کد خبر 1205464
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۴
تشابه علائم آپاندیس کودکان با سایر بیماری‌ها/توصیه به والدین

یک متخصص جراحی عمومی گفت: تشابه علائم آپاندیس کودکان با بیماری‌های دیگر، از مهم ترین دلایل مراجعه دیرهنگام والدین به پزشک است.

به گزارش مشرق، امیرحسین علویان، افزود: بروز آپاندیسیت در کودکان بسیار غیرمعمول، اما امکان‌پذیر است، همچنین تشخیص آپاندیسیت می‌تواند برای والدین دشوار باشد.

وی ادامه داد: علائم معمول آپاندیسیت شامل بی اشتهایی، درد شکمی، تب و استفراغ است و در موارد نادر، می‌تواند باعث اسهال نیز بشود. شکم کودک ممکن است بادکرده و حساس به لمس باشد و اگر آپاندیس ملتهب موجب تحریک عضلاتی شود که به پاها منتهی می‌شوند، ممکن است روی سمت راست بدنش خم شود.

بیشتر بخوانید:

شایع‌ترین جراحی غیر ضروری کودکان

این متخصص جراحی عمومی افزود: بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است بتوانند نشانه‌ای را که گاهی مشخص‌کنندهٔ آپاندیست است توصیف کنند. مثلاً درد شکمی که از ناف به سمت راست قسمت تحتانی شکم حرکت می‌کند، اما یک کودک خردسال نمی‌تواند در فهمیدن علت ناراحتی‌اش کمک زیادی به شما بکند و نیاز به معاینهٔ پزشکی دارد.

علویان اضافه کرد: اگر بیمار دچار علائم معمول آپاندیسیت باشد، معمولاً پزشک جراح بلافاصله پس از معاینه و تشخیص نهایی اقدام به جراحی می‌کند. البته اگر علائم مبهم باشد، پزشک آزمایش خون درخواست می‌کند. چون در خون بیمار دچار آپاندیسیت معمولاً گلبول‌های سفید افزایش می‌یابد. ممکن است آزمایش ادرار و عکس شکم هم درخواست کند.

وی افزود: بعضی بیماری‌ها در بچه‌ها علائم مشابه التهاب آپاندیس ایجاد می‌کند، بنابراین پزشک باید آنها را حتماً در نظر داشته باشد، یکی از این بیماری‌ها، اسهال و استفراغ و دیگری مسمومیت غذایی به ویژه در فصل تابستان است.

این متخصص جراحی عمومی توضیح داد: تفاوت اسهال، استفراغ و مسمومیت با آپاندیسیت این است که بچه مبتلا به این بیماری‌ها هم معمولاً اسهال، استفراغ شدید، دل درد و تب دارد، اما اول تهوع و استفراغ سراغش می‌آید و بعد تب، اسهال و دل درد شروع می‌شود در حالی که در التهاب و عفونت آپاندیس، اول درد است بعد تهوع و استفراغ. علاوه بر این، بچه دچار التهاب آپاندیس تب خفیفی دارد و تبش خیلی بالا نیست، مگر این که آپاندیسش سوراخ شده باشد.

علویان گفت: جراحی باید بعد از تشخیص آپاندیسیت هر چه سریع‌تر انجام شود و اگر پدر و مادر تعلل کنند یا بخواهند تحقیق و از چند جراح نظرخواهی کنند، کار درستی نیست، چراکه آپاندیس بچه‌ها در زمان کمتری ممکن است پاره، چرک و آلودگی وارد شکم شود و سلامت کودک را به خطر بیاندازد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    0 0
    متاسفانه پیامها کار نمیشود اما این موضوع تجربه شده است یک قاشق مرباخوری عسل و ۱۴ عدد سیاهدانه بدهید یک ساعت بعد تکرار کنید اگر خوب نشد که رد خور نداره بدهید پزشک جراحی کند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس