کد خبر 1209271
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
از احتمال تا واقعیت رسیدن سهراب و کیانوش به سهمیه المپیک/ هزار و یک اما و اگر!

رسیدن سهراب مرادی یا کیانوش رستمی به سهمیه المپیک دسته ۹۶ کیلوگرم به اما و اگرهای فراوانی کشیده است.

به گزارش مشرق، وزنه برداری ایران در المپیک توکیو تنها دو سهمیه دارد که یک سهمیه آن توسط علی داودی در فوق سنگین قطعی شده است و یک سهمیه دیگر باقی مانده که یا در دسته ۹۶ کیلوگرم خواهد یا در دسته ۱۰۹ کیلوگرم. فدراسیون بیشتر به دنبال این است که در دسته ۹۶ کیلوگرم سهمیه بگیرد چون شانس گرفتن مدال در این وزن بیشتر است و سهراب مرادی و کیانوش رستمی دنبال یک سهمیه این وزن هستند. برای گرفتن این سهمیه یکی از آنها باید یا جزو هشت وزنه بردار اول وزن باشد یا در بین وزنه برداران آسیایی بیشترین امتیاز را داشته باشد که به دلیل امتیاز کمی که دارند جزو هشت نفر نمی توانند باشند و تمام امیدشان رسیدن به سهمیه بهترین وزنه بردار قاره است.
پس از پایان مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا ازبکستان، از آنجا که سهراب مرادی  و کیانوش رستمی نتوانستند حداکثر امتیاز لازم را بگیرند، کسب سهمیه دسته ۹۶ کیلوگرم برای ایران به اما و اگرهای فراوانی کشیده است و انواع احتمالات برای رسیدن به این سهمیه مطرح است.
  
* قطعی ترین راه، وزنه زدن در کلمبیا  

از آنجا که وزنه بردار قرقیزستان امتیاز بالاتری نسبت به سهراب  و کیانوش دارد و فعلا شانس اصلی کسب عنوان بهترین وزنه بردار قاره آسیا است، بنابراین یکی از قطعی ترین  راه ها برای کسب سهمیه این است که سهراب مرادی یا کیانوش رستمی در مسابقات گزینشی المپیک کلمبیا بتوانند مجموع امتیازات خود را به امتیازی بالاتر از وزنه بردار قرقیزستان برسانند.
 مجموع امتیازات وزنه بردار قرقیزستان پس از قهرمانی آسیا ۳۲۲۶ امتیاز است.
سهراب مرادی در صورتی که در کلمبیا مجموع ۳۸۸ کیلوگرم را ثبت کند ، ۹۴۱.۱۱۷  امتیاز می گیرد و می تواند  مجموع امتیازات خود را به ۳۲۲۷ برساند و بالاتر از وزنه بردار قرقیز قرار بگیرد.
کیانوش رستمی کارش برایش بسیار سخت تر است. او برای پیش افتادن از وزنه بردار قرقیزستان باید حدود ۱۲۰۰ امتیاز بگیرد و در واقع در کلمبیا باید ۴۰۲ کیلوگرم وزنه بزند که کار بسیار مشکلی محسوب می شود.
 
حالا اگر این امتیازات در مسابقات کلمبیا پیش نیاید باید چشم و امید این دو وزنه بردار به احتمال تغییرات در رنکینگ باشد.


البته  در صورتی که سهراب مرادی به هر دلیلی به کلمبیا نرود یا در کلمبیا نتواند  وزنه بزند، کیانوش رستمی با مجموع ۳۷۸ کیلوگرم و کسب ۱۰۵۰ امتیاز بالاتر از سهراب مرادی می گیرد و می تواند به تغییرات رنکینگ چشم داشته باشد.

*بررسی احتمال تغییرات در رنکینگ دسته ۹۶ کیلوگرم
 در صورتی که سهراب مرادی و کیانوش رستمی  در مسابقات کلمبیا نتوانند اختلاف  امتیاز با وزنه بردار قرقیز را جبران کنند، شاید باید امیدوار باشند که تغییرات رنکینگ به نفع آنها باشد که البته این رنکینگ هم پیچیدگی های خاص خود را دارد. در صورتی که رنکینگ ریزش داشته باشد و وزنه بردار قرقیز بتواند جزو هشت نفر رنکینگ باشد، یکی از دو وزنه بردار ایران می تواند سهمیه بهترین وزنه بردار قاره  را بگیرد. 
 *مهمترین وزنه برداران حال حاضر رنکینگ :
۱-تائو تیان از چین
۲-فارس الباخ از قطر
۳-جاناتان ریواز از کلمبیا
۴-آنتون پلیسنوی از گرجستان
۵-رابرت سانتاوی از کانادا 
۶-دانگ جو یو از کره جنوبی
۷-کیدومار والنیلا از ونزوئلا
۸-یاماموتو از ژاپن
۹- الفیدس ویرا از کوبا
۱۰- تسیخانتسو از بلاروس
۱۱-رسول بیکف از قرقیزستان


*چین در اوزان المپیکی ۶۱، ۶۷، ۷۳، ۸۱، ۹۶ و ۱۰۹ سهمیه دارد اما از آنجا که فقط چهار نفر را  می تواند به المپیک بفرستد، می توان این احتمال را داد که دسته ۹۶ کیلوگرم انتخابی چینی ها نباشد.
*سه وزنه بردار کلمبیا در ششم اسفند ۹۸، تست دوپینگشان مثبت شد و آنها تعلیق شدند تا پرونده شان بیشتر بررسی شود. طبق قانون، کشوری که سه نمونه دوپینگ در سال داشته باشد، یک سال محروم است اما نکته این است که هنوز فدراسیون جهانی نتیجه پرونده این سه وزنه بردار را اعلام نکرده است و حتی کلمبیا در مسابقات پان امریکن هم که دو روز پیش به پایان رسید، شرکت کرد. بنابراین حذف وزنه بردار کلمبیا از رنکینگ کاملا نامشخص است.

* وزنه بردار کوبا برای کسب سهمیه یک مسابقه در دسته ۸۱ و سپس بقیه مسابقاتش را در دسته های ۸۹ و ۹۶ کیلوگرم وزنه زده است. 
نکته ای که در مورد این وزنه بردار مطرح است چون در دسته ۹۶ کیلوگرم در مسابقه ای که سطح آن طلایی باشد، شرکت نکرده است پس نمی تواند  مجوز المپیک بگیرد. اما طبق قوانین کسب سهمیه المپیک به نظر می رسد مشکلی نداشته باشد.

از احتمال تا واقعیت رسیدن سهراب و کیانوش به المپیک

در ماده ۷ انتخاب دسته وزنی، آمده است برای وزنه بردارانی که واجد شرایط رفتن به المپیک هستند، تنها شرطی که قید شده،  وزنه بردار حداقل دو مرتبه در مسابقات گزینشی المپیک  وزن المپیکی وزنه زده باشد. درواقع در این شرط رنگ رویداد قید نشده که حتما باید طلایی باشد.
 وزنه بردار کوبا هم در سه مسابقه گزینشی در دسته ۹۶ کیلوگرم وزنه زده است که البته امتیازاتی که از این مسابقات گرفته به او کمکی نکرده اند و تنها امتیازات مسابقات دسته ۸۹ برای او محاسبه شده اند. نکته مهم این است که او در مسابقات پان امریکن که سطح طلایی داشت نیز باز هم در دسته ۸۹ وزنه زد و اگر این قانون که حتما باید در یک مسابقه طلایی دسته ۹۶ شرکت می کرد، وجود داشت، منطقی این بود در این مسابقات بجای ۸۹ در ۹۶ وزنه می زد حالا باید دید می تواند مجوز را بگیرد یا خیر. 

*بلاروس در المپیک توکیو یک سهمیه دارد که در دسته ۷۳، ۹۶ و ۱۰۹ می تواند سهمیه بگیرد. از این رو احتمال حذف وزنه بردار بلاروس در ۹۶ کیلو هم هست اما نکته ای که وجود دارد، وزنه بردار دسته ۷۳ بلاروس آخرین مسابقه ای که شرکت کرده سال ۲۰۱۹ است و هر چند امتیاز لازم را دارد اما با غیبت او در  مسابقات اوایل سال ۲۰۲۰ و قهرمانی اروپا ۲۰۲۱ این احتمال را می توان داد که شاید برنامه ای برای المپیک نداشته باشد.

*حضور ژاپن، میزبان المپیک در رنکینگ هم سوالاتی را به وجود آورده بود اما طبق قوانین، ژاپن می تواند خودش سهمیه بگیرد و اگر حداکثر سهمیه را نگیرد، سه سهمیه تضمین شده در بخش مردان دارد. اگر میزبان از سهمیه اش استفاده نکند در این صورت سهمیه مجددا تخصیص داده می شود آن هم به ورزشکاری که بالاترین امتیاز را دارد و  کشورش در آن وزن صاحب سهمیه نشده باشد.
 
*سه نفر پیش روی وزنه بردار قرقیز برای حضور در رنکینگ هشت نفره  
بنابراین با این شرایط فعلا سه نفر باید از رنکینگ خارج  شوند تا  وزنه بردار قرقیزستان وارد رنکینگ هشت نفره شود تا در صورت نتیجه نگرفتن در کلمبیا، باز هم عنوان بهترین وزنه بردار قاره به ایران برسد. 

 *فاصله علی هاشمی تا سهمیه المپیک فقط یک مسابقه است
علی هاشمی تنها یک مسابقه دیگر می خواهد تا بتواند سهمیه المپیک را بگیرد و با توجه به  ۳۵۶۰ امتیازی که دارد از لحاظ امتیازی مشکلی ندارد و فقط باید تعداد مسابقات گزینشی المپیکی خود را به شش مسابقه برساند.
بحثی که در مورد علی هاشمی مطرح شده این است که اگر او به مسابقات کلمبیا برود و وزن کشی کند، سهمیه را به دست می آورد و اگر سهراب مرادی یا کیانوش رستمی هر کدام بتوانند در دسته ۹۶ به سهمیه برسند، چون علی هاشمی امتیاز مجموع بالاتری دارد، اتوماتیک وار او انتخاب می شود.
اما قانون کسب سهمیه المپیک چیز دیگری می گوید.

از احتمال تا واقعیت رسیدن سهراب و کیانوش به المپیک

طبق بند ۴ قوانین سهمیه ها: اگر کشوری  بیشتر از ظرفیت مجاز تعریف شده در سیستم انتخابی، سهمیه گرفته باشد، کمیته ملی المپیک باید از بین افراد واجد شرایط، ورزشکار را انتخاب کند و سهمیه قابل انتقال هم نیست.
بنابراین علی هاشمی می تواند در مسابقات کلمبیا شرکت و شش مسابقه گزینشی خود را کامل کند.


*کلمبیا آخرین شانس ایران
مسابقات کلمبیا از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود و ایران نباید آن را از دست بدهد چون تمام تغییر و تحولات در رنکینگ ۹۶ و ریزش های احتمالی بعد از پایان مسابقات گزینشی المپیک  اتفاق می افتد. آخرین مسابقه گزینشی المپیک نیز جوانان جهان است که اوایل خرداد برگزار می شود و پس از آن فدراسیون جهانی به کشورها اعلام می کند که حداکثر چند ورزشکار واجد شرایط برای کسب سهمیه المپیک دارند و سپس کشورها باید اسم و دسته وزنی ورزشکار خود را تایید کنند.
اگر ما در دسته ۹۶ کیلوگرم به هر دلیلی نتوانیم سهمیه بگیریم، با حضور علی هاشمی در مسابقات کلمبیا هنوز این شانس را داریم که با دو وزنه بردار به المپیک توکیو برویم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس