تحولات اوکراین؛ سیا: روسیه 4 هزار سرباز به کریمه اعزام کرده است - کراپ‌شده

همزمان با اعلام ارسال نیروهای جدید روسیه به شبه جزیره کریمه، ارتش اوکراین اعلام کرد که در درگیری با شبه‌نظامیان طرفدار روسیه، یک نیروی اوکراینی زخمی شده است.

به گزارش مشرق، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شد که روسیه هزاران نیرو به شبه جزیره کریمه اعزام کرده است.

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا به نقل از منابعی در سیا شنبه گزارش داد که ارتش روسیه در ادامه تنش بین مسکو و کی‌یف بر سر منطقه مرزی «دونباس» چهار هزار نظامی به کریمه گسیل داشته است. همزمان نیز تصاویر و ویدئوهایی از استقرار تانک‌ها و نفربرهای زرهی روسیه در منطقه مرزی دونباس منتشر شده است.

استقرار موشک‌های توچکا در مرز

گزارش‌ها از شرق اوکراین نیز حکایت از آن دارد که ارتش این کشور موشک‌های بالستیک تاکتیکی « OTR-۲۱ توچکا» را به نزدیکی مرزهای خود با روسیه ارسال کرده است.

هشدار وزیر دفاع اوکراین

امروز همچنین وزیر دفاع اوکراین در ادامه جنگ لفظی درباره تحرکات روسیه در منطقه شرقی دونباس هشدار داد و گفت که این تحرکات چه‌بسا منجر به تحریکاتی در اوکراین شود.

اندری تاران گفت: «اتهامات روسیه علیه اوکراین مبنی بر نقض حقوق روس‌زبان‌ها در دونباس احتمالاً منجر به آغاز خشونت مسلحانه علیه اوکراین شود».

او در رابطه با تحرکات روسیه در مرزهای شرقی کشورش نیز گفت که باید این مسئله را در نظر گرفت که تشدید تحرکات و حملات مسلحانه روسیه علیه اوکراین بدون تصمیم سیاسی کرملین آن هم در سطح بالا ممکن نیست.

اتهام کی‌یف به نقض آتش بس‌ در دونباس

در شرق اوکراین، جمهوری خودخوانده «خلق لوهانسک» شنبه مدعی شد که ارتش اوکراین طی ۲۴ ساعت گذشته مواضع این جمهوری را که از نظر کی‌یف تروریستی است، گلوله باران کرده است.

این جمهوری خودخوانده و اوکراین متقابلا یکدیگر را به نقض آتش‌بس در دونباس متهم کردند. در نتیجه تبادل آتش در این منطقه، ارتش اوکراین گفته یک نیروی این کشور در نتیجه «آتش دشمن» زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده است.

زلنسکی در استانبول

تنش در منطقه مورد مناقشه دونباس اوکراین در حالی وارد سومین هفته خود می‌شود که زلنسکی، رئیس جمهور این کشور در سفری از پیش اعلام شده وارد استانبول شد. قرار است او با اردوغان همتای ترکیه‌ایش دیدار و گفت‌وگو کند.

رسانه‌های ترکیه از جمله دیلی صاباح از قول کارشناسان و تحلیلگران این کشور نوشت که احتمالا کی‌یف برای کاهش تنش در دونباس، از آنکارا کمک بگیرد. سفر زلنسکی به استانبول در حالی است که رؤسای جمهور روسیه و ترکیه شب گذشته تلفنی درباره حوادث منطقه و تحولات اوکراین رایزنی کرده بودند.

اوکراینی‌ها: پوتین، بایدن را آزمایش می‌کند

با این حال کارشناسان اوکراینی بر این باورند که روسیه به دنبال این است که جو بایدن را بیازماید. «دنیس موساکلیک»، کارشناس نظامی و هماهنگ کننده بخش سیاست بین‌المللی در مرکز تحقیقات سیاسی اوکراین وقوع درگیری‌های شدید در دونباس بین روسیه و اوکراین را محتمل دانست ولی وقوع این درگیری‌ها را در مقطع فعلی بعید دانست.

به گزارش آناتولی، این کارشناس اوکراینی گفت که روسیه با اقدامات خود در مرزهای شرقی اوکراین، به دنبال اعمال فشار به دولت بایدن و دولت زلنسکی است تا واشنگتن را بیازماید.

دیروز دو فروند کشتی جنگی آمریکا از تنگه بسفر ترکیه عبور کرده و وارد آب‌های دریای سیاه شدند. در سایه تنش دوباره بین اوکراین و روسیه، کی‌یف خواستار عضویت در ناتو شده است و همین مسئله نگرانی و هشدار مسکو را در پی داشته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس