیون‌ها مسلمان و نقض آشکار حقوق بین‌المللی بشری است.

پایان اشغالگری اسرائیل، صدای اکثریت جهان در سازمان ملل متحد

اسرائیل، منطقه را به درگیری می‌کشاند
 
ایمن الصفادی وزیر خارجه اردن هم خود را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد رساند و گفت: ۶۵ کودک و ۳۹ مادر، خواهر، همسر و دختر از شروع تهاجم اسرائیل از دهم این ماه کشته شده‌اند.

وی افزود: هر روز بدون اقدام جامعه بین‌المللی برای ایفای مسئولیت خود و پایان دادن به این تهاجم، والدین، کودکانشان را از دست می‌دهند و کودکان هم والدینشان را از دست می‌دهد.

الصفادی ادامه داد: ۱۰۰ حمله با ۵۳ جنگنده علیه نوار غزه در ۲۵ دقیقه انجام شده است که بی‌گناهان کشته و منازل شهروندان غیرنظامی تخریب شده‌اند.

وی اضافه کرد: ۱۱ روز تهاجم اسرائیل باعث بی‌خانمانی ۷۵ هزار نفر در غزه شده است که بیشتر آنها به مدارس آنروا پناه آورده‌اند. آنروا هم قادر به فراهم کردن نیازهای زندگی آنها نیست که باید به حمایت مالی از آنروا ادامه دهیم.

وزیر خارجه اردن اظهار کرد: کشتن، تخریب، نقض قوانین بین‌المللی، منشور ملل متحد و قطعنامه‌های بین‌المللی و حقوق بشری، دیگر کافی است. اقدام اسرائیل، منطقه را بیشتر به سمت درگیری سوق می‌دهد و حق مردم در داشتن امنیت و صلح را سلب و صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

الصفادی تاکید کرد: سازمان ملل متحد باید به سرعت در حفاظت از منشور و قطعنامه‌ها اقدام کند. جامعه بین‌المللی هم باید فوری در متوقف کردن تهاجم به غزه و دستیابی به آتش بس عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: آنها باید از اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر بخواهند به نقض قوانین بین‌المللی و اشغال قدس و دیگر مناطق اشغالی فلسطین پایان دهد.

پایان اشغالگری اسرائیل، صدای اکثریت جهان در سازمان ملل متحد

تنها راه صلح، پایان اشغالگری اسرائیل است
مولود چاووش ‌اغلو وزیر خارجه ترکیه، دیگر مقام عالی رتبه‌ای بود که به نیویورک آمده و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: تراژدی فلسطین سال‌ها است که رخ داده و تراژدی غمباری در مقابل چشمانمان ادامه دارد.

وی افزود: تهاجم علیه فلسطینی‌ها و نقض حقوق اساسی آنها، طیفی از جنایت‌ها را رقم زده است. ما باید به درستی ریشه این وضعیت را شناسایی کنیم. تداوم تحریکات اسرائیل در قدس، یورش به مسجد الاقصی، نقض آزادی عبادی و تخلیه اجباری فلسطینی‌ها از شیخ جراح عامل بحران فعلی است.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: همه این اقدامات تهاجمی در ماه مبارک رمضان رخ داده است که زمانی برای دعا و بازتابی از صلح‌جویی مسلمانان است. اسرائیل تنها مسئول وقایعی است که امروزه در قدس، غزه و کرانه باختری رخ می‌دهد.

چاووش اغلو اضافه کرد: این تراژدی پایان نخواهد یافت مادامی که اسرائیل پاسخگو نشود. صلح پایدار و باثبات در سرزمین فلسطین، تنها در صورتی محقق خواهد شد که اشغالگری غیرقانونی و غیرانسانی اسرائیل پایان یابد.

وی تصریح کرد: اقدامات تهاجمی اسرائیل در واقع نوعی پاکسازی قومی است. تداوم محاصره غزه، آن را به زندان روباز بزرگی در جهان تبدیل کرده است.

وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد: کاری که باید انجام شود نه فقط آتش‌بس، بلکه باید تلاش جامعه بین‌المللی را برای پایان دادن به اشغالگری و محاصره سرزمین فلسطین بسیج کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    0 0
    همه میدانند که انگلیس وامریکا وشوروی در تاسیس اسرائیل نقش اساسی داشتن وعربها تامین نیروی انسانی صهیونیست ها را انجام دادن حالا شما انتظار داریدشورای امنیت کاری بکند اگر قرار باشد،کاری،انجام دهد،این جرثومه فساد را،نمی کاشتن هرکس چنین،فکری دارد خائن،به،بشریت است فقط،باید صهیونیست ها را بکشیم تا ازترس مرگ فراکنند واین سرزمین به صاحبان اصلی ان برگردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس