کد خبر 1208304
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده «شورای آتلانتیک» در یادداشتی به ارزیابی این مسأله پرداخته که سخت‌ترین بخش مذاکرات وین در این است که کدام تحریم‌ها برداشته شوند. زیرا ایران تأکید کرده علاوه بر تحریم‌های مصرح در برجام، باید تمامی تحریم‌های پس از انعقاد برجام نیز لغو شوند.

 در این بین، دولت آمریکا معتقد است تحریم‌هایی که «ناسازگار با برجام تشخیص دهد» را برطرف خواهد کرد. نویسنده معتقد است ناسازگار بدان معناست که شاید با برچسبی جز مرتبط با برنامه هسته‌ای اِعمال شده باشد، ولی منافع اقتصادی ایران از برجام را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

 تحریم بانک مرکزی، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت‌کش از این جمله هستند. در عین حال مشخص نیست دولت بایدن حاضر باشد تحریم‌هایی که علیه نهادهایی در لایه‌های پایین‌تر مانند برخی بانک‌ها و ارگان‌های اقتصادی وضع شده را نیز در این شمول بگنجاند.

 تیم‌ها از طرف ایرانی و آمریکایی باید صدها عنوان جدیدی را که تیم ترامپ اعمال کرده است بررسی کنند تا بفهمند لیست نهایی تخفیف تحریم‌ها چیست. این یک کار وقت‌گیر است و نیاز به توجه جدی به جزئیات و پیشینه هر یک از این مجازات‌ها دارد.

 اما مسأله مهم‌تر نحوه رفع تحریم‌هاست. ایران بر لغو تحریم‌ها تأکید دارد ولی آمریکا بر تعلیق آن‌ها. و لغو تحریم‌هایی با برچسب‌های «ضد تروریسم» یا «حقوق بشر» را به دلیل حضور جمهوری‌خواهان و نومحافظه‌کاران در کنگره، دشوار و دارای هزینه سیاسی می‌داند.

به نظر می‌رسد دولت بایدن قصد داشته باشد از طریق اعطای برخی مجوزها ذیل قوانین وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری، معافیت‌هایی به ایران اعطا کند و برخی فرامین اجرایی دولت ترامپ را لغو نماید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    0 1
    خب در این صورت ما هم به صورت جزیی در برنامه هسته ای محدودیت ایجاد میکنیم اونم تازه به صورت قابل برگشت. هر چی پول بدی آش میگیری
  • سعید IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    0 1
    اونا نفت رو می خواهند ولی تبادل اندکی را نمی خواهند یعنی نفت بدهید و پل هم نبرید کجای این امتیاز است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس