کد خبر 1206436
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۴
مواد غذایی تاثیرگذار بر میکروبیوم های روده را بشناسید

افرادی که مقدار زیادی سبزیجات، ماهی و فیبر مصرف می کنند احتمالا در روده خود باکتری های ضدالتهابی بیشتری دارند اما دوستداران فست فود ممکن است از میکروب های التهابی برخوردار باشند.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، اصطلاح میکروبیوم ها به مجموعه وسیعی از باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها که به طور طبیعی در روده ساکن هستند، اشاره دارد. مطالعات سال‌های اخیر نشان داده است که اهمیت آنها در روند طبیعی بدن- از متابولیسم و سنتز مواد مغذی گرفته تا دفاع ایمنی و عملکرد مغز- بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:

میکروبیوم‌های روده در بیماری اوتیسم نقش دارند

در مطالعه جدید، محققان دریافتند افرادی که از رژیم‌های غذایی غنی از مواد گیاهی و ماهی استفاده می‌کنند- شبیه رژیم معروف مدیترانه ای- دارای یک مزیت هستند: آنها دارای مجموعه بیشتری از باکتری‌های روده که می‌توانند التهاب را تعدیل کنند، هستند.

از طرف دیگر، افرادی که طرفدار گوشت، غذاهای فرآوری شده و مواد قندی بوده دارای گروهی از میکروب‌های روده هستند که پیش التهاب هستند.

بسیاری از مطالعات، غذا خوردن به سبک مدیترانه ای و رژیم‌های غذایی غنی از گیاهان را برای کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلف مفید می‌دانند.

دکتر «رینز ویرسما»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطالعه ما این ایده را پشتیبانی می‌کند که میکروبیوم های روده می‌توانند یکی از ارتباطات بین رژیم غذایی و خطر بروز بیماری باشد.»

تیم تحقیق دریافت افرادی که سبزیجات، میوه، ماهی‌های چرب، آجیل و غلات غنی از فیبر بیشتری مصرف می‌کنند، دارای تراکم بالاتری از باکتری‌های از بین برنده اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه هستند.

به گفته محققان، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه هنگام تخمیر فیبرهای غیرقابل هضم تولید می‌شوند و ضد التهاب هستند.

از سوی دیگر طرفداران غذاهای فست فودی، مقدار زیادی گوشت، سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه و غذاهای میان وعده‌ای فرآوری شده مصرف می‌کردند.

به گفته ویرسما، «آنها دچار مشکل مضاعف بودند: به دلیل کمبود فیبر در رژیم غذایی، باکتری کمتری برای تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه دارند. آنها همچنین دارای میزان بیشتری از میکروب‌های روده پیش‌التهابی بودند.»

یافته‌های جدید مبتنی بر جواب بیش از ۱۴۰۰ فرد هلندی پاسخ داده به سوالاتی مربوط به عادات رژیم غذایی و بررسی نمونه مدفوع آنها بود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس