کد خبر 1202007
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
فرانسه

سفیر فرانسه در مصاحبه با روزنامه کارو کارگر گفته است که برجام تا انتخابات احیاء می‌شود.

سرویس سیاست مشرق - سفیر فرانسه در تهران در مصاحبه با روزنامه کار و کارگر، به بررسی سرنوشت برجام پرداخته و مدعی شده است تا پیش از انتخابات برجام احیاء خواهد شد. البته اروپایی‌ها در طی چند سال گذشته این‌دست ادعاهای واهی را کم مطرح نکرده‌اند.

فیلیپ تیئبو در حالی با یک شیطنت سیاسی مسئله برجام را به انتخابات ریاست جمهوری گره‌زده است که اروپایی‌ها در ۴ سال قلدرمآبی ترامپ نه‌تنها تلاشی برای حفظ برجام نکردند؛ بلکه با خلف وعده‌های مکرر و نیز بدقولی حتی نتوانستند خط اعتباری اینستکس را به مرحله عملی درآورند.

فرانسوی‌ها در آن سال‌ها از یک‌سو توتال و پژو را با سرعت از بازارهای ایران خارج کرده و در برابر آن ماکرون طرف ایرانی را نصیحت می‌کرد تا با دادن امتیاز بیشتر در پروژه فشار حداکثری در زمره کشورهای نرمال درآمده و تسلیم آمریکایی‌ها شود.

واقعیت آن است که در طی چند سال گذشته؛ اروپایی‌ها در حد یک مستعمره آمریکا نیز از خود اختیار عمل نداشته و نه‌تنها از ایران نفت نخریده و تبادلات تجاری را گسترش ندادند، بلکه راه ورود دارو و غذا را به ایران بسته و در اقدامی بی‌شرمانه همه تُجاری که با تهران در ارتباط بودند را بنا به قوانین تحریمی وضع‌شده توسط ترامپ؛ با اتهام دور زدن تحریم‌ها به آمریکایی‌ها تحویل می‌دادند.

حالا همین کشورهای ناتوان با ادعاهای گزاف سعی می‌کنند با دادن پالس‌های غلط در انتخابات ایران دخالت کنند. سخنان سفیر فرانسه در ایران پیش از آنکه اقدامی دیپلماتیک در راستای لغو سریع تحریم‌ها باشد، شارژ سیاسی جناح غرب‌گرا در انتخابات محسوب می‌شود، زیرا اصلاح‌طلبان و تیم دولت در آستانه انتخابات با یک کارنامه بدون دستاورد؛ عملاً شانسی برای پیروزی نداشته و سفیر فرانسه در دقیقه آخر با دادن وعده‌های سر خرمن به آن‌ها امتیاز داده است.

سفیر فرانسه احتمالاً اخطارهای ظریف به البرادعی را این بار جدی گرفته است و با بالا زدن آستین‌ها سعی دارد تا جایی که امکان دارد بر روند انتخابات تأثیر بگذارد.

 ظریف در سال ۲۰۰۴ و در مذاکرات سعدآباد نیز درحالی‌که در گوشه‌ای در حال مذاکرات محرمانه با محمد البرادعی مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود؛ نگرانی‌های جریانی و حزبی خود را با البرادعی در جریان گذاشت.

او به البرادعی درباره آثار و تبعات شکست مذاکرات گفت: «بسیاری از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری (انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۴) از شکست مذاکرات ما سود می‌برند.

سفرای اروپایی در فضای سیاسی ایران به طرز قابل‌توجه‌ای فعال‌شده‌اند. خط جدید سفیر فرانسه را در ادامه اقدامات عملیاتی راب مک ایر سفیر انگلستان باید بررسی کرد. سفیر انگلیسی دی‌ماه ۹۸ مستقیم به صحنه آمده و پروژه آشوب سازی را هدایت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس