وزیر خارجه آمریکا

وزیر خارجه آمریکا گفت: واشنگتن برای مقابله با چین نیازمند توسعه راهبردی فراگیر با متحدانش است.

به گزارش مشرق،  «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا یکشنبه گفت که آمریکا نیاز دارد قادر باشد از موضع قدرت علیه چین اقدام کند.وی که با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» مصاحبه می‌کرد، گفت: «جنبه‌های خصمانه روابط، فزاینده بوده و قطعا رقابت‌هایی وجود دارد».

وزیر خارجه آمریکا گفت که مقابله با چالش‌های ایجاد شده توسط چین نیازمند آن است که آمریکا به توسعه یک راهبرد فراگیر در هماهنگی با متحدانش بپردازد.بلینکن در ادامه مصاحبه به چالش‌ها با روسیه نیز اشاره کرد و گفت که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شفاف بوده که اقدامات روسیه، پیامدهایی برای این کشور به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: «ما در روند تکمیل بازبینی حمله سایبری اخیر به سازمان‌های آمریکایی و مداخله در انتخابات هستیم. در ناتو نیز نگرانی‌های مشترکی درباره اقدامات روسیه وجود داشته و تعهد مشترکی نیز برای ایستادن در برابر آن وجود دارد».وزیر خارجه آمریکا درباره خط لوله گازی «نورد استریم 2» نیز گفت که واشنگتن موضع خود را به متحدان آلمانی گفته و آماده اعمال تحریم‌های جدیدی علیه این پروژه است.

بلینکن در پاسخ به سوالی در این باره که آیا آمریکا خود می‌تواند کاری برای توقف تکمیل این پروژه بزرگ انجام دهد،‌ گفت این به کشورهایی که در حال ساخت آن هستند بستگی دارد».وی در ادامه به اتحاد آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس در اعمال فشار به چین به دلیل ادعایی نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ پرداخت.

از سوی دیگر روزنامه ساندی تایمز در گرازش امروز خود نوشت که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس درصدد است با همکاری «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ائتلافی علیه چین تشکیل دهد.جانسون در جمع مقامات انگلیسی که به‌تازگی توسط پکن مورد تحریم قرار گرفته‌اند گفت، در تماس تلفنی روز جمعه با بایدن، افزایش تلاش برای ایجاد ائتلاف جهانی علیه چین را مطرح کرده است.

جانسون در این جمع، با اشاره به طرح اقتصادی بزرگ چین با عنوان «یک کمربند یک جاده»، گفت: «باید برای آن جایگزینی پیدا کنیم تا کشورها بتوانند دست به انتخاب بزنند. غرب باید این کار را انجام دهد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • روزبه IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    1 0
    تقریبا کار غرب برای مقابله با چین رو بایستی تمام شده بدونیم، غرب خیلی دیر بیدار شده، چین در حال بدست آوردن رتبه اول اقتصادی جهان هست، این اقدامات غربیها هم دست و پا زدنهای قبل غرق شدن هست، چین ابزارهای قویتری برای تحت فشار قراردادن غربیها در اختیار داره، بیشترین ذخایر طلای جهان، بیشترین میزان تولید کالا، بیشترین میزان صادرات جهان، صاحب بیشترین اوراق قرضه آمریکا و...آمریکاییها خوب می دونن بدست آوردن رتبه اول اقتصادی جهان یعنی از دست دادن قدرت نظامی در مرحله بعد، یعنی قدرت هژمونی که از دست رفت تداوم سیستم سلطه هم مفهوم خودش رو از دست میده، کشوری که قدرت اقتصادی و نظامی رو از دست دیگه ابر قدرت نیست، این به مفهوم قدرت درجه دوم بودن هست، چین دقیقا در وضعیت فرصت-قوت قرار داره به همین دلیل هم غربیها کاملا متوجه هستن که چین رو نمیشه متوقف کرد اگه چین بیشتر تحت فشار قرار بگیره کارتهای در اختیارش رو تا ویرانی اقتصاد آمریکا بازی خواهد کرد، مگر اینکه آمریکاییها بخوان وارد معارضه نظامی با چین بشه،آمریکادر این شرایط در وضعیت باخت باخت قرار داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس