کد خبر 1215374
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۱
رژیم غذایی مدیترانه ای ریسک زوال عقل را کاهش می دهد

مطالعه جدید نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای مملو از میوه، سبزیجات، روغن زیتون و ماهی، از مغز در مقابل تشکیل پلاک و ایجاد چین خوردگی محافظت می کند.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، محققان در آلمان رابطه بین رژیم غذایی و پروتئین‌های آمیلوئید و تاو را که مشخصه اصلی بیماری آلزایمر هستند اما در مغز افراد مسن و بدون زوال عقل نیز یافت می‌شوند، بررسی کردند.

«توماسو بالارینی»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز بیماری‌های عصبی مغزی در بُن آلمان، در این باره می‌گوید: «این نتایج به مجموعه شواهدی اشاره دارد که عادات غذایی را با سلامت مغز و عملکرد شناختی در سنین بالا مرتبط می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

رژیم غذایی گیاهی تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارد

به گفته وی، «رژیم غذایی شبه مدیترانه ای ممکن است مانع از نابودی مغز شود و خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش دهد

برای این مطالعه، محققان اطلاعات بیش از ۵۰۰ نفر را جمع آوری کردند که بیش از ۳۰۰ نفر از آنها در معرض خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر بودند. شرکت کنندگان رژیم‌های غذایی خود را گزارش کرده و آزمون‌های مربوط به زبان، حافظه و عملکرد اجرایی را انجام دادند. آنها همچنین تحت اسکن مغزی قرار گرفتند و بیش از ۲۰۰ نمونه مایع نخاعی برای جستجوی نشانگرهای زیستی آمیلوئید و تاو از آنها گرفته شد.

محققان دریافتند هرچقدر نمره افراد از مقیاس در نظرگرفته شده برای رژیم غذایی مدیترانه ای پایین‌تر بود، سن مغز یک سال بیشتر بود.

محققان دریافتند افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی نمی‌کردند دارای میزان بالاتری از نشانه‌های آمیلوئید و تاو بودند. همچنین این افراد، در آزمون‌های حافظه، امتیاز کمتری دریافت کردند.

در مجموع مشخص شد پیروی از یک رژیم غذایی شبیه به رژیم مدیترانه ای با حفظ حجم مغز در مناطق آسیب پذیر به بیماری آلزایمر، میزان کمتر آمیلوئید و تاو و عملکرد بهتر در تست‌های حافظه مرتبط بود.

محققان تاکید می‌کنند رژیم غذایی تنها فاکتور سبک زندگی در کاهش ریسک بیماری الزایمر نیست. سایر مؤلفه ها نظیر ورزش هم بسیار مهم هستند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    خدا نصیب نکنه ما داریم تو خانواده اطرافیان که پرستارش هستیم هم افسرده ومشکل پیدا کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس