صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۸آذر

دولت و وزارت خارجه تاکنون کوچکترین واکنشی نسبت به سرکوب وحشیانه مردم در فرانسه نداشته‌اند و حتی در واکنش به گستاخی موشکی فرانسه در هفته‌های اخیر نیز کاملاً منفعلانه و حقارت آمیز برخورد کردند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** آقای ماکرون! لطفاً به ما ایرانی‌ها فحش بدهید!

اکنون حدود ۵ هفته از اعتراضات گسترده در فرانسه سپری شده است. برخورد خشن و سرکوب وحشیانه مردم توسط پلیس فرانسه تاکنون ۸ کشته و حدود ۷۰۰۰ زخمی و بازداشتی در برداشته است.

دولت فرانسه بابت این سرکوب و رفتار وحشیانه باید پاسخگو باشد اما روز گذشته وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه خواستار توضیح ایران درباره مرگ یک عضو گروهک‌های تروریستی شد!

در روزهای گذشته انگلیس و فرانسه در اقدامی ضدایرانی، جلسه شورای امنیت برای بررسی گزارش‌ها درباره آزمایش‌های موشکی ایران را تشکیل دادند. این دو کشور نتوانستند هیچ مدرکی مبنی بر اینکه قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی ایران نقض شده‌اند، ارائه دهند.

دولت و وزارت خارجه تاکنون کوچکترین واکنشی نسبت به سرکوب وحشیانه مردم در فرانسه نداشته‌اند و حتی در واکنش به گستاخی موشکی فرانسه در هفته‌های اخیر نیز کاملاً منفعلانه و حقارت آمیز برخورد کردند.

اما این انفعال تنها به دولت و دستگاه دیپلماسی محدود نمی‌شود. گستاخی فرانسه در بازخواست ایران درباره مرگ یک عضو گروهک‌های تروریستی، هیچ جایی در صفحه اول روزنامه‌های اصلاح طلب در شماره امروز نداشت.

متاسفانه طیف اصلاح طلب در مقابل کشورهای غربی دچار یک خودتحقیری حادّ است. در هفته‌های اخیر روزنامه‌های اصلاح طلب نه تنها «فرانسه آشوب زده» را سانسور کردند بلکه حتی به توجیه و بزک رفتار وحشیانه دولت ماکرون نیز پرداخته و جنبش ضدسرمایه داری در فرانسه را یک مشت پوپولیست معرفی کردند!

لازم به ذکر است که در اردیبهشت سال جاری، پلیس فرانسه در پی درگیری روز جهانی کارگر در پاریس بیش از ۲۰۰ نفر را دستگیر کرد. شماری از مردم از جمله خبرنگار شبکه خبر نیز در این درگیری‌ها مجروح شد. نکته قابل تأمل اینجاست که این موضوع مهم هیچ جایی در صفحات اول روزنامه‌های اصلاح طلب نداشت. علاوه بر این سلبریتی های ایرانی نیز هیچ واکنشی به این موضوع نداشتند!

گویا طیف اصلاح طلب و برخی سلبریتی ها از فحش خوردن از چشم آبی‌ها لذت می‌برند! این رویکرد حقارت آمیز می‌گوید آقای ماکرون! مرسی که به ما ایرانی‌ها فحش می‌دهید، لطفاً به این کار ادامه بدهید!

** آیتی: روحانی خوب حرف می زند اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد!

«مهدی آیتی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «ایشان (روحانی) به استان‌ها می‌رفتند و سخنرانی‌های خوبی داشتند و خوب حرف زدند. اساساً ایشان یک خطیب است و خوب حرف می‌زند اما باید نشان داده شود که موضوع عمل به وعده‌ها بسیار جدی است. مساله این است که گشایشی در اغلب مشکلات مردم به وجود نیامده است؛ نه در بخش اقتصادی، نه آموزشی نه در بخش‌های فرهنگی و نارسایی‌های اجتماعی و... پس از طرح حقوق شهروندی انتظار آن بود که نتایج ملموسی داشته باشد اما در عمل اتفاق خاصی روی نداد. به هر حال این مسائل در کارنامه آقای روحانی ثبت خواهد شد».

در روزهای گذشته، «فرزانه ترکان» عضو شورای عالی اصلاح طلبان گفته بود: «اکنون مردم از نظرمعیشتی تحت فشار هستند. از این جهت نمی‌شود صرفاً با صحبت‌های رئیس جمهور مردم را دلگرم کرد. این حرف‌ها صرفاً گفتار درمانی است؛ مردم احتیاجی به سخنرانی ندارند و می‌خواهند به چشم خود ببینند که نرخ تورم کنترل شده و جوان‌هایی که تحصیلات عالیه نیز دارند از بیکاری در آمده‌اند. لذا جامعه نیازمند این است که دولت در عمل این مسائل را سامان بخشد».

چندی پیش «ابراهیم اصغرزاده» از فعالین اصلاح طلب گفته بود: «برخورداری از نتیجه ملموس برای دولت دوم روحانی بسیار حیاتی است و دیگر نمی‌شود با مردم گفتاردرمانی کرد و با بیان توجیهات و اینکه ما می‌خواستیم آنها نگذاشتند، اعتماد آنها را مجدداً کسب کرد».

اصغرزاده در ادامه گفته بود: «مردم خواهند گفت که کاندیداهای اصلاح‌طلب در سال ۱۴۰۰ هم از جنس همین‌ها هستند. به‌همین دلیل از حالا باید خود را بازنده رقابت ۱۴۰۰ تلقی کنیم... بنابراین از حالا پیش‌بینی می‌کنیم اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ در شرایطی می‌توانند موفق باشند و ثبات اجتماعی را حفظ کنند و اعتماد به نفس خود را بالا ببرند که دستاوردهای چهار سال دوم دولت روحانی برای مردم نتیجه ملموس به همراه داشته باشد».

یکی از انتقادهای جدی به دولت یازدهم این بود که مجموعه دولت در اغلب موارد با پروژه‌های جنگ روانی، گفتاردرمانی را بر اقدام و عمل ترجیح می‌داد. در این روش حل مشکلات اساسی به آینده- مانند دوران پسابرجام- حواله داده می‌شد و در شرایط فعلی اقدام قابل توجهی انجام نمی‌شد. علاوه بر این تمامی مشکلات و کم‌کاری‌ها را به دولت قبل و منتقدان دولت حواله می‌داد و برای حل آن راهکار ارائه نمی‌کرد. در نهایت دولت با دوقطبی‌سازی و دامن زدن به مجادلات غفلت‌آور، ذهن مردم را از مطالبه کارنامه و کارآمدی دولت منحرف می‌کرد. متاسفانه این روند در دولت دوازدهم نیز ادامه پیدا کرده است.

** منتقدان ظریف در زمین دشمن بازی می‌کنند!

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز با عنوان «رسانه‌ها و موازین اخلاقی» نوشت: «دکتر ظریف در روزهای اخیر ضمن گلایه دوستانه از برخی رسانه‌ها خواستار رعایت منافع ملی و همچنین تلاش برای تقویت غرور ملی در سطح جامعه شد...ظریف گلایه کرد که چرا اعتراف رئیس جمهور آمریکا در ناتوانی برای بازکردن پیچ و مهره‌های تاسیسات اتمی نباید تیتر رسانه‌های ما می‌شد تا باعث افزایش غرور ملی شود و توانمندی ایران عزیر را گوشزد کند؟...به راستی اگر آمریکا در ایران رسانه‌ای را در اختیار می‌داشت و می‌توانست به دلخواه خودش مسائل را پوشش رسانه‌ای بدهد، آیا بهتر از این عمل می‌کرد؟ بعضی از ما عملاً در زمین دشمن بازی می‌کنیم و کاری را انجام می‌دهیم که مقبول و مورد نیاز دشمن است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «ما را چه می‌شود که در این وانفسای جنگ اقتصادی که با انواع دیگر از جمله جنگ سیاسی-تبلیغاتی درآمیخته است، به جای کمک به نظام و ایجاد امید و اعتماد به نفس در جامعه، به پمپاژ خشم و کینه علیه خادمان نظام سرگرم و مدعی جانبداری انقلابی از نظام هم هستیم؟»

وزارت خارجه به ریاست ظریف در سال‌های اخیر منتقدان و صاحبنظران را «عقده‌گشا»، «تازه از راه رسیده»، «دروغ‌گو»، «سخیف»، «متوهم»، «کم‌اطلاع» و...نامیده است. متأسفانه برخورد توهین‌آمیز با منتقدان به یک روال در دولت تبدیل شده است. پیش‌ازاین، دولتمردان منتقدان را با تعابیری همچون: «بی‌سواد، بی شناسنامه، مزدور، انقلابیون نفهم، یک‌مشت لات، کاسب تحریم، کودک صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند و...» خطاب قرار داده بودند.

به نظر شما بکارگیری این تعابیر زشت از سوی وزارت خارجه و مجموعه دولت علیه منتقدان، در راستای افزایش غرور ملی بیان شده است؟!

«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا-دی ۹۵- در سخنرانی خداحافظی خود با افتخار اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران را بدون شلیک یک گلوله متوقف کرده است. آیا این اظهارنظر در رسانه‌های اصلاح طلب بازتاب داشت؟!

«جان کری» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا- مهر ۹۶- گفت: «ایران در توافق هسته‌ای (برجام) پیشاپیش همه امتیازاتش را پرداخت کرد». آیا این اظهارنظر در رسانه‌های اصلاح طلب بازتاب داشت؟!

«محمد جواد ظریف»- آذر ۹۲- با نادیده گرفتن توان دفاعی ایران با لحنی تمسخرآمیز گفت: «آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟»! آیا اصلاح طلبان با این اظهارنظر تأمل برانگیز برخورد کردند؟!

ظریف- بهمن ۹۴- به فاصله کوتاهی از فاجعه منا در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه آل‌سعود) با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید...۵۰۰ زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم»! آیا این اظهارنظر تأسف برانگیز با واکنش منفی اصلاح طلبان مواجه شد؟!

برخلاف ادعای این روزنامه، این طیف اصلاح طلب است که با بزک چهره کریه آمریکا و دفاع از دیپلماسی انفعالی در زمین دشمن بازی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    اصلاح طلب ها هر چقدر بیشتر از سوی آمریکا و اروپا تحقیر بشوند و لگد بخورند، بیشتر لذت می برند! دقیقا مثل یک مازوخیست!
    • نام IL ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      با شما موافق نیستم .
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      17 3
      مشرق این پرچم مسخره رو به پرچم فلسطین تغییر بده.
    • همایون IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      16 0
      مطلب بسیار درستی است ! ضمناً اصلاح طلبان در یک عملیات رسانه ای ضمن رصد مداوم سایت های انقلابی اقدام به درج نظرات منفی به مطالب علیه خود می دهند به خیال خام و احمقانه خود که مثلاً بتوانند فضا را به نفع این جریان منحوس نشان دهند .
  • ایرانی IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    اصلاح طلب تهوع اور از رو که نمیرن سنگ پا جلوشون باید لنگ بتدازه
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    5 0
    «فرزانه ترکان» عضو شورای عالی اصلاح طلبان گفته بود: «اکنون مردم از نظرمعیشتی تحت فشار هستند. از این جهت نمی‌شود صرفاً با صحبت‌های رئیس جمهور مردم را دلگرم کرد.
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    8 2
    مردم خواهند گفت که کاندیداهای اصلاح‌طلب در سال ۱۴۰۰ هم از جنس همین‌ها هستند. به‌همین دلیل از حالا باید خود را بازنده رقابت ۱۴۰۰ تلقی کنیم
  • افشین FI ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    مشرق تو ایرانی ایرانی نکن.شمایی که از ترستون نمیزارید مردم فرهنگ ایران رو زنده کنند.
  • صافکار IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    قریب 5 ساله از کاخ تا اصطبل های مملکت دست مشتی هوچی بی عرضه افتاده است.اگر فقط 20درصد به قول اکابر اصلاح نا طلب در سال اجرای منویات بشود یعنی 5ساله صددرصد ارزوها براورده شده است. ایران لیبرال مهد تمدن وفرهنگ مسیو ها ومادام های فرانسوی و کلی پیشترفت ایا واقعا اینها برای اصلاح امور مملکت امده اند؟اینقدر پررو وپر مدعا که برای ایران 1400نقشه ها کشیده اند!یعنی بهشت کره زمین ایران1400اصلاح طلب ها!؟واقعا؟
  • یحیی IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    ایران به عقب باز نمیگردد...جای تامل دارد که با اینهمه خیانت اصلاح طلبان و رکود فقر و تورم و تعطیلی کارخانجات و بیکاری و....چطور اینها به انتخابات ۱۴۰۰ فکر میکنند.اگر تا آن موقع ایران به سوریه و عراق و لیبی تبدیل نشده باشد بااین تدبیر دولت
  • محمد IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    17 3
    قابل توجه اسهال طلب ها روحانی گفت امریکا گدخداست وظریف گفت امریکا با یک دکمه ایران را نابود می کند
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    30 7
    خاک بر سر جماعت حقیر و خود کم بین اصلاح طلب . خوار و حقیرند و ملت بزرگ ایران را هم دارند کوچک میکنند .
  • مش رق IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    5 0
    با سلام. شما چرا تو کامنت ها نظری با پرچم رژیم جعلی اسرائیل گزاشتین. هرچند میدونم چرا. ولی یهودیایی که درلباس ایرانی و اسلام پنهان شدین به اربابای گوساله پرستتون بگید پایان شما نزدیک. مرگبر اسرائیل امریکا وانگلیس. اسلام پیروز است.
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    5 0
    بالاخره کدخدایی گفتند و رعیتی و تازه اروپایی ها با آن قد و بالا آقا اجازه هستند ما که امریکا می تواند با یک بمب فلان کند باید از این آقا اجازه ها حمایت کنیم شاییییییییییییید در جواب لبخند ظریف spv و یا از این چیزها را برای سرگرمی ما و مشغولیات علم کنند بنابراین صبببببببببببببببببببببببببببببببر کنییییییییییییییییییییید
  • جواب مطالب شما(مختصرومفید) IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    1 7
    اولا :موضوع فرانسه یک موضوع داخلی است وهمانطورکه ما دوست نداریم درموضوعات داخلی ایران کسی دخالت کند ما هم درموضوعات داخلی دیگران نباید دخالت کنیم. دوما:آقای آیتی ناراحت است که علیرغم اینکه اصلاح طلب بوده ولی روحانی به اوپست نداده است ،ازشانس بد روحانی تحریم های ظالمانه نگذاشت که به وعده هایش عمل کند واین را تمام مردم ایران علیرغم تبلیغات سوءشما اصولگرایان میدانند. سوما:مردم ما هم با ظریف هم عقیده اند که بعضی از ما حتی متاسفانه افرادی که خودرا انقلابی هم میدانند وهستندبه جای کمک به نظام و ایجاد امید و اعتماد به نفس در جامعه، به پمپاژ خشم و کینه علیه خادمان نظام سرگرم و مدعی جانبداری انقلابی از نظام هم هستند.
    • همایون IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      4 0
      به نظرت چرت و چرت نمی گی !
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    8 1
    خاک بر سر جماعت حقیر و خود کم بین اصلاح طلب . خوار و حقیرند و ملت بزرگ ایران را هم دارند کوچک میکنند .
  • AE ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    6 1
    امیدوارم هر چه زودتر بساط این دولت پیر و خسته و منفعل جمع شود.که هیچ بیلان کاری مثبتی جز خسران وضرر عاید این ملت نشد.اقای ظریف آهسته برو آهسته بیا که گربه شاخت نزنه.قایم بشو
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    4 1
    وقتی مردم اسیر فریب دروغ وخدعه جماعت اصلاح طلب میشود نتیجه همین به عقب باز نمیگردیم دقیقا یعنی به عقب باز خواهیم گشت ان هم نزدیک چهل سال یعنی اوئل انقلاب
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    5 0
    اصلاح طلبان بی عرضه
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    7 0
    مرگ بر منافق
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    5 0
    سران فاسد اروپا از جمله همین مکرون همه چیز را بر مبنای تعریف شده خود می پسندند معیار های تعریف شده آن ها لیبرالیسم فایده گراست و همه چیز در منافع فردی خلاصه می شود امان از دست لیبرال های وطنی که به جای منافع کشور از منافع اروپا و امریکا دفاع می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس