کد خبر 1203533
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۶
تفاوت مسواک زدن در صبح و شب/جرم گیری فراموش نشود

مدیر گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مورد اهمیت مسواک زدن در طول روز و شب، نکاتی را متذکر شد

به گزارش مشرق، محمدحسین خوشنویسان، تمیز نگه داشتن محیط دهان و دندان را یکی از ضروریات تضمین سلامت بدن دانست و گفت: اولین نکته برای داشتن دندان‌های سالم استفاده از مسواک به صورت منظم و حداقل دو بار در روز است.

ببینید:

فیلم/ کارهای روزمره که دندان ما را خراب می‌کند

وی افزود: مسواک کردن دندان‌ها حداقل دو بار در روز، شب قبل از خواب و صبح بعد از صرف صبحانه به مدت دو دقیقه در هر نوبت ضروری است. همچنین استفاده از نخ دندان بعد از مسواک شب برای تمیز کردن سطوح بین دندانی لازم است.

خوشنویسان ادامه داد: در شرایط عادی، اگر فردی روزی دو بار یعنی صبح و شب به طور صحیح مسواک بزند می‌تواند از بروز پوسیدگی دندان کاملاً جلوگیری کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در هنگام شب ترشح بزاق کم و حتی متوقف می‌شود و میکروب‌های دهان از مواد غذایی موجود در بین دندان تغذیه می‌کنند. این میکروب‌ها ضمن تکثیر تصاعدی، با جمعیتی میلیاردی با تخمیر قندها اسید تولید می‌کنند. تکرار پروسه تخمیر و تولید اسید می‌تواند مینای دندان را تخریب کند که در صورت عدم مراقبت و استمرار تخریب مینا، پوسیدگی دندان به وجود می‌آید.

وی ضمن تاکید بر استفاده روزانه از مسواک، اضافه کرد: مسواک زدن شب قبل از خواب، باعث جلوگیری از تخریب دندان‌ها می‌شود؛ ضمناً مسواک صبح بعد از صرف صبحانه کمک به بازسازی مینای دندان می‌کند.

خوشنویسان افزود: بعد از صرف صبحانه زمینه بازسازی مینای دندان فراهم می‌شود. به این ترتیب که ترشح بزاق دهان بعد از صرف صبحانه ادامه دارد و حتی افزایش می‌یابد. در این زمان املاح از بزاق دهان به سطح مینا منتقل شده و در حضور فلوراید موجود در محیط دهان، جذب بافت مینای دندان شده و آن را تقویت و باز سازی می‌کند. به این ترتیب با مسواک شب از تخریب دندان‌ها جلوگیری می‌کنیم و با مسواک صبح مینای محافظ دندان را تقویت یا بازسازی کنیم. به این ترتیب می‌توانیم برای همیشه از داشتن دندان‌های سالم و زیبا لذت ببریم.

وی، کاهش مصرف مواد قندی، مراجعه منظم سالانه برای بالغین و مراجعه هر ۶ ماه یکبار کودکان به دندانپزشک، استفاده از نخ دندان و دهانشویه را از دیگر موارد کاهش مشکلات دهان و دندان دانست و گفت: هر فردی که روزی دو بار از مسواک استفاده می‌کند باید سالی یکبار هم برای جرم گیری دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    6 0
    فرمایش شما متین ولی خودتون میگین تا یه ساعت نیم ساعت بعد غذا مسواک نزنین اونوقت مسواک زدن بعد صبحونه!!!! ما که قبل صبحونه میزنیم و اگه چیز شیرین بخورم اونوقت نیم ساعت یه ساعت بعد صبحونه هم میزنم و صد در صد بعد نهار و قهوه خوردن هم میزنم الحمدلله دکترا ازم راضی اند
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
      3 0
      خدا تزت راضی باشه بابا
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    8 2
    سالی یکبار نمیتونیم ماهی و موز بخریم برای بچه ها مون بعد چطور سالی یکبار بریم دندانپزشکی مثل خیلی از مسئولین هم دزد نیستیم و درامد دیگه ای هم نداریم.
  • علی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    1 3
    خود همین فلوراید موجود تو خمیردندان برای بدن سم هستش! به جای اون به روش های طب سنتی مراجعه کنید.
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
      0 0
      احسنت
  • سپهر IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    1 0
    عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس