صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه 14 اسفند

روزنامه شرق در سرمقاله امروز نوشت: برخلاف همان مدعیانی که در ۲۲ ماه مذاکرات نفس‌گیر، بر طبل دلواپسی کوبیدند، ایران از طریق مذاکره هسته‌ای به تمام خواسته‌های خود دست یافت.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ظریف: ۲ گروه برجام را نقض کرده‌اند، اروپا و آمریکا

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:

«در حال حاضر دو گروه برجام را نقض کرده‌اند؛ امریکایی‌ها و اروپایی‌ها. امریکایی‌ها به دلیل سیاست‌های واشنگتن و اروپایی‌ها به دلیل سیاست‌های امریکا. اروپایی‌ها در برخی موارد به دلیل سیاست‌های امریکا نتوانستند تعهدهای برجامی خود را به ویژه در حوزه روابط بانکی اجرا کنند».

اشاره صریح ظریف به نقض برجام توسط اروپا بسیار حائز اهمیت است. در ماههای گذشته ظریف اعلام کرد که هنوز نمی‌توانیم یک حساب بانکی در انگیس باز کنیم. در روزهای گذشته نیز آلمان در اقدامی گستاخانه از سوخت رسانی به هواپیمای حامل آقای ظریف به دلیل هراس از تحریم‌های ضد ایرانی امتناع کرد.

علیرغم فضاسازی رسانه‌های اصلاح طلب، اروپا در موضوع برجام هیچگاه اعتراض ایران را به رسمیت نشناخته و مدعی است که آمریکا مانند دیگر اعضای امضاکننده برجام به تعهدات خود پایبند بوده است!

** شرق: ایران به تمام خواسته‌های خود در برجام رسید

روزنامه شرق در سرمقاله امروز نوشت: «برخلاف همان مدعیانی که در ۲۲ ماه مذاکرات نفس‌گیر، بر طبل دلواپسی کوبیدند، ایران از طریق مذاکره هسته‌ای به تمام خواسته‌های خود دست یافت».

ادعای مضحک این روزنامه اصلاح طلب در حالی است که همین روزنامه -۵ اسفند ۹۶- در مطلبی به قلم سردبیر نوشت: «در اواخر دوره اول دولت روحانی عیان بود که دیگر نمی‌توان به برجام دل خوش کرد و باید برای سیاستِ پسابرجام تدبیری دیگر اندیشیده می‌شد، که نشد».

مدیرمسئول روزنامه شرق چندی پیش در یک گفت‌وگو اذعان کرد که در شرایطی که نگاه‌ها نسبت به آمریکا مثبت نبوده است وظیفه آنها بزک کردن برجام بوده است!

قرار بود که براساس برجام در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای کشورمان، تمامی تحریم‌ها بالمره (یکباره) در روز اجرای برجام-دی ماه ۹۴- لغو شود. آقای روحانی به صراحت به این موضوع اشاره کرد.

مقامات ارشد دولت در اظهارات جداگانه تاکید کردند که با امضای برجام، رکود، تورم، بیکاری، مسکن، ازدواج، سرمایه گذاری خارجی و حتی مشکل آب خوردن مردم نیز رفع خواهد شد.

بی دستاوردی برجام کار را به جایی رسانده است که روزنامه‌های اصلاح طلب، آرزوهای خود را در قالب یک امر به وقوع پیوسته بیان می‌کنند.

** نماینده حاضر در سلفی حقارت، دلواپس فرانسه شد

«علیرضا رحیمی» نماینده عضو فراکسیون امید در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «اهمیت سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران» نوشت:

«اروپایی‌ها علی رغم فضای تندی که دولت ترامپ علیه کشورمان به راه انداخته، مشخصاً راه دیگری را پیش گرفته و کاملاً با این مسیر هماهنگ نشده‌اند...اروپایی‌ها با باز کردن زاویه جدیدی به بحث برجام سعی کردند که رویکرد جدید واشنگتن را به سمت اجماع مجدد برگردانند و البته سیاست امریکایی‌ها هم در این مقطع ایراد اتهامات جدید به کشورمان درخصوص مسائل موشکی و منطقه بود...علی‌رغم اهمیت‌های ملی این سفر، جریانی در داخل با تأکید بر سیاست‌های اروپاهراسی و بستن درهای کشور به روی دیگران نتایج این دست سفرها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در واقع همان نگاهی که برجام را ضد منافع ملی تعبیر می‌کند و مناسبات خارجی کشورمان را عموماً از زاویه بدبینی می‌نگرد، در این دست مقاطع فعالیت خود را بیشتر می‌کند. ترجمان این رویکرد در داخل آن است که از دید این جریان همه افراد یا نفوذی یا عامل دشمن هستند، مگر آنکه خلافش ثابت شود».

گفتنی چندی پیش علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب لیست امید مجلس نیز که پیشتر در ماجرای سلفی حقارت آمیز نمایندگان مجلس با موگرینی حاشیه‌ساز شده بود در اقدامی تأمل‌برانگیز ضمن تلاش برای حمایت و تطهیر مجرمان امنیتی دو تابعیتی، دستگیری این جاسوسان را  تسویه حساب سیاسی خواند!

مغلطه این نماینده لیست امید درمورد «بستن درهای کشور به روی اروپایی‌ها» در حالی است که خواسته اصلی منتقدان سیاست خارجی دولت این است که باید با اقتدار و حفظ عزت و منافع ملی با کشورهای اروپایی مواجه شویم.

فرانسه سالهاست که پناهگاه گروهک تروریستی منافقین شده است. گروهکی که ۱۷ هزار ایرانی را به شهادت رسانده است. در طول جنگ تحمیلی نیز فرانسه یکی از حامیان و تجهیزکنندگان اصلی صدام و رژیم بعث بوده است. علاوه بر این، بنابر اذعان رسانه‌های غربی، فرانسه در سالهای اخیر یکی از حامیان و تجهیزکنندگان اصلی گروهک‌های تروریستی در منطقه از جمله داعش بوده است.

بنابراین این کشور اصلاً در جایگاهی نیست که ایران را به دلیل سیاست‌های دفاعی مورد بازخواست قرار دهد.

** گلایه روزنامه حامی دولت به خیال بافی اقتصادی مسئولان

روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «خیال بافی اقتصادی مسئولان!» نوشت:

«"تورم" پایین شاخصی است که دولت روحانی آن را در زمره مهم‌ترین دستاوردهای خود می‌داند و به نوعی آن را مایه افتخار و مباهات دولت تلقی می‌کند. دستاوردی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بیش از این مانور دادن روی آن اشتباه محض است و هر چند مهم و قابل توجه باشد ولی از سوی دیگر به رکود موجود در جامعه نیز دامن زده است به طوری‌که این رکود را در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور از جمله، مسکن، تولید و اشتغال به خوبی می‌توان مشاهده کرد. با وجود آنچه گفته شد، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان از حال و روز اقتصاد کشور خرسند به نظر می‌رسد و حتی معتقد به وجود رکود در کشور نیستکرباسیان در گفت‌و گو با ایسنا می‌گوید که طبق تعریف او از «رکود»، بنگاه‌های اقتصادی از رکود خارج شده‌اند و رشد اقتصادی در اغلب بخش‌ها اعم از خودروسازی، فولاد و نظایر آن‌ها جریان دارد؛ ضمن اینکه بیکاری نیز کاهش و اشتغال افزایش یافته و تورم هم که مدت‌هاست دو رقمی شده است...از حرف‌های کرباسیان این‌طور برمی‌آید که اقتصاد کشور روزهای آرام و پررونقی را پیش رو خواهد داشت ولی حقیقت این است که این گفته‌ها بیشتر به رؤیا شبیه است تا واقعیت! رؤیایی که با وجود آنچه که در پیرامون خود از شرایط اقتصادی کشور می‌بینیم، دست‌یابی به آن برخلاف گفته‌های امیدبخش وزیر به هیچ وجه سهل و آسان به نظر نمی‌رسد.!»

لازم به ذکر است که بر طبق نظرسنجی اخیر مرکز دولتی ایسپا، ۶۹ درصد شرکت کنندگان، بهبود وضعیت اقتصادی و فضای کسب و کار را خواستار شده و پاسخ ۷۴.۸ درصد از شرکت کنندگان به این پرسش که آیا از شرایط اقتصادی رضایت دارید، منفی بوده است.

اکنون مطالبه اصلی مردم حل مشکلات معیشتی است و دولت می‌بایست از تمام ظرفیت‌های خود برای رفع این مشکل بهره ببرد. اما متاسفانه در شرایط فعلی، حاشیه سازی جای اقدام و عمل را گرفته است. انتظار از دولت این است که به نظر مردم تمکین کرده و به مطالبات آنها توجه کند، نه اینکه برای طفره از مسئولیت پاسخگویی، تولید مسأله کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    4 7
    انگیس کجای کره خاکی مشرق!؟
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    28 0
    اصلاح طلبان هم خائن هستند هم در غرب منافع دارند
    • سید IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
      25 0
      و هم به شدت نهوع آور!
  • حسین PL ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    17 0
    اون نماینده مذکور اصلا رد داده، انگار اصلا اخبار را نمیشود و نمی خواند و متوجه نشده در این مدت بعد از امضا برجام این اروپایی ها چه خنجری از پشت زدند و در برخی جاها از خود آمریکایی ها بدتر عمل کردند و حق ایران را پایمال کردند.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    14 0
    اقای رحیمی میخوادباوزیرخارجه ودراینده رئیس جمهوری فرانسه سلفی بگیره شایدهم اگه نداشته باشد تابعیت اونجارو
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    13 0
    دولت اقای روحانی تورم را از40درصد به گفته خودشان به9رساندن البته تخم مرغ 250هزارتومانی رابه 650تومان یعنی رشدبیش از250درصد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس