کد خبر 1207799
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
بورس نمایه

نکته‌ای که باید به آن دقت کرد، این است که این فشار فروش به دلیل روشن شدن چشم‌انداز سیاسی، از بین رفتن تورم سنگین انتظاری و وجود چشم اندازها برای نرخ بالای ارز بود.

به گزارش مشرق، یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند فعلی معاملات بورس تا زمان ایجاد ثبات نسبی در بازار ادامه پیدا می کند، گفت: طرف تقاضا اکنون منتظر روشن و شفاف شدن شرایط داخلی و بین المللی است و سرمایه‌گذاران به محض روشن شدن افق‌ها دوباره اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام خواهند کرد.

«امیرعلی امیرباقری» با اشاره به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت، افزود: فشار عرضه در معاملات هفته گذشته بازار سهام مشهود بود، این رویه در ادامه روند نزولی شاخص بورس صورت گرفت که از چند ماه گذشته در بازار شکل گرفته است.

وی اظهار داشت: نکته‌ای که باید به آن دقت کرد، این است که این فشار فروش به دلیل روشن شدن چشم‌انداز سیاسی، از بین رفتن تورم سنگین انتظاری و وجود چشم اندازها برای نرخ بالای ارز بود.

بیشتر بخوانید:

بورس عامل رشد تورم بود؟

امیرباقری خاطرنشان کرد: بازار به این نتیجه رسید که به احتمال زیاد برای کوتاه‌مدت فضای رکودی در بدنه بازار فیزیکی حاکم می‌شود و به تبع بازار سرمایه هم از این موضوع تاثیر خواهد پذیرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مطالعات تاریخی نشان دهنده آن است که در دوره دوم هشت ساله ریاست جمهوری فنر تورم آزاد می‌شود و با جهش ارز همراه می‌شویم، گفت: این موضوع نشات گرفته از کنترل دستوری نرخ ارز در اقتصاد ایران است و با ادامه این روند به فاصله چند سال شاهد جهش سنگین‌تری خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد، سکانداران پولی و مالی کشور به این نتیجه رسیده‌اندکه رویه قیمت‌گذاری دستوری، رویه‌ای بوده است که نتیحه‌ای جز تورم سمی، ایجاد رانت و سرریز شدن سرمایه مردم به جیب عده ای محدود نداشته است، افزود: سیاست دستوری قیمت ها در مورد نرخ ارز و هر کالای دیگری و مقابله با بازار آزاد نتیجه ای جز پرتاب تورم به آینده، توزیع رانت و فشار بر دهک‌های پایین جامعه نداشته است و به طور حتم باید اقدامی برای اصلاح این رویه صورت گیرد.

روند معاملات بورس در فروردین ماه

امیرباقری به روند معاملات بازار سهام در فروردین ماه اشاره کرد و ادامه داد: بازار در نیمه نخست سال ۹۹ قله ای در نزدیکی دو میلیون و ١٠٠ هزار واحد را به ثبت رساند، ورود شاخص بورس به چنین قله ای با توجه به نرخ بسیار بالای ارز و نرخ تورم تا حدودی توجیه پذیر بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از آنجایی که روندهای سیاسی به مرور دستخوش تغییر و چرخش شدند به تبع انتظارات اقتصادی هم با تعدیل همراه شدند، گفت: به دنبال چنین اتفاقاتی نه تنها دیگر آن چشم اندازهای مثبت محقق نشدند بلکه روند معاملات بازار به سمت ثبات نسبی چرخش پیدا کرد و کلیت اقتصاد هم به سمت رکود به حرکت در آمد.

وی اظهار داشت: با توجه به این اتفاقات، بازار اضافه پرش خود را در بسیاری از سهامی که دچار حباب شده بودند پس گرفت و با نزدیک شدن به قیمت‌هایی که با واقعیات حاضر و آتی اقتصاد همخوانی نسبی داشت سعی در تعدیل قیمت‌ها کرد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: به طور طبیعی با توجه به وجود چنین وضعیتی در بازار، عده بسیار زیادی از افراد که با ناآگاهی و بدون تحقیقات اقدام به سرمایه گذاری در بورس کرده بودند، بدون اطلاع از ریسک‌های این بازار متضرر شدند و این حرکت جمعی برای چندین بار سبب ضرر و زیان‌های سنگین مردم شد.

خوش‌بینی بازار سهام به اتمسفر آینده سیاسی کشور

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند فعلی معاملات بورس تا زمان ایجاد ثبات نسبی در بازار ادامه پیدا می کند، گفت: از آنجایی که اکنون چشم انداز روشنی برای بازار سرمایه و سایر پارامترهای اقتصادی میسر نیست؛ بنابراین طرف تقاضا هم مبادرت به خرید نخواهد کرد، این افراد شرایط کشور را رصد می کنند تا در زمان تعیین تکلیف وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و متناسب با آن وارد عمل شوند.

وی با اشاره به اینکه بازار سهام در فروردین ماه از این امر جدا نبود و در این ماه شاهد رخ دادن امیدهای سیاسی و گره گشایی های برجامی در بازار بودیم، افزود: ایجاد چنین وضعیتی باعث شد که تا حدودی بازار نسبت  به اتمسفر آینده سیاسی کشور خوشبین شود و همین امر تورم انتظاری را در بستر بازار سرمایه کمرنگ کرد.

امیر باقری افزود: طرف تقاضا اکنون منتظر روشن و شفاف شدن شرایط حاکم در کشور است و سرمایه‌گذاران به محض روش شدن افق‌ها دوباره اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام خواهند کرد.

تفکیک مسیر حرکت صنایع و سهام از یکدیگر

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بعید به نظر می‌رسد طرف تقاضا مانند گذشته به سمت هر سهمی پیش رود، گفت:  در آینده کوتاه‌مدت و میان‌مدت رشد صنایع و سهام از یکدیگر تفکیک می شوند و سمت و سوی خود را براساس واقعیات اقتصادی و با توجه به اتفاقات عملیاتی مشخص می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نباید در کوتاه مدت و میان مدت انتظار رشد جمعی همه سهام را با یکدیگر داشته باشیم، گفت: رشد جمعی سهام به دلیل تضعیف رشد پول ملی اتفاق می افتد؛ بنابراین بعید به نظر می رسد که در کوتاه مدت و میان مدت شاهد چنین اتفاقی در بازار باشیم.

ریسک جزو لاینفک معاملات بورس

امیرباقری خطاب به سهامداران گفت: بازار سرمایه از جمله هایی بازاری است که مزد ریسک را با کسب بازدهی جبران می کند؛ بنابراین بازار سهام از جمله بازارهایی است که امکان ندارد بدون در نظر گرفتن ریسک به بازدهی معقول دست پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه ریسک را جزو مسایل لاینفک سرمایه گذاری در بازار دانست و افزود: سرمایه گذاران باید با توجه به نرخ بازده مورد انتظار خود و ریسک های حساب شده که در افراد متفاوت است، اقدام به سرمایه گذاری در بازار کنند و به طور حتم در سرمایه گذاری های خود از ابزارهای بدون ریسک مانند اسناد خزانه، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و ابزارهای ترکیبی استفاده کنند تا بتوانند نرخ بازده معقول را در میان مدت و بلندمدت کسب کنند.

 معاملات قمارگونه رمز ارزها

وی به استقبال سرمایه گذاران به بازار رمز ارزها اشاره کرد و گفت: این موضوع باید مدنظر باشد، بازار رمز ارزها که این روزها مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفته است در ادامه حرکات جمعی سرمایه گذاران که برای مدتی در بازار ارز ، سکه و بورس بوده است و اکنون این حرکت جمعی به بازار رمز ارزها سرایت کرده است.

امیرباقری خاطرنشان کرد: به هر حال سرمایه گذاران باید آشنایی کافی نسبت به نوسان سنگین این بازارها داشته باشند و بدانند که در این  بازارها مدل های ارزش گذاری پاسخگو نیست و نمی توان ارزش ذاتی آنها را به دلیل نبود سابقه معاملاتی و تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار داد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه؛ نبود روش تحلیلی و سرمایه گذاری  برمبنای شانس، احتمال معاملات قمارگونه را تقویت می کند که علاوه بر مشکلات شرعی، نوسانات شدید می‌تواند مشکلات و ریسک‌های سنگین را در سبد سهام تحمیل کند.

پیش بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

وی روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: انتظار می‌رود همچنان طرف تقاضا در معاملات بورس به دلیل کاهش نرخ ارز، روشن شدن چشم اندازهای سیاسی ناشی از گره گشایی های برجامی که در حال وقوع است و نیز ابهامات موجود برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چندان قوی ظاهر نشود و روند گذشته در بازار تداوم پیدا کند.

امیرباقری با تاکید بر اینکه  سرمایه گذاران باید نسبت به این موضوع واقف باشند که امکان وقوع اتفاقی که در چند وقت اخیر در بازار سهام رخ داد  نه در کوتاه مدت بلکه در میان مدت هم  بسیار کم است، اظهار داشت: سهامداران بهتر است که از طریق تخصص کسب شده اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند و در صورتی که از چنین تخصصی برخوردار نیستند از افراد دارای تخصص و مجوز قانونی استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به سرمایه گذاران توصیه می شود که وارد هر بازاری برای سرمایه گذاری می شوند از همه جهات دارای اطلاعات سرمایه گذاری باشند.

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، یکم اردیبهشت ‌ماه) با ۳۶ هزار واحد کاهش به عدد یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته قبل آن حدود سه درصد افت داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس