کد خبر 1197551
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
بازگشت تنش به شبه جزیره کره

در هفته های اخیر شاهد اوج گیری تنش ها در شبه جزیره کره بوده ایم و در این میان کارشناسان می گویند: آمریکا در حال حاضر بر برنامه هایی مانند گفتگو با کره شمالی و تشدیدتحریم های آن متمرکز است.

به گزارش مشرق، تنش میان آمریکا و کره شمالی از دو هفته پیش به تدریج شدت گرفته است . برگزاری رزمایش بین آمریکا و کره جنوبی و سفر همزمان وزاری خارجه و وزرای دفاع امریکا به شرق آسیا و تلاش بر تقویت اتحاد میان آمریکا و دو ژاپن وکره جنوبی و همچنین استرداد یک تبعه کره شمالی توسط مالزی به آمریکا در جمعه گذشته به اتهام نقض تحریم های بین المللی و پولشویی از عواملی بوده اند که به افزایش این تنش دامن زده است.

به موازات این تحولات کره  شمالی چند آزمایش موشکی که مهمترین آن، آزمایش موشک هدایت شونده تاکتیکی بود، ازمایش کرد . کره شمالی هدف از این آزمایش ها را دفاع از خود در برابر تهدیدات و رزمایش‌های کره جنوبی و آمریکا عنوان کرده است. هدف کره شمالی  از سرگیری  آزمایش های موشکی جدید  چیست ؟ ماجرا جویی های امریکا در شرق اسیا چقدر در از سرگیری ازمایش های  موشکی پیونگ یانگ  موثر بوده است ؟ درباره علل تنش اخیر در شبه جزیره کره و چشم اندازه انداز اینده این منطقه می توان به چند نکته اشاره کرد :

اولین نکته اینکه ،کره شمالی روز جمعه اعلام کرد که یک موشک هدایت شونده جدید آزمایش کرده که با موفقیت و با دقت پرتاب بالا به هدف خود در سواحل شرقی این کشور برخورد کرده است. این در واقع  نخستین آزمایش موشکی کره شمالی از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا به شمار می‌رود. 

نکته دوم، کره شمالی هدف از آزمایش ها اخیر را دفاع از خود در برابر تهدیدات و رزمایش‌های کره جنوبی و آمریکا عنوان کرده است. این آزمایش موشکی چند روز پس از رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی انجام شده است. در این میات «کیم یو جونگ»  خواهر رهبر کره شمالی که در امور مربوط به آمریکا وکره جنوبی عملا سخنگوی برادر خود کیم جونگ اون محسوب می شود هفته گذشته آمریکا را متهم کرد که با انجام مانور نظامی مشترک با کره جنوبی قصد دارد شبه جزیره کره را به آشوب بکشد. خواهر رهبر کره شمالی  همچنین گفت اگر بایدن قصد دارد ۴ سال ریاست جمهوری خود را با آرامش سپری کند می بایست از آشفته کردن شبه جزیره اجتناب نماید. 

نکته بعدی اینکه ، بایدن رئیس جمهور امریکا در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی، پیونگ‌یانگ را به نقض قطعنامه شورای امنیت متهم کرده  و هشدار داده در صورتی که کره شمالی به پرتاب موشک های بالستیک ادامه دهد با پاسخ متناسب مواجه خواهد شد.البته بایدن در واکنش به ازمایش موشکی به یک نکته دیگر هم اشاره کرد و گفت : وی با نظر باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا موافق است که در سال ۲۰۱۶ به هنگام ترک کاخ سفید گفته بود کره شمالی بزرگترین تهدید و مهمترین موضوع سیاست خارجی آمریکا است. افزون بر این بایدن اظهار داشت که آماده انجام دیپلماسی با کره شمالی نیز هست اما مشروط بر آنکه هدف نهایی این مذاکرات خلع سلاح هسته ای این کشور باشد. البته انچه روشن است ،پیونگ یانگ از تماس های دیپلمات پشت صحنه با دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خودداری کرده است .

در مجموع باید گفت ، تنش میان آمریکا و کره شمالی از دو هفته پیش به تدریج شدت گرفته است. برگزاری رزمایش بین آمریکا و کره جنوبی و سفر همزمان وزاری خارجه و وزرای دفاع امریکا به شرق آسیا و تلاش بر تقویت اتحاد میان آمریکا و دو ژاپن وکره جنوبی و همچنین استرداد یک تبعه کره شمالی توسط مالزی به آمریکا در جمعه گذشته به اتهام نقض تحریم های بین المللی و پولشویی از عواملی بوده اند که به افزایش این تنش دامن زده است.

از منظر برخی ناظران سیاسی ، آمریکا در حال حاضر بر برنامه هایی مانند گفتگو با کره شمالی و تشدیدتحریم های این کشور متمرکز است، اما نگران است که هر گونه مذاکره با کره شمالی تنها به منزله دادن فرصت بیشتر به این کشور برای تکمیل برنامه های هسته ای و موشکی این کشور باشد.

از سوی دیگر اتخاذ اقدامات تند علیه کره شمالی نیز این خطر را برای آمریکا در پی دارد که کره شمالی همانند سال ۲۰۱۷ با آزمایشات متعدد هسته ای و موشکی منافع حیاتی آمریکا در شبه جزیره را تهدید نماید. افزون بر این ، امریکایی ها همواره برای کاهش تنش شبه جزیره کره  روی همکاری های چین نیز حساب ویزه ای باز می کنند  که در حال حاضر تشدید تنش میان واشنگتن و پکن  در حوزه های مختلف باعث شده واشنگتن در این باره  نتواند به همکاری های منطقه ای دولتمردان چینی حساب باز کنند . البته در این میان،  برخی کارشناسان سیاسی معتقدند اساسا افزایش تنش ها در منطقه پیرامونی چین ،  یکی از سیاستهای امریکایی ها به منظور  مقابله با چین در منطقه دنبال می شود. 

به هر تقدیر انچه مسلم است دولت بایدن طی هفته جاری در مشورت با  متحدین شرقی خود  یعنی کره جنوبی و ژاپن سیاست راهبردی خود در قبال کره شمالی را تدوین و منتشر خواهد کرد .  البته بایدن  نیک می داند اگر از تجربیات اسلاف خود استفاده نکند و تغییری در رویکرد کاخ سفید در قبال پیونگ یانک ایجاد نکند ،بعید به نظر می رسد گشایشی در شبه جزیره کره روی دهد.  تجربه مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی در سال ۲۰۱۸ و حتی دوستی دوطرفه کیم جونگ اون و ترامپ  نشان می دهد ، اگر امریکایی ها به تعهدات خود عمل نکند و به تعبیری بدعهدی نماید ، مذکرات احتمالی  دو کشور همچنان در مسیر نافرجام باقی خواهد ماند . البته با توجه به  پالس منفی پیونگ یانگ به تلاش های اخیر دولت بایدن برای مذاکرات  ،  دور از انتظار نیست که  کره شمالی همچنان یک معمای لاینحل برای دولت بایدن باقی بماند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس