پرواز ترکیه هواپیما

در حالی که کشور ترکیه با شیوع شدید کرونا دست و پنجه نرم می کند کماکان پروازها بین ایران و ترکیه برقرار است. در این بین وزارت راه معتقد است باید ستادمقابله با کرونا برای بستن مرز هوایی ابلاغیه دهد.

به گزارش مشرق، با شیوع شدید کرونا در کشور ترکیه و قرمز شدن اغلب استان های این کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه ۱۴ فروردین، بود که در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، بر ضرورت توقف یک هفته ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با این کشور  و لزوم همکاری استانداران در این زمینه، تاکید کرد.

البته وزیر بهداشت این را هم گفته بود که شهروندان ایرانی که در ترکیه به سر می برند و قصد ورود به کشور را دارند و همچنین اتباع کشور ترکیه که در ایران بوده و قصد خروج از کشور را دارند، می توانند با رعایت پروتکل‌های مربوطه و انجام تست PCR و اطمینان از عدم آلودگی اقدام به ورود و خروج کنند... در مورد هموطنانی که از مرزهای زمینی و هوایی وارد کشور می‌شوند نیز ایجاد قرنطینه برای موارد مشکوک یا مثبت ضروری است.

بیشتر بخوانید:

پرواز به پایتخت گردشگری ترکیه فقط با ۷۰۰ هزار تومان!

پیگیری ها حاکی از آن است که با وجود درخواست وزیر بهداشت از فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، هنوز جلسه ای درباره تعیین تکلیف پروازهای ترکیه و بستن مرز هوایی با این کشور اتخاذ نشده است.

در شرایطی که شهرهای کشور ترکیه به شدت تحت تأثیر ویروس کرونا هستند، دست کم ۱۴ پرواز ایرلاین‌های ایرانی به کشور ترکیه انجام می‌شود و درمقابل نیز ایرلاین‌های ترکیه ۱۴ پرواز به ایران انجام می‌دهند.

این در حالی است که زمانی که در کشور چین برای اولین بار شیوع کرونا رخ داد، بلافاصله موضوع توقف پروازهای ایران به چین مطرح شد و مسوولان مختلف همان زمان بارها بر طبل توقف پروازهای ماهان به چین کوبیدند و حتی مدعی شدند ماهان کرونا را از چین به ایران آورده است و حتی به دنبال قطع کردن پرواز باری بین ایران و چین بودند.

امروز هم کم کاری و بی توجهی در توقف پروازها بین ایران و ترکیه جای سوال دارد که چرا تصمیم قاطعی از سوی مسوولان برای توقف موقت این مسیر تقریبا گردشگری اتخاذ نمی شود.

به هر حال مسافران مسیر هوایی ترکیه خصوصا در این ایام اغلب گردشگرانی هستند که بین دو کشور تردد دارند؛ در این بین شاید کشور ترکیه در راستای منافع سنگین گردشگری خود مایل نباشد اعلام کند که ورود گردشگر از هر نقطه دنیا به این کشور ممنوع است اما ایران می تواند در راستای جلوگیری از انتقال بیشتر این بیماری به کشور، بلافاصله دستور توقف پروازهای شرکت هواپیمایی ترکیه ای و شرکت هواپیمایی ایرانی را بدهد.

در حال حاضر هفته ای حدودا ۱۴ پرواز شرکت های هواپیمایی ایرانی به کشور ترکیه انجام می‌دهند و شرکت هواپیمایی ترکیه ای نیز هفته ای ۱۴ پرواز به ایران انجام می‌دهد که برخی هفته ها به ۱۵ پرواز در هفته هم می رسد؛ درست است که موضوع تست منفی کرونا از الزامات برای مسافران دو طرف است اما این موضوع با ۲ مشکل هم مواجه است، اول آنکه امکان ارئه تست جعلی منفی کرونا از سوی معدود مسافران قانون گریز وجود دارد نظیر موضوعی که وزیر بهداشت در مورد برخی عراقی ها مطرح کرد و دوم اینکه ممکن است در فاصله زمانی اخذ تست تا هنگام پرواز مسافر دچار بیماری کرونا شود.

به هر حال انجام حدود ۳۰ پرواز در هفته بین ایران و کشور کرونازده ترکیه، کافی است تا بلافاصله با ورود گردشگران دو طرف، رنگ‌بندی شهرهای بیشتری از ما تغییر کند و به سمت قرمز شدن پیش برود.

حال جای سوال است زمانی که موضوع شیوع شدید کرونای انگلیسی در خوزستان مطرح شد بلافاصله الزام بر ضرورت ارائه تست منفی کرونا در پروازهای و قطارها ابلاغ شد اما برای توقف مرز هوایی ترکیه، ابلاغیه ای هنوز صادر نشده است.

علاوه بر این نوع جدیدی از ویروس جهش‌یافته کرونا در ترکیه شناسایی شده است که گفته می‌شود از ویروس کرونای انگلیسی نیز کشنده‌تر بوده و سرعت انتقال بیشتری دارد.

* وزیر راه و شهرسازی: ستاد مقابله با کرونا باید برای توقف پروازهای ترکیه تصمیم بگیرد

موضوع را که از وزیر راه و شهرسازی پیگیری کردیم، گفت: درخواست وزیر بهداشت و درمان روز ۱۴ فروردین واصل شده است، در این باره باید ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم بگیرد و اعلام کند، متاسفانه این درخواست اول در فضای مجازی پخش شده است.

* رئیس سازمان هواپیمایی: ستاد کرونای ابلاغی به ما نداشت

تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم همان حرف زیر راه و شهرسازی را تکرار می کند و می گوید: در توقف پروازهای ترکیه تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

وی گفت که هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغی در این باره به ما نداشته است، البته باید به این موضوع توجه داشت که به هر حال تعدادی از مسافران ترکیه ای در کشور ما حضور دارند و تعدادی از ایرانی ها هم در کشور ترکیه حضور دارند که بالاخره باید به کشور برگردند و نمی توان همه پروازها را به ناگاه کاملاً متوقف کرد با این حال ما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

بیشتر بخوانید:

آقای روحانی برگزاری کنسرت‌ها و سفر به ترکیه هم ممنوع است؟

به گفته دهقانی زنگنه در همه پروازهای خارجی و همین پروازهای ترکیه، تست منفی کرونا یکی از الزامات برای مسافران است و مسافران باید حتماً تست معتبر منفی کرونا داشته باشند؛ این تست‌ها مدت زمان ۷۲ ساعت اعتبار دارد و در صورت گذشت زمان یا مشکوک بودن فرد از نظر ابتلا، مجددا آزمایش PCR از فرد گرفته می شود.

البته رئیس سازمان هواپیمایی ایران را هم گفته است که اگر قرار بر شیوع کرونا از طریق هواپیما بود، قاعدتاً باید تاکنون مهمانداران، خلبانان و پرسنل زمینی همگی آلوده به ویروس می‌شدند، اما این سوال مطرح است که چه تعداد از این افراد به کرونا مبتلا شدند و وزارت بهداشت باید به همه این نکات توجه داشته باشد.

دهقانی زنگنه می‌گوید: «نباید بر اساس گمانه‌ها صنعت هوایی را تعطیل کرد، مگر با تعطیل کردن پروازها کار درست می‌شود؟ با اجرای دقیق‌تر و نظارت بیشتر می‌توان مانع از لغو پروازهای کشور شد.»

با این وجود این سوال مطرح است که چرا ستاد ملی مقابله با کرونا به تشخیص وزیر بهداشت اعتماد نمی‌کند و نسبت به بستن مرز هوایی با ترکیه اقدام نمی‌کند.

از سوی دیگر هم ضرورت دارد این نظارت انجام شود که در صورت توقف پروازهای ترکیه، پذیرش مسافر از این کشور در قالب مسافر کانکشنی نداشته باشیم بدین ترتیب که مسافری از ترکیه به امارات برود و سپس با پرواز امارات وارد ایران شود کما اینکه این مشکل در توقف قبلی پروازهای ترکیه رخ داد.

مسافران از ایران در قابل پرواز کانکشنی به ترکیه می رفتند از ترکیه هم در همین قابل مسافران وارد ایران می شدند و از سوی دیگر ایرلاین های قطر و امارات هم از این موضوع سودجویی می کردند و گاهی پرواز از ایران به ترکیه و بلعکس برای یک مسافر تا ۷۰ میلیون تومان هم هزینه داشت.

* رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی: توقف پروازهای ترکیه به نفع ایرلاین های قطری است

یونس دقیق کیا، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این باره می‌گوید: تا ستاد مقابله با کرونا ابلاغی نداشته باشد طبق قانون پروازها انجام می‌شود.

وی افزود: اگر تصمیمی هم اتخاذ شود باید به این موضوع توجه داشت که باید تعدادی پرواز در نظر گرفته شود تا ایرانیانی که در ترکیه هستند به کشور برگردند به هر حال در این ایام ایرانیان زیادی به ترکیه رفته اند و نمی توان آنها را آنجا نگه داشت.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: پیشنهاد می‌شود به جای توقف پروازها، موضوع سخت گیری در مقررات تست pcr مدنظر قرار گیرد و کنترل ها تشدید شود تا از ایجاد آلودگی جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: باید به این موضوع هم توجه داشت که اگر توقف پروازهای ترکیه مجدداً رخ دهد باز این مسیر در قالب پرواز کانکشنی به دست شرکت های های قطری می‌افتد و در واقع مسافران مجدد بین ایران و ترکیه از طریق پرواز کانکشنی جابه جا می‌شوند و در این بین فقط شرکت‌های هواپیمای ایرانی متضرر می‌شوند.

بنابراین گزارش به هر حال موضوع فعلی جلوگیری از سرایت بیشتر کرونا از کشور ترکیه به ایران از طریق پروازها است و ضرورت دارد ستاد ملی مقابله با کرونا اهتمام کند و نسبت به این موضوع تصمیمی سریع و جدی اتخاذ کند و نظیر سفرهای جاده ای نوروزی عمل نشود که ابتدا اعلام کنند مسیرها بسته است اما در نبود ابلاغیه ای قاطع، سفرهای جاده ای با خودرو شخصی در نوروز بسیار افزایش یافت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • م ج IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    6 4
    چون مکان زیارتی نیست چون کربلا نیست چون نجف نیست چون سامرا نیست
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      1 0
      ووهان رو یاد رفت
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    4 1
    اول کسب درآمد بعد سلامتی مردم
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    9 5
    خود امام حسین جوابتونو بده که راه کربلا رو بستید
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    7 1
    منم اعتقاد دارم باید پروازها به جانب و از مقصد ترکیه کنسل بشه
  • شاهرخ IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    4 1
    چون قبله آمال عده ای در ایران است ،و خوراک فرهنگی و سیاسی قومگرا ها برای دست بوسی از ارباب
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    10 0
    به دلیل وجود ستون پنجم در کشور
    • AT ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      7 0
      اگر اسرائیل-اروپا و آمریکا نیاز به شبکه سازی در ایران داشته باشند،اما تورکیه و جمهوری باکو نیازی به شبکه سازی ندارند و به انداره ی کافی آدم در هر زمینه ای در ایران دارند...>>یک نگاه کوتاه هم به سایت یوتیوب بیاندازید،از فیلم هایی که تورکها علیه تمامیت ارضی ایران در یوتیوب و شاید سایت های دیگر میگذارند،مُختان سوت خواهد کشید...
  • علی IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    3 5
    چون اون موقع ادوغان هم مسیر دور زدن تحریم ها رو می بنده.
    • احسان IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      4 0
      اردوغان ....کی باشه که مسیر ببنده ،اقلا نگاهی به واردات ایران از امارات بکن بعد افاظه ادب کنید ،مگر سر گردنه است که باجگیری کند ،سر تحریم ها بیشترین سود ترکیه و امارات کردند بعیده با وضعیت توریسم و صنعت بخواهد ریسک این اقدام بکند ، وضعیت خوبی با ۵۰۰ میلیارد بدهی ندارد و ایرانم نه سوریه و نه عراق و نه باکو است دست بسته بماند
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    1 1
    دقیقا فقط این مناطق در داخل و خارج کشور ممنوع است: شهرها و اماکن مذهبی داخلی (قم و مشهد) عتبات عالیات (کربلا معلی و نجف اشرف و....) همچنین هرگونه مجالس و مراسم مذهبی کلا ممنوع و بر گزارکنندگان قاتل هستند!!!!!! لازم به ذکر است: مسافرت به لب دریا چه داخلی چه خارجی بلامانع بوده و ایضا سفر به کشورهای شدیداً آلوده به کرونا مثل ترکیه برای کارهای آنچنانی و ولنگاری نه تنها مانعی ندارد، بلکه واجب است......!!!! لازم بذار است هر نوع حرکت به هر بهانه در برابر «سلامت ، مذهب ، امنیت ملی و اقتدار کشور» آزاد بوده و موستوجب تشویق است، تا اذهان عمومی از گندکاری ما پرت شود. «با تقدیر و تشکر حسن فریدون» مدیون هستید فکر کنید غیر از اینه
  • !! IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    2 0
    تاوقتی دولت تدبیر ؛ چشم طمع ، به درآمدهای هنگفت دارد ، کرونا هم میتازد !!
  • مرصاد IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    2 0
    مشکل ؛ در یک معادله ساده است ! دولت تدبیر و اصلاح طلبان ؛ برای انتخابات ، نیاز مبرم به سرپیتی ها ، اشراف ، مرفهین و افراد خوشگذران دارند ، لذا باید ، به هر قیمتی شده ، دل آنان را بدست آورند !!
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      1 2
      اشراف به ترکیه می‌روند؟یا شم اشراف رو ندیدی یا اینکه نمی دونی ترکیه کجاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس