کد خبر 1203501
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۳
ارتباط عدم تعادل در باکتری های لثه و بیماری آلزایمر

بر اساس تحقیقات جدید، افراد مسن دارای تعداد بیشتر باکتری های مضر در لثه های شان، احتمالاً دارای آمیلوئید بتا، نشانگر اصلی بیماری آلزایمر، در مایع مغزی نخاعی خود هستند.

به گزارش مشرق به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه نیویورک به شواهد فزاینده ارتباط بین بیماری پریودنتال (بیماری لثه) و آلزایمر پی بردند.

بیماری پریودنتال که ۷۰ درصد بزرگسالان ۶۵ سال به بالا را مبتلا می‌کند با التهاب مزمن و سیستمیک مشخص می‌شود که با ایجاد کیست‌های بین دندان‌ها و لثه‌ها باعث تجمع باکتری‌ها در آن می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مهم ترین علائم آلزایمر

«آنجلا کامر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «دهان هم محل زندگی باکتری‌های مضر است که باعث التهاب می‌شوند و هم باکتری‌های محافظ سلامت. ما دریافتیم که آمیلوئید مغز با افزایش باکتری‌های مضر و کاهش باکتری‌های سودمند مرتبط است.»

بیشتر بخوانید:

تاثیر شگرف وزن بدن بر عملکرد مغز

بیماری آلزایمر با دو پروتئین خاص در مغز مشخص می‌شود: آمیلوئید بتا که تجمع یافته و پلاک تشکیل می‌دهد و اعتقاد بر این است که اولین پروتئین رسوب یافته در مغز در رابطه با ابتلاء به آلزایمر است و تاو که در سلول‌های عصبی جمع می‌شود و گره ایجاد می‌کند.

به گفته محققان، مکانیزم‌هایی که توسط آنها میزان آمیلوئید مغز تجمع می‌یابد و با آسیب شناسی آلزایمر مرتبط است پیچیده بوده و فقط تا حدی قابل درک است. مطالعه حاضر نشان می‌دهد که بیماری‌های پیش التهابی مانع پاکسازی آمیلوئید در مغز و تجمع آن می‌شوند.

تغییرات آمیلوئید اغلب دهه‌ها قبل از تشخیص آسیب شناسی تاو یا علائم بیماری آلزایمر مشاهده می‌شود.

محققان ۴۸ فرد بزرگسال سالم از نظر شناختی در رده سنی ۶۵ سال به بالا را مورد مطالعه قرار دادند. شرکت کنندگان تحت آزمایشات دهانی قرار گرفتند و نمونه‌های باکتریایی از زیر لثه جمع آوری شد و برای تعیین میزان آمیلوئید بتا و تاو از قسمت نخاع کمر استفاده شد.

نتایج نشان داد که افراد دارای عدم تعادل در باکتری‌ها، به نسبت تعداد بیشتر باکتری‌های مضر به باکتری‌های سالم، به احتمال زیاد دارای نشانگر آلزایمر هستند.

محققان معتقدند از آنجا که میزان بالای باکتری‌های سالم به حفظ تعادل باکتری‌ها و کاهش التهاب کمک می‌کند، ممکن است در برابر آلزایمر نقش حفاظتی داشته باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    6 0
    مسواک بزنید تا حافظه شما بیشتر شود.....
  • لطفا درج نکنید IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    3 0
    الأعراف قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ،_ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﻣﺮ ﻛﺮﺩم ، ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﺎﻧﻊ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﻧﻜﺮﺩﻱ ؟ ﮔﻔﺖ : ﻣﻦ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻬﺘﺮم ، ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻱ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔِﻞ ﺁﻓﺮﻳﺪﻱ .(١٢) قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ،_ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻭ ﻣﻨﺰﻟت ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻱ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﺮﺳﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺑﻠﻨﺪ ، ﺑﺰﺭﮒ ﻣﻨﺸﻲ ﻛﻨﻲ ﭘﺲ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﻮ ﻛﻪ ﻗﻄﻌﺎً ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺭﺷﺪﮔﺎﻧﻲ .(١٣)
  • DE ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    4 0
    صبح و ظهر و قبل از خواب مسواک بزن مسواک، تا دهان تو گردد خوشبو و تمیز و پاک. به یاد محله ی بهداشت و زنده یاد رضا ژیان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس